DECIZIE Nr. 227 din 21 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 17 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de Damian
Cimpoesu in Dosarul nr. 7.600/2004 al Judecatoriei Pitesti.
La apelul nominal este prezent Damian Cimpoesu, personal, lipsind partea
Banca Comerciala Carpatica, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent refera Curtii ca autorul exceptiei a depus la dosar o
cerere de judecare a cauzei in lipsa aparatorului ales, care se afla in
imposibilitate de prezentare, din motive medicale, probate cu adeverinta
medicala anexata cererii. S-au depus, de asemenea, concluzii scrise prin care
se solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost
formulata.
Damian Cimpoesu, avand cuvantul, solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, facand referire la concluziile scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca autorul exceptiei invoca
lipsa de claritate a textului de lege criticat. Or, nu intra in competenta
Curtii Constitutionale suplinirea deficientelor de redactare a textelor de
lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
7.600/2004, Judecatoria Pitesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie
ridicata de Damian Cimpoesu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
"redactarea lapidara a art. 10 lit. c) din legea mentionata, care nu
expliciteaza termenii [...], intelesul si intinderea lor, creeaza posibilitatea
savarsirii unor abuzuri in aplicarea legii de catre autoritatile in drept
(procurori, judecatori) [...]", in contradictie cu dispozitiile constitutionale
invocate. Se arata totodata ca textul de lege criticat "[...] inlatura
dispozitiile de drept civil si comercial privitoare la posibilitatea acordarii
de imprumuturi intre persoane fizice si juridice, pe de o parte, iar pe de alta
parte inlatura posibilitatea administratorului de a ridica numerar din contul
societatii pentru nevoile curente ale acesteia". Autorul exceptiei
conchide in sensul ca "se impune <<nuantarea>> [...] art. 10
lit. c) din Legea nr. 78/2000, in sensul detalierii si lamuririi intelesului
acestuia".
Judecatoria Pitesti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Faptul ca textul de lege criticat este susceptibil de
imbunatatiri nu conduce, in opinia instantei, la concluzia
neconstitutionalitatii acestuia.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila, aratand ca
"obiectiunile ridicate de autorul exceptiei se refera, in primul rand, la
caracterul neclar si incomplet al dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000". Se apreciaza totodata ca prevederea criticata nu incalca
libertatea economica, ci "constituie una din normele care alcatuiesc
cadrul necesar asigurarii exercitarii in conditii normale si in limitele legii
a activitatilor economice", si nici dreptul la un proces echitabil,
libertatea individuala, respectiv normele constitutionale referitoare la
infaptuirea justitiei, sub acest aspect exceptia fiind, in opinia Guvernului,
neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 nu
opresc partile interesate de a se adresa instantelor judecatoresti, de a fi
aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza,
intr-o societate democratica, desfasurarea unui proces echitabil, in
concordanta cu art. 21 alin. (3) din Constitutie. Totodata se considera ca
dispozitiile constitutionale ale art. 23 alin. (1), art. 45 si 124, invocate de
asemenea in motivarea exceptiei, nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, potrivit carora: "Sunt pedepsite cu
inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte,
daca sunt savarsite in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani,
bunuri sau alte foloase necuvenite:
[...] c) utilizarea creditelor sau a subventiilor in alte scopuri decat
cele pentru care au fost acordate."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (3), art. 23 alin. (1), art. 45
si art. 124, avand urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 23 alin. (1): "Libertatea individuala si siguranta persoanei
sunt inviolabile.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."
Se sustine, in esenta, ca textul criticat este neconstitutional intrucat
este defectuos redactat si creeaza posibilitatea savarsirii unor abuzuri in
aplicarea legii de catre autoritatile in drept, apreciindu-se ca se impune
nuantarea acestuia, in sensul detalierii si lamuririi intelesului sau.
Curtea retine ca aceste critici excedeaza competentei sale. Astfel,
potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu
privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului", si, prin urmare, nu are competenta de a cenzura o
eventuala redactare defectuoasa a textului legal criticat si nici de a face
propuneri de lege ferenda. In acest sens, Curtea Constitutionala a statuat in
mod constant in jurisprudenta sa faptul ca nu isi poate asuma rolul de a crea,
de a abroga sau de a modifica o norma juridica, spre a indeplini rolul de
legislator pozitiv.
Se observa, de altfel, ca dispozitiile art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2004 nu aduc nici o atingere dispozitiilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei. Prin incriminarea faptei de utilizare a creditelor sau a
subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate nu este
ingradita libertatea economica, asa cum este aceasta consfintita de prevederile
constitutionale. Astfel, art. 45 din Legea fundamentala garanteaza exercitarea
liberei initiative si accesul persoanei la o activitate economica "in
conditiile legii", iar textul de lege criticat nu face decat sa sanctioneze
nerespectarea unor astfel de conditii legale. De asemenea, art. 10 lit. c) din
Legea nr. 78/2000 nu contine nici o prevedere de natura sa impiedice partile
interesate sa se prevaleze, fara nici o ingradire, de toate garantiile care
caracterizeaza dreptul la un proces echitabil, reglementat de dispozitiile
constitutionale ale art. 21 alin. (3), si nu aduce atingere libertatii
individuale sau principiilor constitutionale care guverneaza infaptuirea
justitiei, intrucat nu afecteaza in vreun fel impartialitatea, unicitatea,
egalitatea si independenta acesteia.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de Damian Cimpoesu in
Dosarul nr. 7.600/2004 al Judecatoriei Pitesti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta