DECIZIE Nr. 2 din 14 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 27 februarie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 169/1997
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicata de Esan Septar in Dosarul nr. 379/C/2002 al Curtii de Apel Constanta -
Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii textului legal criticat
Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 58/2002, statuand ca textul este
constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 379/C/2002,
Curtea de Apel Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) lit. h) si
alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Esan Septar.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei considera
ca dispozitiile criticate incalca numeroase texte constitutionale, si anume:
- art. 15 alin. (2), intrucat ar fi vorba despre o dispozitie retroactiva,
nulitatea absoluta fiind stabilita pentru fapte determinate ca ilicite de o
lege aparuta ulterior;
- art. 16, intrucat prevederea ar infrange principiul egalitatii
cetatenilor;
- art. 41 alin. (3), intrucat textul legal consacra o veritabila
nationalizare.
Instanta de judecata apreciaza ca prevederile legale criticate nu contravin
nici art. 15 alin. (2) si nici art. 41 alin. (3) din Constitutie, intrucat ele
constata expres o nulitate absoluta preexistenta.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
aratand ca dispozitiile art. III alin. (1) lit. h) din Legea nr. 169/1997,
facand referire la dispozitiile imperative prevazute in art. 28 ultimul alineat
din Legea nr. 18/1991, constata expres o nulitate absoluta preexistenta si
dispun desfiintarea actelor juridice incheiate cu incalcarea cerintelor legale.
Se arata ca in sensul celor mentionate Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 18/1999.
Avocatul Poporului arata, de asemenea, ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. III alin. (1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 169/1997
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 58/2002, neexistand
temeiuri pentru reconsiderarea jurisprudentei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, a caror redactare este
urmatoarea:
- Art. III: "(1) Sunt lovite de nulitate absoluta, potrivit
dispozitiilor legislatiei civile aplicabile la data incheierii actului juridic,
urmatoarele acte emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991: [...]
h) actele de vanzare-cumparare privind constructiile afectate unei
utilizari sociale sau culturale - case de locuit, crese, gradinite, cantine,
camine culturale, sedii si altele asemenea - ce au apartinut cooperativelor
agricole de productie, cu incalcarea dispozitiilor imperative prevazute la
ultimul alineat al art. 28 din lege.
(2) Nulitatea poate fi invocata de primar, prefect, procuror si de alte
persoane care justifica un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, care au plenitudine de
jurisdictie."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 41 alin. (3), al caror cuprins este
urmatorul:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 41 alin. (3): "Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o
cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila
despagubire."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca Legea fondului funciar nr. 18/1991, cu modificarile ulterioare, a
fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5
ianuarie 1998, dandu-se textelor o noua numerotare, astfel incat art. 28
ultimul alineat a devenit art. 29 ultimul alineat, textele fiind identice.
Potrivit acestui text, imobilele afectate unei utilizari sociale sau culturale,
care au apartinut fostelor cooperative agricole de productie, au trecut, o data
cu intrarea in vigoare a Legii fondului funciar, in proprietate publica, iar
sanctiunea nulitatii absolute in cazul nerespectarii dispozitiilor art. 29
ultimul alineat din Legea nr. 18/1991, republicata, este determinata de
caracterul imperativ al acestei norme. Rezulta deci ca sanctiunea nulitatii
absolute in cazul incheierii actelor de instrainare a unor astfel de imobile se
intemeiaza pe insesi prevederile art. 29 ultimul alineat din Legea nr. 18/1991,
republicata, nulitatea putand fi invocata de autoritatile prevazute de alin.
(2) al art. III din Legea nr. 169/1997. Aceste dispozitii nu aduc nici o
noutate din punct de vedere legislativ; ele nu fac decat sa precizeze inca o
data sanctiunea nulitatii actelor translative de proprietate incheiate cu
incalcarea unor norme legale imperative. Or, cum un act nul nu poate produce
efecte, asemenea acte nu au putut sa constituie temeiuri ale dobandirii
valabile a dreptului de proprietate.
Art. III alin. (1) lit. h) din Legea nr. 169/1997, facand referire la actele
de vanzare-cumparare privind constructiile afectate unei utilizari sociale sau
culturale, care au apartinut cooperativelor agricole de productie, incheiate cu
incalcarea dispozitiilor imperative prevazute la art. 29 ultimul alineat din
Legea nr. 18/1991, republicata, constata expres o nulitate absoluta
preexistenta. Pentru a exista retroactivitate ar fi trebuit ca intre cele doua
prevederi sa fie o deosebire, iar noua reglementare sa se aplice situatiilor
juridice anterioare intrarii sale in vigoare. In cazul de fata insa sanctiunea
este aceeasi, astfel incat continuitatea reglementarii exclude, prin ipoteza,
retroactivitatea celei noi.
In acest sens s-a pronuntat Curtea prin Decizia nr. 18 din 9 februarie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 18
martie 1999, cat si prin Decizia nr. 58 din 26 februarie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 18 aprilie 2002.
Atat solutia, cat si considerentele din aceste decizii sunt valabile si in
cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa determine o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicata de Esan
Septar in Dosarul nr. 379/C/2002 al Curtii de Apel Constanta - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu