Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 191 din 13 martie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 236 din 5 aprilie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              - judecător

Aspazia Cojocaru                  - judecător

Acsinte Gaspar                     - judecător

Kozsokar Gabor                    - judecător

Petre Ninosu                         - judecător

Ion Predescu                         - judecător

Şerban Viorel Stănoiu          - judecător

Tudorel Toader                     - judecător

Antonia Constantin                - procuror

Marieta Safta                         - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa în Dosarul nr. 2.523/2006 al Judecătoriei Roman.

La apelul nominal răspunde partea Autoritatea Rutieră Română, prin consilier juridic Adriana Georgescu, lipsind autoarea excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.118 D/2006, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a art. 59 alin. (1) lit. a) raportat la art. 58 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.560/4/2006 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti.

La apelul nominal răspunde partea Autoritatea Rutieră Română, prin consilier juridic Adriana Georgescu, lipsind autoarea excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate invocate în dosarele nr. 2.041 D/2006 şi nr. 2.118D/2006, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.

Partea prezentă, prin consilier juridic, este de acord cu conexarea.

Reprezentantul Ministerului Public apreciază că sunt întrunite condiţiile conexării.

Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 2.118D/2006 la Dosarul nr. 2.041 D/2006, care a fost primul înregistrat.

Având cuvântul, partea prezentă solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, arătând că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorii excepţiei.

CURTEA,

având  în  vedere  actele  şi  lucrările  dosarelor,  reţine următoarele:

Prin Incheierea din 27 iulie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.523/2006, Judecătoria Roman a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa în dosarul menţionat.

Prin Incheierea din 12 septembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.560/4/2006, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) lit. a) raportat la art. 58 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. în dosarul menţionat.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât prin acestea se angajează răspunderea contravenţională a operatorilor de transport pentru fapta unui angajat al lor, în afara prevederilor art. 998-1003 din Codul civil, care este o lege organică. Nu arată care este textul constituţional pretins a fi încălcat prin dispoziţiile legale criticate.

Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii, deoarece „atribuie unui organ al administraţiei publice [...] competenţa de a aplica amenzi administrative direct şi exclusiv persoanei juridice, nu şi persoanei fizice, angajat al acesteia [...]". Se aduce atingere în acest mod şi dreptului de proprietate privată, deoarece, „prin aplicarea sancţiunii contravenţionale direct operatorului rutier, deşi vinovat de încălcarea graficului de circulaţie este conducătorul auto, se afectează patrimoniul societăţii comerciale [...]". Se arată, totodată, că, prin depunctarea operatorului de transport rutier ca urmare a constatării sau sancţionării unor fapte pentru care nu este direct răspunzător, se afectează desfăşurarea în condiţii de libertate economică a activităţii specifice obiectului său de activitate. In sfârşit, se apreciază că se încalcă dreptul la apărare câtă vreme „operatorii de transport sunt sancţionaţi fără a avea posibilitatea să se apere când în lipsa lor se dă posibilitatea autorităţii publice să califice anumite acte ca fiind ilicite din cauza nerespectării unor sarcini impuse de aceeaşi autoritate şi pentru a căror săvârşire nu este necesară o manifestare de voinţă a operatorilor de transport rutier prin organele lor de conducere [...]".

Judecătoria Roman apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât „materia Codului civil nu intră sub incidenţa niciunuia din textele constituţionale în care se specifică necesitatea adoptării de legi organice, astfel că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere nu încalcă un domeniu stabilit exclusiv legii organice".

Judecătoria Sectorului 4 apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât prevederile legale criticate nu încalcă niciunul dintre textele constituţionale invocate în motivarea acesteia.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu­ţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.

Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile legale criticate nu contravin art. 16, art. 44 şi art. 45 din Legea fundamentală. Referitor la dispoziţiile art. 24 din Constituţie, invocate de asemenea în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se apreciază că nu au incidenţă în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

In ceea ce priveşte obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constată că, deşi Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. face referire, în motivarea excepţiei, şi la art. 58 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, potrivit căruia: „Constituie contravenţii următoarele fapte:

[...] e) efectuarea transportului rutier de mărfuri fără existenţa la bordul vehiculului a documentului de transport sau a copiei conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu, după caz!', criticile de neconstituţionalitate formulate nu privesc şi aceste dispoziţii legale, ci numai pe cele ale art. 59 alin. (1) lit. a) din acelaşi act normativ. Astfel, autoarea excepţiei este nemulţumită de faptul că pentru săvârşirea contravenţiei prevăzute de art. 58 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 este sancţionată întreprinderea sau operatorul de transport rutier, după caz, iar nu conducătorul auto.

Aşa fiind, Curtea urmează să se pronunţe asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,  nr. 398 din 9 mai 2006,  potrivit cărora „Se sancţionează cu amendă aplicată întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini, după caz:

a) de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), faptele prevăzute la art. 58 lit. a), b), e), f), h) şi i)".

Prevederile constituţionale invocate de Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, ale art. 24 privind Dreptul la apărare, ale art. 44 privind Dreptul de proprietate privată şi ale art. 45 privind Libertatea economică. Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa nu indică niciun text sau principiu constituţional pretins a fi încălcat prin dispoziţiile legale criticate.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, pentru considerentele ce vor fi expuse în cele ce urmează.

Astfel, soluţia legislativă reglementată de art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, în sensul sancţionării contravenţionale a întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini, iar nu a conducătorului auto, în cazurile prevăzute expres de lege, inclusiv în situaţia efectuării transportului rutier de mărfuri fără existenţa la bordul vehiculului a documentului de transport sau a copiei conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu, după caz, se justifică prin raportul de prepuşenie existent între operatorul auto şi angajatul acestuia, conducătorul auto. In virtutea acestui raport, comitentul are posibilitatea şi obligaţia de a impune conducătorului auto respectarea obligaţiilor impuse de reglementările care constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea desfăşurării transporturilor rutiere, activitate pentru care a fost autorizat. Ca urmare, sancţiunea contravenţională prevăzută de lege apare justificată şi nu poate fi considerată a fi de natură să încalce protecţia constituţională a dreptului de proprietate şi nici libertatea economică, fiind consecinţa legală a încălcării dispoziţiilor cuprinse în actul normativ la care se referă critica de neconstituţionalitate.

Nu poate fi reţinută nici susţinerea referitoare la încălcarea principiului statuat de art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât acest principiu priveşte egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic între societatea comercială şi persoana fizică, aşa cum se pretinde în speţa de faţă. De altfel, textele de lege criticate nu conţin nicio dispoziţie cu caracter discriminatoriu în raport de criteriile egalităţii în drepturi prevăzute de art. 4 alin. (2) din Constituţie.

In sfârşit, este neîntemeiată şi critica formulată în raport de art. 24 din Constituţie, întrucât art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 nu conţine nicio dispoziţie care să împiedice contravenientul să conteste sancţiunea contravenţională aplicată şi, în acest cadru, să beneficieze de toate garanţiile pe care le implică dreptul la apărare.

In ceea ce priveşte criticile formulate de Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa, care nu indică niciun text constituţional pretins a fi încălcat prin textul de lege ce face obiectul excepţiei, Curtea nu se poate pronunţa. Aceasta întrucât, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sunt neconstituţionale numai prevederile de lege „[...] care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei". De asemenea, potrivit art. 10 alin. (2) din aceeaşi lege, sesizările adresate Curţii trebuie motivate, iar conform art. 146 lit. d) din Legea fundamentală şi art. 29 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competentă să se pronunţe numai în limitele sesizării. Prin urmare, Curtea Constituţională nu se poate substitui părţii cât priveşte invocarea motivului de neconstituţionalitate, întrucât acest fapt ar avea semnificaţia exercitării unui control de constituţionalitate din oficiu, ceea ce este inadmisibil în raport cu dispoziţiile Legii nr. 47/1992.

Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Pangram" - S.A. din Reşiţa în Dosarul nr. 2.523/2006 al Judecătoriei Roman şi de Societatea Comercială „Leon Trans" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.560/4/2006 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Marieta Safta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 191/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 191 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 191/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu