Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 40 din 28 august 1997

pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 219 din 29 august 1997


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta:

    Art. 1
    Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1
    (1) Prin transport pe caile ferate romane se intelege orice operatiune de transport, care se realizeaza cu vehicule feroviare, pentru deplasarea persoanelor, marfurilor si bunurilor, efectuat de operatori de transport feroviar pe infrastructura cailor ferate romane, denumit in continuare transport feroviar; operatiunile si serviciile adiacente sau conexe transportului feroviar sunt considerate operatiuni de transport feroviar.
    (2) Transportul feroviar poate fi public sau in interes propriu.
    (3) Transporturile feroviare publice se efectueaza pe baza de contract de transport.
    (4) Contractul de transport se incheie si se executa in conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport al Cailor Ferate din Romania si ale conventiilor internationale la care Romania este parte.
    (5) Transportul feroviar in interes propriu este transportul efectuat pentru activitatile proprii, cu mijloace de transport detinute in proprietate sau inchiriate.
    (6) Transportul feroviar este realizat de operatorii de transport feroviar persoane juridice, al caror principal obiect de activitate este prestarea de servicii de transport pe calea ferata, autorizati in conditiile prezentei legi."
    2. Articolele 3, 4, 5 si 6 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 3
    (1) Transportul feroviar public se organizeaza si se efectueaza pe principii comerciale de piata, in principal de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>, care are statut de societate comerciala pe actiuni, denumita prescurtat C.F.R - S.A., cu sigla C.F.R., avand filiale cu personalitate juridica si sucursale cu autonomie operationala, buget de venituri si cheltuieli si bilant propriu.
    (2) In structura Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> functioneaza filiale cu statut de societati comerciale pentru infrastructura, transport marfa si transport calatori, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
    (3) Filialele de transport marfa si transport calatori sunt operatoare de transport feroviar si sunt autorizate conform prevederilor prezentei legi.
    (4) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> si filialele sale se organizeaza ca societati comerciale pe actiuni cu capital social initial, integral de stat, si se infiinteaza prin hotarari ale Guvernului.
    (5) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> beneficiaza de alocatii bugetare pentru infrastructura cailor ferate romane si pentru realizarea proiectelor de importanta nationala care asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport feroviar european. Pentru serviciile sociale efectuate din dispozitia autoritatilor publice competente, prin actul normativ care a prevazut efectuarea acestor servicii, se vor asigura compensatiile corespunzatoare.
    Art. 4
    (1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are in concesiune infrastructura cailor ferate romane, proprietate publica a statului, si detine in proprietatea sa bunurile pe care le are in dotare si pe cele dobandite in nume propriu cu orice titlu.
    (2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> nu plateste redevente pentru infrastructura cailor ferate romane primita in concesiune.
    Art. 5
    In conditiile prezentei legi pot fi autorizati sa realizeze transport feroviar public pe infrastructura cailor ferate romane si alti operatori feroviari.
    Art. 6
    (1) Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, este autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare si reprezinta, in sensul prezentei legi, autoritatea competenta care asigura dezvoltarea si siguranta transporturilor feroviare.
    (2) Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice centrale, are urmatoarele atributii:
    a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport feroviar;
    b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de dezvoltare si de modernizare a infrastructurii feroviare;
    c) asigura tuturor operatorilor feroviari acces egal si nediscriminatoriu pe infrastructura cailor ferate romane, conform reglementarilor interne, acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte;
    d) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a apela la un transportator autorizat si liber ales;
    e) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului feroviar public;
    f) asigura conditiile unui mediu concurential normal in transportul feroviar, precum si intre acesta si alte moduri de transport;
    g) asigura efectuarea transporturilor militare si a transporturilor de interventie in caz de calamitati naturale sau in alte situatii deosebite;
    h) asigura dezvoltarea cercetarii in transportul feroviar in corelare cu programele nationale de cercetare;
    i) elaboreaza politica economica in domeniul transportului feroviar;
    j) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a transportului combinat;
    k) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar cu alte moduri de transport;
    l) asigura gestionarea proprietatii publice din domeniul transportului feroviar;
    m) gestioneaza resursele financiare alocate prin bugetul de stat;
    n) aproba tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare;
    o) clasifica infrastructura de transport feroviar in conformitate cu standardele nationale si internationale;
    p) stabileste regulile de acces pe infrastructura cailor ferate romane pentru operatorii feroviari.
    (3) Ministerul Transporturilor, in calitate de autoritate de stat in domeniul transporturilor feroviare, are urmatoarele atributii:
    a) reprezinta Guvernul in domeniul transporturilor feroviare, in organismele internationale si in relatiile bilaterale cu alte state;
    b) elaboreaza si promoveaza acte normative si norme destinate asigurarii compatibilitatii sistemului national de transport feroviar cu sistemele de transport internationale;
    c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea, intretinerea si exploatarea infrastructurii cailor ferate romane;
    d) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, repararea si verificarea tehnica a mijloacelor de transport feroviar;
    e) stabileste nomenclatorul de functii si de personal care lucreaza sau concura la siguranta traficului;
    f) emite norme obligatorii de atestare, certificare si licentiere a personalului din transporturile feroviare, care lucreaza in siguranta circulatiei, si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor si a licentelor acordate;
    g) organizeaza examene si emite atestate, certificate si licente pentru personalul din siguranta circulatiei;
    h) emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a operatorilor feroviari care efectueaza sau vor efectua activitati de transport feroviar si stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor;
    i) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile feroviare, precum si pentru transportul multimodal si combinat, si supravegheaza respectarea acestora;
    j) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri periculoase;
    k) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare;
    l) exercita activitatea de registru de inspectie si de control in transporturile feroviare;
    m) stabileste conditiile de inmatriculare a materialului rulant;
    n) asigura certificarea de tip si individuala a mijloacelor de transport feroviar;
    o) autorizeaza efectuarea de lucrari care se executa in zonele de siguranta si de protectie a infrastructurii cailor ferate romane;
    p) ancheteaza evenimentele sau accidentele produse in activitatile de transport feroviar;
    q) asigura, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific sigurantei circulatiei si controlul veterinar specific activitatilor de transport feroviar;
    r) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, pe agentii economici care efectueaza lucrarile de constructie, intretinere si reparatie a elementelor cailor ferate romane si a materialului rulant;
    s) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de linii ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata, care au acces pe infrastructura cailor ferate romane si, dupa caz, pentru beneficiarii de transport;
    t) autorizeaza infiintarea si functionarea centrelor de pregatire si perfectionare a personalului din siguranta circulatiei feroviare;
    u) analizeaza si decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a capacitatilor infrastructurii cailor ferate romane intre operatorii feroviari."
    3. Articolul 7 alin. (2) lit. a) va avea urmatorul cuprins:
    "a) liniile ferate deschise circulatiei publice, terenul aferent pe care acestea sunt efectiv construite si terenurile situate de o parte si de alta a axei caii ferate, necesare exploatarii, in limitele concrete stabilite prin standarde si prin hotarari ale Guvernului, pe baza propunerilor Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, insusite de Ministerul Transporturilor."
    4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 8
    Functionarea infrastructurii cailor ferate romane se asigura in mod neintrerupt de catre Societatea comerciala de infrastructura feroviara si se realizeaza prin:
    a) asigurarea starii de functionare a tuturor liniilor, instalatiilor si celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliti conform art. 6 alin. (3) lit. c);
    b) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si autorizarea manevrei pentru miscarea materialului rulant de la si catre liniile de garare, liniile industriale, triaje, depouri, remize si alte zone care dau acces materialului rulant pe liniile deschise circulatiei publice;
    c) repartizarea capacitatilor infrastructurii cailor ferate romane catre operatorii feroviari autorizati pe baza contractului de acces pe infrastructura."
    5. Articolele 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 si 17 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 10
    Parametrii elementelor infrastructurii cailor ferate romane, stabiliti conform art. 9, se specifica in contractul de concesiune a infrastructurii si se reactualizeaza prin contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> prevazut la art. 44.
    Art. 11
    Elementele infrastructurii cailor ferate romane, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate aceste bunuri, precum si terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de orice taxe si impozite.
    Art. 12
    (1) Accesul si circulatia pe infrastructura sunt permise in conditiile detinerii autorizatiei de operator feroviar si ale existentei unui contract de acces pe infrastructura cailor ferate romane, incheiat cu societatea comerciala de infrastructura feroviara.
    (2) Grupurile internationale care realizeaza transport combinat si operatorii de transport feroviar straini sunt acceptati pentru circulatie pe infrastructura cailor ferate romane in conditiile legii si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
    Art. 13
    Gestiunea infrastructurii cailor ferate romane se realizeaza de catre societatea comerciala de infrastructura feroviara prin indeplinirea ansamblului functiilor economice si tehnice necesare.
    Art. 14
    Realizarea unei noi infrastructuri a cailor ferate romane sau a unor proiecte majore de modificari structurale si/sau tehnologice ale infrastructurii cailor ferate romane se supune legislatiei privind lucrarile publice si se avizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale, in scopul incadrarii acestora in infrastructura sistemului national de aparare.
    Art. 15
    Executia lucrarilor de modernizare si adaptare a infrastructurii cailor ferate romane la cerintele tehnice si tehnologice impuse de considerente de siguranta sau de rentabilitate economica se avizeaza de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>, la propunerea societatii comerciale de infrastructura feroviara, si se aproba potrivit legii.
    Art. 16
    (1) Lucrarile de intretinere, reparatii capitale, modernizare si investitii din domeniul infrastructurii cailor ferate romane, asa cum este definita la art. 7, se finanteaza de la bugetul de stat si din veniturile proprii ale societatii comerciale de infrastructura feroviara.
    (2) Veniturile proprii ale societatii comerciale de infrastructura feroviara se constituie pe baza prestatiilor de servicii de alocare a capacitatilor proprii catre operatorii feroviari autorizati, precum si din valorificarea produselor reziduale.
    (3) Operatorii feroviari autorizati sa efectueze transporturi de marfa si/sau de calatori, folosind capacitatile infrastructurii cailor ferate romane, platesc societatii comerciale de infrastructura feroviara un tarif de utilizare a acesteia.
    (4) Tariful de utilizare a infrastructurii cailor ferate romane se stabileste prin contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, incheiat conform art. 44 si 45, si se aproba o data cu acesta.
    (5) Tariful de utilizare a infrastructurii cailor ferate romane se stabileste cu avizul Oficiului Concurentei si se regaseste ca element de cost al operatorilor de transport feroviar autorizati sa efectueze transporturi de marfa si de calatori pe calea ferata.
    (6) Promovarea proiectelor pentru constructii si tronsoane noi de cale ferata, pentru modernizarea si/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum si pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de catre Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentata a Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
    (7) Cheltuielile pentru investitii, modernizari si/sau dezvoltari de tronsoane de cale ferata vor fi finantate de la bugetul de stat.
    Art. 17
    In conditiile legii, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate subconcesiona sau inchiria portiuni ale infrastructurii, cu avizul Ministerului Transporturilor si al Ministerului Apararii Nationale."
    6. Articolul 18 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Hotararea privind mentinerea in exploatare a liniei respective, a regimului exploatarii sau inchiderea acesteia pentru circulatia publica, prin conservare sau dezafectare, se aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor si cu avizul Ministerului Apararii Nationale, pe baza documentatiei elaborate de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>."
    7. Articolul 20 alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
    "(2) Prin zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se intelege terenurile limitrofe, situate de o parte si de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, in limita a maximum 100 de metri de la axa caii ferate, marcata corespunzator, precum si terenurile destinate sau servind, sub orice forma, la asigurarea functionarii infrastructurii cailor ferate romane. Limitele concrete ale zonelor de protectie ale infrastructurii cailor ferate romane se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor privind constructia si protectia caii ferate, prin standarde, si sunt aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (3) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane se pot executa lucrari numai pe baza avizului societatii comerciale de infrastructura feroviara si cu aprobarea Ministerului Transporturilor."
    8. Articolul 21 litera d) va avea urmatorul cuprins:
    "d) depozitarea de materiale, substante sau deseuri, care contravin normelor de protectie a mediului sau ar putea provoca degradarea infrastructurii cailor ferate romane, a zonei de protectie a infrastructurii cailor ferate romane, precum si a conditiilor de desfasurare normala a traficului."
    9. Articolul 22 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "(1) In zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane, societatea comerciala de infrastructura feroviara poate amplasa temporar materiale si utilaje necesare intretinerii infrastructurii cailor ferate romane, in scopul eliminarii consecintelor evenimentelor de cale ferata sau prevenirii oricarui pericol iminent pentru asigurarea circulatiei feroviare. In cazul producerii de pagube, societatea comerciala de infrastructura feroviara va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire, corespunzatoare pagubei, stabilita pe baza de negocieri, in termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrarii. In caz de neintelegere, acordarea de despagubiri si cuantumul acestora se stabilesc prin hotarare judecatoreasca."
    10. Articolele 23 si 24 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 23
    Pe traseul liniilor ferate, supus inzapezirilor, societatea comerciala de infrastructura feroviara este in drept sa utilizeze zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane pentru instalarea de parazapezi. In cazul producerii de pagube, cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispozitiile art. 22.
    Art. 24
    Traversarea caii ferate de catre alte cai de comunicatii se infiinteaza, se amenajeaza, se doteaza si se mentine in conformitate cu prevederile standardelor si cu reglementarile emise de catre Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne si de catre organele administratiei publice locale."
    11. Articolul 25 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> nu raspunde, in cazul producerii de accidente sau de alte pagube cauzate, de nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (1)."
    12. Articolul 28 alineatul (2) litera e) se elimina.
    13. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 27
    Transporturile publice pe caile ferate romane se organizeaza de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>".
    14. Articolul 28 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 28
    (1) Pentru efectuarea de servicii de transport public pe caile ferate pot fi autorizati operatorii de transport feroviar cu respectarea prevederilor prezentei legi."
    15. Articolul 28 alineatul (2) literele c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
    "c) respecta intocmai prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si de desfasurare a circulatiei si a manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul si circulatia pe infrastructura cailor ferate romane in conditii de deplina siguranta a circulatiei si de securitate a transporturilor.
    d) dispun de personal atestat pentru conducerea trenurilor si a materialului rulant motor si de personal atestat pentru efectuarea operatiunilor de pregatire si de verificare a trenurilor si a materialului rulant motor introdus in circulatie in conformitate cu prescriptiile specifice in vigoare;"
    16. Articolele 29, 30, 31 si 32 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    (1) Autorizarea operatorilor de transport feroviar pentru efectuarea serviciilor de transport public pe caile ferate se acorda de catre Ministerul Transporturilor.
    (2) Operatorii de transport feroviar incheie cu societatea comerciala de infrastructura feroviara un contract care reglementeaza conditiile de acces pe infrastructura cailor ferate romane.
    Art. 30
    Pe parcursul desfasurarii activitatii, operatorii de transport feroviar autorizati sunt obligati sa realizeze la termenele si la parametrii tehnici prevazuti in prescriptiile pentru siguranta circulatiei feroviare toate operatiunile de verificare, intretinere si reparatii pentru materialul rulant aflat sau introdus in circulatie.
    Art. 31
    Personalul cu sarcini de siguranta a circulatiei al operatorilor de transport feroviar autorizati pentru efectuarea de servicii de transport public pe caile ferate se supune regimului de lucru si atributiilor prevazute in normele de siguranta a circulatiei feroviare si in prescriptiile de siguranta a circulatiei privind selectionarea, scolarizarea, examinarea periodica a cunostintelor si a aptitudinilor si atestarea pentru sarcinile specifice in siguranta circulatiei feroviare.
    Art. 32
    Autorizarea obtinuta potrivit art. 28 poate fi suspendata sau retrasa, daca operatorul de transport feroviar respectiv nu poate furniza organului de specialitate pentru siguranta circulatiei feroviare documentele cerute in instructiunile specifice ale societatii comerciale de infrastructura feroviara, care atesta indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 28 si 30."
    16. Articolele 33, 34, 35, 36, 37, precum si articolul 38 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 33
    Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are ca obiect de activitate efectuarea transportului de calatori, de bagaje, de marfuri si de alte bunuri pe calea ferata si gestionarea infrastructurii cailor ferate romane primita in concesiune, in scopul satisfacerii interesului public si de aparare a tarii.
    Art. 34
    (1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
    (2) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> este condusa de adunarea generala a actionarilor constituita din reprezentantii statului si ai celorlalti detinatori de actiuni.
    (3) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor se numesc prin ordin al ministrului transporturilor.
    (4) Atributiile si componenta adunarii generale a actionarilor sunt prevazute in statutul companiei.
    (5) Adunarea generala a actionarilor alege consiliul de administratie al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
    (6) Reprezentantii statului in consiliul de administratie, precum si presedintele consiliului de administratie se numesc prin ordin al ministrului transporturilor.
    (7) Presedintele consiliului de administratie este si presedintele Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
    (8) Atributiile consiliului de administratie si ale presedintelui acestuia se stabilesc prin statutul companiei.
    (9) Membrii consiliului de administratie al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> sunt numiti pe o perioada de patru ani.
    (10) Mandatul membrilor consiliului de administratie inceteaza, de drept, in cazul in care pierd calitatea pe care au avut-o la numire sau atunci cand devin incompatibili ca administratori; in acest caz, inlocuitorii respectivilor membri ai consiliului de administratie indeplinesc atributiile corespunzatoare pana la expirarea mandatului acordat membrilor inlocuiti.
    Art. 35
    Structura organizatorica a Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, numarul de filiale si sucursale, precum si relatiile dintre acestea se stabilesc prin actul de constituire si statutul companiei.
    Art. 36
    Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> isi stabileste structura proprie interna, atributiile si dimensiunea compartimentelor functionale si structura, gradul de autonomie decizionala si atributiile subunitatilor, filialelor, sucursalelor, agentiilor si reprezentantelor.
    Art. 37
    Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> trebuie sa asigure efectuarea transportului de calatori si de marfuri in conditii de rentabilitate economica, in care scop:
    a) stabileste si adapteaza, in conditiile reglementarilor in vigoare, tarifele pentru transporturile feroviare publice de calatori si de marfuri, precum si al altor prestatii si servicii din domeniul de activitate, putand acorda reduceri de tarife in scopuri comerciale;
    b) elaboreaza prescriptiile, stabileste tehnologiile, normativele si normele de munca specifice activitatii proprii;
    c) initiaza si incheie, in conditiile legii, conventii si contracte de transport international, potrivit reglementarilor internationale in vigoare;
    d) participa in nume propriu la organismele similare internationale de cooperare in domeniul feroviar sau in domenii conexe;
    e) infiinteaza sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si in strainatate;
    f) negociaza obtinerea de credite curente, garantate cu bunurile pe care le are in proprietate;
    g) poate sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice, sa decida, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice romane sau straine;
    h) se poate asocia cu terte persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in scopul crearii de noi societati comerciale;
    i) poate acorda unor persoane fizice sau juridice facilitati si gratuitati de calatorie sau transport pe caile ferate romane;
    j) poate organiza desfasurarea autonoma a unor activitati proprii, inclusiv prin asocierea cu societati comerciale cu capital privat;
    k) in scopul organizarii judicioase a transportului feroviar public, are dreptul sa introduca sau sa retraga servicii de transport, sa introduca sau sa retraga serviciul din statii de calatori sau de marfuri, cu respectarea conditiilor contractului de activitate prevazut la art. 44 si a prevederilor prezentei legi;
    l) organizeaza si asigura functionarea propriilor structuri de paza si pastrare a ordinii, in conditiile prezentei legi;
    m) stabileste bugetul de venituri si cheltuieli, care include alocatiile si compensatiile de la bugetul de stat, aprobate prin legea anuala a bugetului de stat, la propunerea Ministerului Transporturilor.
    Art. 38
    (1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate organiza si poate efectua si activitatii de productie, turism, comert intern si international, prestari de servicii, precum si de transport bazat pe alte tehnologii decat cea feroviara, cu respectarea normelor legale in vigoare, care reglementeaza aceste activitati.
    (2) De asemenea, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate organiza activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica, invatamant, asistenta medicala, medicina si psihologia muncii, psihologie aplicata, perfectionare profesionala, luand masuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; editeaza publicatii si lucrari privitoare la productie, stiinta si tehnica, specifice activitatilor pe care le desfasoara; face propuneri privind standardele in domeniul transporturilor feroviare, al constructiilor si realizarilor tehnice in domeniu."
    18. Sectiunea a 3-a a capitolului V va avea urmatorul titlu: "Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>".
    19. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 39
    Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> este supus prevederilor Statutului personalului Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, aprobat prin hotarare a Guvernului, contractului colectiv de munca, precum si ordinelor si instructiunilor specifice transportului pe caile ferate."
    20. Articolul 41 partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 41
    In scopul realizarii sigurantei circulatiei feroviare, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> exercita, in limita competentelor aprobate, urmatoarele atributii:"
    21. Articolul 41 litera b) va avea urmatorul cuprins:
    "b) elaboreaza si propune norme, instructiuni si regulamente privind activitatile pe care le desfasoara, obligatoriu, dupa caz, si pentru beneficiarii de transport, pentru persoanele juridice autorizate sa presteze activitati de transport public pe caile ferate si pentru detinatorii de linii industriale si de mijloace de transport pe calea ferata, cu acces pe infrastructura cailor ferate romane;"
    22. Articolele 42 si 43 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 42
    In cadrul exercitarii atributiilor privind siguranta circulatiei feroviare, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> aplica reglementarile in vigoare pentru autorizarea si controlul activitatii de transport feroviar pe liniile industriale.
    Art. 43
    Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> este depozitara normelor, metodologiilor, prescriptiilor si instructiunilor cu specific feroviar, care se aplica in mod unitar pe caile ferate romane."
    23. Articolele 44, 45 alineatul (1), 46, 47 si 48 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 44
    Raporturile dintre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> si institutiile publice se reglementeaza pe baza contractului de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, incheiat intre Ministerul Transporturilor, in calitate de reprezentant al Guvernului, si Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>.
    Art. 45
    (1) Contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> se intocmeste de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> impreuna cu Ministerul Transporturilor si va cuprinde, in principal, urmatoarele:
    a) principalii indicatori cantitativi si calitativi ai activitatii de transport de marfuri si de calatori, ce urmeaza a fi indepliniti de Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>;
    b) activitatile Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> in exercitarea atributiilor de asigurare a functionarii, intretinerii si dezvoltarii infrastructurii cailor ferate romane;
    c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeaza a fi executate de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>, in conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare;
    d) activitatea Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> in asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitara, de invatamant si cultural-sportiva;
    e) raspunderile Guvernului privind buna functionare a transporturilor feroviare publice, incluzand transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviara, pentru activitatea de invatamant si de asistenta medico-sanitara, precum si sumele necesare compensarii Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> pentru servicii sociale, in limita in care actele normative prevad necesitatea acordarii de facilitati la transporturile pe calea ferata.
    Art. 46
    Contractul de activitate al Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> se incheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de stat.
    Art. 47
    Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> poate incheia conventii cu autoritatile administratiei publice locale si cu persoane juridice, pentru activitati de transport de interes local, solicitate de acestia, cu obligatia de acoperire de catre solicitantul transportului a diferentei de cost, in cazul in care veniturile din efectuarea transportului nu acopera costurile.
    Art. 48
    Persoanele juridice autorizate, care desfasoara activitati de transport public pe calea ferata, incheie conventii cu beneficiarii, in conditii similare, nediscriminatorii, in raport cu cele incheiate de catre Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>."
    24. Articolele 49, 50 si 51 alineatul (1) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 49
    Ordinea publica, potrivit dispozitiilor legale, in trenuri, gari si in alte locuri de pe teritoriul cailor ferate, precum si paza unor transporturi se asigura de catre inspectoratele de politie-transporturi, din structura Politiei Romane, pe baza de protocol incheiat intre Ministerul Transporturilor si Ministerul de Interne, precum si de catre Corpul de gardieni feroviari, constituit potrivit legii, precum si pe baza de contracte de prestatii incheiate de Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> cu firme specializate.
    Art. 50
    (1) Paza obiectivelor de importanta strategica din administrarea si dotarea Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> se asigura de catre Ministerul Apararii Nationale si/sau Ministerul de Interne pe baza de conventie incheiata cu Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>.
    (2) Ministerul Apararii Nationale asigura paza transporturilor militare si a celor de importanta strategica, potrivit programelor stabilite impreuna cu Ministerul Transporturilor si cu Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>>.
    Art. 51
    (1) Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> are in structura sa Corpul de gardieni feroviari, a carui activitate se desfasoara pe baza regulamentului de organizare si functionare aprobat prin hotarare a Guvernului."
    25. Articolul 53 alineatul (2) si articolul 54 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 53
    (2) Armele de foc si munitia aferenta, necesare pentru dotarea personalului Corpului de gardieni feroviari, se asigura, in mod gratuit, de catre organele Ministerului de Interne, iar fondurile necesare pentru uniforme, insemne, echipament si mijloace de protectie si de aparare individuala si munitia folosita se asigura din fondurile proprii ale Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>.
    Art. 54
    Personalul Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, cu atributii de serviciu privind paza, ordinea publica si controlul trenurilor, garilor si al altor unitati de pe teritoriul cailor ferate, este asimilat, in exercitarea atributiilor de serviciu, persoanelor care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii publice."
    26. Articolul 56 alineatul (1) si articolul 57 vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 56
    (1) Elementele de patrimoniu ale Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>> sunt constituite din bunuri aflate in proprietatea sa si din infrastructura cailor ferate romane, proprietate publica a statului, data acesteia in concesiune, potrivit prevederilor contractului de concesiune care se va incheia intre Ministerul Transporturilor si Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> in calitate de societate comerciala pe actiuni.
    Art. 57
    In scopul tinerii evidentei bunurilor mobiliare aflate in proprietatea sau care sunt in concesiunea Companiei Nationale <<Caile Ferate Romane>>, al asigurarii opozabilitatii titlurilor acestora fata de terti si al initierii actiunilor necesare pentru recuperarea sau dobandirea de noi valori patrimoniale, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> intocmeste evidente si documentatii proprii de cadastru, in conditiile legii."
    27. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 59
    In cazul nerespectarii prevederilor art. 21, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> va actiona imediat, pe cai legale, pentru oprirea oricaror lucrari sau pentru desfiintarea constructiilor interzise de lege fara plata nici unei despagubiri, precum si pentru recuperarea pagubelor produse in zona de protectie a infrastructurii cailor ferate romane."
    28. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 62
    Pentru nerespectarea dispozitiilor cuprinse in cap. VI si VII, Compania Nationala <<Caile Ferate Romane>> raspunde potrivit legii."
    29. Articolul 63 se elimina.
    Art. 2
    Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 1998.
    Art. 3
    Regia Autonoma "Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane" va fi reorganizata in Compania Nationala "Caile Ferate Romane" prin hotarare a Guvernului.
    Art. 4
    Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1997 pentru modificarea si completarea art. 16 din Legea nr. 129/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 111/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se o noua numerotare articolelor.

                 PRIM-MINISTRU
                 VICTOR CIORBEA

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul transporturilor,
                       Traian Basescu

                       Ministru de stat,
                       ministrul finantelor,
                       Mircea Ciumara



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 40/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 40 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu