Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 184 din  8 mai 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 388 din  5 iunie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai            - presedinte
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Florentina Balta         - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Roza Szeghalmi in Dosarul nr. 10.153/1998 al Judecatoriei Oradea.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca, prin instituirea termenului de un an in cadrul caruia poate fi introdusa contestatia in anulare impotriva unei hotarari irevocabile, se asigura respectarea drepturilor procesuale ale partilor, in conformitate cu prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale privitoare la dreptul persoanei la judecarea in mod echitabil si intr-un termen rezonabil a cauzei sale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 10.153/1998, Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Roza Szeghalmi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale privind accesul liber la justitie, intrucat instituie termenul limita de un an in care poate fi introdusa contestatia in anulare impotriva hotararilor irevocabile. Se apreciaza ca in acest mod persoanele interesate, care nu au avut cunostinta de existenta hotararii irevocabile, nu isi pot exercita drepturile procesuale garantate de lege.
    Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat instituirea termenului maxim de un an pentru promovarea caii extraordinare de atac a contestatiei in anulare nu aduce atingere accesului liber la justitie. Se arata ca, dimpotriva, daca s-ar admite ca partea ar putea exercita oricand aceasta cale de atac, s-ar incalca principiul privind dreptul la un proces echitabil prevazut in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca, departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional, textul de lege criticat reprezinta o garantie a aplicarii riguroase a principiilor fundamentale ale procesului civil, a respectarii drepturilor si obligatiilor procesuale ale partilor. Intrucat partea are posibilitatea ca prin actele materiale de executare sa ia cunostinta despre proces si existenta hotararii, iar cat priveste hotararile nesusceptibile de executare silita, desi exista un termen scurt de 15 zile, acesta se calculeaza de la data cand efectiv partea a cunoscut existenta hotararii, dar nu mai tarziu de un an, sustinerile partii privind imposibilitatea exercitarii drepturilor procesuale apar ca fiind neintemeiate.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exercitarea drepturilor procesuale in cadrul unor termene legale reprezinta, de fapt, aplicabilitatea principiului prevazut de art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in sensul judecarii unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, pentru a putea fi inlaturate eventualele abuzuri ale partilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea solutionarii unui proces. O reglementare contrara, prin care s-ar lasa la liberul arbitru introducerea sine die a unor cai de atac, ar determina incalcarea principiului solutionarii cu celeritate a procesului civil.
    Referitor la incalcarea art. 16 din Constitutie, se arata ca textul de lege criticat nu creeaza nici privilegii, nici discriminari, intrucat respecta criteriile egalitatii in drepturi enumerate in art. 4 din Constitutie. Pe de alta parte, principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament diferit atunci cand situatiile la care se aplica sunt diferite.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila. Textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 319 alin. 2: "Contestatia se poate face inainte de inceperea executarii si in tot timpul ei, pana la savarsirea ultimului act de executare. Impotriva hotararilor irevocabile care nu se aduc la indeplinire pe cale de executare silita, contestatia poate fi introdusa in termen de 15 zile de la data cand contestatorul a luat cunostinta de hotarare, dar nu mai tarziu de un an de la data cand hotararea a ramas irevocabila."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 21 din Constitutie, conform carora:
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    De asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine, in esenta, ca textul de lege criticat este contrar dispozitiilor art. 21 din Legea fundamentala, referitor la accesul liber la justitie, intrucat limiteaza in timp, la un an de zile, posibilitatea de a ataca cu contestatie in anulare hotararea irevocabila, nesusceptibila de executare silita.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, fata de imprejurarea ca hotararile irevocabile nu se comunica in cazul acelora care nu se aduc la indeplinire pe cale de executare silita, art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila instituie doua termene pentru exercitarea caii extraordinare de atac a contestatiei in anulare, si anume un termen subiectiv de 15 zile, care incepe sa curga de la data cand contestatorul a luat cunostinta de hotarare, si un termen obiectiv de un an, care curge de la data cand hotararea a ramas irevocabila.
    In aceasta materie, ca de altfel oriunde legiuitorul a conditionat valorificarea unui drept de exercitarea sa in interiorul unui anumit termen, nu s-a procedat in acest fel cu intentia de a restrange accesul liber la justitie, de care, in mod evident, cel interesat a beneficiat in cadrul termenului legal instituit, ci exclusiv pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil, in vederea exercitarii dreptului constitutional prevazut de art. 21, prevenind astfel abuzurile si asigurand protectia drepturilor si intereselor legitime ale celorlalte parti. De altfel, Curtea a statuat in mod constant ca reglementarea de catre legiuitor, in limitele competentei ce i-a fost conferita prin Constitutie, a conditiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau procesual, inclusiv prin instituirea unor termene, nu constituie o restrangere a exercitiului acestuia, ci doar o modalitate eficienta de a preveni exercitarea sa abuziva, in detrimentul altor titulari de drepturi, in egala masura ocrotite.
    Asa fiind, termenele instituite prin textul de lege criticat au in vedere solutionarea procesului cu celeritate, in absenta lor, contestatia in anulare putand fi formulata oricand, fapt ce ar fi de natura a genera o stare de perpetua incertitudine cat priveste raporturile juridice stabilite printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, afectand astfel grav stabilitatea si securitatea care trebuie sa le caracterizeze.
    De altfel, art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si art. 128, care prevede ca "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii", atribuie exclusiv legiuitorului prerogativa stabilirii competentei si procedurii de judecata, inclusiv a conditiilor de exercitare a cailor de atac. Prin urmare, termenele procedurale instituite de textul de lege criticat reprezinta expresia aplicarii dispozitiilor constitutionale invocate mai sus.
    Departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional, reglementarea prevazuta de art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, in scopul inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 319 alin. 2 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Roza Szeghalmi in Dosarul nr. 10.153/1998 al Judecatoriei Oradea.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2003.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 184/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 184 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 184/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu