DECIZIE Nr. 209 din 15 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
(1) coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art. 29 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 11 iunie 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. (1) coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art.
29 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului
Bacau in Dosarul nr. 3.939/2002 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si
de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autoarea
exceptiei, intrucat nu ridica probleme de constitutionalitate, ci doar de interpretare
si aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti, o
eventuala omisiune legislativa neputand fi complinita prin controlul efectuat
de Curtea Constitutionala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.939/2002,
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. (1) coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art.
29 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Administratia Finantelor Publice a
Municipiului Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
admisibilitatea cererii de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului trebuie analizata in lumina actului normativ in vigoare la data la
care a fost formulata si inregistrata pe rolul instantei, iar nu in temeiul
unui text de lege care isi produce efectele juridice la o data ulterioara
introducerii acestei cereri. Prin urmare, respingand cererea ca inadmisibila deoarece
nu intruneste conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 38/2002,
instanta judecatoreasca a incalcat prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 78
din Constitutie.
Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat dispozitiile art. IV alin.
(1) coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art. 29 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu intra in contradictie cu prevederile
constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2) si in art. 78 din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca prevederile art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002, potrivit carora procedurile deschise pana la data intrarii in
vigoare a ordonantei vor continua sa fie administrate si lichidate conform
prevederilor legale in vigoare anterioare modificarilor si completarilor aduse
Legii nr. 64/1995, au caracter tranzitoriu, reglementand aplicarea legii
procesuale in timp.
In speta dedusa controlului de constitutionalitate aceste dispozitii nu
sunt aplicabile, intrucat, din punct de vedere tehnic formal, procedura
impotriva debitorului insolvent fusese pornita prin formularea cererii
introductive a autoarei exceptiei, dar nu fusese deschisa prin pronuntarea unei
hotarari de catre judecatorul-sindic, in conformitate cu prevederile art. 31
din Legea nr. 64/1995. Deoarece art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 nu acopera si cazul procedurilor pornite anterior intrarii in vigoare a
ordonantei, dar inca nedeschise, devin aplicabile dispozitiile Codului de
procedura civila, dreptul comun in aceasta materie.
Prin urmare, problema aflata pe rolul Curtii reprezinta o chestiune de
aplicare de catre instanta judecatoreasca a principiului "tempus regit
actum", iar nu de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale criticate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. IV alin. (1)
coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art. 29 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002,
aprobata si modificata prin Legea nr. 82/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003. Textele legale criticate au
urmatorul continut:
- Art. IV alin. (1): "Procedurile deschise pana la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante vor continua sa fie administrate si lichidate
conform prevederilor legale in vigoare anterioare modificarilor si completarilor
aduse Legii nr. 64/1995 prin prezenta ordonanta.";
- Art. I pct. 30: "Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
[...] 30. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 29
(1) Orice creditor care are o creanta certa, lichida si exigibila poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care, timp de cel putin
30 de zile, a incetat platile, in urmatoarele conditii:
a) daca creanta izvoraste din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, creanta trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri creanta trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive.
(2) Simplul refuz al unor plati, in baza unor exceptii pe care debitorul le
socoteste, cu buna-credinta, intemeiate, nu constituie o dovada a starii de
insolventa.
(3) Camerele de comert si industrie teritoriale si asociatiile cooperatiste
teritoriale, respectiv nationala, vor putea introduce cerere impotriva
debitorului care, potrivit datelor de care acestea dispun, se afla intr-o
situatie notorie de insolventa.>>"
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autoarea a
ridicat exceptia intr-un dosar in care, in calitate de creditoare, formuland
cerere de deschidere a procedurii insolventei debitoarei sale, sub imperiul
vechii reglementari care nu conditiona admisibilitatea unei atare cereri de
cuantumul creantei, ca urmare a intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr.
38/2002, care prevede aceasta conditie, si-a vazut respinsa cererea, intrucat
creanta sa era inferioara valorii minime prevazute de noua reglementare.
Neconstitutionalitatea textului de lege este dedusa printr-un rationament
"per a contrario", autoarea exceptiei considerand ca, de vreme ce
norma criticata se limiteaza a sustrage incidentei sale doar procedurile
deschise pana la data intrarii sale in vigoare, fara a prevedea acelasi lucru
si cu privire la cererile deja introduse de creditori, nesolutionate prin
incheierea de deschidere a procedurii de catre judecatorul-sindic pana in acel
moment, asemenea cereri vor avea regimul juridic determinat prin noua
reglementare care, astfel, retroactiveaza.
Curtea nu poate subscrie unei atare concluzii, intrucat omisiunii
legiuitorului de a prevedea, prin norma tranzitorie in cauza, careia dintre
cele doua reglementari succesive urmeaza a se supune cererile de deschidere a
procedurii insolventei, nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 38/2002, nu i se poate conferi semnificatia excesiva,
atribuita de autoarea exceptiei, si anume aceea de a supune aceste cereri
regimului juridic instituit prin noua reglementare, practicand astfel o
extindere neconstitutionala a domeniului de aplicare in timp a noii legi.
De altfel, retroactivitatea unei reglementari legale constituie o stare
organica, intrinseca a acesteia, neputand fi dedusa pe cale de interpretare si,
cu atat mai putin, din interpretarea unei omisiuni, fara a contraveni
principiului "actus interpretandus est potius ut valeat quam ut
pereat".
Imprejurarea ca, in speta, instanta de fond a considerat ca cererile de
deschidere a procedurii insolventei, nesolutionate pana la data intrarii in
vigoare a noii reglementari, intra sub incidenta acesteia nu pune in discutie
neconstitutionalitatea textului dedus controlului, ci reprezinta exclusiv o
problema de interpretare si aplicare a legii, ceea ce excede sferei controlului
de constitutionalitate.
Intr-adevar, a statua in sensul solicitat de autoarea exceptiei ar
presupune complinirea lacunei legislative mentionate si, totodata, o pronuntare
cu privire la modul de interpretare a legii, ceea ce ar contraveni art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicata, conform caruia "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului.
De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
(1) coroborat cu art. I pct. 30 referitor la art. 29 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie
ridicata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Bacau in Dosarul
nr. 3.939/2002 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu