Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 174 din 15 aprilie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 460 din 21 mai 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Dana Titian              - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Mircea Pascu, Constantin Pascu, Cristian Pascu si Viorica Paraian in Dosarul nr. 6.732/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta Mircea Pascu, personal si asistat de avocat Nicolae Ion Scorei, precum si Constantin Pascu, Cristian Pascu si Viorica Paraian, reprezentati prin acelasi avocat, lipsind statul roman prin Ministerul Finantelor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avocatul autorilor exceptiei sustine neconstitutionalitatea textelor de lege criticate, depunand in acest sens note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului de proprietate privata, intrucat legiuitorul este singurul competent sa stabileasca modalitatile de restituire a imobilelor preluate abuziv sau de acordare a dreptului la despagubire, in functie de situatia diferita a acestor imobile. De asemenea, nu se poate retine incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, referitor la egalitatea in drepturi a cetatenilor, intrucat art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 se aplica in mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie juridica.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.732/2003, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Mircea Pascu, Constantin Pascu, Cristian Pascu si Viorica Paraian.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat, in masura in care tuturor cetatenilor prejudiciati de regimul comunist li s-a recunoscut dreptul la despagubiri, este discriminatorie prevederea prin care unora li se cuvin despagubiri in bani, iar altora in actiuni si titluri de valoare. Potrivit Constitutiei, acest drept nu este afectat de nici o conditie, persoana expropriata avand dreptul la despagubiri banesti pentru repararea prejudiciului. Or, in conditiile art. 11 din Legea nr. 10/2001, dreptul la despagubiri este recunoscut doar sub conditia suspensiva a acceptarii de titluri de valoare sau de actiuni la societatile comerciale tranzactionate pe piata de capital, ceea ce contravine art. 44 din Constitutie, republicata.
    Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 este, in parte, intemeiata. Astfel, dispozitiile art. 11 alin. (8), care limiteaza posibilitatile de despagubire prin echivalent a proprietarilor de imobile expropriate, care nu mai pot fi restituite in natura, la acordarea de titluri de valoare nominala sau actiuni la societatile comerciale tranzactionate pe piata de capital, cu excluderea celorlalte doua modalitati reglementate de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, respectiv compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite de detinator ori acordarea de despagubiri banesti, constituie o incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, fostii proprietari deposedati in alt mod decat prin expropriere beneficiind de oricare dintre modalitatile de despagubire, fiind, deci, privilegiati.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca neintemeiate criticile invocate de autorii exceptiei, aratand ca este de competenta legiuitorului sa stabileasca modalitatea concreta de restituire, avand in vedere situatiile diferite in care se afla imobilele preluate abuziv, acest fapt nefiind de natura sa creeze discriminari intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica. De asemenea, nu poate fi primita nici critica potrivit careia sunt incalcate dispozitiile art. 44 din Constitutie, republicata, folosirea efectiva a titlurilor de valoare in cadrul procesului de privatizare, precum si cotatia actiunilor pe piata de capital fiind dovada faptului ca acestea nu sunt lipsite de valoare economica.
    Guvernul arata ca textul de lege criticat contine reguli speciale privind restituirea prin echivalent in cazul imobilelor expropriate, stabilind modalitatile de despagubire a fostilor proprietari in functie de modul de preluare a imobilului de catre stat, fara a aduce astfel vreo limitare dreptului de proprietate. Dispozitia criticata nu creeaza nici discriminari intre cetateni, intrucat egalitatea in drepturi nu impiedica statul sa legifereze diferit in considerarea unor circumstante diferite.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 se aplica nediscriminatoriu tuturor persoanelor fizice care solicita retrocedarea unui imobil aflat in situatia reglementata de acest text de lege. Pe de alta parte, intrucat persoanele care pot solicita masuri reparatorii prin echivalent nu au calitatea de proprietar in momentul solicitarii restituirii, textele legale criticate nu aduc atingere dreptului de proprietate privata.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate formulata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul legal criticat are urmatorul continut:
    - Art. 11 alin. (4) si (8): "(4) In cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul teren afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru intregul imobil [...]
    (8) Pentru situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) masurile reparatorii prin echivalent constau in acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei indreptatite."
    Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 44 alin. (2), (3) si (6) din Constitutia Romaniei, republicata, care au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 44 alin. (2), (3) si (6): "(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
    (3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
    (6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca dispozitiile Legii nr. 10/2001 au instituit o procedura administrativa sui-generis avand ca obiect restituirea in natura a imobilelor preluate in mod abuziv, cu sau fara titlu valabil, de catre stat sau de catre alte persoane juridice, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, indiferent de destinatia lor, detinute la data intrarii in vigoare de persoanele juridice prevazute de art. 20 alin. (1).
    Textul de lege criticat este considerat a fi in contradictie cu art. 44 alin. (2), (3) si (6) din Constitutia republicata, intrucat, in opinia autorilor exceptiei, prin stabilirea de masuri reparatorii numai in echivalent, respectiv in acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, atunci cand lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul teren afectat, statul isi incalca obligatia, constitutional asumata, de a ocroti proprietatea, care, astfel, inceteaza de a mai fi inviolabila.
    O atare critica este evident nefondata in situatia in care obiectul notificarii il constituie un imobil preluat de stat cu titlu, prin expropriere. Asa cum Curtea a statuat in precedent, prin efectul unei atare preluari, proprietarul initial al imobilului a pierdut titlul de proprietate in favoarea statului, care, in aceasta calitate, este indreptatit sa exercite toate prerogativele dreptului sau asupra bunului. Altfel spus, titularul initial al dreptului de proprietate, nemaiavand calitatea de proprietar la data notificarii persoanei juridice detinatoare, ci doar posibilitatea de a obtine reconstituirea acesteia, nu are cum sa invoce incalcarea - pe calea reglementarii criticate - a unui drept pe care nu il mai are.
    Asadar, sub acest aspect, nu exista nici o contradictie intre textele de lege prevazute de art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 si principiul constitutional al inviolabilitatii dreptului de proprietate consacrat de art. 44 din Legea fundamentala, motiv pentru care Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    In ceea ce priveste restituirea prin echivalent, care se impune ca exceptie de la regula restituirii in natura si care se aplica doar atunci cand, din motive strict determinate de lege, aceasta din urma nu poate opera, legiuitorul a stabilit ca prejudiciul creat prin preluarea abuziva a imobilelor de catre stat poate fi acoperit, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, prin compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite, prin acordare de actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau prin despagubiri banesti.
    Modalitatea efectiva de restituire prin echivalent este diferita dupa cum imobilele au fost preluate cu titlu valabil sau fara titlu valabil ori in functie de destinatia lor, respectiv daca au fost sau nu locuinte. Ipoteza prevazuta de art. 11 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 vizeaza situatia in care terenul expropriat, deci preluat cu titlu valabil, este integral ocupat de lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea, situatie in care masurile reparatorii prin echivalent se vor stabili pentru intregul imobil. Referitor la categoria de masuri ce pot fi alese de catre persoana indreptatita la restituire, potrivit art. 11 alin. (8) din lege, in cazul in care obiect al cererii de restituire este un imobil constructie cu destinatie de locuinta, titularul cererii are posibilitatea de a opta intre acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital.
    Stabilirea modalitatii de restituire prin echivalent, ca de altfel si a cuantumului prejudiciului suferit, nu reprezinta insa o problema de constitutionalitate, ci o optiune a legiuitorului, care este in concordanta cu spiritul Legii nr. 10/2001, si anume cu caracterul reparator consacrat de aceasta, pe de o parte, si care tine de politica legislativa fiscala a statului, pe de alta parte. Asa fiind, cu privire la incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutia republicata, Curtea constata ca, in masura in care reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este intemeiata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (4) si (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Mircea Pascu, Constantin Pascu, Cristian Pascu si Viorica Paraian in Dosarul nr. 6.732/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 aprilie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 174/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 174 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 174/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu