Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 211 din 7 martie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 133 alin. (3) si art. 137 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, precum si ale art. 403 alin. 1 raportat la art. 723 1 alin. 2 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE:      CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 330 din 12 aprilie 2006



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              - judecător

Aspazia Cojocaru                  - judecător

Constantin Doldur                 - judecător

Kozsokar Gabor                    - judecător

Acsinte Gaspar                     - judecător

Petre Ninosu                         - judecător

Ion Predescu                         - judecător

Şerban Viorel Stănoiu           - judecător    

Ion Tiucă                               - procuror

Daniela Ramona Mariţiu        - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 132 alin. (2) şi ale art. 136 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, precum şi ale art. 403 alin. 1 raportat la art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Zach & Son" - S.R.L. din Iaşi în Dosarul nr. 11.525/2005 al Judecătoriei Iaşi.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public, făcând referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 12 septembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 11.525/2005, Judecătoria Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 132 alin. (2) şi ale art. 136 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, precum şi ale art. 403 alin. 1 raportat la art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă.

Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Zach & Son" - S.R.L. din Iaşi într-o cauză ce are ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 403 raportat la art. 7231 din Codul de procedură civilă încalcă prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, deoarece se creează o situaţie de inegalitate între debitor, pe de-o parte, care trebuie să plătească o cauţiune, şi creditor, pe de altă parte, care nu trebuie să plătească o astfel de cauţiune. In continuare arată că dispoziţiile de lege criticate din Codul de procedură fiscală contravin prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2), art. 21, art. 44 alin. (1) şi (2), art. 45 şi 53 din Constituţie. Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că prevederile art. 133 alin. (3) şi ale art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi, deoarece creează o inegalitate între autorităţile publice locale şi contribuabilii persoane juridice în ceea ce priveşte modalitatea de constituire a titlurilor executorii. Se mai arată că aceste prevederi legale contravin şi art. 21 din Constituţie, deoarece exclud controlul instanţei de judecată asupra constituirii titlului executoriu în materia executării silite a creanţelor bugetare, fiind încălcate implicit şi principiile constituţionale ale ocrotirii dreptului de proprietate privată şi libertăţii economice, precum şi condiţiile restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Judecătoria Iaşi apreciază că dispoziţiile art. 133 alin. (3) şi ale art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală contravin prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, deoarece procedura simplificată care permite creditorului unei creanţe bugetare să emită unilateral titluri executorii împotriva debitorilor, fără existenţa unui control de legalitate, creează un dezechilibru vădit între debitori şi creditori. In continuare arată că în ceea ce priveşte critica potrivit căreia art. 133 alin. (3) şi art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală contravin prevederilor art. 21, art. 44 alin. (1) şi (2), art. 45 şi 53 din Constituţie, aceasta nu poate fi reţinută. De asemenea, în ceea ce priveşte critica adusă art. 403 alin. (1) raportat la art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă, arată că aceasta nu poate fi reţinută, întrucât cuantumul maxim al cauţiunii ce se poate stabili de către instanţa de judecată în sarcina contestatorului a fost introdus de legiuitor în scopul de a proteja interesele contestatorului debitor şi de a nu îl supune unor sarcini foarte mari.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului  Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, face referire la jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Deşi prin Incheierea de sesizare Curtea Constituţională a fost sesizată cu art. 132 alin. (2) şi art. 136 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, se constată că, după republicarea şi renumerotarea actului normativ respectiv, aceste dispoziţii se regăsesc la art. 133 alin. (3) şi art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală. Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 403 alin. 1 raportat la art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă şi cele ale art. 133 alin. (3) şi art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005. Alineatul (3) al articolului 133 a fost modificat prin pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 4 octombrie 2005. Textele de lege criticate au următorul conţinut:

-  Art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă: „Până la soluţionarea contestaţiei la executare sau a altei cereri privind executarea silită, instanţa competentă poate suspenda executarea, dacă se depune o cauţiune în cuantumul fixat de instanţă, în afară de cazul în care legea dispune altfel.";

-   Art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă: „Dacă legea nu prevede altfel, cauţiunea nu va reprezenta mai mult de 20% din valoarea obiectului cererii, iar în cazul cererilor al căror obiect nu este evaluabil în bani, nu va depăşi suma de 20 milioane lei.";

-   Art. 133 alin. (3) din Codul de procedură fiscală: „Creanţele bugetare care se încasează, se administrează, se contabilizează şi se utilizează de instituţiile publice, precum şi de Banca de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A., provenite din venituri proprii sau din fondurile alocate de la bugetul de stat, precum şi cele rezultate din raporturi juridice contractuale se execută prin organe proprii, acestea fiind abilitate să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii şi să efectueze procedura de executare silită, potrivit prevederilor prezentului cod. ";

- Art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală: „Executarea silită a creanţelor fiscale se efectuează în temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de către organul de executare competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu."

In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, ale art. 44 alin. (1) şi (2) referitoare la dreptul de proprietate privată, ale art. 45 referitoare la libertatea economică şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că asupra dispoziţiilor de lege criticate, raportate la aceleaşi prevederi constituţionale, invocate de acelaşi autor, s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 70 din 2 februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 23 februarie 2006.

Cu acel prilej, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 133 alin. (3) şi ale art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, instanţa de contencios constituţional a statuat, în esenţă, că nu poate fi reţinută susţinerea potrivit căreia prevederile legale criticate creează o inegalitate juridică între autorităţile publice locale şi contribuabilii persoane juridice în ceea ce priveşte modalitatea de constituire a titlurilor executorii, deoarece principiul constituţional consacrat de art. 16 alin. (1) şi (2) din Legea fundamentală se referă la egalitatea în drepturi a cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice şi nu la egalitatea cetăţenilor cu autorităţile publice. De asemenea, Curtea a constatat că nu este întemeiată susţinerea referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, privind liberul acces la justiţie, prin pretinsa excludere a controlului instanţei de judecată asupra constituirii titlului executoriu în materia executării silite a creanţelor bugetare, dat fiind faptul că legiuitorul a reglementat posibilitatea persoanelor interesate de a contesta orice act de executare silită, în condiţiile procedurale stabilite de lege, prin art. 169 alin. (3) şi (4) din Codul de procedură fiscală.

De asemenea, în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, Curtea constată că acestea au mai făcut obiect al controlului de constituţionalitate prin raportare şi la art. 16 şi 21 din Constituţie.

Astfel, prin Decizia nr. 108 din 22 februarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 22 martie 2005, Curtea a statuat că plata cauţiunii nu constituie o condiţie de admisibilitate a contestaţiei la executare, ci este instituită de legiuitor exclusiv pentru a putea solicita suspendarea executării silite, astfel încât nu poate fi calificată ca o modalitate de a restrânge accesul liber la justiţie. De asemenea, în ceea ce priveşte pretinsa încălcare a principiului constituţional al egalităţii în drepturi, Curtea a statuat, prin Decizia nr. 289 din 1 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 6 octombrie 2004, că dispoziţiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută în ipoteza normei legale, fără nici o discriminare pe considerente arbitrare, astfel încât nu este îndreptăţită calificarea acestei reglementări ca fiind neconstituţională.

Atât considerentele, cât şi soluţiile deciziilor pronunţate de Curte îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă, neintervenind elemente noi care să determine o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 133 alin. (3) şi ale art. 137 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, precum şi ale art. 403 alin. 1 raportat la art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Zach & Son" - S.R.L. din Iaşi în Dosarul nr. 11.525/2005 al Judecătoriei Iaşi.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Daniela Ramona Mariţiu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 211/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 211 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 211/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu