Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 213 din 14 aprilie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 496 din 13 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Constantin Doldur       - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Marinela Minca          - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Octavian Radulescu in Dosarul nr. 5.935/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
    La apelul nominal raspunde partea Alexandru Buda, personal, lipsa fiind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Magistratul-asistent refera asupra cererii transmise prin fax de catre autorul exceptiei, Dumitru Octavian Radulescu, prin care solicita acordarea unui nou termen de judecata, intrucat termenul acordat anterior a fost foarte scurt si nu a avut posibilitatea angajarii unui avocat.
    Alexandru Buda solicita respingerea cererii de amanare, apreciind ca are ca scop tergiversarea cauzei.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii de amanare solicitate de autorul exceptiei, intrucat i s-a mai acordat un termen de judecata pentru lipsa de aparare.
    Avand in vedere cererea autorului exceptiei referitoare la amanarea cauzei pentru imposibilitatea angajarii unui avocat, concluziile partii prezente si ale reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile art. 24 din Constitutie privind garantarea dreptului la aparare si prevederile art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila referitoare la acordarea unui singur termen de judecata pentru lipsa de aparare, precum si faptul ca autorului exceptiei i s-a mai acordat un termen de judecata pentru lipsa apararii, Curtea Constitutionala respinge cererea de amanare formulata in scris de autorul exceptiei.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul partilor pe fond.
    Alexandru Buda solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat are ca scop tergiversarea cauzei, dovada fiind faptul ca acelasi autor a mai ridicat cateva exceptii de neconstitutionalitate cu obiect similar.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca institutia stramutarii are ca scop asigurarea unei bune administrari a justitiei si ca in cadrul procedurii de judecata a cererii de stramutare nu se solutioneaza fondul cauzei.
    Totodata apreciaza ca nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 129 referitoare la exercitarea cailor de atac, intrucat posibilitatea instantei de judecata de a mentine actele de procedura efectuate pana in momentul stramutarii poate fi cenzurata prin intermediul cailor de atac impotriva hotararii judecatoresti pronuntate in cauza.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 19 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 5.935/2004, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Octavian Radulescu, petent intr-o cerere de stramutare a judecarii cauzei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale referitoare la egalitatea in fata legii, la dreptul la informatie si la exercitarea cailor de atac, precum si dispozitiilor privind dreptul la un proces echitabil si dreptul la un recurs efectiv din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acest sens, considera ca prin solutionarea unei cereri de stramutare nu se rezolva numai o problema de competenta teritoriala, ci si fondul cauzei, avand in vedere ca acesta poate fi puternic afectat de mentinerea sau nementinerea masurilor luate de instanta. Astfel, este firesc ca instanta care solutioneaza cererea de stramutare sa motiveze ratiunile pentru care a mentinut sau nu masurile luate de instanta de la care se solicita stramutarea, iar impotriva solutiei date sa se poata formula recurs. In caz contrar se ajunge la situatia ca unele masuri sa fie mentinute, iar altele nu, fara posibilitatea verificarii temeiniciei solutiei pronuntate.
    Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin Constitutiei, ci, dimpotriva, prin instituirea lor "s-a avut in vedere necesitatea eliminarii unor posibilitati de exercitare abuziva a drepturilor procesuale care ar impieta asupra desfasurarii in conditii normale a procesului penal". Arata ca, asa cum a statuat Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa, legiuitorul poate institui reguli speciale in considerarea unor situatii deosebite.
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, stramutarea constituind o garantie a respectarii legii si a drepturilor unei parti interesate intr-un proces, in concordanta cu principiul aflarii adevarului si cu cel al rolului activ al instantei de judecata. Orice parte are dreptul de a cere stramutarea cauzei, iar exercitarea acestui drept de catre una dintre parti nu contravine principiului egalitatii in fata legii, intrucat promovarea unei cereri de stramutare nu creeaza o pozitie privilegiata fata de alte parti din proces, ci solicita numai o prorogare judiciara a competentei teritoriale.
    Cu privire la dreptul la informatie, arata ca presedintele instantei ierarhic superioare celei la care se afla cauza ia masuri pentru incunostintarea partilor despre introducerea cererii de stramutare si despre termenul fixat, cu mentiunea ca partile pot trimite memorii.
    Fata de pretinsa incalcare a art. 129 din Constitutie considera ca legiuitorul are atributul exclusiv de a stabili caile de atac si regulile de exercitare a acestora. In cazul stramutarii nu se realizeaza o judecata de fond, ci se pronunta o incheiere definitiva, fara motivare, iar dispozitia referitoare la lipsa motivarii isi are justificarea in interesul mentinerii prestigiului instantei de la care a fost stramutata cauza.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca dispozitiile art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, ci reglementeaza necesitatea eliminarii unor posibilitati de exercitare abuziva a drepturilor procesuale, care ar impieta asupra desfasurarii in conditii normale a procesului penal, legiuitorul instituind reguli speciale in considerarea unor situatii speciale.
    Mai arata ca art. 16 alin. (1) din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi in ceea ce priveste recunoasterea unor drepturi si libertati fundamentale, iar nu identitatea de tratament juridic cu privire la aplicarea unor masuri, indiferent de natura acestora.
    Cu privire la art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, apreciaza ca, in sensul practicii instantei europene, conceptul de "proces echitabil" nu implica existenta mai multor grade de jurisdictie, a mai multor cai de atac si, pe cale de consecinta, nici posibilitatea exercitarii acestor cai de atac de catre toate partile din proces.
    Referitor la art. 31 si 129 din Constitutie, apreciaza ca acestea nu sunt pertinente in solutionarea cauzei de fata.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca instituirea unor reguli speciale pentru solutionarea cererii de stramutare a judecarii cauzei nu este de natura sa incalce principiul egalitatii in drepturi, atat timp cat este asigurata egalitatea juridica a cetatenilor in utilizarea lor. Stramutarea nu este o procedura de solutionare pe fond a procesului, ci constituie o procedura speciala, de stabilire a competentei teritoriale a instantei de judecata, menita tocmai sa asigure conditiile unui proces echitabil, in care partile sa dispuna de aceleasi mijloace de aparare si sa aiba posibilitatea sa isi exercite dreptul la aparare in mod efectiv si eficient, asa cum s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin deciziile nr. 82/2001 si nr. 237/2003.
    Presedintele Senatului nu a comunicat Curtii Constitutionale punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala, avand urmatorul cuprins: "In cazul in care gaseste cererea intemeiata, dispune stramutarea judecarii cauzei, hotarand totodata in ce masura actele indeplinite in fata instantei de la care s-a stramutat cauza se mentin."
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 31 si art. 129 din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 31: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
    (2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.
    (3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie a tinerilor sau securitatea nationala.
    (4) Mijloacele de informare in masa, publice si private, sunt obligate sa asigure informarea corecta a opiniei publice.
    (5) Serviciile publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele trebuie sa garanteze grupurilor sociale si politice importante exercitarea dreptului la antena. Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar asupra activitatii lor se reglementeaza prin lege organica.";
    - Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    De asemenea, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin si prevederilor art. 6 paragraful 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 6 paragraful 1: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. [...]";
    - Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca stramutarea nu este o procedura de solutionare in fond a procesului, asa cum in mod eronat sustine autorul exceptiei, ci o procedura speciala, de stabilire a competentei teritoriale a instantei de judecata, menita tocmai sa asigure conditiile unui proces echitabil, in care partile sa dispuna de aceleasi mijloace de aparare.
    Curtea observa ca dispozitia legala criticata este o norma de procedura, iar, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute de lege. In consecinta, este dreptul exclusiv al organului legislativ de a stabili regula potrivit careia, in caz de admitere a cererii de stramutare, instanta va hotari totodata in ce masura actele indeplinite in fata instantei de la care s-a stramutat cauza se mentin, fara a se incalca astfel dispozitiile constitutionale.
    De asemenea, dispozitiile potrivit carora hotararea de stramutare a pricinii se da fara motivare si nu este supusa nici unei cai de atac au fost adoptate de legiuitor in considerarea faptului ca, prin solutionarea cererii de stramutare, instanta nu se pronunta asupra fondului, ci urmareste desfasurarea in conditii normale a procesului.
    Pe de alta parte, instituirea unei cai de atac in procesul penal este obligatorie numai atunci cand se solutioneaza fondul cauzei, pe cand, in cazul stramutarii, instanta solutioneaza o chestiune care tine de buna administrare a justitiei.
    Ca atare, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu contravin nici prevederilor art. 16 si 129 din Constitutie si nici celor ale art. 6 paragraful 1 si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la dispozitiile art. 31 din Legea fundamentala, referitoare la dreptul la informatie, Curtea constata ca aceste dispozitii constitutionale nu au legatura cu cauza de fata, intrucat se refera la informatii de interes public.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Octavian Radulescu in Dosarul nr. 5.935/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 213/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 213 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 213/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu