DECIZIE Nr. 219 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 si 32
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 405 din 10 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 si 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Cristian Ciochirca si Maria Ciochirca in Dosarul
nr. 6.675/2002 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal au raspuns autorul exceptiei Cristian Ciochirca si partea
Iulian Anastasiu. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Autorul exceptiei, aratand ca prin dispozitiile legale criticate se creeaza
un regim discriminator intre chiriasii proprietarilor persoane fizice si
chiriasii unitatilor locative, solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Iulian Anastasiu, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate, solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
6.675/2002, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 si 32 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 241/2001. Exceptia a fost ridicata de
Cristian Ciochirca si Maria Ciochirca intr-o cauza civila ce are ca obiect o
actiune in pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16 care consacra principiul egalitatii in drepturi, deoarece creeaza un regim
discriminator intre chiriasii statului si chiriasii persoanelor fizice.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca textele de lege criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca
prevederile constitutionale invocate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
institutiei Avocatul Poporului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
26 si 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie
1999, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca Legea nr.
241/2001, prin care a fost aprobata si modificata Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001, iar incheierea de sesizare a fost pronuntata
la data de 23 octombrie 2002, astfel incat controlul de constitutionalitate va
avea ca obiect textele modificate.
Aceste dispozitii legale prevad urmatoarele:
- Art. 26: "(1) Chiriile pentru locuintele care apartin domeniului
public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale ale
acestuia, pentru locuintele de serviciu, locuintele de interventie si caminele
pentru salariati ai societatilor comerciale, companiilor si societatilor
nationale si ai regiilor autonome se calculeaza pornindu-se de la un tarif de
baza lunar.
(2) Chiriile pentru locuintele prevazute la alin. (1) se diferentiaza pe
categorii de localitati si pe zone, de catre consiliile locale, conform
criteriilor avute in vedere la stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru
terenuri, prin aplicarea unui coeficient la chiria de baza, dupa cum urmeaza:
_____________________________________________
| | Categoria localitatii |
| Zona in cadrul |____________________________|
| localitatii | Municipii | Orase | Comune |
|________________|___________|_______|________|
| A | 3,5 | 2,5 | 1 |
|________________|___________|_______|________|
| B | 2,5 | 2 | 0,5 |
|________________|___________|_______|________|
| C | 2 | 1,5 | |
|________________|___________|_______|________|
| D | 1,5 | 1 | |
|________________|___________|_______|________|
(3) Pentru locuintele sociale nivelul maxim al chiriei este de 10% din
venitul net lunar, calculat pe ultimele 12 luni, pe familie.
(4) Comunicatele Institutului National de Statistica si Studii Economice
privind nivelul salariului mediu net pe economie vor fi publicate trimestrial
in Monitorul Oficial al Romaniei.";
- Art. 32: "(1) Pentru locuintele proprietate particulara a
persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 2 - 7, chiria se stabileste
prin negociere intre proprietar si chirias cu ocazia incheierii noului contract
de inchiriere.
(2) Dispozitiile art. 31 se aplica in mod corespunzator."
In argumentarea criticii de neconstitutionalitate autorii exceptiei pretind
ca prin dispozitiile art. 26 si 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 s-a creat o discriminare intre chiriasii din imobilele retrocedate
fostilor proprietari si cei din imobilele aflate in continuare in patrimoniul
statului, deoarece nivelul chiriei, in cazul celor din prima categorie, este
stabilit prin negociere cu proprietarul particular, in timp ce pentru chiriasii
statului chiria este plafonata la nivelul tarifelor prevazute in aceasta ordonanta.
Cu privire la aceasta sustinere Curtea retine ca textele de lege criticate
nu contravin principiului egalitatii in drepturi consacrat prin art. 16 din
Constitutie. In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca instituirea de regimuri juridice diferite in situatii care impun
rezolvari diferite nu poate fi apreciata drept o incalcare a principiului
egalitatii in fata legii, constitutiva de discriminare. Asa se explica de ce in
cazul chiriasilor statului nivelul chiriei este stabilit prin act normativ, iar
in cazul chiriasilor din locuintele retrocedate, prevaland principiul
garantarii dreptului de proprietate, isi gaseste aplicare
"negocierea".
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 si 32
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata de Cristian
Ciochirca si Maria Ciochirca in Dosarul nr. 6.675/2002 al Judecatoriei Sectorului
1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman