DECIZIE Nr. 182 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 5 februarie 2001
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "General Consulting and
Procurement" - S.A. din Bucuresti in dosarele nr. 6.843/1999 si nr.
6.845/1999 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal Agentia pentru Valorificarea Activelor Bancare este
reprezentata de avocatul Mihai Constantinescu. Lipsesc autorul exceptiei,
Societatea Comerciala "General Consulting and Procurement" - S.A. din
Bucuresti, si Banca Comerciala Romana - S.A., fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 140C/2000 si
nr. 137C/2000, avand in vedere ca partile sunt aceleasi, iar obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate este identic. Reprezentantul partii prezente este de
acord cu conexarea, intrucat toate aceste cauze au aceleasi parti si acelasi obiect.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord, de asemenea, cu masura
conexarii pentru aceleasi considerente. Fata de aceste sustineri, pentru o mai
buna solutionare a cauzelor, Curtea, in temeiul art. 164 din Codul de procedura
civila, dispune conexarea Dosarului nr. 140C/2000 la Dosarul nr. 137C/2000.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Agentiei pentru
Valorificarea Activelor Bancare, considerand ca exceptia ridicata in cauza de
fata constituie o reiterare, atat ca forma cat si ca fond, a exceptiilor de
neconstitutionalitate solutionate prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 126
din 4 iulie 2000 si nr. 155 din 19 septembrie 2000, solicita respingerea
exceptiei ca fiind inadmisibila.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierile din 11 ianuarie 2000, pronuntate in dosarele nr.
6.843/1999 si nr. 6.845/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante, preluate la datoria publica interna,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august
1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "General Consulting and
Procurement" - S.A. din Bucuresti intr-un proces civil avand ca obiect
opozitia la executare, formulata de autorul exceptiei in contradictoriu cu
BANCOREX - S.A. din Bucuresti, in ale carei drepturi s-a subrogat Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare.
In motivarea exceptiilor autorul acestora sustine ca Ordonanta Guvernului
nr. 55/1999, in intregul ei, si in mod special dispozitiile art. 4, 5, 8, art.
9 alin. (2), art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art. 33 alin.
(2), art. 34 alin. (1) si (2), precum si ale art. 40 incalca prevederile constitutionale
ale art. 16 alin. (2), referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, ale
art. 21, privind accesul liber la justitie, ale art. 24 alin. (1), care
consacra dreptul la aparare, si ale art. 125, referitoare la infaptuirea
justitiei, deoarece instituie o procedura speciala de recuperare a creantelor
bancare neperformante, derogatorie de la dreptul comun.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate fiind ridicata fata de exceptia de necompetenta materiala
si fata de cererea de declinare a competentei, formulate de partea adversa, in
cauza "sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 alin. (1) si (2)
din Legea nr. 47/1992", iar pentru ca exceptia nu a mai facut obiectul
vreunei decizii anterioare a Curtii Constitutionale, este indeplinita si
conditia prevazuta la art. 23 alin. (3) din aceeasi lege. Cu privire la
temeinicia sau netemeinicia exceptiei instanta nu si-a exprimat opinia. In
schimb, a prorogat pronuntarea pe exceptia de necompetenta materiala pana la
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate si a dispus suspendarea
judecarii cauzei.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999. Astfel cum
a fost formulata, exceptia de neconstitutionalitate se refera in primul rand la
ansamblul dispozitiilor ordonantei si in mod special la cele ale art. 4, 5, 8,
9, art. 11 alin. (2), art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art. 33 alin.
(2), art. 34 alin. (1) si (2) si ale art. 40.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale actul normativ criticat a fost
modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000, insa
modificarile operate nu vizeaza textele legale criticate.
Autorul exceptiei considera ca actul normativ criticat incalca urmatoarele
prevederi constitutionale:
Art. 16 alin. (2)
"Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24 alin. (1)
"Dreptul la aparare este garantat.";
Art. 125
"(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin
celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate Curtea constata ca Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 a mai fost supusa controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, s-a retinut, in esenta,
ca aceasta ordonanta, emisa in baza unei legi de abilitare, si anume Legea nr.
140/1999, reglementeaza o procedura speciala pentru realizarea creantelor
bancare neperformante preluate de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare
si pentru solutionarea litigiilor si cererilor de orice natura in legatura cu
aceste creante, precum si pentru executarea silita. Din aceasta perspectiva
Curtea a constatat, pe de o parte, ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 are in
vedere o categorie speciala de creante, pentru care prevede o procedura
executionala speciala, si anume creantele bancare neperformante preluate la
datoria publica, iar pe de alta parte, ca exista o stransa legatura intre
datoria publica interna si bugetul de stat, ceea ce este de natura sa
constituie o justificare suficienta pentru diferenta de tratament juridic in
ceea ce priveste procedura executionala a creantelor preluate la datoria
publica interna. De asemenea, s-a retinut ca, chiar daca ordonanta criticata
cuprinde norme de procedura privind executarea, precum si unele norme de
competenta care deroga de la dispozitiile Codului de procedura civila, ca si de
la alte dispozitii cuprinse in legi speciale, aceasta nu contravine sub nici un
aspect prevederilor constitutionale invocate, criticile de
neconstitutionalitate fiind neintemeiate.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii, se impune aceeasi solutie si in cauza de fata, astfel ca
exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucuresti
in dosarele nr. 6.843/1999 si nr. 6.845/1999 ale Tribunalului Bucuresti -
Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Maria Bratu