DECIZIE Nr. 189 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 61 alin. 4
din Decretul nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari
sociale ale avocatilor si ale art. 8 din Legea nr. 120/1997 privind concediul
platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 24 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 61 alin. 4 din Decretul nr. 251/1978 privind pensiile si alte
drepturi de asigurari sociale ale avocatilor si ale art. 8 din Legea nr.
120/1997 privind concediul platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana
la 2 ani, exceptie ridicata de Adriana Groza in Dosarul nr. 2.550/2000 al
Judecatoriei Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca Decretul nr. 251/1978
a fost abrogat in mod expres prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
221/2000, iar Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte numai
asupra constitutionalitatii unei legi sau ordonante in vigoare. Asa fiind, se
apreciaza ca exceptia privind dispozitiile art. 61 alin. 4 din Decretul nr. 251/1978
este inadmisibila. Cu referire la prevederile art. 8 din Legea nr. 120/1997 se
considera ca acestea sunt constitutionale, exceptia ridicata fiind
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 8.387 din 24 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
2.550/2000, Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 alin. 5 din Decretul nr.
251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor
si ale art. 8 din Legea nr. 120/1997 privind concediul platit pentru ingrijirea
copiilor in varsta de pana la 2 ani, exceptie ridicata de Adriana Groza intr-o
cauza avand ca obiect plata indemnizatiei pentru concediu de maternitate si a
sumelor aferente concediului pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2
ani.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 61 alin. 5 din Decretul nr. 251/1978, potrivit carora indemnizatia de
maternitate se plateste in limita posibilitatilor bugetare, incalca prevederile
constitutionale ale art. 43 alin. (2) care stabilesc dreptul la concediu de
maternitate platit si ale art. 49 alin. (1) referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi. Se mai sustine ca art. 8 din Legea nr. 120/1997 are
caracter discriminator, deoarece "recomanda" sistemelor independente
de asigurari sociale aplicarea prevederilor acesteia in conditiile in care, in
temeiul art. 70 - 71 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, se creeaza un sistem independent de asigurari sociale ce
"nu lasa optiune de alegere, dobandirea calitatii de avocat atragand in
mod automat si calitatea de asigurat al Casei de Asigurari a Avocatilor din
Romania". Se apreciaza ca in felul acesta se incalca prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea in drepturi a
cetatenilor, "cu atat mai mult cu cat prin Constitutie, art. 43 alin. (1)
si (2), statul este obligat sa ia masuri de protectie sociala de natura sa
asigure cetatenilor sai un trai decent". Se mai considera ca textul de
lege criticat contravine si dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Constitutie
care stabilesc dreptul si indatorirea parintilor de a asigura cresterea,
educatia si instruirea copiilor, precum si ale art. 45 alin. (1) referitoare la
regimul special de protectie si de asistenta de care se bucura copiii si
tinerii in realizarea drepturilor lor.
Judecatoria Satu Mare, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este intemeiata, in cauza fiind incidente
dispozitiile constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 "alin. 5", de fapt
alin. 4, este lipsita de obiect. In sustinerea acestui punct de vedere se arata
ca "art. 61 din Decretul nr. 251/1978 are numai 4 alineate. Textul invocat
neconstitutional (asa-zisul alineat 5, care nu exista) este alin. 4 art.
61" si acesta, in redactarea "invocata ca neconstitutionala de catre
reclamanta in fata instantei", nu mai este in vigoare inca din anul 1990
ca urmare a modificarii lui prin Decretul-lege nr. 129/1990. In legatura cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea nr. 120/1997
se apreciaza ca aceasta este neintemeiata. Astfel se arata ca textul criticat
nu contravine art. 16 din Constitutie "prin faptul ca se recomanda si
sistemelor independente de asigurari sociale, printre care si cel al avocatilor,
<<sa aplice masurile prevazute de prezenta lege>>",
"nefiind incalcata egalitatea in fata legii sau create privilegii si
discriminari". De asemenea, se considera ca art. 8 din Legea nr. 120/1997
nu contravine nici prevederilor constitutionale ale art. 43 alin. (1) si (2),
ale art. 44 alin. (1) si nici ale art. 45 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost ridicata de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 61 alin. 5 din Decretul nr.
251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor,
precum si dispozitiile art. 8 din Legea nr. 120/1997 privind concediul platit
pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani.
I. Examinand "exceptia de neconstitutionalitate a art. 61 alin. 5 din
Decretul nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale
ale avocatilor, in ceea ce priveste dispozitia ca plata ajutoarelor si
indemnizatiilor prevazute la alineatele precedente ale art. 61 din decret
(printre care si cel de maternitate) se platesc <<in limita
posibilitatilor bugetare>>", Curtea Constitutionala constata ca art.
61 al Decretului nr. 251/1978 are numai patru alineate si dispozitiile
criticate se regasesc in continutul alin. 4 care stabileste: "Conditiile
in care se acorda indemnizatiile si ajutoarele prevazute la alineatele
precedente, precum si cuantumul lor, sunt cele prevazute de dispozitiile legale
referitoare la asigurarile sociale de stat si ele se platesc de catre colegiile
de avocati, in limita posibilitatilor lor bugetare." Rezulta ca in
realitate obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il formeaza dispozitiile
art. 61 alin. 4 din Decretul nr. 251/1978 si prin prezenta decizie Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte in legatura cu acestea.
Analizand aceste din urma dispozitii de lege, Curtea constata ca ele au
fost modificate prin Decretul-lege nr. 129/1990 dupa cum urmeaza:
"Folosind ca baza de calcul venitul realizat efectiv pe ultimele 6 luni,
baroul asigura calculul si plata acestor drepturi din cota de 25% cuvenita
Casei de asigurari a avocatilor. Concediile de odihna vor fi, de asemenea,
calculate si platite de barou tot din cota de 25% ." Ca atare, alin. 4 al
art. 61 din Decretul nr. 251/1978, in redactarea invocata de autorul exceptiei
ca fiind neconstitutionala, nu mai este in vigoare din anul 1990. Pe de alta
parte, in temeiul dispozitiilor art. 14 alin. (1), coroborate cu dispozitiile
art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si
alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 610 din 28 noiembrie 2000, pe data de 28 mai
2001 Decretul nr. 251/1978 a fost abrogat in mod expres.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 61 alin. 4
din Decretul nr. 251/1978 urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Aceasta solutie se impune in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, potrivit carora Curtea "[...] decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", dispozitiile coroborate cu
cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege care prevad ca "[...] exceptia
este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]".
II. Cea de a doua exceptie de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 8 din Legea nr. 120/1997 privind concediul platit pentru ingrijirea
copiilor in varsta de pana la 2 ani, dispozitii potrivit carora "Se
recomanda sistemelor independente de asigurari sociale, altele decat sistemul
asigurarilor sociale de stat si sistemul de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale ale agricultorilor, sa aplice masurile prevazute de prezenta
lege".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca acest text de lege
contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la
egalitatea in drepturi a cetatenilor, ale art. 43 alin. (1) si (2) privind
nivelul de trai, ale art. 44 alin. (1) care stabileste dreptul si indatorirea
parintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor, precum si
ale art. 45 alin. (1) ce statueaza asupra regimului special de protectie si de
asistenta de care se bucura copiii si tinerii in realizarea drepturilor lor.
Examinand sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate ridicata,
Curtea Constitutionala constata ca, potrivit dispozitiilor art. 196, coroborate
cu cele ale art. 198 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, pe data intrarii in vigoare a acestei
legi - 1 aprilie 2001 - Legea nr. 120/1997 privind concediul platit pentru
ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani a fost abrogata.
Asa fiind, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, anterior citate, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 8 din Legea nr. 120/1997 cu care a fost sesizata Curtea prin Incheierea
nr. 8.387 din 24 octombrie 2000, pronuntata de Judecatoria Satu Mare in Dosarul
nr. 2.550/2000, urmeaza sa fie respinsa, ca devenita inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 61 alin. 4 din Decretul nr. 251/1978 privind pensiile si alte
drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, exceptie ridicata de Adriana
Groza in Dosarul nr. 2.550/2000 al Judecatoriei Satu Mare.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 din Legea nr. 120/1997 privind concediul platit pentru
ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani, exceptie ridicata de acelasi
autor in dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu