DECIZIE Nr. 224 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 244^1
alin. 2 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 27 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 244^1 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Nicolae Doicescu in Dosarul nr. 2.090/C/2002 al Tribunalului
Vrancea - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat, precum si partile Marioara Anghelescu, prin procurator, si Marioara
Teodorescu, personal, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita Curtii constatarea neconstitutionalitatii
art. 244^1 alin. 2 din Codul de procedura civila, intrucat textul de lege
criticat incalca prevederile art. 128 din Constitutie privind exercitarea
cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti. Astfel, se apreciaza ca
neprevederea posibilitatii de a ataca cu recurs incheierea prin care s-a
respins cererea privind suspendarea judecarii procesului creeaza o situatie
discriminatorie intre partile aflate in proces, contravenind totodata si
dispozitiilor art. 21 din Constitutie, intrucat partea interesata nu se poate
adresa justitiei pentru valorificarea dreptului ei la calea de atac.
Celelalte parti prezente sustin respingerea criticii de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Ministerul Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, sustinand ca textul de lege criticat nu contravine
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat,
reglementand in mod diferit momentul de exercitare a cailor de atac, nu creeaza
nici o situatie juridica de natura a contraveni prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 16 privind egalitatea in drepturi a cetatenilor, in art. 21
referitor la accesul liber la justitie sau in art. 128 privind exercitarea
cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti. Se invoca in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 324/2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.090/C/2002,
Tribunalul Vrancea - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 244^1 alin. 2 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Nicolae Doicescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat contravine prevederilor constitutionale privind egalitatea in
drepturi a cetatenilor si accesul liber la justitie, intrucat art. 244^1 alin.
2 din Codul de procedura civila creeaza in mod evident o discriminare a
partilor cu privire la calea de atac a recursului, care poate fi exercitata
impotriva unei incheieri prin care s-a admis cererea de suspendare a cauzei,
dar nu poate fi promovata impotriva incheierii de respingere a cererii de
suspendare, un astfel de recurs fiind respins ca inadmisibil.
Tribunalul Vrancea - Sectia civila apreciaza ca exceptia este intemeiata,
intrucat calea de atac a recursului este deschisa numai in ceea ce priveste
incheierile prin care se suspenda judecata, iar nu si cu privire la cele prin
care cererile de suspendare au fost respinse, acestea din urma putand fi
atacate numai o data cu fondul, potrivit dispozitiilor art. 282 alin. 2
raportate la art. 316 din Codul de procedura civila. Se apreciaza ca regulile
speciale de procedura, precum si modalitatile de exercitare a drepturilor
procedurale nu pot crea discriminari intre parti, chiar daca legiuitorul, care
are competenta exclusiva, este in masura a institui reguli deosebite in
considerarea unor situatii diferite.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca textul de lege criticat nu contravine art. 16 alin.
(1) si art. 21 din Constitutie, aratand ca in practica judiciara a Curtii
Constitutionale s-a decis in mod constant ca accesul liber la justitie nu
presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti si la
toate caile de atac prevazute de lege, deoarece competenta si caile de atac
sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite in
considerarea unor situatii diferite. In consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate este considerata ca fiind neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca diferentierea de tratament juridic are un
caracter rational si obiectiv, intemeiat pe faptul ca in cele doua cazuri
incheierea de admitere a suspendarii judecatii si, respectiv, cea de respingere
a cererii de suspendare au efecte diferite, astfel incat este evidenta grija
legiuitorului de a nu intarzia judecarea cauzei, prin exercitarea cailor de
atac impotriva incheierilor prin care s-a respins cererea de suspendare. Se mai
arata ca principiul egalitatii si al nediscriminarii nu are semnificatia unei
uniformizari a solutiilor legislative si, prin urmare, nu sunt incalcate
prevederile constitutionale si nici dispozitiile internationale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 244^1 alin.
2 din Codul de procedura civila. Textul legal criticat are urmatorul continut:
- Art. 244^1 alin. 2: "Recursul se poate declara cat timp dureaza
suspendarea cursului judecarii procesului, atat impotriva incheierii prin care
s-a dispus suspendarea, cat si impotriva incheierii prin care s-a respins
cererea de repunere pe rol a procesului."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
In argumentarea criticii formulate, autorul exceptiei sustine, in esenta,
ca, prin limitarea dreptului de a ataca cu recurs numai incheierile de
respingere a cererilor de suspendare a judecatii, art. 244^1 alin. 2 din Codul
de procedura civila creeaza o discriminare in modalitatea de exercitare a
drepturilor procesuale, incalcandu-se totodata principiul constitutional al
accesului liber la justitie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca s-a mai
pronuntat asupra criticii avand ca obiect dispozitiile art. 244^1 alin. 2 din
Codul de procedura civila prin Decizia nr. 324/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 938 din 20 decembrie 2002. Cu acel prilej,
instanta constitutionala a retinut ca textul legal criticat nu contine nici o
dispozitie discriminatorie, regimul juridic diferit - constand in aceea ca
numai incheierea prin care s-a dispus suspendarea judecatii poate fi atacata cu
recurs separat, in vreme ce incheierea prin care s-a respins cererea de
suspendare poate fi atacata doar o data cu fondul - fiind determinat de
deosebirea de situatii care impune solutii legislative diferite, ambele fiind
determinate de asigurarea celeritatii solutionarii cauzelor aflate pe rolul
instantelor. Asa fiind, nu se poate retine nici o incalcare a art. 16 alin. (1)
din Constitutie.
Reglementarea procedurala dedusa controlului nu contravine nici art. 21 din
Constitutie, intrucat, chiar daca incheierea de respingere a cererii de
suspendare nu poate fi atacata cu recurs separat, ea poate fi atacata o data cu
fondul, potrivit prevederilor art. 282 alin. 2 din Codul de procedura civila,
care constituie reglementarea de drept comun in materie.
Solutia adoptata in decizia sus-mentionata, ca si considerentele pe care
aceasta se intemeiaza isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu
au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale in aceasta materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 244^1 alin.
2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Nicolae Doicescu in
Dosarul nr. 2.090/C/2002 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu