Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 218 din  3 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 405 din 10 iunie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de Valentina Mihart in Dosarul nr. 3.217/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.217/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, introduse prin art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, si celor ale art. II din aceeasi ordonanta de urgenta. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Valentina Mihart cu ocazia solutionarii recursului declarat impotriva Sentintei civile nr. 982 din 28 iunie 2001 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate aduc atingere principiului neretroactivitatii legii, consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate stabilesc o noua conditie de incadrare a personalului din Administratia Prezidentiala, respectiv aceea a increderii acordate de Presedintele Romaniei, pe baza semnarii unui angajament de loialitate stabilit prin Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Prezidentiale. De asemenea, sustine ca dispozitiile legale criticate contravin si art. 92 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile ulterioare, ele neputand constitui "un motiv legal de incompatibilitate" care sa justifice desfacerea contractului individual de munca, asa cum prevede acest articol.
    Curtea Suprema de Justitie apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu sunt contrare art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca importanta si specificul domeniului reglementat, care priveste serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, determina necesitatea unei reglementari speciale. Considera ca dispozitiile legale criticate nu infrang principiul neretroactivitatii legii, deoarece, potrivit art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, acestea se aplica personalului deja existent, dupa un termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si dupa sustinerea unui examen de atestare pe post.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca textele de lege criticate, care "instituie un caz special de destituire, eliberare din functie, respectiv de desfacere a contractului de munca, in situatia in care persoanei incadrate in Administratia Prezidentiala i se retrage increderea acordata de catre Presedintele Romaniei", nu infrang principiul constitutional al neretroactivitatii legii. Considera astfel ca, prin aplicarea acestor reglementari functionarilor Administratiei Prezidentiale aflati in functie la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, se da expresie principiului tempus regit actum, in fapt fiind vorba de o situatie juridica in curs de desfasurare in momentul intrarii in vigoare a legii. De altfel, prin caracterul sau special, Legea nr. 47/1994 poate contine dispozitii derogatorii de la norma generala, Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici. Aceasta nu este insa o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. Apreciaza ca "Administratia Prezidentiala are dreptul, potrivit legii, sa introduca criterii specifice care sa stea la baza selectarii personalului incadrat in aceasta institutie".

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si cel al institutiei Avocatul Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. I pct. 4 (prin care a fost introdus art. 4^1 in Legea nr. 47/1994) si cele ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.
    In temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, Legea nr. 47/1994 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001, dandu-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art. 4^1 alin. (2), introdus prin ordonanta de urgenta si criticat ca neconstitutional, a devenit art. 5 alin. (2) din lege, iar Curtea urmeaza a se pronunta cu privire la acesta.
    Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 47/1994, republicata, prevede: "Personalul prevazut la alin. (1) poate fi incadrat numai pe baza increderii acordate de Presedintele Romaniei si cu conditia semnarii unui angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevazut la art. 2. Retragerea increderii are ca efect revocarea incadrarii, precum si incetarea detasarii, eliberarea sau destituirea din functie ori desfacerea contractului de munca, dupa caz."
    Art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, ordonanta de urgenta aprobata prin Legea nr. 124/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, criticat de asemenea ca neconstitutional, stabileste: "Prevederile art. I pct. 4 se aplica personalului existent la Administratia Prezidentiala in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe baza unui examen de atestare pe post."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele de lege criticate au mai format obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curte. Astfel, fiind sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, precum si a art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, in raport cu art. 15 alin. (2) din Constitutie, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 288 din 5 noiembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 20 noiembrie 2002, a respins aceasta exceptie ca fiind neintemeiata. In acest sens, in considerentele deciziei amintite s-a retinut ca din prevederile art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, potrivit carora personalul ce alcatuieste Administratia Prezidentiala poate fi incadrat numai cu conditia semnarii unui angajament de loialitate, pe baza increderii acordate de Presedintele Romaniei, nu rezulta o incalcare a principiului constitutional al neretroactivitatii legii.
    Prin aceeasi decizie Curtea a aratat, de asemenea, ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 nu incalca art. 15 alin. (2) din Constitutie, textul dispunand, dimpotriva, ca prevederile de lege criticate se aplica personalului existent, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
    Cu acelasi prilej, in sustinerea solutiei date, Curtea a retinut ca, in jurisprudenta sa, respectiv in Decizia nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002, "a statuat ca o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare".
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei potrivit careia prevederile art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, sunt neconstitutionale si prin raportare la Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, prin aceeasi Decizie nr. 288/2002, Curtea a aratat ca aceasta nu reprezinta o problema de constitutionalitate, deoarece nu se are in vedere compatibilitatea dintre textul legal criticat si Constitutie, ci compararea prevederilor mai multor legi intre ele.
    Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2) din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de Valentina Mihart in Dosarul nr. 3.217/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 218/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 218 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 218/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu