DECIZIE Nr. 174 din 24 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin.
(3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, precum si ale art. 9
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 10 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, exceptie ridicata de Sarolta Gabor in Dosarul nr. 1.970/2004
al Tribunalului Covasna.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra cauzei si arata ca Ministerul Justitiei,
in calitate de parte in proces, a depus la dosar note scrise cu privire la
inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Curtii Constitutionale dispune sa se faca apelul si in
dosarele nr. 142D/2005, nr. 143D/2005 si nr. 151D/2005, care au ca obiect
aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata in fata Tribunalului
Covasna de Liviu Raicea in Dosarul nr. 1.971/2004, de Simona Ghica in Dosarul
nr. 1.974/2004 si de Ana Maria Mandrean in Dosarul nr. 1.982/2004.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune
conexarea dosarelor nr. 142D/2005, nr. 143D/2005 si nr. 151D/2005 la Dosarul
nr. 141D/2005, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind inadmisibila. In acest sens arata ca dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002 au abrogat prevederile Legii nr. 50/1996,
care reglementau drepturile salariale ale magistratilor si personalului de
specialitate juridica asimilat acestora. In continuare arata ca, in cazul in
care nu ar fi existat aceasta cauza de inadmisibilitate, exceptia ar fi fost
neintemeiata, intrucat drepturile salariale nu constituie un drept fundamental
garantat de Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 10 februarie 2005, pronuntate in dosarele nr.
1.970/2004, nr. 1.971/2004, nr. 1.974/2004 si nr. 1.982/2004, Tribunalul
Covasna a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, exceptie ridicata de Sarolta Gabor, Liviu Raicea, Simona
Ghica si Ana Maria Mandrean, judecatori, in cauze ce au ca obiect pretentii
pentru drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca,
potrivit art. 41^1 alin. 2 din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 83/2000, magistratii si celelalte categorii de
personal salarizat, potrivit acestei legi, pe perioada concediului de odihna,
au dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, si la o prima egala cu
indemnizatia bruta sau cu salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in
concediu. Acest drept legal nu a fost acordat in practica datorita faptului ca
aplicarea art. 41^1 din Legea nr. 50/1996 a fost suspendata prin legile
bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004. Considera ca prin dispozitiile
legale criticate a fost restrans exercitiul dreptului legal la prima de
concediu, fara a exista vreuna dintre situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie,
in care, prin lege, se poate restrange exercitiul unor drepturi.
Tribunalul Covasna apreciaza ca dispozitiile legale criticate "nu sunt
in contradictie cu prevederile Legii fundamentale, intrucat in speta nu este
vorba de suspendarea unui drept constitutional, ci a unui drept instituit
printr-o lege speciala".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca, intrucat exceptia de
neconstitutionalitate ridicata nu este motivata si in cuprinsul acesteia nu se
indica prevederea sau principiul constitutional pe care dispozitiile legale
indicate l-ar incalca, aceasta este inadmisibila.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata priveste
dispozitii legale temporare, care au fost in vigoare in cursul anilor la care
se refera. Intrucat, in conformitate cu prevederile art. 146 din Constitutie si
cu cele ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
decide numai asupra unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau
ordonanta in vigoare, apreciaza ca exceptia este inadmisibila. Invoca in acest
sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 61/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 269 din 23 aprilie
2002, si Decizia nr. 283/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 889 din 29 septembrie 2004.
Avocatul Poporului apreciaza ca, potrivit principiului anualitatii
bugetului de stat, care este de natura constitutionala, in conformitate cu
prevederile art. 138 din Legea fundamentala, textele de lege criticate nu mai
sunt in vigoare, astfel incat in cauza sunt incidente dispozitiile art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992. Invoca in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale, respectiv deciziile nr. 21/2003, nr. 61/2002 si nr. 283/2004,
si considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este inadmisibila.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001, cele
ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie
2002, precum si cele ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
853 din 2 decembrie 2003, dispozitii prin care s-a suspendat, succesiv pana la
31 decembrie 2004, acordarea primelor de concediu pentru toate categoriile de
personal pentru care acest drept a fost prevazut in legi speciale.
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 53 din Constitutie, care au urmatorul continut: "(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin
lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale,
a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor
cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o,
sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei
dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este inadmisibila si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Dispozitiile legale criticate prin exceptia de neconstitutionalitate nu mai
sunt in vigoare, avand in vedere ca legile bugetului de stat sunt anuale, in
conformitate cu prevederile art. 138 din Constitutie.
Prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie
2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 347/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 22 iulie 2003, au fost expres
abrogate dispozitiile referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridica asimilat acestora, din
Legea nr. 50/1996.
In aceasta situatie legile bugetului de stat pe anii 2003, 2004 si 2005 nu
au preluat dispozitia privind suspendarea dreptului la prima de concediu pentru
magistrati, intrucat acest drept nu mai era prevazut in favoarea magistratilor.
Nemaifiind in vigoare nici dispozitia legala care a prevazut dreptul si nici
dispozitiile referitoare la suspendarea dreptului respectiv, exceptia apare ca
fiind inadmisibila in sensul prevederilor art. 29 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti [...] privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare [...]."
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, exceptie ridicata in fata Tribunalului Covasna de Sarolta
Gabor in Dosarul nr. 1.970/2004, de Liviu Raicea in Dosarul nr. 1.971/2004, de
Simona Ghica in Dosarul nr. 1.974/2004 si de Ana Maria Mandrean in Dosarul nr.
1.982/2004.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma