DECIZIE Nr. 229 din 18 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin.
2 lit. c) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 553 din 22 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Sorin Toader si Irina Toader in Dosarul nr. 8.537/2003 al
Tribunalului Bihor - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Avand cuvantul pe fond, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
8.537/2003, Tribunalul Bihor - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c)
din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de Sorin Toader si
Irina Toader, parti vatamate recurente in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala sunt
contrare prevederilor cuprinse in art. 16 alin. (1) si (2), in art. 21 alin.
(1), (2) si (3) si, respectiv, in art. 124 alin. (2) din Constitutie,
republicata. Se motiveaza ca prin textul criticat "se realizeaza o
discriminare in ce priveste tratamentul juridic aplicat pentru infractiunile de
drept comun, care sunt savarsite de militari si de persoane care au calitatea
de notar public, judecator etc., desi nimeni nu este mai presus de lege".
In fapt, autorii exceptiei i-au chemat in judecata pe numitii Sorin Pantea
si Gabriela Pantea pentru savarsirea fata de ei a infractiunilor de amenintare,
insulta si calomnie, prevazute in art. 193, respectiv in art. 205 si 206 din Codul
penal. Judecatoria Alesd, prin Sentinta penala nr. 331/2003, a hotarat, in baza
art. 285 din Codul de procedura penala, scoaterea cauzei de pe rol si
trimiterea acesteia spre solutionare Parchetului Militar Oradea, cu motivarea
ca Sorin Pantea are calitatea de militar. Impotriva acestei hotarari au
declarat recurs autorii exceptiei, iar in fata Tribunalului Bihor au ridicat
prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Tribunalul Bihor - Sectia penala considera ca exceptia este neintemeiata,
aratand ca nu se incalca prevederile art. 16 si 124 din Constitutie,
republicata, prin faptul ca plangerea prealabila se adreseaza organului
competent sa efectueze urmarirea penala, daca aceasta este indreptata impotriva
unor persoane care au o calitate speciala.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile criticate sunt norme procesuale de
competenta, in deplin acord cu dispozitiile constitutionale referitoare la
accesul liber la justitie, care nu garanteaza acest acces la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege, legiuitorul avand
posibilitatea instituirii unor reguli deosebite, in considerarea unor situatii
diferite. Se arata totodata ca regula instituita prin dispozitiile art. 279
alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala este in deplina concordanta cu
dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, potrivit carora
competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt stabilite
prin lege. Astfel, este de competenta exclusiva a legiuitorului instituirea regulilor
procesuale necesare bunei administrari a justitiei, cu respectarea ansamblului
normelor constitutionale.
Referitor la pretinsa contrarietate a textelor de lege criticate cu
dispozitiile art. 16 din Constitutie, republicata, se arata ca aceasta nu poate
fi retinuta, intrucat art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala nu
vizeaza nici unul dintre criteriile de discriminare prevazute de art. 4 alin.
(2) din Constitutie, republicata. In concluzie, Guvernul considera ca exceptia
de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca, in raport cu prevederile art. 16 din
Constitutie, republicata, critica dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din
Codul de procedura penala este neintemeiata, deoarece exista o diferenta intre
situatia grupului de faptuitori care cuprinde civili si militari si situatia
grupului de faptuitori format numai din civili. Deosebirea este data de
prezenta militarilor, care sunt supusi unui tratament juridic diferit, in
sensul ca legiuitorul a instituit reguli speciale cu privire la organul
competent sa efectueze urmarirea penala. Se apreciaza ca este neintemeiata si
critica dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala in
raport de dispozitiile art. 21 din Constitutie, republicata, intrucat prin
textele criticate se asigura tocmai accesul liber la justitie, in scopul
apararii drepturilor si intereselor legitime ale persoanei vatamate. In ceea ce
priveste critica dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala
fata de prevederile art. 124 din Constitutie, republicata, Avocatul Poporului
apreciaza ca textul constitutional invocat, care se refera la infaptuirea
justitiei, nu are incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din
Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
281/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1
iulie 2003, dispozitii care prevad ca plangerea prealabila se adreseaza
"organului competent sa efectueze urmarirea penala, cand plangerea
prealabila este indreptata contra unui judecator, procuror, notar public,
militar, judecator si controlor financiar de la camera de conturi judeteana,
controlor financiar de la Curtea de Conturi sau contra uneia dintre persoanele
aratate in art. 29 pct. 1".
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), potrivit carora:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari; (2) Nimeni nu este mai presus de lege",
ale art. 21 alin. (1), (2) si (3), conform carora: "(1) Orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime; (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept; (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea
cauzelor intr-un termen rezonabil", precum si ale art. 124 alin. (2), care
prevad ca "Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
s-a mai pronuntat cu privire la constitutionalitatea prevederilor art. 279
alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala prin raportare la dispozitiile
art. 16 si 21 din Constitutie, republicata, prin Decizia nr. 134 din 23 martie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 29
aprilie 2004.
Cu acel prilej, respingand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a
retinut ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala
nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la egalitatea in fata
legii, intrucat "stabilirea unor reguli speciale de competenta dupa
calitatea persoanei si a unor reguli de procedura diferite pentru anumite situatii
nu reprezinta o incalcare, ci o confirmare a principiului egalitatii, care
presupune tratamente juridice deosebite pentru situatii diferite".
Totodata, Curtea a retinut ca dispozitiile criticate nu ingradesc dreptul
de acces liber la justitie, deoarece prin lege pot fi instituite reguli
deosebite, in considerarea unor situatii diferite, semnificatia prevederilor
inscrise in alin. (2) al art. 21 din Constitutie, republicata, fiind aceea ca
"legiuitorul nu poate exclude de la exercitarea unor drepturi pe care le-a
instituit nici o categorie sau grup social".
In sfarsit, in cadrul aceleiasi decizii, Curtea a mai statuat ca
dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedura penala nu
contravin prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces
echitabil [drept garantat de dispozitiile art. 21 alin. (3) din Constitutie,
astfel cum a fost revizuita, text constitutional invocat de altfel de autorii
prezentei exceptii de neconstitutionalitate], intrucat "textul criticat nu
opreste partile interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi
aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza un
proces echitabil".
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si solutia adoptata prin
decizia citata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Curtea mai constata ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de
procedura penala nu contravin nici prevederilor art. 124 alin. (2) din Legea
fundamentala, contrar celor sustinute de autorii exceptiei. Astfel, stabilirea
de catre legiuitor, in temeiul prerogativelor conferite acestuia de dispozitiile
art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, a unor reguli speciale de
sesizare a organelor judiciare pentru anumite situatii limitativ stabilite de
lege nu este de natura sa aduca atingere principiului constitutional ce
consacra unicitatea, egalitatea si impartialitatea justitiei, cata vreme aceste
reguli se aplica in mod egal tuturor persoanelor aflate in situatii identice
sau similare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2
lit. c) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Sorin Toader si
Irina Toader in Dosarul nr. 8.537/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu