DECIZIE Nr. 225 din 18 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 10 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din
Bacau in Dosarul nr. 3.956/2003 al Tribunalului Vaslui.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.956/2003,
Tribunalul Vaslui a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 privind
unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare
"Moldova" - S.A. din Bacau intr-o actiune in anulare a Hotararii nr.
17 din 18 august 2003 a Adunarii generale a actionarilor Societatii Comerciale
"Rulmenti" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale consacrate in
art. 44 alin. (2) si (3), respectiv in art. 136 alin. (1) si (5). In acest sens
arata ca, prin exceptia pe care o instituie art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 de
la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile
mobiliare, serviciile financiare si pietele reglementate, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 525/2002, este redusa substantial cota
de capital social pe care o detin actionarii minoritari la societatile
comerciale care se supun prevederilor Legii nr. 137/2002, fapt ce reprezinta
"o grava atingere" a dreptului de proprietate. Astfel, potrivit
opiniei sale, prin dispozitiile art. 116 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/2002, care instituie reguli speciale privind majorarea capitalului
social al societatilor detinute public, a fost creat cadrul juridic necesar
protejarii cotelor detinute de actionarii minoritari din capitalul social.
Adoptarea ulterioara a textului de lege ce face obiectul exceptiei, prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002, care completeaza prevederile
Legii nr. 137/2002, "nu inseamna altceva decat o atingere adusa
drepturilor actionarilor minoritari (in special o incalcare a dreptului de
proprietate asupra actiunilor pe care acestia le detin), care vor asista la
ineficacitatea prevederilor art. 116 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/2002". De asemenea, autorul exceptiei considera ca, urmare a
dispozitiilor legale criticate, se creeaza un "tratament vadit partinitor
si neconstitutional" in favoarea statului, ca actionar majoritar la aceste
societati comerciale.
Tribunalul Vaslui considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata si aminteste ca autorul acesteia a mai invocat, intr-o cauza
similara si cu aceeasi motivatie, in fata Curtii de Apel Bacau - Sectia
comerciala si de contencios administrativ, aceeasi exceptie, pe care Curtea
Constitutionala a respins-o prin Decizia nr. 449/2003.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul observa ca dispozitiile legale care fac obiectul exceptiei au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala
respingand, prin mai multe decizii ale sale, criticile formulate impotriva
acestora. In acest sens aminteste Decizia nr. 350/2003, Decizia nr. 365/2003,
Decizia nr. 370/2003, precum si considerentele Deciziei nr. 449/2003 si
apreciaza ca nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei in aceasta materie. Pe de alta parte, invedereaza ca intr-o alta
cauza autorul exceptiei a mai invocat in fata Curtii Constitutionale
neconstitutionalitatea aceluiasi text de lege, prin raportare la aceleasi
dispozitii constitutionale, exceptie ce a fost respinsa prin Decizia nr.
449/2003. Avand in vedere acest din urma aspect, Guvernul apreciaza ca exceptia
este inadmisibila, sens in care face trimitere la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, prin Decizia nr. 27/1993, in care s-a statuat ca, in cazul in
care partea a invocat o exceptie, ea nu o poate reitera, fiind contrara puterii
lucrului judecat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
47^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din
28 martie 2002. Textul de lege criticat a fost introdus prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
540/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 910 din 19
decembrie 2003. Ulterior, acelasi text de lege a fost modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 36/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 90 din 31 ianuarie 2004, si are urmatorul continut: "Sunt exceptate de
la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile
mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile
ulterioare, operatiunile de majorare a capitalului social efectuate in
conformitate cu prevederile art. 14 si 22 din prezenta lege, precum si cele
efectuate in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind
unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutie,
republicata:
- Art. 44 alin. (2) si (3): "(2) Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. [...]
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 136 alin. (1) si (5): "(1) Proprietatea este publica sau
privata. [...]
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia, Curtea constata ca textul de lege criticat a mai fost
supus controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 370 din 2
octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790
din 10 noiembrie 2003, Decizia nr. 449 din 25 noiembrie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 7 ianuarie 2004, Decizia nr.
475 din 9 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 115 din 9 februarie 2004, si Decizia nr. 57 din 17 februarie 2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 11 martie
2004, Curtea a statuat ca prevederile art. 47^1 din Legea nr. 137/2002 sunt in
deplina consonanta cu prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (2) si (3),
precum si cu cele ale art. 136 alin. (1) si (5). In acest sens a retinut ca
"prin masura de majorare a capitalului social nu se realizeaza un transfer
de proprietate, ci cel mult se poate produce o modificare a ponderii pe care
unii actionari o detin in totalul actiunilor". De asemenea, a observat ca
textul de lege criticat "nu prevede ocrotirea mai ferma a dreptului de
proprietate al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale, ci urmareste
satisfacerea interesului general al accelerarii privatizarii societatilor
comerciale".
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de
Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau in Dosarul nr.
3.956/2003 al Tribunalului Vaslui.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman