DECIZIE Nr.
218 din 13 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) si (2) si art. 17 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea securitatii ca politie politica
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 17 aprilie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi (2) şi ale art. 17
alin. (1) şi (2) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea securităţii ca poliţie politică, excepţie ridicată de Ioan Raita
în Dosarul nr. 4.504/2006 al Curţii de Apel Ploieşti - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin
prevederilor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 septembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 4.504/2006, Curtea de Apel Ploieşti - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 5 alin. (1) şi (2) şi art. 17 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 187/1999
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie
politică, excepţie ridicată de Ioan Raita într-o cauză având ca obiect
contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, pronunţată în temeiul Legii nr. 187/1999.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 5 alin. (1) şi (2)
din Legea nr. 187/1999, prin care se definesc noţiunile de „poliţie
politică", respectiv de „agent al poliţiei politice comuniste", ar
încălca principiul neretroactivităţii legii enunţat de art. 15 alin. (2) din
Constituţie, conferind un „caracter incriminatoriu" unor activităţi din
trecut care, raportate la sistemul social politic existent în acel moment, erau
legale şi legitime. De asemenea, mai susţine că dispoziţiile art. 17 alin. (1)
şi (2) din Legea nr. 187/1999 referitoare la publicarea din oficiu a deciziilor Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii ar constitui o încălcare a
principiului egalităţii în faţa legii consfinţit de art. 16 alin. (1) din
Constituţie. Se susţine astfel că respectiva publicare în Monitorul Oficial
produce efectele unui „cazier politic", ducând la discriminarea
persoanelor care fac obiectul acestei publicări.
Curtea de Apel Ploieşti - Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece Legea nr.
187/1999 nu are un caracter retroactiv, ea nefăcând decât să stabilească
tipurile de activităţi şi categoriile de persoane referitor la care opinia
publică are dreptul de a obţine informaţii prin intermediul procedurii
reglementate de lege. De asemenea, arată că stabilirea unor categorii de
persoane care să facă obiectul legii, după criteriul relevanţei activităţii lor
actuale pentru funcţionarea societăţii româneşti, are o justificare obiectivă
şi rezonabilă, nefiind, deci, contrară art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale invocate
în motivarea acesteia.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 5 alin. (1) şi (2) şi ale art. 17 alin. (1) şi (2)
din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
securităţii ca poliţie politică publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 603 din 9
decembrie 1999, astfel cum au fost modificate şi completate prin art. I pct. 10 şi 23 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 16/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 27 februarie 2006. Textele
de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1) şi (2): „(1) Prin poliţie
politică se înţelege toate acele activităţi ale securităţii statului sau ale
altor structuri şi instituţii cu caracter represiv, care au vizat instaurarea
şi menţinerea puterii totalitar comuniste, precum şi suprimarea sau îngrădirea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
(2) Este agent al poliţiei politice comuniste orice
persoană care, având calitatea de lucrător operativ al organelor de securitate
sau de miliţie, inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat
activităţi de poliţie politică în sensul prezentei legi.";
- Art. 17 alin. (1) şi (2): „(1) Consiliul asigură
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a deciziilor
referitoare la persoanele verificate din oficiu, în baza art. 2 lit. a) - f),
rămase definitive prin necontestare sau rămase definitive prin hotărâre a
curţii de apel, şi le comunică mijloacelor de informare în masă. Deciziile
Colegiului Consiliului vor conţine datele de identitate, numele conspirative,
perioada colaborării, precum şi faptele calificate ca fiind activităţi cu
caracter de poliţie politică comunistă.
(2) Consiliul publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, numele agenţilor, inclusiv numele conspirative,
funcţiile, precum şi faptele calificate ca fiind activităţi de poliţie politică
în sensul prezentei legi. In cazul ofiţerilor de informaţii care au făcut
poliţie politică în timpul regimului comunist, vor fi sesizate organele de
justiţie cu privire la încălcarea prevederilor legale."
In opinia autorului excepţiei,
dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art.
15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii şi ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată
că Legea nr. 187/1999 produce efecte numai pentru viitor. Astfel, ea urmăreşte
să permită accesul opiniei publice la informaţiile referitoare la colaborarea
cu fosta securitate a persoanelor enumerate de către art. 2, instituind o
procedură prin care se poate stabili dacă acestea au desfăşurat activităţi ce
au contribuit la instaurarea şi menţinerea puterii totalitare comuniste, precum
şi la suprimarea sau îngrădirea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului.
Legea nr. 187/1999 nu instituie deci vreo formă de răspundere juridică pentru participarea în trecut
la activităţi care nu erau „incrimitate" la aceea dată, astfel cum susţine
autorul excepţiei. Prin urmare, nu se poate reţine că legea ar avea un efect
retroactiv, ea nefăcând decât să stabilească tipurile de activităţi şi
categoriile de persoane referitoare la care opinia publică are dreptul de a
obţine informaţii prin intermediul procedurii reglementate de lege.
In acelaşi sens s-a mai pronunţat Curtea
Constituţională şi prin Decizia nr. 443 din 15 septembrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 29 septembrie 2005, apreciind că „legea criticată nu
cuprinde în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, astfel că nu poate
reţine că acest act normativ încalcă principiul neretroactivităţii legii
civile. Tot astfel, calificarea în prezent a unor fapte petrecute în trecut şi
reglementarea unor efecte juridice legate de aceste fapte nu constituie o
încălcare a principiului neretroactivităţii legii civile, de vreme ce efectele
lor se produc numai pentru viitor, din momentul intrării în vigoare a actului
normativ".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se mai
susţine că publicarea din oficiu a deciziilor Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii în Monitorul Oficial al României produce
efectele unui „cazier politic", ducând la discriminarea persoanelor care
fac obiectul acestei publicări.
Curtea constată că nici această susţinere nu este
întemeiată, deoarece principiul nediscriminării garantat de art. 16 alin. (1)
din Constituţie nu poate fi interpretat ca împiedicând producerea efectelor
urmărite de lege, respectiv informarea opiniei publice cu privire la
activităţile desfăşurate în trecut de persoanele enumerate la art. 2 din lege, care
exercită demnităţi sau funcţii publice ori care ocupă poziţii sau desfăşoară
activităţi cu un impact semnificativ
pentru viaţa societăţii şi care trebuie deci să beneficieze de încrederea
cetăţenilor. S-a optat, deci, pentru stabilirea unor categorii de persoane care
să facă obiectul legii după criteriul relevanţei activităţii lor actuale pentru
funcţionarea societăţii româneşti, iar acest criteriu este bazat pe o
justificare obiectivă şi rezonabilă, nefiind, deci, contrar art. 16 alin. (1)
din Constituţie.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi (2) şi art. 17 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca
poliţie politică, excepţie ridicată de Ioan Raita în Dosarul nr. 4.504/2006 al
Curţii de Apel Ploieşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu