Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 212 din 15 mai 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 471 din  1 iulie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, exceptie ridicata de Camera de Comert si Industrie Iasi in Dosarul nr. 31.328/2002 al Judecatoriei Iasi.
    La apelul nominal raspunde Ministerul Finantelor Publice, prin consilier juridic Nicoleta Negut, Ministerul Justitiei, prin sef serviciu Olga Suba, si Oficiul National al Registrului Comertului, prin director general Alina Ana Balaciu si avocat Victor Tanasescu, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand urmatoarele: Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului sunt institutii publice infiintate prin lege sau prin alte acte normative, sub controlul Ministerului Justitiei si al instantelor judecatoresti, iar terenurile si cladirile in care acestea isi desfasoara activitatea apartin domeniului public. Asa fiind, se considera ca nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2) si ale art. 41 alin. (2) si nici cele ale art. 135 alin. (1) si (6), iar emiterea ordonantei de urgenta criticate a fost determinata de necesitatea eliminarii imediate a deficientelor constatate in activitatea registrului comertului.
    Reprezentantul Ministerului Justitiei solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, sens in care arata: potrivit Legii nr. 26/1990, inca de la infiintare registrul comertului este institutie cu caracter de utilitate publica, activitate independenta, norme proprii de organizare si functionare. Tot prin lege se desemneaza sursele de venit, spatiile si baza materiala necesare desfasurarii activitatii. Rezulta ca, potrivit optiunii legiuitorului, Oficiul registrului comertului a fost intotdeauna un serviciu public de sine statator, iar nu parte componenta a camerelor de comert si industrie, astfel ca, sub aceste aspecte, modificarile introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 nu au relevanta. Subordonarea Oficiului, prin ordonantele criticate, Ministerului Justitiei a avut in vedere rolul determinant al judecatorului in activitatea de inscriere in registrul comertului a mentiunilor privind actele si faptele a caror inregistrare este obligatorie; functionarea eficienta a acestui serviciu public este asigurata de stabilirea prin lege a surselor de venit necesare, precum si a bazei materiale aferente, astfel ca, in mod legal si echitabil, la desprinderea oficiilor de camerele de comert si industrie s-a determinat si cota lor de contributie la achizitionarea bunurilor din dotare, fara ca prin aceasta sa opereze o nationalizare a patrimoniului camerelor; adoptarea ordonantei de urgenta a fost determinata de necesitatea eliminarii imediate a deficientelor constatate in activitatea oficiilor registrului comertului.
    Reprezentantii Oficiului National al Registrului Comertului solicita, de asemenea, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand urmatoarele: potrivit legii, activitatea registrului comertului este de utilitate publica, iar sursa de venituri provine din sumele ramase la dispozitia acestuia din taxele si tarifele percepute pentru serviciile prestate, dupa executarea obligatiei de plata a cotelor cuvenite Oficiului National al Registrului Comertului si Ministerului Justitiei. In aceste conditii, intrucat prin lege camerele de comert si industrie sunt obligate sa asigure conditiile materiale necesare functionarii eficiente a unui serviciu public, intre ele si oficiile registrului comertului nu exista raporturi de subordonare; modalitatile legale prin care o activitate cu caracter de utilitate publica poate fi desfasurata de o persoana juridica de drept privat sunt concesiunea si inchirierea, iar in materia registrului comertului, reglementarea concesiunii in favoarea camerelor de comert si industrie rezulta implicit din prevederile Legii nr. 26/1990; asa fiind, din interpretarea sistematica a prevederilor legale, la data incetarii contractului de concesiune bunurile cu care au fost dotate oficiile registrului comertului devin bunuri de retur, iar in ceea ce priveste bunurile realizate de acestea dupa asigurarea cheltuielilor necesare functionarii lor, dispozitiile cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002 respecta principiul referitor la protectia dreptului de proprietate si principiul echitatii; oportunitatea si caracterul urgent al actelor normative criticate sunt determinate de necesitatea salvgardarii acestui serviciu public, cu consecinta directa si imediata a mentinerii increderii comerciantilor in functionarea, in conditii optime, a institutiei registrului comertului.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin textelor din Constitutie invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 31.328/2002, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002. Exceptia a fost ridicata de Camera de Comert si Industrie Iasi intr-o cauza avand ca obiect constatarea dreptului sau de proprietate asupra bunurilor dobandite.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 "este un act de nationalizare veritabil al proprietatii private, care nu-si gaseste consacrarea in actuala Constitutie, fiind incompatibila cu noul stat de drept" si deci contrara art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si art. 1, 480, 481, 942, 948 si 1411 din Codul civil. Se arata ca ordonanta criticata dispune divizarea unei persoane juridice de drept privat (Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti) prin efectul legii si transmiterea unei parti a patrimoniului acesteia unei persoane de drept public (Oficiul National al Registrului Comertului), ceea ce aduce "grave prejudicii pentru activitatea Camerelor, periclitand functionarea si chiar existenta acestora si implicit indeplinirea scopurilor legale si statutare ale acestora". De asemenea, mai sustine ca sunt incalcate si prevederile constitutionale ale art. 114 alin. (4), "pentru lipsa situatiei de urgenta".
    Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata. In acest sens, in esenta, apreciaza ca dispozitiile art. VI si VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 "contravin normelor constitutionale cuprinse in art. 41, care consacra dreptul de proprietate ca drept fundamental a carui conservare constituie unul dintre scopurile societatii organizate statal". Desprinderea unei parti din patrimoniul camerelor de comert si trecerea bunurilor respective in proprietatea publica sunt neconstitutionale, in conditiile in care "modurile de transfer al dreptului de proprietate sunt reglementate de legea civila in mod limitativ si nu includ o asemenea posibilitate". Tot astfel, considera ca dispozitiile art. VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, referitoare la obligativitatea incheierii protocoalelor sau contractelor de inchiriere cu privire la spatiile proprietate a camerelor, sunt contrare art. 41 din Constitutie si art. 480, 481, 942, 948 si 1411 din Codul civil, ale caror prevederi consacra principiul consensualismului in raporturile de drept civil. De asemenea, considera ca adoptarea ordonantei criticate nu este justificata de existenta unui caz exceptional, asa incat este incalcat si art. 114 alin. (4) din Constitutie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens, in esenta, arata ca prin art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, se stabileste ca bunurile din dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice constituie, in limita aportului lor la dobandirea respectivelor bunuri, patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului. Asa fiind, in raport cu modul de constituire a patrimoniului - din taxele percepute de oficiile registrului comertului pentru operatiile efectuate si care, potrivit evidentelor Ministerului Finantelor Publice, le-au acoperit cheltuielile de organizare si functionare si au inregistrat importante excedente - "nu se pune problema unei confiscari si, cu atat mai putin, a unei nationalizari". Arata ca, "in aceeasi ordine de idei", sustinerea referitoare la inchirierea obligatorie si fara limita de timp a imobilelor acestor camere este neconforma cu reglementarea la care se face trimitere. In legatura cu neconstitutionalitatea art. VII din ordonanta, considera ca aceste dispozitii "confera deplina libertate de a contracta camerelor de comert si industrie, neimpunandu-se nici o restrictie ori conditionare", si lasa la latitudinea lor "acceptarea (sau refuzul) de a asigura - contra unei chirii - spatiile pe care le-au utilizat oficiile registrului comertului si birourile unice". In ceea ce priveste referirea la incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, "care expliciteaza notiunea urgentei in procesul de legiferare prin ordonante de urgenta a Guvernului", considera ca "exigenta emiterii unei ordonante de urgenta a fost determinata de necesitatea eliminarii imediate a deficientelor constatate in activitatea oficiilor registrului comertului si a neincrederii crescande a comerciantilor fata de eficienta modului de organizare anterior adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, de natura sa afecteze relatiile comerciale specifice economiei de piata".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, modificata prin art. V, VI si VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002. Aceste din urma prevederi au urmatorul cuprins:
    - Art. V: "(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta bazele de date, aplicatiile de intretinere si utilizare a acestora, necesare in vederea tinerii si administrarii registrelor comertului de catre Oficiul National al Registrului Comertului, respectiv oficiile registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale, si functionarii birourilor unice din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, precum si documentele care privesc activitatea acestora se preiau de catre Ministerul Justitiei - Oficiul National al Registrului Comertului si de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, pe baza de protocol de predare-preluare incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie teritoriale.
    (2) Modul de utilizare de catre Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si de catre camerele de comert si industrie teritoriale a informatiilor cuprinse in bazele de date se stabileste pe baza contractuala sau prin protocol.";
    - Art. VI: "(1) Bunurile aflate in dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice constituie, in limita aportului acestora la dobandirea bunurilor respective, patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului si vor fi folosite potrivit destinatiei stabilite.
    (2) Determinarea aportului prevazut la alin. (1) se va realiza pe baza datelor furnizate de Ministerul Finantelor Publice.
    (3) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (1) se efectueaza prin protocol incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si, respectiv, ai camerelor de comert si industrie teritoriale.";
    - Art. VII: "(1) In cazul spatiilor care nu fac parte din patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului, constituit potrivit art. VI alin. (1), Oficiul National al Registrului Comertului, oficiile registrului comertului si birourile unice vor folosi sediile existente pe baza de contract de inchiriere sau protocol, incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie ori, dupa caz, cu persoanele care au dreptul de proprietate asupra imobilelor, pana la identificarea unor sedii corespunzatoare pentru functionarea registrului comertului.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care spatiile care fac parte din patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului sunt insuficiente pentru desfasurarea in conditii corespunzatoare a activitatii."
    In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi de lege incalca dispozitiile art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2), art. 135 alin. (1) si (6) si ale art. 114 alin. (4) din Constitutie, ale art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si ale art. 1, 480, 481, 942, 948 si 1411 din Codul civil.
    Prevederile din Constitutie mentionate au urmatorul cuprins:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    - Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
    - Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea. [...]
    (6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila.";
    - Art. 114 alin. (4): "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu."
    Art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, invocat, de asemenea, ca fiind incalcat, are urmatorul cuprins: "1. Orice persoana are dreptul la proprietate, atat singura cat si in asociere cu altii.
    2. Nimeni nu va fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine:
    Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, "Registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, organizat pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei". Aceste dispozitii au fost modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, in sensul ca "Registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii, organizata in subordinea Ministerului Justitiei". Ca urmare, dispozitiile art. V, VI si VII din aceeasi ordonanta de urgenta, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, stabilesc ca bazele de date, aplicatiile de intretinere si utilizare a acestora, necesare in vederea tinerii si administrarii registrelor comertului de catre Oficiul National al Registrului Comertului, respectiv oficiile registrului comertului de pe langa camerele de comert si industrie teritoriale, documentele care privesc activitatea lor, precum si bunurile aflate in dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice, care constituie, in limita aportului acestora la dobandirea lor, patrimoniul Oficiului National al Registrului Comertului, se preiau de catre Ministerul Justitiei - Oficiul National al Registrului Comertului si de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, pe baza de protocol de predare-preluare incheiat intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai camerelor de comert si industrie teritoriale. Prin aceste prevederi, in esenta, in opinia autorului exceptiei, ordonanta de urgenta criticata "este un act de nationalizare veritabil a proprietatii private, care nu-si gaseste consacrarea in actuala Constitutie, fiind incompatibila cu noul stat de drept", ceea ce incalca art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si art. 1, 480, 481, 942, 948 si 1411 din Codul civil.
    In legatura cu aceste sustineri Curtea constata ca, astfel cum s-a aratat, conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 26/1990, modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, institutie publica cu personalitate juridica, organizata in subordinea Ministerului Justitiei, iar conform art. 9 din aceeasi lege, modificat, oficiile registrului comertului se organizeaza in subordinea Oficiului National al Registrului Comertului si functioneaza pe langa fiecare tribunal. De asemenea, in temeiul art. 11 din aceeasi lege, modificat, pentru operatiunile efectuate oficiul registrului comertului percepe taxe si tarife stabilite prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului Finantelor Publice. Din coroborarea dispozitiilor de lege mentionate rezulta ca registrul comertului desfasoara o activitate de interes public, incredintata Oficiului National al Registrului Comertului si oficiilor registrului comertului, ca autoritati publice, la dispozitia persoanelor interesate de situatia economico-financiara a comerciantilor. Existenta serviciilor publice infiintate prin lege sau prin alte acte normative poate inceta, in mod simetric, tot prin lege sau alte acte normative. Tot astfel, activitatea desfasurata de un serviciu public poate fi incredintata unei autoritati statale sau unei persoane private ori poate fi transferata in gestiunea unei autoritati statale de sine statatoare, impreuna cu bunurile provenite din propriile venituri si necesare functionarii sale. Asadar, modificarea art. 2 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 prin art. I pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, constand in organizarea Oficiului National al Registrului Comertului in subordinea Ministerului Justitiei, iar nu pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, reprezinta o optiune a legiuitorului ce nu constituie, asa cum sustine autorul exceptiei, divizarea acestei din urma persoane juridice. Oficiul National al Registrului Comertului nu a fost nici potrivit redactarii anterioare a textului parte constitutiva a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, ci un serviciu public organizat pe langa aceasta, ca o structura de sine statatoare. Reglementarea serviciului public al registrului comertului nu este supusa regulilor dreptului civil, ci normelor de drept administrativ, potrivit carora intre serviciul public si baza sa materiala exista o legatura substantiala. Asa fiind, in cauza nu sunt incidente dispozitiile constitutionale privind dreptul de proprietate nici cu privire la constituirea patrimoniului Oficiului National al Registrului Comertului din bunurile aflate in dotarea oficiului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice, in limita aportului lor la dobandirea bunurilor si pentru a fi folosite potrivit destinatiei stabilite. Existenta acestor bunuri in proprietatea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti ar constitui o depasire a obiectului de activitate al acesteia. De altfel, orice alta solutie ar duce la imbogatirea fara justa cauza a camerelor de comert si industrie, care si-ar insusi pe aceasta cale, in mod ilegal, bunuri provenite din venituri bugetare. Mai mult, potrivit pct. I.29 din anexa la Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea institutiile publice apartin domeniului public, ele neputand intra pe nici o cale in proprietatea unei persoane juridice de drept privat.
    Pe de alta parte, in ceea ce priveste veniturile rezultate din activitatea desfasurata de serviciul public, de regula, acestea sunt venituri bugetare, in masura in care ele nu sunt utilizate pentru functionarea serviciului public. Asa fiind, regula este aplicabila si in cauza, iar prin aceasta nu se incalca prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti neavand un drept de proprietate asupra bunurilor aflate in dotarea Oficiului National al Registrului Comertului, a oficiilor registrului comertului si a birourilor unice.
    Fata de cele aratate rezulta ca prevederile art. V, VI si VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, nu contravin art. 41 alin. (2) din Constitutie si nici principiului neretroactivitatii legii consacrat de dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2).
    Dispozitiile de lege criticate nu aduc atingere art. 135 alin. (1) din Constitutie, ci, dimpotriva, ocrotesc proprietatea comerciantilor din Romania, si nici alin. (6) al aceluiasi articol, referitor la inviolabilitatea bunurilor proprietate privata, deoarece, in cauza, bunurile nu apartin domeniului privat al statului, ci, prin natura juridica a institutiei care le administreaza, apartin domeniului public.
    Pentru aceleasi argumente Curtea nu retine invocarea incalcarii, prin textele vizate de exceptia de neconstitutionalitate, a prevederilor art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, privind dreptul la proprietate al oricarei persoane.
    In legatura cu sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora, "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu", din punctul de vedere al Guvernului, Curtea retine ca "exigenta emiterii unei ordonante de urgenta a fost determinata de necesitatea eliminarii imediate a deficientelor constatate in activitatea oficiilor registrului comertului si a neincrederii crescande a comerciantilor fata de eficienta modului de organizare anterior adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002, de natura sa afecteze relatiile comerciale specifice economiei de piata".
    In sfarsit, autorul exceptiei invoca si incalcarea prevederilor art. 1, 480, 481, 942, 948 si 1411 din Codul civil. Sub acest aspect, Curtea, ca instanta de contencios constitutional, nu se pronunta asupra conformitatii unor acte normative intre ele, problema corelarii normative, fiind o cerinta de tehnica legislativa, excedand competentei Curtii Constitutionale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 156/2002, exceptie ridicata de Camera de Comert si Industrie Iasi in Dosarul nr. 31.328/2002 al Judecatoriei Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2003.

                      PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 212/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 212 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 212/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu