DECIZIE Nr.
210 din 28 ianuarie 2010
privind principii si reguli
de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerile partiale parlamentare,
prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 2 februarie 2010
Având în vedere dubla calitate a Consiliului
Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de
autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor de programe
audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 2, art. 7 alin. (2),
art. 15 alin. (1) lit. e), art. 29, art. 31-33, 37, 38, 381 şi
382, art. 48 alin. (17), art. 50 lit. h3) şi h4),
art. 51 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 35/2008 pentru
alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii
administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) pct.
11 şi ale art. 261 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art. 1. - Campania electorală pe posturile de
radio şi de televiziune începe cu 15 zile înainte de ziua votării
şi se încheie cu 24 de ore înainte de momentul începerii votării.
Art. 2. - (1) Candidaţii şi
reprezentanţii competitorilor electorali au acces gratuit la serviciile
publice de radio şi de televiziune.
(2) Candidaţii şi reprezentanţii
competitorilor electorali au acces la serviciile private de radio şi de
televiziune numai în emisiunile electorale definite la art. 5; fiecare
radiodifuzor privat va practica acelaşi tarif pe emisiune de promovare
electorală şi, respectiv, pe unitatea de timp, în cazul spotului
electoral, pentru toţi competitorii electorali. Tarifele vor fi stabilite
în urma negocierilor desfăşurate cu toţi competitorii electorali
interesaţi şi vor fi făcute publice.
Art. 3. - (1) Posturile de radio şi de televiziune
private care intenţionează să realizeze şi să difuzeze
emisiuni electorale au obligaţia să anunţe competitorii
electorali şi, cu cel puţin 48 de ore înainte de a începe difuzarea
de emisiuni electorale, să notifice Consiliului Naţional al
Audiovizualului.
(2) In situaţiile în care unii candidaţi sau
competitori electorali nu doresc utilizarea integrală a timpilor
alocaţi, posturile vor solicita acestora completarea unei declaraţii
scrise în acest sens.
Art. 4. - (1) Radiodifuzorii sunt obligaţi să
respecte, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie,
următoarele principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să
aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de
campanie ale candidaţilor;
c) imparţialitate - tratarea tuturor
candidaţilor şi competitorilor electorali în mod obiectiv şi
echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligaţia să se
asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum
şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale
audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către candidaţi sunt
respectate următoarele condiţii:
a) nu incită la violenţă sau la ură
pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie,
naţionalitate, sex sau orientare sexuală;
b) nu conţin afirmaţii sau imagini care pot
aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a
persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor
moravuri;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţă
penală sau morală la adresa altor candidaţi, fără a fi
însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
(3) Realizatorii dezbaterilor electorale au
următoarele obligaţii:
a) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera
tematicii electorale;
b) să intervină atunci când invitaţii
încalcă, prin comportament sau exprimare, regulile prevăzute la alin.
(2); în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor,
moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii,
după caz;
c) să solicite dovezi explicite atunci când
participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau
morală unor contracandidaţi.
Art. 5. - (1) In timpul campaniei electorale,
programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu
conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de
emisiuni:
a) de promovare - în care candidaţii îşi
promovează programele politice şi activităţile de campanie;
emisiunile vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi,
respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală",
afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul
posturilor de televiziune;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în
discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de
campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a
reprezentanţilor lor, precum şi a altor invitaţi;
c) informative - în care radiodifuzorii prezintă
activităţile de campanie ale candidaţilor, respectând
principiile de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare
corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor
informative şi intervenţii făcute în direct de către
candidaţi.
(2) Difuzarea în direct sau înregistrată a
mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de
presă ori a altor activităţi de campanie ale candidaţilor
este considerată emisiune de promovare electorală.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decât
spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către
candidaţi pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare
electorală.
(4) Este interzisă perceperea oricărei forme
de plată pentru apariţia candidaţilor în emisiunile de dezbatere
sau informative.
(5) Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze
calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi:
candidat, susţinător al unui candidat, reprezentant al candidatului
sau al unui partid politic, jurnalist, analist, consultant politic etc.
Art. 6. - (1) In perioada campaniei electorale,
radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni realizate sau prezentate de
candidaţi şi reprezentanţii competitorilor electorali.
(2) Candidaţii care deţin funcţii publice
pot avea intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni
decât cele prevăzute la art. 5, strict în probleme legate de exercitarea
funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia
să asigure echidistanţa şi pluralismul de opinii.
Art. 7. - (1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza
spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale,
respectând reglementările referitoare la publicitate.
(2) Spoturile publicitare electorale nu pot avea o
durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în
mod explicit, prin prezentare ori conţinut, de către candidaţi
sau de competitorii electorali.
(3) In emisiunile de promovare electorală, în
spaţiile alocate unor candidaţi, nu pot fi inserate spoturi ale altor
candidaţi sau competitori electorali.
(4) In cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii
pot insera spoturi publicitare electorale numai în calupuri separate şi
marcate corespunzător.
Art. 8. - (1) Sondajele de opinie cu conţinut
electoral pot fi difuzate numai în condiţiile prevăzute la art. 381
şi 382 din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale
nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind statutul aleşilor
locali, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul prezentării unor televoturi sau
anchete făcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia
să precizeze în mod expres că acestea nu sunt reprezentative pentru
opinia publică ori pentru un anumit grup social sau etnic.
Art. 9. - (1) Cu 24 de ore înainte de începerea
votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise:
a) difuzarea de emisiuni electorale şi ştiri
electorale;
b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în
programe, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 10 alin.
(3);
c) comentarii şi dezbateri cu caracter electoral.
(2) In ziua votării, până la închiderea
urnelor, sunt interzise difuzarea de interviuri sau declaraţii ale
candidaţilor, precum şi difuzarea de declaraţii cu caracter
electoral ale reprezentanţilor competitorilor electorali.
Art. 10. - (1) Candidaţii şi competitorii
electorali ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea
în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate ori a unor
informaţii inexacte beneficiază de drept la replică; solicitarea
se va conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin.
(1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin
Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au următoarele obligaţii
privind dreptul la replică:
a) să decidă acordarea sau neacordarea
dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări
formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o
emisiune difuzată în ultima zi de campanie electorală, decizia
trebuie luată în cel mult 12 ore de la primirea solicitării;
b) să comunice solicitantului, în termenele
prevăzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată;
în cazul neacordării dreptului solicitat, motivele trebuie să fie
comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) să difuzeze replica, în cazul în care decid
acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării; în
situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost
difuzată în ultima zi de campanie electorală, replica se
difuzează în preziua votării;
d) să difuzeze replica, în cazul în care Consiliul
Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză
solicitantului, în termenul şi în condiţiile comunicate
radiodifuzorului.
(3) In preziua votării, radiodifuzorii trebuie
să prevadă în program, imediat după emisiunea informativă
de seară, un spaţiu de emisie pentru difuzarea replicilor ca urmare a
sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de
campanie.
Art. 11. -In perioada dintre data aducerii la cunoştinţă
publică a zilei alegerilor şi începerea campaniei electorale,
radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de promovare electorală şi
spoturi sau alte producţii audiovizuale care constituie forme de promovare
electorală.
Art. 12. - Nerespectarea prevederilor prezentei decizii
se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi ale art. 50 şi 51 din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Preşedintele Consiliului Naţional al
Audiovizualului,
Răsvan Popescu