Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 214 din 14 aprilie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 428 din 20 mai 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Florentina Balta       - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Magdalena Musca, Liliana Chirita si altii in Dosarul nr. 933/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 73D/2005.
    La apelul nominal raspunde Ministerul Justitiei, prin consilier juridic Adriana Mehedinti, cu delegatie depusa la dosarul cauzei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 74D/2005, nr. 117D/2005 si nr. 118D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de Niculina Tuchilus, Tudorita Branea si altii in Dosarul nr. 1.006/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, de Ion Lefter, Vasile Castu si altii in Dosarul nr. 974/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, respectiv de Liviu Gatej, Ioana Albitei si altii in Dosarul nr. 990/C/2004 al aceleiasi instante. De asemenea, Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 76D/2005, nr. 78D/2005 si nr. 79D/2005, avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, exceptie ridicata de Marcela Comsa, Ioan Busuioc si altii in Dosarul nr. 6/M/2005 al Tribunalului Brasov - Sectia civila, de Aurica Voinescu, Laura Achten si altii in Dosarul nr. 10/M/2005 al aceleiasi instantei, respectiv de Gheorghe Achim, Lidia Adam si altii in Dosarul nr. 6/2005 al Tribunalului Covasna.
    La apelul nominal raspunde Ministerul Justitiei, prin acelasi consilier juridic, care depune delegatie in dosarele nr. 74D/2005, nr. 76D/2005 si nr. 78D/2005, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. Magistratul-asistent refera faptul ca, in dosarele nr. 73D/2005, nr. 74D/2005, nr. 76D/2005 si nr. 78D/2005, Ministerul Justitiei, in calitate de parte in proces, a transmis prin Serviciul de registratura al Curtii Constitutionale note scrise prin care apreciaza, pe de o parte, ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 este intemeiata si, pe de alta parte, ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 si ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 este inadmisibila.
    Curtea, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in dosarele sus-mentionate este, in totalitate sau in parte, identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
    Atat reprezentantul Ministerului Justitiei, cat si cel al Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 118D/2005, nr. 117D/2005, nr. 79D/2005, nr. 78D/2005, nr. 76D/2005 si nr. 74D/2005 la Dosarul nr. 73D/2005, care a fost primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Justitiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, precum si respingerea ca inadmisibila a exceptiei referitoare la celelalte texte de lege criticate de catre autorii acesteia. In acest sens, face referire la argumentatia expusa pe larg in notele depuse de Ministerul Justitiei in dosarele nr. 73D/2005, nr. 74D/2005, nr. 76D/2005 si nr. 78D/2005.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, Curtea retinand, de exemplu prin deciziile nr. 38 din 25 ianuarie 2005 si nr. 56 din 1 februarie 2005, ca acestea au avut un caracter temporar. Apreciaza ca nu au intervenit elemente noi de natura sa impuna schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, astfel ca solicita respingerea exceptiei ca inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 14, 25, 27 si 28 ianuarie 2005, pronuntate in dosarele nr. 933/C/2004, nr. 1.006/C/2004, nr. 6/M/2004, nr. 10/M/2004, nr. 6/2005, nr. 974/C/2004 si nr. 990/C/2004, Tribunalul Vrancea - Sectia civila, Tribunalul Brasov - Sectia civila si Tribunalul Covasna au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Exceptia a fost ridicata de Magdalena Musca si altii, de Niculina Tuchilus si altii, de Marcela Comsa si altii, de Aurica Voinescu si altii, de Gheorghe Achim si altii, de Ion Lefter si altii, respectiv de Liviu Gatej si altii in cadrul unor cauze avand ca obiect plata primei de concediu.
    In motivarea exceptiei, avand un continut asemanator, autorii acesteia arata ca prin textele de lege criticate a fost suspendat in mod succesiv, mai intai pana la data de 1 ianuarie 2002, apoi pana la data de 31 decembrie 2002, 31 decembrie 2003, respectiv 31 decembrie 2004, exercitiul dreptului la prima de concediu prevazut de art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000. Autorii considera ca "suspendarea aplicarii unei legi prin care se recunoaste un drept echivaleaza cu restrangerea exercitiului acelui drept", astfel ca textele de lege criticate contravin art. 53 din Constitutie, ale carui conditii strict si limitativ prevazute pentru restrangerea exercitiului unui drept prin lege nu sunt respectate.
    In plus, in dosarele nr. 76D/2005 si nr. 78D/2005, autorii exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca art. 41 alin. (2) din Constitutie, reglementand dreptul la munca si protectia sociala a muncii, se refera si la concediul de odihna platit, prin care se intelege cumulul dintre indemnizatia de concediu si prima de vacanta. Se sustine ca Legea fundamentala a Romaniei nu prevede posibilitatea suspendarii unor drepturi constitutionale, ci doar restrangerea prin lege a exercitiului unor drepturi sau libertati, in conditii stricte care impun o astfel de masura, astfel ca incalcarea art. 53 din Constitutie este cu atat mai evidenta. Se mai arata ca prevederile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 incalca si art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat masura dispusa prin ordonanta criticata "nu a fost justificata de o situatie exceptionala", asa cum impune norma constitutionala invocata. In acest sens se amintesc decizii ale Curtii Constitutionale prin care texte de lege reglementate cu incalcarea conditiei urgentei au fost declarate neconstitutionale (deciziile nr. 65/1995 si nr. 83/1998). In final, se invoca prevederile art. 1 alin. (3) din Constitutie, referitoare la caracterul de stat de drept, democratic si social al Romaniei, precum si la garantarea, ca valori supreme in stat, a drepturilor si libertatilor cetatenilor.
    In plus, in Dosarul nr. 79D/2005, autorii exceptiei de neconstitutionalitate solicita ca "in baza principiului egalitatii in drepturi" sa se aiba in vedere "ca salarizarea personalului din autoritatea judecatoreasca se intemeiaza pe raporturi de autoritate, nu pe principii contractuale", ceea ce creeaza "o inechitate fata de personalul contractual al societatilor comerciale care in baza negocierii beneficiaza de asemenea prime de vacante, precum si de primele reglementate de Codul fiscal".
    Tribunalul Vrancea - Sectia civila, exprimandu-si opinia in dosarele nr. 73D/2005, nr. 74D/2005, nr. 117D/2005 si nr. 118D/2005, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece suspendarea succesiva a unui drept recunoscut de lege echivaleaza cu o restrangere a exercitiului acestui drept, care nu se inscrie insa printre situatiile expres si limitativ reglementate de art. 53 din Constitutie. Desi mentioneaza ca revine instantei de judecata competenta de a constata abrogarea art. 41^1 din Legea nr. 50/1996, aceasta considera, totusi, necesara interventia Curtii Constitutionale, "ca autoritate publica specializata."
    Tribunalul Brasov - Sectia civila, exprimandu-si opinia in dosarele nr. 76D/2005 si nr. 78D/2005, considera ca "prima de vacanta prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 se incadreaza in sintagma <<alte conditii specifice, stabilite de lege>>, prevazuta de art. 41 alin. (2) din Constitutie, avand in vedere ca aceasta este distincta de concediul de odihna platit, insa este specifica categoriei profesionale a magistratilor si a personalului auxiliar din autoritatea judecatoreasca si este prevazuta prin lege speciala". In consecinta, suspendarea primei de vacanta, "chiar daca ar fi considerata o restrangere temporara", nu este justificata din prisma prevederilor art. 53 din Constitutie, deoarece nu se incadreaza in nici una dintre situatiile prevazute limitativ de norma constitutionala invocata, nu este necesara intr-o societate democratica si are ca efect atingerea dreptului in substanta sa. Se mai mentioneaza ca actele normative ce contin dispozitiile de lege criticate nu cuprind nici o expunere de motive care sa justifice luarea acestei masuri, masura ce "este de natura a conduce la discriminarea autoritatii judecatoresti fata de celelalte puteri ale statului".
    Tribunalul Covasna, exprimandu-si opinia in Dosarul nr. 79D/2005, apreciaza ca "actele normative invocate de autorii exceptiei ca fiind neconstitutionale nu sunt in contradictie cu prevederile Legii fundamentale, intrucat in cauza nu este vorba de suspendarea unui drept constitutional" cuprins intre drepturile si libertatile fundamentale reglementate de Capitolul II din Constitutie, asa cum este dreptul la un salariu minim brut pe tara. Dreptul la prima de vacanta este un drept instituit printr-o lege speciala, astfel ca art. 53 din Constitutie nu poate fi invocat.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, prin punctul sau de vedere transmis in dosarele nr. 73D/2005, nr. 74D/2005, nr. 76D/2005, nr. 78D/2005 si nr. 79D/2005, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 este intemeiata, pentru urmatoarele argumente: concediul de odihna platit este un drept al salariatilor garantat de art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitor la masurile de protectie sociala a muncii; din "interpretarea coroborata a dispozitiilor Codului muncii si ale Legii nr. 188/1999" rezulta ca dreptul la concediul de odihna are doua componente, care nu se pot disocia: una nepatrimoniala, constand in insasi efectuarea concediului prin suspendarea obligatiei salariatului de a presta munca, iar cealalta de natura patrimoniala, care acopera drepturile cuvenite salariatului in perioada concediului de odihna; "a admite posibilitatea suspendarii aplicabilitatii prevederilor legale care consacra dreptul la prima de concediu echivaleaza cu recunoasterea implicita a posibilitatii de suspendare a exercitiului oricarei componente a dreptului la concediu platit, inclusiv sub aspectul laturii nepatrimoniale"; art. 139 alin. (2) din Codul muncii prevede ca dreptul la concediu de odihna anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari. In consecinta, se apreciaza ca suspendarea acordarii dreptului la prima de concediu reprezinta, in fapt, o suspendare a unui drept constitutional fundamental consacrat de art. 41 alin. (2) din Constitutie", iar aceasta suspendare "echivaleaza cu restrangerea nejustificata a acestui drept, fara a fi incidenta vreuna dintre situatiile de exceptie prevazute de art. 53 din Constitutie, care sa permita o astfel de restrangere". Mai mult, se sustine ca "restrangerea adusa de legiuitor prin masura suspendarii care, in fapt, anuleaza aplicarea unei componente esentiale a dreptului constitutional in discutie aduce atingere insesi existentei dreptului", incalcand flagrant, si sub acest aspect, dispozitiile art. 53 din Legea fundamentala.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, se arata ca, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 283/2004, alin. (2) al art. 138 din Constitutie consacra principiul anualitatii bugetului de stat, astfel ca, legile criticate nemaifiind in vigoare si aplicandu-se dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia este inadmisibila.
    Totodata, in punctul de vedere transmis in dosarele nr. 117D/2005 si nr. 118D/2005, al caror obiect il constituie exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, precum si ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate au caracter temporar, fiind "norme juridice cuprinse in legi ale bugetului de stat cu aplicare in timp limitata la anii la care se refera" si, in consecinta, "nu pot constitui obiect al controlului constitutional". Conform art. 147 alin. (1) din Constitutie si art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala decide numai asupra "unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare", astfel ca exceptia de neconstitutionalitate "urmeaza a fi respinsa."
    Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere, prin care arata urmatoarele:
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 fata de prevederile art. 53 din Constitutie, se arata ca "aceasta nu poate fi retinuta, intrucat textul legal atacat nu pune in discutie restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale". De asemenea, textele de lege criticate nu contravin nici art. 41 alin. (2) din Constitutie, deoarece masurile de protectie sociala - printre care si dreptul la prima ce se acorda cu ocazia plecarii in concediu - sunt cele "stabilite prin lege", asa cum prevede chiar norma constitutionala invocata de autorii exceptiei.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor din legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, se arata ca, potrivit principiului anualitatii bugetului de stat, acestea nu mai sunt in vigoare. In consecinta, sunt incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, conform carora Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitii legale in vigoare.
    In concluzie, Avocatul Poporului considera ca prevederile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 sunt constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, precum si cele ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 este inadmisibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este legal sesizata si competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata prin Legea nr. 386/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Acestea au urmatorul cuprins:
    - Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti: "De asemenea, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna si ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele lucrate peste durata normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.";
    - Art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001: "Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002.";
    - Art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002: "Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001, cu modificarile ulterioare, se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2003.";
    - Art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003: "Aplicarea prevederilor din actele normative in vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediul de odihna, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 decembrie 2004."
    Aplicarea dispozitiilor art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996, referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna, a fost suspendata si prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, care la art. 8 alin. (7) prevede ca: "Aplicarea prevederilor din actele normative in vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediul de odihna, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 decembrie 2005." In consecinta, Curtea Constitutionala urmeaza a se pronunta si asupra acestui text de lege, in contextul criticilor formulate cu privire la masurile de suspendare referitoare la acordarea primelor de concediu in anii 2002, 2003 si 2004, stabilita prin legile bugetare adoptate pentru acesti ani.
    In motivarea exceptiei ridicate, autorii invoca incalcarea art. 1 alin. (3), a art. 16 alin. (1), a art. 41 alin. (2), a art. 53, precum si a art. 115 alin. (4) din Constitutie. Aceste prevederi au urmatorul cuprins:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 41 alin. (2): "Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora."
    Examinand dispozitiile de lege criticate, raportate la normele constitutionale invocate, Curtea Constitutionala constata ca exceptia urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
    Dispozitiile de lege atacate au mai fost supuse, in repetate randuri, examenului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale, ca si cele invocate de autorii prezentei exceptii de neconstitutionalitate. De exemplu, prin Decizia nr. 69 din 3 februarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 14 martie 2005, sau prin Decizia nr. 96 din 15 februarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 18 martie 2005, Curtea a retinut ca art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 prevede suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 41^1 alin. (1) si ale art. 45 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata, pana la data de 1 ianuarie 2002. Acest termen a fost prelungit prin art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, precum si prin legile bugetare pentru anii 2003, 2004 si 2005, pana la data de 31 decembrie 2005.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, Curtea constata ca si acestea au avut aplicabilitate temporara, ele fiind in vigoare intre 2 martie 2001 si 1 ianuarie 2002. Or, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala decide numai asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante sau a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
    Curtea constata ca si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor din legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, intrucat, in virtutea principiului anualitatii bugetului de stat, aceste acte normative si-au incetat aplicabilitatea o data cu incheierea exercitiului anului bugetar corespunzator perioadei de reglementare.
    In ceea ce priveste dispozitiile art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004, Curtea observa ca textul de lege este in vigoare si prevede suspendarea aplicarii acelor dispozitii din actele normative care se refera la acordarea primelor pentru concediul de odihna, pana la data de 31 decembrie 2005. In ce priveste dreptul la prima de concediu a magistratilor, prevazut de art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din autoritatile judecatoresti, Curtea constata ca textul de lege mentionat a fost abrogat prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002. Aceste dispozitii au urmatorul continut: "Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art. 1^1, precum si celelalte dispozitii referitoare la salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat, potrivit legii, acestora, din Legea nr. 50/1996 (...)." Ca atare, prevederile art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au incetat aplicarea cu privire la aceste categorii de personal de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 177/2002. In consecinta, art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 suspenda dreptul la acordarea primei pentru concediul de odihna doar in ceea ce priveste personalul auxiliar din organele autoritatii judecatoresti, astfel ca, numai sub acest aspect, Curtea va efectua controlul de constitutionalitate prin raportare la normele din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
    Astfel, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a acestui text de lege fata de art. 53 din Legea fundamentala, Curtea a retinut prin deciziile mentionate ca dreptul la prima pentru concediu de odihna nu este un drept de natura constitutionala, ci este un drept suplimentar, instituit de o lege speciala. Prin urmare, acest drept excede cadrului instituit de art. 41 alin. (2) din Constitutie si nu poate fi inscris intre "drepturile si libertatile fundamentale" avute in vedere de catre aceasta, astfel ca, atat prevederile art. 1 alin. (3), cat si cele ale art. 53 din Legea fundamentala, nu sunt aplicabile.
    Nu poate fi retinuta nici critica referitoare la nesocotirea principiului egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat intre cele doua categorii de salariati pe care autorii exceptiei le amintesc, personalul contractual al societatilor comerciale si personalul din autoritatea judecatoreasca, exista diferente in ceea ce priveste natura raporturilor de munca si conditiile specifice de incheiere ale contractului de munca, astfel ca si regimul juridic aplicabil fiecarei categorii este diferit. Or, Curtea a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca principiul egalitatii impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii identice si, per a contrario, presupune ca, in situatii de fapt diferite, sa se aplice un regim juridic diferit.
    In sfarsit, referitor la critica de neconstitutionalitate a art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 fata de art. 115 alin. (4) din Constitutie, care se refera la caracterul exceptional al ordonantei de urgenta, precum si la necesitatea motivarii unei astfel de reglementari, Curtea retine ca, potrivit expunerii de motive ce insoteste proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei criticate, "se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 prevederile referitoare la (...) acordarea primei cu ocazia plecarii in concediu de odihna (...) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, precum si prevederile care reglementeaza aceleasi drepturi cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 (...)", intrucat "cresterea prevazuta a nivelurilor de salarizare cu pana la 80% conduce la influente semnificative asupra bugetului general consolidat si produce un decalaj substantial intre salariile diplomatilor, ale functionarilor publici si celorlalte categorii de personal din sectorul bugetar". In continuare, se mai arata ca "pana la finele semestrului I 2001 va fi elaborat un proiect de lege prin care sa se asigure revizuirea sistemului de salarizare in sectorul bugetar si care va asigura o politica unitara prin stabilirea salariilor in functie de importanta domeniului de activitate si de performantele profesionale individuale (...)". Asadar, elaborarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 a avut in vedere ratiuni de politica financiara si bugetara a statului, considerate a se constitui intr-o urgenta a momentului, ceea ce corespunde art. 114 alin. (4) din Constitutie, in forma nerevizuita. De altfel, planificarea bugetului statului si concretizarea politicilor si masurilor financiare si bugetare ale statului in plan legislativ sunt aspecte ce nu privesc controlul de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, in caz contrar realizandu-se o ingerinta a acestei instante in atributele puterilor legislativa si executiva ale statului, ceea ce ar contraveni principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat, consfintit de art. 1 alin. (4) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    I. Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, precum si cele ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, exceptie ridicata de Magdalena Musca, Liliana Chirita si altii in Dosarul nr. 933/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, de Niculina Tuchilus, Emil Dediu Borza si altii in Dosarul nr. 1.006/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, de Marcela Comsa, Ioan Busuioc si altii in Dosarul nr. 6/M/2004 al Tribunalului Brasov - Sectia civila, de Aurica Voinescu, Laura Achten si altii in Dosarul nr. 10/M/2005 al Tribunalului Brasov - Sectia civila, de Gheorghe Achim, Lidia Adam si altii in Dosarul nr. 6/2005 al Tribunalului Covasna, de Ion Lefter, Vasile Castu si altii in Dosarul nr. 974/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila, respectiv de Liviu Gatej, Ioana Albitei si altii in Dosarul nr. 990/C/2004 al Tribunalului Vrancea - Sectia civila.
    II. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Claudia Margareta Nita



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 214/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 214 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 214/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu