Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 200 din  4 iulie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 566 din  1 august 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat, exceptie ridicata de Stefan Zait in Dosarul nr. 6.446/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 41C/2002 avand in vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Ioan Obada in Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului Suceava - Sectia civila este identic cu cauza mentionata.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile legale pentru conexare.
    Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata si al art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 41 C/2002 la Dosarul nr. 39 C/2002, care este primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, invocand in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 354/2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 19 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 6.446/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civila, respectiv prin Incheierea din 14 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului Suceava - Sectia civila, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat, exceptii ridicate de Stefan Zait si, respectiv, de Ioan Obada.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Stefan Zait se sustine ca prevederile de lege criticate incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat "exista dispozitii legale, prin care s-au instituit norme diferite de acelea ale art. 16 din Legea nr. 1/1970, norme prin care suspendarea din functie a unui salariat sau a unui functionar public se poate face numai in conditii bine determinate, una dintre aceste conditii fiind fie inceperea urmaririi penale impotriva persoanei respective, fie punerea in miscare a actiunii penale, ceea ce creeaza o vadita inegalitate intre cetateni, intemeiata nu pe diferenta de situatie juridica a acestora, ci pe functia detinuta". Totodata, se arata ca prin suspendarea din functie a unei persoane, in baza art. 16 din Legea nr. 1/1970, se instituie o prezumtie de vinovatie impotriva acelei persoane, ceea ce contravine dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Legea fundamentala.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Ioan Obada se arata ca prevederile art. 16 din Legea nr. 1/1970 incalca dispozitiile art. 23 alin. (8) si ale art. 38 alin. (1) din Legea fundamentala, deoarece aduc atingere dreptului la munca si prezumtiei de nevinovatie.
    Curtea de Apel Timisoara - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece dispozitiile de lege criticate sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (8) si ale art. 38 alin. (1). Se arata in acest sens ca dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 "nu numai ca incalca prezumtia de nevinovatie, instituita prin art. 23 alin. (8) din Constitutie, dar aduc si o grava ingradire a dreptului la munca, astfel cum este acesta garantat de art. 38 alin. (1) din Legea fundamentala, cu atat mai mult cu cat, pe timpul suspendarii din functie, contestatorului i s-a oferit un loc de munca inferior pregatirii sale profesionale". De asemenea, se sustine ca prevederile art. 16 din Legea nr. 1/1970 sunt discriminatorii, deoarece "suspendarea din functie a celor mai multe categorii socioprofesionale, a caror activitate este reglementata de acte normative adoptate dupa 1989 (de exemplu: art. 59 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si art. 79 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici), opereaza doar in conditiile in care impotriva persoanelor ce fac parte din aceste categorii au fost declansate proceduri judiciare, respectiv fie inceperea urmaririi penale, fie punerea in miscare a actiunii penale, nefiind suficienta existenta unei plangeri prealabile".
    Tribunalul Suceava - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca situatia reglementata de art. 16 din Legea nr. 1/1970 nu incalca prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora dreptul la munca nu poate fi ingradit, "deoarece salariatul are posibilitatea incadrarii pe un alt post intr-o alta unitate sau chiar in aceeasi unitate". Totodata se considera ca dispozitiile art. 23 alin. (8), referitoare la prezumtia de nevinovatie, nu au incidenta in cauza.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca nu se poate retine neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate, deoarece acestea nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorii exceptiei.
    Guvernul apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale si propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca art. 16 din Legea nr. 1/1970, care dispune suspendarea contractului de munca numai pana la finalizarea plangerii penale, nu incalca dispozitiile constitutionale ale art. 23 alin. (8) din Constitutie, "intrucat pe perioada suspendarii contractului de munca, salariatul se poate angaja intr-o alta functie, fie la o alta unitate, fie chiar in aceeasi unitate, dar pe o functie care sa nu atraga incompatibilitatea in raport cu fapta penala savarsita". De asemenea, se considera ca "prin dispozitia de lege criticata nu se aduce atingere prezumtiei de nevinovatie prevazute la art. 23 alin. (8) din Constitutie, deoarece suspendarea din functie a salariatului nu are valoarea unei sanctiuni disciplinare, penale sau de alta natura, ci reprezinta o masura obligatorie, cu caracter preventiv, ce se impune a fi luata de unitate impotriva salariatului in legatura cu care exista banuiala ca ar fi comis o fapta penala incompatibila cu functia detinuta". In opinia exprimata "art. 16 din Legea nr. 1/1970 nu incalca nici principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, statuat in art. 16 alin. (1) din Constitutie, masura suspendarii contractului de munca fiind obligatorie pentru oricare salariat impotriva caruia unitatea a formulat plangere penala sau a fost trimis in judecata pentru fapte penale".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 27 din 27 martie 1970, text care are urmatorul cuprins: "In cazul in care unitatea a facut plangere penala impotriva unui salariat sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte penale, incompatibile cu functia detinuta, conducerea unitatii il va suspenda din functie. Pe timpul suspendarii nu se platesc drepturile de salariu."
    Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei sunt art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (8) si art. 38 alin. (1), texte potrivit carora:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 23 alin. (8): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
    - Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat nu contravin normelor constitutionale invocate. Astfel, prevederile art. 16 din lege, in temeiul carora formularea plangerii penale impotriva unui salariat determina suspendarea acestuia din functie, nu contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, deoarece ele nu creeaza un regim privilegiat pentru salariati, ci instituie un tratament juridic diferit pentru cei care sunt trimisi in judecata pentru fapte penale sau impotriva carora s-a facut o plangere penala. Suspendarea din functie a acestor salariati este o masura legala care protejeaza unitatea (societate comerciala, regie autonoma etc.) fata de pericolul continuarii activitatii ilicite si al extinderii consecintelor periculoase ale unei fapte penale. De altfel, prin insasi natura sa, masura suspendarii din functie are un caracter provizoriu, ceea ce exclude incalcarea prezumtiei de nevinovatie, consacrata la art. 23 alin. (8) din Constitutie.
    Totodata, raportarea dispozitiilor legale criticate la prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie nu poate fi primita, deoarece suspendarea din functie a unei persoane impotriva careia s-a formulat o plangere penala nu este de natura sa ingradeasca dreptul la munca, in conditiile in care persoana in cauza poate sa isi aleaga un alt loc de munca.
    Curtea a mai examinat constitutionalitatea dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970, prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale, si, prin Decizia nr. 354 din 19 decembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 14 ianuarie 2002, a respins exceptia ca neintemeiata. Solutia si considerentele deciziei mentionate sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate intemeiata pe lipsa de corelare a dispozitiei legale in discutie cu alte norme legale care reglementeaza aceeasi materie (art. 59 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si art. 79 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici), Curtea observa ca acestea nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii in unitatile socialiste de stat, exceptie ridicata de Stefan Zait in Dosarul nr. 6.446/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civila si de Ioan Obada in Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului Suceava - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 200/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 200 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 200/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu