DECIZIE Nr. 224 din 10 septembrie 2002
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (1)
lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 15 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. z) si alin. (2) liniuta a 16-a din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Carbom Class" - S.R.L. din Campia Turzii in Dosarul nr.
3.057/2001 al Judecatoriei Turda.
La apelul nominal raspunde avocatul Vasile Gheorghe Ratiu, pentru
Societatea Comerciala "Carbom Class" - S.R.L. din Campia Turzii.
Lipseste Garda Financiara - Sectia Cluj, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate deoarece considera ca prin norma criticata legiuitorul a
permis ca organul constatator sa aplice direct masura confiscarii unor bunuri,
in mod neingradit, fara sa creeze cadrul normativ necesar verificarii daca
aceste venituri sunt sau nu dobandite legitim.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale supuse controlului nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), (7) si (8),
deoarece veniturile dobandite prin savarsirea activitatii prevazute la art. 51
alin. (1) lit. z) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu constituie avere
dobandita licit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.057/2001, Judecatoria Turda a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. z) si alin. (2)
liniuta a 16-a din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor
supuse accizelor, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 134/2000. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Carbom Class" - S.R.L. din Campia Turzii intr-o cauza ce
are ca obiect plangerea formulata impotriva procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiilor incheiat de comisarii Garzii Financiare - Sectia
Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 51 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000, dispozitii prin
care se sanctioneaza contraventia prevazuta la art. 51 alin. (1) lit. z) din
aceeasi ordonanta, contravin prevederilor art. 41 alin. (1), (7) si (8) din
Constitutie, intrucat dispun "nu numai confiscarea beneficiilor, ci si a
incasarilor din vanzarea marfurilor fara autorizatie". Autorul exceptiei
considera ca in acest fel "se confisca sumele de bani investite pentru
achizitionarea marfurilor, precum si beneficiul obtinut din vanzare (adaosul
comercial)".
Instanta de judecata considera ca textele criticate sunt constitutionale,
deoarece aplicarea masurii confiscarii, desi determina in mod direct diminuarea
patrimoniului celui sanctionat, nu constituie o incalcare a dispozitiilor
constitutionale privind ocrotirea proprietatii private, atat timp cat
confiscarea bunurilor este prevazuta de legea care califica fapta, dupa caz,
infractiune sau contraventie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece sunt supuse confiscarii numai veniturile dobandite prin savarsirea
activitatii ilicite prevazute la art. 51 alin. (1) lit. z) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000. Or, aceste venituri nu constituie "avere dobandita
licit", astfel ca nu cad sub interdictia prevazuta de art. 41 alin. (7)
din Constitutie.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor art. 41 alin. (1), (7) si (8) din
Constitutie, deoarece confiscarea opereaza in conditiile legii, in acord cu
aceste prevederi constitutionale care sanctioneaza dobandirea de bunuri prin
savarsirea unei contraventii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
51 alin. (1) lit. z) si alin. (2) liniuta a 16-a din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, astfel cum a fost modificata
si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 476 din 30 septembrie 2000.
Aceste dispozitii legale au urmatorul cuprins:
- Art. 51 alin. (1) lit. z) si alin. (2): "(1) Constituie contraventie
urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate
infractiuni: [...]
z) comercializarea de produse supuse autorizarii, fara autorizatie de
comercializare; [...]
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
[...]
- cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei, confiscarea
produselor destinate comercializarii si/sau confiscarea veniturilor realizate
din vanzarea produselor comercializate fara autorizatie de comercializare si cu
ridicarea licentei de fabricatie, cea prevazuta la lit. z)."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale, reglementand masura
confiscarii veniturilor realizate din vanzarea produselor fara autorizatie de
comercializare, sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (1), (7) si (8) din
Constitutie, potrivit carora:
- Art. 41 alin. (1), (7) si (8): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege. [...];
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, prin dispozitiile art. 64 din Legea nr. 521 din 17 iulie 2002
privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si
circulatiei unor produse supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, se abroga dispozitiile art. 51
din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare. De asemenea, Curtea constata ca exceptia poate fi retinuta,
deoarece solutia legislativa de principiu a fost preluata in actul normativ
abrogator. In aceste conditii, potrivit jurisprudentei sale, Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002, dispozitii care au urmatorul cuprins:
- Art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f): "(1) Constituie
contraventii urmatoarele fapte: [...]
u) comercializarea de produse supuse autorizarii fara autorizatie sau fara
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, dupa caz; [...]
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
[...]
f) cu amenda de la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si confiscarea
produselor, iar in cazul in care acestea au fost vandute, cu confiscarea
sumelor rezultate din aceasta vanzare si, dupa caz, anularea autorizatiilor,
pentru cele prevazute la lit. f), i), j) si u);"
Analizand acest text de lege, Curtea constata ca nu sunt infrante
prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (1), (7) si (8). Dimpotriva,
aceste dispozitii legale constituie o aplicare legala a normelor
constitutionale invocate, care prevad ca bunurile destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni sau contraventii pot fi confiscate in conditiile
legii. Astfel, legiuitorul poate sa instituie sanctiuni pentru ipoteza in care
desfasurarea activitatii de comercializare a unor produse contravine legii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521 din 17 iulie 2002 privind
regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei
unor produse supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Carbom Class" - S.R.L. din Campia Turzii in Dosarul nr. 3.057/2001
al Judecatoriei Turda.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman