Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA URGENTA Nr

ORDONANTA URGENTA   Nr. 19 din 21 martie 2007

pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 208 din 28 martie 2007



Reformarea sistemului public de pensii, obiectiv cuprins în capitolul 7 „Politica de protecţie socială" din Programul de guvernare 2005-2008, necesită măsuri de îmbunătăţire a standardului de viaţă pentru persoanele vârstnice, în principal prin eliminarea inechităţilor din sistemul public de pensii, existente între diferite categorii de pensionari.

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv au fost recalculate pensiile persoanelor pensionate anterior datei de 1 aprilie 2001, astfel încât toate pensiile sunt stabilite pe baza aceloraşi principii.

Pe parcursul desfăşurării procesului de recalculare s-a constatat că un număr însemnat de pensionari nu au înregistrate salariile în carnetele de muncă pentru perioadele de până în anul 1963, iar în cele mai multe cazuri posibilitatea dovedirii acestora prin adeverinţe este imposibilă.

Acest aspect nu se datorează persoanelor în cauză, ci legislaţiei în vigoare în acea perioadă, precum şi faptului că multe unităţi s-au desfiinţat, iar în unele cazuri arhivele au fost distruse. Situaţia creată influenţează cuantumul pensiilor şi produce reale nemulţumuri pensionarilor.

Drept urmare, se impune modificarea cadrului juridic necesar calculării punctajului mediu anual pentru perioadele în care nu sunt înregistrate salarii în carnetele de muncă.

De asemenea, este necesară adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă în vederea creării cadrului legal care să permită, pe de o parte, creşterea încrederii beneficiarilor în sistemul public de pensii, iar pe de altă parte, să permită asigurarea tuturor măsurilor tehnico-organizatorice necesare punerii în aplicare a noilor principii.

Pentru asigurarea unei aplicări corespunzătoare este absolut necesară asigurarea unei perioade de pregătire tehnică-procedurală între momentul publicării acestui act normativ în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi cel al producerii efectelor, respectiv efectuarea plăţilor corespunzătoare noilor prevederi.

Totodată, pentru a răspunde solicitării pensionarilor, au fost diversificate modalităţile de plată a pensiilor, prin introducerea conturilor curente şi a conturilor de card, deschise la bănci.

Procedurile tehnice, specifice operaţiunilor bancare, în special în cazul conturilor de card, permit ca drepturile de pensie să fie încasate şi de către alte persoane decât cele îndreptăţite de lege, chiar şi după data la care acestea din urmă nu mai îndeplinesc condiţiile de acordare.

Evidenţa încasării pensiilor de către titulari, efectuată pe baza taloanelor de plată transmise prin poştă la domiciliul acestora, precum şi suspendarea pensiei în caz de neconfirmare a taloanelor sunt de natură a genera grave nemulţumiri în rândul pensionarilor, cu impact social nedorit. Astfel, în cursul lunii ianuarie 2007, un număr semnificativ de pensionari dintre cei care au optat pentru plata pensiei prin cont bancar s-a aflat în situaţia de suspendare a pensiei.

In condiţiile în care până în prezent s-au încheiat convenţii pentru plata pensiilor cu 7 bănci, fenomenul prezentat se poate amplifica, cu atât mai mult cu cât pensionarii îşi manifestă preferinţa pentru a încasa drepturile de pensie prin conturi bancare.

Intrucât modificările intervenite în starea civilă a persoanei, de natură a conduce la încetarea plăţii pensiilor, vor fi obţinute de la instituţiile care au ca atribuţii evidenţa persoanelor, respectiv de la Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, se impune abrogarea prevederilor referitoare la suspendarea plăţii pensiei în situaţia în care timp de 3 luni consecutive pensionarul nu confirmă încasarea acesteia.

Luând în considerare că situaţiile expuse mai sus constituie situaţii extraordinare ce vizează elemente de interes public, se impune promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I. - Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. După alineatul (2) al articolului 91 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) Modificările intervenite în starea civilă a persoanei, de natură a conduce la încetarea plăţii pensiilor conform alin. (1) lit. a), vor fi furnizate de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor."

2.  Articolele 921, 931 şi 932 se abrogă.

3.   Alineatul (2) al articolului 161 va avea următorul cuprins:

„(2) In condiţiile în care, pentru o anumită perioadă care constituie stagiu de cotizare, în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale, asiguratul poate prezenta acte doveditoare ale acestora. In caz contrar, la determinarea punctajului mediu anual se utilizează salariul minim pe ţară, în vigoare în perioada respectivă."

4. După alineatul (2) al articolului 161 se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) şi (5), cu următorul cuprins:

„(3) Fac excepţie de la aplicarea prevederilor alin. (2) perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1963 pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, se utilizează:

a)   un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele anterioare datei de 1 septembrie 1947, indiferent de nivelul drepturilor salariale înregistrate în carnetul de muncă sau dovedite ori pentru care în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale;

b)   un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962 şi pentru care în carnetul de muncă nu sunt înregistrate drepturile salariale şi nici nu sunt dovedite;

c)   un punct pentru fiecare lună de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962, în situaţia în care prin valorificarea drepturilor salariale din actele doveditoare rezultă, pentru fiecare lună de stagiu de cotizare, un număr de puncte mai mic decât cel prevăzut la lit. b).

(4)  In situaţia în care, pentru perioade ulterioare datei de 31 august 1947, în documentele doveditoare sunt înregistrate drepturi salariale nedenominate, acestea vor fi denominate în funcţie de reformele monetare.

(5)   Prevederile alin. (3) şi (4) se aplică pentru toate perioadele care constituie stagiu de cotizare în sistemul public, cu excepţia perioadelor asimilate prevăzute de lege."

Art. II. - (1) Prevederile art. 161 alin. (3), (4) şi (5) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică şi persoanelor:

a)  ale căror drepturi de pensie au fost stabilite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în temeiul Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare;

b)   ale căror drepturi de pensie au fost recalculate conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, aprobată  cu   completări   prin   Legea   nr.   78/2005,   cu completările ulterioare;

c) cărora, la stabilirea drepturilor de pensie, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, le-au fost valorificate perioade de vechime în muncă, respectiv vechime în serviciu, realizate în sisteme neintegrate în sistemul public de pensii.

(2)   In situaţiile prevăzute la alin. (1) cota-parte din punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în plată, aferent perioadelor contributive anterioare datei de 1 ianuarie 1963, se înlocuieşte cu cota-parte din punctajul mediu anual aferent aceleiaşi perioade, calculat conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3)   In cazul în care, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă rezultă un punctaj mediu anual mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se păstrează punctajul mediu anual, respectiv cuantumul avantajos.

Art. III. - (1) Prevederile art. 161 alin. (2), (3), (4) şi (5) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum se modifică şi se completează la art. I, se aplică începând cu data de 1 iulie 2007.

(2)   Drepturile rezultate în urma aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă, cuvenite persoanelor prevăzute la art. II alin. (1), se acordă începând cu pensia aferentă lunii iulie 2007, fondurile fiind asigurate din bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit legii.

(3)  Până la data de 30 iunie 2007, casele teritoriale de pensii au obligaţia să definitiveze măsurile cu caracter tehnic-organizatoric, în vederea aplicării prevederilor alin. (1) şi (2).

Art. IV. - Pe data de 1 iulie 2007 se abrogă prevederile art. 15 alin. (2) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1 octombrie 2004, cu completările ulterioare.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,

Gheorghe Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu


SmartCity5

COMENTARII la OUG 19/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 19 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1492 2020
    Căutați o afacere, o companie sau un împrumut personal? Oferim toate tipurile de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Decizia 1 2020
    Căutați un împrumut de afaceri, companie sau personal? Oferim tot felul de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail cu detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Hotărârea 965 2002
    BUNA ZIUA, VA ROG SA IMI TRIMITETI SI MIE ANEXELE LA HG NR. 965/2002 LA ADRESA DE E-MAIL avocat.elenagrecu@yahoo.com Multumesc anticpat!
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
ANONIM a comentat Hotărârea 559 1990
    Din păcate această hotărâre prevede incadrarea în grupe indiferent de activitatea desfășurată a celor care lucrează în industria chimică( directori, contabili, economiști) fără deosebire adică un operator chimist este încadrat în grupă la fel ca și directorul. Ținînd cont de anul ”hotărârii” în care revoluția încă se mișca prin intreprinderi este de înțeles..oarecum.
ANONIM a comentat Decizia 589 2006
    La Pucioasa DB nu a fost nici-o revolutie,si totusi orasul este plin de revolutionari,????
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu