DECIZIE Nr. 174 din 23 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86
liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
si a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000
privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se
acorda personalului militar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 14 septembrie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a
ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie ridicata de Marius
Brumusescu in Dosarul nr. 14.982/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 mai 2001 in prezenta
partilor si a reprezentantului Ministerului Public si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea la data de 23 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
14.982/2000, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86
liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul
de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda
personalului militar, exceptie ridicata de Marius Brumusescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit incalca prevederile art. 72 alin. (1) si alin. (3)
lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale art. 114 alin. (1) si ale art. 117 alin.
(2) din Constitutie, deoarece "Guvernul nu putea aduce modificari unei
legi organice, in speta Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare,
din care au fost abrogate prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri
sau scutiri de impozit pe venit si ale art. 10 referitoare la reducerea
impozitului pe venit". De asemenea, se mai sustine ca art. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar contravine
art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia legea dispune numai pentru
viitor.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
fiind "admisibila exceptia de neconstitutionalitate".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca prevederile art. 86
liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 si ale art. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu contravin dispozitiilor art. 72 alin.
(1) si alin. (3) lit. r), ale art. 114 alin. (1), ale art. 107 alin. (3), ale
art. 117 alin. (2) si, respectiv, ale art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31
august 1999) si dispozitiile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor
care se acorda personalului militar (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000). Aceste dispozitii au urmatorul
continut:
- Art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999: "Pe
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga: [...]
- prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit
pe venit si ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea
nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995;";
- Art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000: "Platile
compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1, platite incepand de la data de
1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile art. 86 liniuta a noua din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 contravin urmatoarelor prevederi
constitutionale:
Art. 72 alin. (1) si alin. (3) lit. r)
"(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare. [...]
(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
r) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea de
legi organice.";
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.";
Art. 117 alin. (2)
"Structura sistemului national de aparare, organizarea armatei,
pregatirea populatiei, a economiei si a teritoriului pentru aparare, precum si
statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organica."
In ceea ce priveste dispozitiile art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 autorul exceptiei sustine ca acestea incalca
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
I. Examinand critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86
liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, prin raportare la
prevederile art. 72 alin. (1) si alin. (3) lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale
art. 114 alin. (1) si ale art. 117 alin. (2) din Constitutie, Curtea constata
ca aceasta este neintemeiata.
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, prin care se
abroga prevederile art. 9 lit. c) si ale art. 10 din Legea nr. 80/1995, a fost
emisa in temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. D
pct. 13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante. Prin aceasta ordonanta se reglementeaza aspecte ce tin de domeniul
fiscal, care nu intra in sfera de reglementare a legilor organice in conditiile
art. 72 alin. (3) si ale art. 117 alin. (2) din Constitutie. Faptul ca prin
art. 86 liniuta a noua din ordonanta se abroga unele prevederi de natura
fiscala din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare nu poate fi
interpretat in sensul emiterii de catre Guvern a unei ordonante intr-un domeniu
ce face obiectul legilor organice, intrucat domeniul de reglementare este
exclusiv fiscal, si anume impozitul pe venit, iar nu statutul cadrelor
militare, astfel cum sustine autorul exceptiei.
II. Analizand critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, Curtea retine ca, in ipoteza in
care aceste prevederi legale ar fi declarate neconstitutionale, prin admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, consecinta ar fi aceea ca ele ar deveni
inaplicabile. In speta insa o asemenea decizie a Curtii ar contraveni
intereselor autorului exceptiei, deoarece acesta nu s-ar mai putea prevala de
dispozitiile legale criticate, dar a caror aplicare o solicita. Asa fiind,
rezulta ca sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86
liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul
de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda
personalului militar, exceptie ridicata de Marius Brumusescu in Dosarul nr.
14.982/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000,
exceptie invocata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu