DECIZIE Nr. 173 din 12 iunie 2002
referitoare la constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si
completarea Legii nr. 18/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 492 din 9 iulie 2002
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144
lit. a) din Constitutie, la data de 22 mai 2002, de 55 de deputati, in vederea
declansarii controlului de constitutionalitate asupra Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata.
Potrivit tabelului cuprinzand semnaturile autorilor sesizarii de
neconstitutionalitate, cei 55 de deputati sunt urmatorii: Marin Anton, George
Crin Laurentiu Antonescu, Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor
Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Draganescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe,
Titu-Niculae Gheorghiof, Puiu Hasotti, Anton Ionescu, Ion Luchian, Catalin
Micula, Monica Octavia Musca, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu Patriciu,
Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu, Calin Popescu Tariceanu, Dan
Radu Rusanu, Nini Sapunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu
Stoica, Radu Stroe, Gheorghe Albu, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu, Radu Mircea
Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc, Vasile Bran, Costica Canacheu, Ion
Cirstoiu, Teodor Cladovan, Sorin Frunzaverde, Paula Maria Ivanescu, Victor
Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-Liviu Mera, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu
Negoita, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvaz, Vasile Nistor, Ioan Oltean, Ioan
Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius Raicu, Alecu
Sandu, Alexandru Sassu, Mihai Stanisoara, Mircea Nicu Toader si Adriean
Videanu.
Sesizarea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 2.186 din
22 mai 2002, formand obiectul Dosarului nr. 255A/2002.
Prin aceasta sesizare se solicita Curtii Constitutionale sa constate ca
dispozitiile Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr.
18/1991, republicata, sunt neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
I. Dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 modifica o
lege organica, ceea ce contravine art. 114 alin. (1) din Constitutie, potrivit
caruia: "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice". Guvernul nu isi poate aroga aceasta prerogativa atata timp cat
nu a existat urgenta sau caz exceptional. In acest sens se arata ca ordonanta
de urgenta a fost dezbatuta in anul 2002. Regulamentul de aplicare a fost
adoptat de Guvern in data de 17 decembrie 2001. Ordonanta nu a avut nici o
aplicare in teritoriu. Asa fiind, nu este posibil ca Guvernul sa reglementeze
la nivel de lege si tot el sa reglementeze modul de aplicare a textului.
II. "Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, art. I
punctul 7, alin. (1^1), modificat prin Legea de aprobare a ordonantei de
urgenta a Guvernului, art. I, punctul 3, prin art. 6 al Legii nr. 1/2000, in
noua formulare, se introduce o discriminare intre reconstituirea dreptului de
proprietate pentru terenurile forestiere si, respectiv, cele agricole", in
sensul ca "la reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole se admite proba cu martori, in timp ce la reconstituirea dreptului de
proprietate pentru terenurile forestiere aceasta proba este respinsa". Se
considera ca prin aceasta reglementare s-au creat regimuri juridice distincte
si discriminatorii, ceea ce reprezinta o incalcare a principiului
constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, consacrat prin art. 16
alin. (1) din Constitutie, dat fiind ca in ambele cazuri este vorba de aceeasi
situatie juridica. De aceea distinctia dintre cele doua tipuri de terenuri este
pur tehnica, fara relevanta pe plan juridic. Mai mult decat atat, dispozitiile
legate criticate infrang prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie,
deoarece "eliminarea probei cu martori, in conditiile in care exproprierea
din anii comunismului s-a facut in maniera violenta si lipsita de respect fata
de orice forme juridice", pune cetateanul in imposibilitatea de a beneficia
de accesul liber la justitie, iar aceasta piedica in calea recuperarii
drepturilor in justitie nu poate fi acceptata.
III. "Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, art. I
pct. 42, aprobat si partial modificat prin Legea de aprobare a ordonantei de
urgenta", se instituie prin lege "o serie de limitari ale dreptului
de dispozitie, prin acte intre vii si mortis causa asupra dreptului de
proprietate redobandit potrivit prevederilor legii", dupa cum urmeaza:
1. Prin art. I pct. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001
se introduce la art. 28 din Legea nr. 1/2000 alin. (6), conform caruia "in
cazul dizolvarii formei asociative suprafetele de teren forestier respective
revin in proprietatea statului si in folosinta consiliului local respectiv".
Aceasta prevedere incalca dreptul de proprietate al membrilor formelor
asociative respective (composesorate, obsti etc.), drept care este recunoscut
si reconstituit in urma nationalizarii abuzive realizate de regimul comunist,
iar nu "constituit prin gratia legiuitorului de azi, si de aceea acest
legislator nu are dreptul de a restrange atributele acestui drept de
proprietate". Se sustine ca este vorba de o expropriere care incalca
prevederile art. 41 alin. (3) din Constitutia Romaniei, lipsind elementul de
utilitate publica, precum si orice forma de justa si prealabila despagubire. Se
considera, de asemenea, ca dispozitia criticata contravine si prevederilor art.
41 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de
proprietate si ocrotirea proprietatii private, precum si celor ale art. 1 din
Protocolul aditional la Conventia europeana a drepturilor omului.
2. Prin dispozitiile art. 28 alin. (7) din Legea nr. 1/2000, introdus prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, care conditioneaza transmiterea
mortis causa a dreptului de proprietate de existenta mostenitorilor legali, se
incalca art. 42 din Constitutie, care garanteaza dreptul la mostenire. De
asemenea, se incalca prevederile art. 41 din Constitutie, intrucat se
ingradeste dreptul de dispozitie al proprietarului in cazul actelor mortis
causa.
3. Prin Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/2001 se introduce in Legea nr. 1/2000 alin. (8) al art. 28, care prevede ca
"membrii formelor asociative nu pot instraina propriile cote-parti unor
persoane din afara acestora". Se considera ca astfel se incalca art. 41
alin. (1) din Constitutie, prin "restrangerea abuziva a dreptului de
dispozitie al proprietarului, de aceasta data in cazul actelor intre vii".
IV. Se considera ca pct. 1 al art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 102/2001, prin renuntarea la dispozitia imperativa "a vechiului
amplasament", contravine art. 41 alin. (1) din Constitutie si art. 1 din
Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, ratificat de Romania prin Legea nr. 30 din 18 mai
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai
1994. Aceasta deoarece "nici o ratiune nu exista pentru a impiedica
restituirea terenului funciar atunci cand acesta exista. Interpretarea textelor
garantand dreptul de proprietate se face prin prisma Rezolutiei 1.123 din
aprilie 1997 a Consiliului Europei". Se sustine, de asemenea, ca se pot acorda
despagubiri numai in lipsa bunului, cand acesta si-a schimbat destinatia.
V. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 are caracter retroactiv,
deoarece pana la aparitia ordonantei comisiile de fond funciar au aprobat
cererile proprietarilor in proportie de 90% si o parte din acestia au fost pusi
deja in posesie. Intrucat dreptul de proprietate s-a nascut prin aprobarea
cererilor de catre comisiile judetene de punere in posesie, revenirea asupra
aprobarilor emise ar perturba grav relatiile de proprietate.
VI. Dispozitiile legale criticate, care fac trimiterea la despagubiri,
contravin prevederilor art. 137 alin. (5) din Constitutie, deoarece nu se
indica sursa de finantare, iar starea economiei face imposibila plata
despagubirilor.
VII. Pct. 2 al art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001
infrange principiul liberului acces la justitie. Terenurile forestiere, care au
fost ocupate de stat fara nici o lege, deci fara titlu, in absenta unei legi de
trecere in proprietatea statului, "nu pot fi nici inscrisuri emise dupa
1945 care sa urmeze preluarea terenurilor forestiere. Inscrisurile datand
anterior razboiului nu sunt recunoscute de comisiile locale".
VIII. Pct. 6 al art. I din ordonanta mentionata incalca dispozitiile art.
41 alin. (2) din Constitutie, caci, "desi statul a folosit timp de 60 de
ani terenul preluat abuziv", nici o dispozitie legala nu prevede obligarea
sa "la plata despagubirilor pentru viile, livezile, acumularile de ape,
prin investitiile proprietarului".
IX. Pct. 11 "incalca dreptul de proprietate prin nerecunoasterea
dreptului de proprietate in formele existente la data preluarii bunului.
Reglementarea unor conditii diferite pentru reconstituirea dreptului de
proprietate, altele decat cele care existau in 1945, blocheaza practic
posibilitatea retrocedarii".
X. Se apreciaza ca dispozitiile art. I pct. 13 alin. (2^4) din legea
criticata pentru neconstitutionalitate sunt confuze. "Nu pot fi atribuite
terenuri din proprietatea unor comune altor comune. Nu este o lege de
improprietarire. Textul va genera conflicte sociale. Daca statul doreste sa
faca improprietariri, o poate face din terenurile proprii ..."
XI. Autorii considera ca trecerea in proprietatea publica a unor terenuri
prin legea de retrocedare, iar nu prin expropriere contravine art. 41 din
Constitutie.
XII. In fine, se sustine ca dispozitiile legii criticate infrang principiul
egalitatii intre cetateni, consfintit la art. 4 din Constitutie, acestea fiind
redactate "in spiritul luptei de clasa".
In concluzie, autorii sesizarii solicita sa se constate
neconstitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii
nr. 18/1991, republicata, pentru incalcarea prevederilor art. 139 alin. (4) din
Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta in
scris punctele lor de vedere.
In punctul de vedere al presedintelui Senatului se arata, in esenta,
urmatoarele:
I. Cu privire la sustinerea ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie:
Autorii sesizarii confunda regimul constitutional al ordonantelor
Guvernului, reglementat prin dispozitiile art. 114 din Legea fundamentala, fara
sa tina seama de faptul ca, "pentru ordonanta de urgenta, nu se distinge
carei categorii de lege - ordinara sau organica - apartine reglementarea";
cazurile exceptionale au in vedere relatiile sociale importante care, de
regula, apartin domeniului legii organice, iar in speta urgenta consta in
"necesitatea de a stavili de indata unele efecte aberante ale textelor
abrogate, modificate si completate prin dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001".
II. Cu privire la critica ce vizeaza dispozitiile alin. (1^1) al art. 6 din
Legea nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 3), se arata ca
administrarea de probe este admisa de lege in raport cu obiectul probator si cu
cel dovedit, iar "cetatenii" nu sunt mijloace de proba. In conceptia
legii proba cu inscrisuri este obligatorie, pentru ca exista o evidenta "a
suprafetelor forestiere, cadastrale ale acestora, la toate unitatile si unde
exista acte preconcepute, nu se admite proba cu martori, altfel, perturbarea ar
fi foarte grava - asa cum a rezultat din precedenta reglementare care admitea
orice mijloc de dovada". Se mai arata ca, de altfel, admisibilitatea unei
probe tine de legiferare, iar nu de neconstitutionalitate.
III. Cu privire la critica de neconstitutionalitate referitoare la
neconstitutionalitatea limitarii dreptului de dispozitie prin acte intre vii si
mortis causa:
Se considera ca sustinerile autorilor sesizarii sunt neintemeiate, deoarece
limitele dreptului de dispozitie, impuse prin lege, sunt date de ratiuni istorice,
avand in vedere ca fostele forme de coproprietate asupra terenurilor
forestiere, care isi au sorgintea in epoca feudala, "erau depasite,
anacronice si necompatibile cu modurile moderne de sustinere a activitatii
forestiere", motive pentru care astfel de terenuri nu au facut obiectul
reglementarii prin Legea nr. 18/1991. Initial aceste forme de proprietate au
avut ca scop ocrotirea intereselor generale si curente ale populatiei din zona,
folosinta fiind perpetuata prin obiceiul locului, si, prin urmare, se impune sa
fie reconstituita tot folosinta. In aceasta lumina, sustinerile autorilor
sesizarii sunt "antieconomice si perturbatoare a fondului national unic si
de domeniul public al padurilor".
IV. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate privind
modificarea conceptiei vechiului amplasament, se apreciaza ca sesizarea nu are
in vedere realizarea unor investitii importante si variate, cum ar fi
sistematizari, amenajari, plantatii.
V. Cu privire la criticile referitoare la caracterul retroactiv al
dispozitiilor criticate:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 nu are caracter retroactiv,
deoarece aceasta "pe fondul reglementarii ei este sub conditie - si anume
sub conditia aprobarii de catre Parlament - care o poate respinge sau aproba cu
sau fara modificari. Conditia - ca modalitate a actului juridic - se poate
realiza fie extinctiv, fie confirmativ, cu efectele corespunzatoare".
VI. Referitor la critica privind acordarea de despagubiri:
Neindicarea sursei de finantare pentru despagubiri nu constituie un motiv
de neconstitutionalitate, deoarece "modalitatile de rezolvare, fie in
natura, fie in echivalent, se stabilesc prin lege si se executa conform
normelor de executare".
Criticile formulate prin sesizare la pct. VII, VIII, IX, X, XI si XII:
Se considera ca toate aceste sustineri reprezinta doar nemultumiri cu
privire la modul de legiferare, ceea ce, desigur, nu inseamna
neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se sustin, in
esenta, urmatoarele:
I. Referitor la aprecierea autorilor sesizarii, in sensul ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 incalca dispozitiile art. 114 alin. (1) din
Constitutie, deoarece modifica o lege organica:
Prin art. 114 alin. (4) teza intai din Constitutie legiuitorul constituant
care "a abilitat Guvernul sa emita ordonante de urgenta" nu a definit
sintagma <<caz exceptional>> aplicabila acestei situatii, insa
Parlamentul si Curtea Constitutionala au competenta legala sa aprecieze cu
privire la existenta situatiei exceptionale care a determinat Guvernul sa
adopte o ordonanta de urgenta. Prin urmare, Parlamentul poate respinge
ordonanta de urgenta emisa cu nerespectarea prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie si, mai mult, poate, dupa caz, sa reglementeze prin lege acel
domeniu. Se arata ca, in privinta Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, cele doua Camere ale Parlamentului au adoptat Legea pentru aprobarea
acestei ordonante.
Cu privire la domeniul de reglementare al ordonantelor de urgenta se arata
ca, potrivit practicii Curtii Constitutionale, "acestea pot reglementa in
domeniul legilor organice, dat fiind cazul exceptional care le justifica, spre
deosebire de ordonantele simple, emise in temeiul unei legi de abilitare, cu
respectarea prevederilor art. 114 alin. (1) - (3) din legea fundamentala".
Necesitatea modificarii urgente a unor prevederi ale Legii nr. 1/2000 a fost
impusa de acordurile incheiate de Uniunea Europeana cu statul roman, prin care
acesta din urma si-a asumat obligatia de a finaliza, pana la sfarsitul anului
in curs, procesul de restituire a proprietatilor agricole si forestiere.
Modificarile introduse in Legea nr. 1/2000 au vizat in principal:
- reglementarea situatiei juridice a terenurilor pe care se afla bazine
piscicole, precum si a terenurilor amenajate ca sere sau plantatii de hamei in
functiune, pentru care restituirea se face pe un alt amplasament sau, in
conditiile legii, se acorda despagubiri;
- masuri pentru protejarea terenurilor agricole care existau in anul 1945,
precum si a celor rezultate ulterior din lucrari de imbunatatiri funciare;
- reglementarea modalitatilor de constituire a formelor asociative pentru
terenurile forestiere;
- inscrierea unor prevederi referitoare la cazurile in care terenul de pe
vechiul amplasament solicitat are o alta destinatie decat cea prevazuta in
actele de proprietate.
Referitor la critica potrivit careia "nu este posibil ca Guvernul sa
reglementeze la nivel de lege si tot el sa reglementeze modul de aplicare a
textului", se arata ca Guvernul poate adopta hotarari sau ordonante
potrivit art. 107 alin. (1) din Constitutie. Guvernul are competenta
legislativa numai in temeiul unei legi speciale de abilitare (cu respectarea
limitelor si a conditiilor prevazute de aceasta) sau in situatii exceptionale,
potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie.
In ceea ce priveste hotararile, acestea se emit pentru organizarea
executarii legilor, in conformitate cu alin. (2) al art. 107 din Legea
fundamentala. Potrivit doctrinei de specialitate, hotararea reprezinta actul
prin care Guvernul isi exercita competenta constitutionala prevazuta la art.
101 alin. (1) din Constitutie privind conducerea generala a administratiei
publice si intervine in orice domeniu, ramura sau sector de activitate,
deoarece Guvernul are o competenta materiala generala.
II. Cu privire la critica ce vizeaza dispozitiile alin. (1^1) al art. 6 din
Legea nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 3):
Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor alin. (1^1) al art. 6, se
apreciaza ca acestea nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, care garanteaza egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. Prin continutul
lor prevederile acestui articol trebuie interpretate in stransa legatura cu
dispozitiile art. 4 alin. (2) din Constitutie, care determina criteriile
nediscriminarii. "Principiul egalitatii in drepturi, pe de o parte,
inseamna reglementare unitara si tratament nediscriminatoriu pentru situatii
identice, iar, pe de alta parte, presupune un drept la diferentiere."
Se considera ca dispozitia legala criticata nu contravine prevederilor art.
21 din Constitutie, care consacra accesul liber la justitie. In concordanta cu
dispozitiile acestui articol, oricare persoana poate inainta autoritatilor
judecatoresti cereri pentru apararea drepturilor, libertatilor si a intereselor
sale legitime. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, procedura de
judecata se stabileste prin lege. Ca urmare, admiterea exclusiva a probelor cu
inscrisuri in vederea reconstituirii dreptului de proprietate pentru terenurile
forestiere, ca o exceptie de la regula administrarii probelor in dreptul civil,
constituie un aspect procedural, care nu impiedica accesul liber la justitie si
nici nu ingradeste exercitarea acestui drept.
III. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 28 alin.
(6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, modificat prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 42), in raport cu prevederile art. 41
alin. (1) - (3) din Constitutie:
Critica este nefondata deoarece, potrivit dispozitiilor art. 41 alin. (1)
teza a doua din Constitutie, continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite de lege, iar potrivit dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi
articol, dreptul de proprietate obliga proprietarul la respectarea sarcinilor
care ii revin, potrivit legii.
Se considera ca, din interpretarea sistematica a prevederilor art. 26 si
ale art. 28 alin. (1) din actul normativ contestat, in vederea administrarii si
exploatarii terenurilor cu vegetatie forestiera care au facut parte din forme
asociative de proprietate (de tipul composesorate, obsti de mosneni in
devalmasie, obsti razesesti nedivizate, paduri graniceresti, paduri comunale
provenite din paduri graniceresti) restituite fostilor proprietari sau
mostenitorilor acestora, acestia se vor constitui in asociatii autorizate. O
asemenea reglementare corespunde situatiei juridice anterioare
desproprietaririi.
Referitor la sustinerea potrivit careia "alin. (8) al art. 28 ...
restrange abuziv dreptul de dispozitie al proprietarului", se apreciaza
ca, in realitate, acest atribut al dreptului de proprietate exista, tinand
seama ca proprietarul, care este membru al unei asociatii constituite in
vederea administrarii si exploatarii terenurilor cu vegetatie forestiera, poate
sa instraineze cota sa parte fie catre asociatie, fie catre membrii acesteia.
Printre cele mai importante obligatii constitutionale ale statului, prevazute
la art. 134 alin. (2) lit. b) si e), se numara cele de a proteja interesul
public national si de a reface si ocroti mediul inconjurator, precum si de a
mentine echilibrul ecologic. Avand in vedere aceste argumente, legiuitorul, in
scopul satisfacerii interesului public general, a reglementat conditii speciale
privind transmiterea cotelor-parti ale proprietarilor de terenuri cu vegetatie
forestiera, precum si conditii cu privire la terenurile cu vegetatie forestiera
aferente formelor asociative care se dizolva.
Se mai arata ca, potrivit prevederilor art. 1 paragraful 1 teza intai din
Protocolul aditional la Conventia europeana a drepturilor omului, statele pot
adopta acele legi pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta
bunurilor conform interesului general, astfel incat dispozitiile legale
criticate nu contravin acestor norme internationale.
IV. Privitor la critica dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001, prin care s-a modificat alin. (1) al art. 2
din Legea nr. 1/2000, se arata ca, avand in vedere continutul acestui alineat,
interpretat sistematic cu celelalte prevederi ale legii, nu poate fi primita
sustinerea potrivit careia "abdicarea de la dispozitia imperativa a
<<vechiului amplasament>> incalca dreptul de proprietate".
Reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile amplasamente constituie unul
dintre principiile de baza ale legii. "Astfel, redarea terenurilor
agricole sau forestiere, cu respectarea configuratiei si a amplasamentului
fiecaruia, constituie regula in aceasta materie. Prin exceptie, acolo unde
acest lucru nu este posibil, se recurge la solutii subsidiare, precum acordarea
de teren pe alte amplasamente sau, dupa caz, de despagubiri banesti, model
utilizat si in alte state si recomandat de forurile Uniunii Europene."
Astfel, textul criticat nu contravine nici prevederilor art. 41 alin. (1)
din Constitutie si nici prevederilor art. 1 din Protocolul aditional la
Conventia europeana a drepturilor omului, intrucat nu contine dispozitii care
sa aduca atingere dreptului de proprietate.
V. Cu privire la critica de neconstitutionalitate bazata pe caracterul
retroactiv al legii, se apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu imprima
un caracter retroactiv acestor reglementari, in sensul dispozitiilor art. 15
alin. (2) din Constitutie. Este de observat ca cele mai multe modificari au caracterul
unei interpretari general-obligatorii, modificari aduse pentru a stavili
conflictele de interpretare produse sau posibile, iar completarile urmaresc
acoperirea unor situatii nereglementate legal si sunt aplicabile numai pentru
viitor.
VI. Cu privire la critica referitoare la acordarea de despagubiri, se arata
ca din analiza criticii formulate rezulta ca autorii sesizarii nu indica textul
de lege care ar contraveni dispozitiilor art. 137 alin. (5) din Constitutie si,
de altfel, nici nu motiveaza sustinerea, ceea ce este contrar prevederilor art.
12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata. Totusi, luand in considerare ca in lege a fost
prevazuta, ca exceptie, acordarea de despagubiri acolo unde nu va fi posibila
reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile amplasamente, presedintele
Camerei Deputatilor a considerat ca este cazul sa raspunda pe fond si acestei
obiectii. Potrivit alin. (5) al art. 137 din legea fundamentala, "Nici o
cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de
finantare". In acest sens, prin art. 40 din Legea nr. 1/2000, astfel cum a
fost modificata si completata, a fost abilitat Guvernul, responsabil cu
administrarea resurselor financiare ale statului, sa stabileasca, prin
hotarare, sursele financiare si modalitatile de plata catre fostii proprietari,
motiv pentru care acest punct din sesizarea de neconstitutionalitate nu este
intemeiat.
VII. In ceea ce priveste critica vizand dispozitiile cuprinse la pct. 2 al
art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, se sustine ca
modificarile aduse de acest text nu prezinta nici o relevanta juridica fata de
principiul constitutional al accesului liber la justitie, nefiind concludent in
solutionarea obiectiei.
VIII. Cu referire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct.
6 al art. I din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, se sustine ca dispozitiile art. 19 din Legea nr. 1/2000, modificate
prin art. I pct. 6 din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001, prevad recuperarea de la noii proprietari a
contravalorii investitiilor functionale neamortizate integral, daca acestora li
s-au retrocedat terenuri cu asemenea investitii. Aceasta dispozitie nu
contravine principiului constitutional al protectiei proprietatii private,
deoarece din interpretarea sistematica a dispozitiilor art. 41 alin. (1) teza a
doua, corelate cu prevederile art. 41 alin. (2) teza intai si ale alin. (6) din
Legea fundamentala, rezulta ca proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular, ca limitele si continutul dreptului de
proprietate obliga la respectarea sarcinilor care, potrivit legii, revin
proprietarului. Examinand dispozitiile art. 19 din Legea nr. 1/2000, astfel cum
au fost modificate prin mentionata ordonanta de urgenta a Guvernului, rezulta
ca achitarea contravalorii investitiilor se face daca sunt indeplinite doua
conditii cumulative: existenta unei investitii functionale si neamortizarea
investitiei. Statul, care are obligatia de a respecta indatoririle inscrise in
art. 134 alin. (2) din Constitutie, a urmarit crearea unor situatii juridice
echitabile, nediscriminatorii, care, pe de o parte, sa nu conduca la
imbogatirea fara just temei a proprietarilor repusi in drept si, pe de alta
parte, sa asigure amortizarea investitiei functionale efectuate.
IX. Referitor la critica formulata la pct. 11 se arata ca din analiza
dispozitiilor pct. 11 al art. I din Legea pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 rezulta ca in cadrul acestuia se modifica
alin. (1) al art. 26 din Legea nr. 1/2000, in sensul eliberarii catre fostele
forme asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestiera a
unui singur titlu de proprietate. Aceste dispozitii nu sunt contrare
prevederilor art. 41 din Constitutie, dar nici nu sunt concludente in
solutionarea sesizarii.
X. Cu privire la critica de neconstitutionalitate formulata la pct. X
presedintele Camerei Deputatilor considera ca autorii acesteia nu invoca
textele constitutionale incalcate, ceea ce contravine prevederilor art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata. Potrivit dispozitiilor acestui articol, orice
sesizare trebuie motivata. Avand in vedere caracterul imperativ al textului,
incalcarea prevederilor sale are drept consecinta imposibilitatea exercitarii
controlului de constitutionalitate. In acest sens este si practica
jurisdictionala a Curtii Constitutionale, dupa cum rezulta din Decizia nr.
392/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4
noiembrie 1997.
In punctul de vedere al Guvernului se sustin, in esenta, urmatoarele:
I. Cu privire la sustinerea ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie, se arata ca modificarea Legii nr. 1/2000, lege organica, printr-o
ordonanta de urgenta nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 114
alin. (1), intrucat aceasta restrictie de reglementare se refera doar la
"ordonantele simple", or, obiectul criticii de neconstitutionalitate
il formeaza o ordonanta de urgenta. In acest sens este invocata si jurisprudenta
Curtii Constitutionale. In ceea ce priveste cazul exceptional care a motivat
adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, se apreciaza ca
acesta se justifica prin necesitatea adoptarii unor solutii legislative noi,
care sa asigure urgentarea procesului de reconstituire si de constituire a
dreptului de proprietate asupra terenurilor, proces care, inceput cu peste 10
ani in urma, a cunoscut numeroase distorsiuni si intarzieri ce au dovedit
caracterul incomplet si inadecvat realitatilor economico-sociale al
reglementarii din acest domeniu.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate ce vizeaza dispozitiile
alin. (1^1) al art. 6 din Legea nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin
Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 (art. I
pct. 3), se sustine ca aceste dispozitii nu stabilesc privilegii sau
discriminari pe criteriile prevazute la art. 4 alin. (2) din Constitutie si,
prin urmare, nu sunt contrare principiului egalitatii in drepturi. "Acest
principiu constitutional nu exclude posibilitatea ca legiuitorul sa adopte
solutii diferite pentru situatii distincte, in masura in care aceste prevederi
sunt aplicabile, fara discriminare, tuturor subiectelor de drept in aceeasi
situatie." In acest sens este invocata si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
III. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 28 alin. (6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, modificat prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 42), se apreciaza ca art. 28
alin. (6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, asa cum a fost modificat prin art.
I pct. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, si art. I pct. 15
din legea pentru aprobarea acesteia nu incalca dreptul de proprietate si nici
dreptul la mostenire. Se sustine ca la evaluarea situatiei formelor asociative
la care se refera Legea nr. 1/2000 trebuie sa se tina seama de statutul lor
special, pentru ca terenurile detinute in proprietatea indiviza a
colectivitatilor locale erau exploatate de acestia cu respectarea unor drepturi
si obligatii specifice. In prezent dreptul de proprietate al membrilor acestor
forme asociative, astfel cum a fost reconstituit, exista numai in continutul si
limitele stabilite de acest act normativ, in acord cu dispozitiile art. 41
alin. (1) din Constitutie. Astfel art. 27 din Legea nr. 1/2000, in forma sa
initiala, releva intentia legiuitorului de a retroceda terenurile membrilor
fostelor asociatii sau mostenitorilor acestora, cu respectarea drepturilor si obligatiilor
pe care acestia le aveau si inainte de exproprierea terenurilor. In plus,
potrivit art. 28 alin. (1) din aceeasi lege, tot in forma initiala, persoanele
indreptatite urmau sa se constituie, in baza aceleiasi legi, in formele
asociative initiale. In acest sens se face referire la Decizia Curtii
Constitutionale nr. 237/1999.
Este nefondata si critica privind inadmisibilitatea indiviziunii fortate si
perpetue, deoarece ar reprezenta o ingradire nejustificata a dreptului de
proprietate sau a celui de mostenire, intrucat este vorba doar de o alta
modalitate de exercitare a lor, dat fiind caracterul special al formei de
proprietate la care se refera textul.
Se mai arata ca persoanele care dobandesc, prin reconstituire sau
constituire, dreptul de proprietate asupra terenurilor nu pot invoca garantarea
constitutionala a acestui drept cata vreme ei nu sunt titulari ai dreptului si
deci nu poate fi vorba de o expropriere care sa incalce dispozitiile art. 41
alin. (3) din Constitutie. In acest sens este invocata si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
IV. Privitor la critica dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 se arata ca sustinerea autorilor sesizarii
este nefondata, deoarece din continutul textului criticat rezulta faptul ca
regula o reprezinta reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile
amplasamente, doar in cazul in care terenurile nu sunt libere se recurge la
celelalte mijloace puse la dispozitie de lege. Pe de alta parte, persoana care
solicita reconstituirea dreptului de proprietate nu are calitatea de titular al
acestui drept in momentul depunerii cererii de reconstituire si, pe cale de
consecinta, nu pot fi invocate dispozitiile constitutionale privind ocrotirea
proprietatii cata vreme calitatea de proprietar nu exista, aceasta urmand sa se
nasca ulterior, dupa aplicarea legii.
V. In ceea ce priveste critica referitoare la caracterul retroactiv al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, se considera ca dispozitiile
cuprinse in acest act normativ nu incalca principiul neretroactivitatii legii,
deoarece acestea urmeaza sa se aplice unor raporturi juridice care se afla in
desfasurare.
VI. Referitor la critica privind acordarea de despagubiri, critica,
raportata la dispozitiile art. 137 alin. (5) din Constitutie, prin aceea ca nu
se indica sursa de finantare, este nefondata, deoarece la art. 40 din Legea nr.
1/2000, modificat prin art. I pct. 49 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, se prevede faptul ca prin hotarare a Guvernului se vor stabili
sursele financiare si modalitatile de plata catre fostii proprietari.
VII. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, se considera ca nu poate fi
stabilita nici o legatura intre prevederile cuprinse la articolul criticat si
cele ale art. 21 din Constitutie, privind accesul liber la justitie, critica
fiind, sub acest aspect, nefondata.
Cu privire la pct. VIII, IX, X si XI din sesizare, se apreciaza ca aceste
sustineri sunt confuz redactate, nerezultand cu claritate in ce fel sunt
incalcate prevederile Constitutiei, controlul de constitutionalitate neputand
fi, astfel, exercitat.
In final Guvernul considera ca dispozitiile art. I pct. 7 din ordonanta de
urgenta, modificate prin art. I pct. 3 din Legea de aprobare, nu incalca art. 4
din Constitutie, intrucat prin aceste dispozitii nu se stabilesc privilegii sau
discriminari ale cetatenilor pe criteriile prevazute in aceste prevederi
constitutionale.
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa se pronunte asupra
sesizarii de neconstitutionalitate.
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art.
2, 12 si 17 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala exercita
controlul de constitutionalitate asupra legilor inainte de promulgarea
acestora, la sesizarea unor subiecte expres si limitativ determinate, printre
care figureaza si un numar de cel putin 50 de deputati.
Prin sesizare sunt vizate trei categorii de aspecte, dupa cum urmeaza:
I. Incalcarea dispozitiilor constitutionale prevazute la art. 114 alin. (1)
din Constitutie, referitoare la delegarea legislativa, prin adoptarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea
Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legi nr. 169/1997, precum si
modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicata.
II. Neconstitutionalitatea unor dispozitii originare ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001 sau a unor modificari si completari ale
acesteia, cuprinse in Legea de aprobare a ordonantei.
III. Formulari generale, prin care, de exemplu, se enunta doar ca Legea de
aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 este contrara
dispozitiilor art. 139 alin. (4) din Constitutie.
Examinand aceste categorii de critici, Curtea constata:
I. Cu privire la critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 114
alin. (1) din Constitutie prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, care reglementeaza in domeniul rezervat legilor organice:
Analizand dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru
a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice",
Curtea observa ca adoptarea de catre Guvern a ordonantelor de urgenta nu este
reglementata de aceste dispozitii, ci de cele ale alin. (4) al aceluiasi
articol. Asadar interdictia constitutionala prevazuta la alin. (1) al art. 114
din Constitutie nu se aplica si ordonantelor de urgenta. Prevederile alin. (4)
al art. 114 din Constitutie nu instituie restrictii cu privire la domeniile in
care pot fi emise ordonante de urgenta.
Autorii sesizarii sustin, de asemenea, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 102/2001 este neconstitutionala, intrucat la data adoptarii sale nu au
existat cazul exceptional si urgenta, elemente necesare pentru emiterea unei
ordonante de urgenta. In sprijinul acestei afirmatii se aduc si unele argumente
cu caracter politic, exprimand, tot astfel, unele temeri sau rezerve privind
consecintele situatiei semnalate. Asa, de pilda, se afirma ca scopul ordonantei
a fost acela de "a bloca retrocedarea proprietatii funciare", ca
"ordonanta nu a avut nici o aplicare in teritoriu" si, in fine, ca,
"daca legea este promulgata, Regulamentul va trebui modificat din nou.
Retrocedarea va fi mult intarziata cu consecinte grave asupra fondului
forestier".
In conformitate cu dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie,
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu".
Potrivit acestor dispozitii constitutionale ordonanta de urgenta trebuie sa
indeplineasca, cumulativ, doua conditii, si anume sa fie emisa in cazuri
exceptionale, iar masurile adoptate sa prezinte caracter de urgenta. Continutul
notiunii de caz exceptional nu este precizat expres de Constitutie, insa in
jurisprudenta sa Curtea a statuat in mod constant ca "Prin cazuri
exceptionale, in sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie, se intelege acele
situatii care nu se pot incadra in cele avute in vedere expres de lege. In
consecinta, daca legiuitorul nu a instituit o norma specifica unei circumstante
exceptionale, ar fi contrar insesi vointei acestuia, ca regulile existente sa
fie aplicate cazurilor exceptionale la care se refera art. 114 alin. (4) din
Constitutie. Avand in vedere acestea, interesul public lezat de caracterul
anormal si excesiv al cazurilor exceptionale justifica interventia Guvernului
pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie.
De aceea, o astfel de masura se poate fundamenta numai pe necesitatea si
urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale
exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei
grave atingeri aduse interesului public" (Decizia nr. 65 din 20 iunie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28
iunie 1995). Tot astfel Curtea Constitutionala a subliniat caracterul obiectiv
al cazului exceptional, in sensul ca existenta sa "nu depinde de vointa
Guvernului, care, in asemenea imprejurari, este constrans sa reactioneze prompt
pentru apararea unui interes public, pe calea ordonantei de urgenta", ci
depinde de existenta unor imprejurari care sa justifice cazul exceptional, iar
urgenta reglementarii trebuie sa rezulte din Nota de fundamentare a ordonantei
de urgenta sau din justificarile prezentate de Guvern la dezbaterile
parlamentare privind proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei de urgenta
(Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998).
Consecventa jurisprudentei sale, Curtea, examinand Nota de fundamentare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, constata ca Guvernul a avut in
vedere faptul ca in procesul de aplicare a Legii nr. 1/2000 "s-au
constatat deficiente si disfunctionalitati care s-au reflectat in realizarile
obtinute" si ca se impune "urgentarea realizarii masurilor privind
retrocedarea terenurilor agricole si a celor forestiere persoanelor fizice si
persoanelor juridice indreptatite". Asa cum rezulta din stenograma
dezbaterilor asupra proiectului Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001, in Plenul Camerei Deputatilor (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a II-a, nr. 30 din 16 martie 2002), unii dintre
deputatii care au participat la dezbaterea si adoptarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001 s-au referit la faptul ca
aceasta ordonanta a avut menirea "sa deblocheze" aplicarea Legii nr.
1/2000, corectand sau completand in acest scop unele prevederi ale acestei
legi.
In punctul de vedere transmis Curtii Constitutionale presedintele Senatului
considera ca urgenta care a determinat emiterea ordonantei consta in
"necesitatea de a stavili de indata unele efecte aberante ale textelor
abrogate, modificate si completate prin Ordonanta de urgenta nr.
102/2001".
In aceeasi ordine de idei, in punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor se arata urmatoarele: "Potrivit acordurilor incheiate cu
Uniunea Europeana, statul roman si-a asumat obligatia de a finaliza, pana la
sfarsitul anului in curs, procesul de restituire a proprietatilor agricole si
forestiere. Avand in vedere acest aspect si materialul documentar care a stat
la baza emiterii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, rezulta
necesitatea modificarii, fara intarziere, a acelor prevederi ale Legii nr.
1/2000 care au condus la o aplicare neunitara a reglementarilor
continute".
In fine, Guvernul, referindu-se la acelasi aspect, arata ca, "In ceea
ce priveste cazul exceptional care a impus emiterea Ordonantei de urgenta nr.
102/2001", acesta consta "in necesitatea adoptarii unor solutii
legislative noi, care sa asigure urgentarea procesului de reconstituire si de
constituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor, proces care, inceput
cu peste 10 ani in urma, a cunoscut numeroase distorsiuni si intarzieri ce au
dovedit caracterul incomplet si inadecvat realitatilor economico-sociale al
reglementarilor din acest domeniu".
Avand in vedere toate aceste argumente, Curtea Constitutionala constata ca
imprejurarile concrete avute in vedere de initiatorul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001 reprezentau un "caz exceptional", care
impunea masuri cu caracter de urgenta, in scopul finalizarii procesului de
reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
forestiere. Curtea Constitutionala observa, de asemenea, ca aprecierea
interesului public nu trebuie facuta in raport cu data dezbaterii in Parlament
a proiectului legii de aprobare a ordonantei de urgenta, ci cu data emiterii
acesteia.
Astfel fiind, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisa cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a unor dispozitii din
Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, Curtea
retine urmatoarele:
1. Referitor la constitutionalitatea art. I pct. 3 din Legea de aprobare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001:
Art. I pct. 3 din lege prevede "La articolul I punctul 7, alineatul
(1^1) al articolului 6 (din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001) va
avea urmatorul cuprins:
<<(1^1) La reconstituirea dreptului de proprietate pentru terenurile
forestiere este admisa numai proba cu inscrisuri: acte de proprietate, carte
funciara, cadastru, cererile de inscriere in cooperativa agricola de productie,
registrul agricol, evidentele cooperativei agricole de productie, ale
amenajamentelor silvice si pastorale, precum si alte inscrisuri, cu data certa
din perioada respectiva.>>"
Autorii sesizarii critica noua forma a alin. (1^1) al articolului 6 din
Legea nr. 1/2000, redata mai sus, care a introdus prevederea ca la
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere este
admisa numai proba cu inscrisuri, cu data certa, din perioada respectiva,
considerand ca prin aceasta prevedere "se introduce o discriminare intre
reconstituirea dreptului de proprietate pentru terenurile forestiere si,
respectiv, cele agricole", in sensul ca, in timp ce la reconstituirea
dreptului de proprietate pentru terenurile agricole se admite proba cu martori,
in cazul reconstituirii dreptului de proprietate pentru terenurile forestiere
aceasta proba este respinsa. In opinia autorilor sesizarii aceasta dispozitie
legala incalca atat prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetatenilor in fata legii, cat si pe cele ale art. 21 alin. (1) si
(2) privind accesul liber la justitie.
Examinand aceasta critica, Curtea constata ca reglementarea sistemului
probator, inclusiv ierarhizarea probelor si raporturilor dintre ele, este
atributul exclusiv al legiuitorului.
Pe de alta parte, Curtea nu poate retine nici infrangerea principiului
constitutional al egalitatii cetatenilor. Cele doua ipoteze ale reconstituirii
dreptului de proprietate nu vizeaza situatii identice, deoarece exista
numeroase si importante diferente intre regimul juridic al terenurilor agricole
si al celor forestiere (de exemplu: modul in care au intrat in patrimoniul
statului sau, dupa caz, in proprietatea fostelor cooperative agricole de
productie, persoanele carora le-au putut apartine anterior si, ca urmare, cu
privire la beneficiarii reconstituirii, particularitatile economice si sociale
ale terenurilor etc.). Astfel terenurile agricole au intrat, cu sau fara titlu,
in proprietatea statului sau a cooperativelor de productie, iar ulterior, in
decursul timpului, unele dintre acestea au facut obiectul unor schimburi impuse
de acte de comasare, au fost transmise in administrarea unor unitati de stat
sau in folosinta unor organizatii obstesti ori a unor unitati cooperatiste; o
parte dintre aceste terenuri si-au schimbat de-a lungul timpului categoria de
folosinta, de exemplu: prin includerea in perimetrul construibil al
localitatilor si atribuirea lor pentru constructii civile sau industriale;
altele au facut obiectul unor importante investitii etc. Aceasta stare de fapt,
existenta la momentul adoptarii Legii fondului funciar nr. 18/1991, a impus ca
pentru reconstituirea dreptului de proprietate sa se prevada printre mijloacele
de proba si proba cu martori, tocmai in scopul identificarii suprafetelor de
teren si a fostilor proprietari. Or, dispozitia criticata vizeaza o alta
situatie, aceea a reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor
forestiere.
Curtea Constitutionala a stabilit, de altfel, printr-o jurisprudenta
constanta, ca legiuitorul este indreptatit sa adopte solutii diferite pentru
situatii ce se deosebesc intre ele, in masura in care prevederile legale se
aplica, fara nici o discriminare, tuturor celor aflati in aceeasi situatie.
Astfel, prin Decizia nr. 104 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 26 februarie 1996, s-a statuat ca:
"principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor implica un tratament egal
pentru situatii identice sau similare si nicidecum acelasi tratament pentru
situatii diferite. Uniformitatea este, de aceea, contrara egalitatii in
drepturi, care implica dreptul la diferentiere pentru situatii care, prin
natura lor nu sunt identice."
2. Referitor la constitutionalitatea art. I pct. 42 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001, prin care la art. 28 din Legea nr. 1/2000
s-au introdus noile alineate criticate, (6) si (7), precum si la
constitutionalitatea art. I pct. 15 din legea criticata, prin care s-a
modificat art. I pct. 42 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/2001, punct prin care s-a introdus noul alin. (8) la art. 28 din Legea nr.
1/2000.
Prevederile criticate au urmatorul cuprins: <<La articolul 28, ... se
introduc alineatele (6) - (9), astfel:
"(6) In cazul dizolvarii formei asociative suprafetele de teren
forestier respective revin in proprietatea statului si in folosinta consiliului
local respectiv.
(7) In situatia in care nu vor exista mostenitori legali ai membrilor
formelor asociative infiintate in conformitate cu prevederile prezentei legi
cotele aferente acestora trec in proprietatea statului si in folosinta
consiliului local respectiv.
(8) Membrii formelor asociative nu pot instraina propriile cote-parti unor
persoane din afara acestora.
(9) [...]">>
Cu privire la alin. (6) al art. 28 din lege autorii sesizarii sustin ca,
prevazand revenirea terenurilor forestiere in proprietatea statului sau in cea
a consiliului local, in cazul dizolvarii aceste dispozitii incalca dreptul de
proprietate al membrilor formelor asociative. In opinia autorilor sesizarii
dreptul de proprietate nu este constituit prin "gratia legiuitorului de
azi", ci el este "recunoscut si reconstituit in urma nationalizarii
abuzive realizate de regimul comunist". De aceea revenirea terenurilor in
proprietatea statului in aceasta maniera, este asimilata cu o expropriere ce nu
indeplineste conditiile prevazute de art. 41 alin. (3) din Constitutie
(utilitatea publica, justa si prealabila despagubire), incalcand totodata si
art. 41 alin. (1) si (2) din Legea fundamentala, referitoare la garantarea si
ocrotirea dreptului de proprietate. Aceasta reglementare incalca, de asemenea,
si prevederile art. 1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cu referire la protectia
proprietatii.
Referitor la prevederile alin. (7) al art. 28 din lege, se sustine ca
acestea incalca atat dispozitiile art. 42 din Constitutie, care garanteaza
dreptul la mostenire, cat si pe cele ale art. 41, intrucat ingradeste dreptul
de dispozitie.
Dispozitiile alin. (8) al aceluiasi articol, in opinia autorilor sesizarii,
reprezinta "o incalcare a art. 41 alin. (1) din Constitutie, prin restrangerea
abuziva a dreptului de dispozitie al proprietarului, de aceasta data in cazul
actelor intre vii".
In examinarea constitutionalitatii acestor texte de lege Curtea porneste de
la caracterul atipic al dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere
reconstituit in favoarea unor forme asociative care nu mai exista de foarte
multa vreme in sistemul juridic al tarii noastre.
Independent de chestiunile de oportunitate ce au determinat alegerea de
catre legiuitor a unei forme neobisnuite de reglementare, prin readucerea in
viata sociala a unor forme stravechi de organizare, nu poate fi contestata
legitimitatea vointei acestuia si nici constitutionalitatea regimului juridic
astfel amenajat. Este cazul unei forme de proprietate ce renaste, prin
reconstituirea sa preexistenta, cu modalitatile legale mai sus aratate,
modalitati care, daca n-ar fi vorba despre o organizare traditionala (care si-a
dovedit viabilitatea in decursul istoriei), singulara si exceptionala, ar putea
suscita dubii de constitutionalitate.
Din faptul ca aceasta forma arhaica este o modalitate sui generis de
proprietate rezulta si ca, in ipoteza in care Curtea Constitutionala ar
considera ca "modalitatile" amintite ar trebui reamenajate, Curtea nu
ar avea alta solutie decat sa aduca in circuitul civil general terenurile
restituite in cadrul formelor asociative, rupand indiviziunea si caracterul ei
perpetuu, spre a institui pentru suprafetele respective un regim juridic ce nu
a existat in trecut, devenind astfel legislator pozitiv. Admiterea inlocuirii
unui membru al asociatiei, ca efect al vointei proprietarului unei cote-parti,
vointa exprimata prin act intre vii ori prin testament, ar avea acelasi efect:
desfiintarea proprietatii indivize, fortate si perpetue, o proprietate care nu
cuprinde, in sine, nimic neconstitutional. In acelasi sens a statuat Curtea
Constitutionala prin Decizia nr. 237 din 27 noiembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000:
"Proprietatea comuna, sub toate formele pe care sistemul juridic romanesc
le cunoaste, inclusiv atunci cand imbraca forma <<indiviziunii fortate si
perpetue>> la care se refera legea supusa controlului de
constitutionalitate, nu este o forma de proprietate al carei exercitiu ar fi
supus unor ingradiri. Indiviziunea, ca forma a proprietatii comune, are in
vedere pluralitatea subiectelor dreptului de proprietate, iar nu continutul
acestuia, si anume prerogativele pe care le confera. Atunci cand exista
diferente intre formele de proprietate comuna ori intre acestea si proprietatea
exclusiva, in ceea ce priveste exercitarea unora dintre atributele dreptului de
proprietate, aceste diferente corespund particularitatilor regimului juridic al
acelei forme de proprietate, neputand fi considerate ca ingradiri ale
exercitiului dreptului de proprietate, in sensul la care se refera art. 49 din
Constitutie, potrivit caruia o restrangere poate fi facuta numai daca se
impune, dupa caz, pentru apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii
ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor,
desfasurarea instructiei penale, prevenirea consecintelor unei calamitati
naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
A admite ca indiviziunea fortata si perpetua - de pilda cea asupra partilor
comune ale unei constructii de locuit, cuprinzand apartamente aflate in
proprietatea unor persoane diferite - este inadmisibila, deoarece reprezinta o
ingradire perpetua si nejustificata a exercitiului dreptului de proprietate,
inseamna a nu tine seama de existenta, in practica, a numeroase ipoteze in care
o asemenea forma de proprietate comuna corespunde naturii bunului si,
cateodata, unei declaratii a legii."
Regimul juridic al coproprietatii fortate si perpetue presupune numai o
alta modalitate de exercitare a dreptului de proprietate sau a celui de
mostenire.
In conceptia legiuitorului reconstituirea dreptului de proprietate in cazul
suprafetelor forestiere aflate, la data dobandirii lor de catre stat, in
proprietatea comuna a formelor asociative enumerate nu poate fi conceputa decat
tot in cadrul acelor forme; dreptul de proprietate urmeaza sa aiba
configurarea, prerogativele si, in general, regimul juridic avute din epoca
respectiva. Aceasta conceptie apare in chip evident daca ne raportam la forma
originara a art. 27 din Legea nr. 1/2000, text potrivit caruia
"Exploatarea terenurilor forestiere prevazute la art. 26 din prezenta lege
se face in conformitate cu statutele formelor asociative admise de legislatia
statului roman in perioada anilor 1921 - 1940".
In aceste conditii regimul juridic al proprietatii privind terenurile
forestiere restituite fostilor proprietari, in cadrul formelor asociative
mentionate, este determinat de legiuitor, in mod special, in considerarea
particularitatilor economice si sociale ale formelor de exploatare anterioare
trecerii terenurilor in proprietatea statului.
In alti termeni, dreptul de proprietate renaste in favoarea fostilor
proprietari sau a mostenitorilor acestora, in conditiile imperativ stabilite de
legiuitor, fara ca regimul astfel reglementat sa reprezinte o abatere de la
principiile constitutionale privind ocrotirea proprietatii private. Aceste
particularitati cuprind anumite limitari ale unor prerogative ale dreptului de
proprietate, decurgand din faptul ca acest drept poarta asupra unei proprietati
aflate intr-o perpetua indiviziune fortata; bunurile respective sunt
administrate si exploatate exclusiv in formele asociative prevazute de lege,
corespunzator situatiei existente in momentul trecerii terenurilor forestiere
in proprietatea statului.
La fel ca in cazul oricaror restituiri de bunuri, fostii proprietari
urmeaza, de regula, sa fie despagubiti integral, dar nu se poate admite ca ei
sa dobandeasca mai multe drepturi decat cele pe care le-au avut anterior.
In cazul terenurilor forestiere restituite, potrivit legii, catre
persoanele indreptatite, membre ale formelor asociative amintite, regimul
juridic stabilit imperativ are, in principiu, urmatoarele particularitati:
- suprafetele forestiere se restituie celor indreptatiti, in proprietate
comuna, in cadrul formelor asociative - subiecte colective de drepturi - ce se
constituie ca persoane juridice in temeiul art. 28 din legea criticata, in
vederea administrarii si exploatarii terenurilor cu respectarea regimului
silvic, care au scop patrimonial si isi desfasoara activitatea cu sprijinul si
sub controlul organizatiilor din sistemul silvic;
- instrainarea de catre titulari a cotei-parti din proprietate nu se poate
face catre persoane din afara acesteia. Transmiterea mortis causa a acestei
cote-parti poate fi facuta numai prin mostenire legala;
- in cazul in care inceteaza existenta asociatiei, terenurile respective
revin in proprietatea statului si in folosinta consiliului local.
Aceste elemente definesc dreptul de proprietate comuna in indiviziune
fortata si perpetua, sub conditia exploatarii terenurilor forestiere in forme
asociative - subiecte de drept colective - si cu respectarea regimului silvic.
Limitele si continutul acestui drept au fost stabilite in acord cu dispozitiile
art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Dreptul de
proprietate, precum si creantele statului sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege." Astfel, aceste
reglementari nu contravin principiului ocrotirii egale a proprietatii private,
indiferent de titular, consacrat la art. 41 alin. (2) din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerile autorilor sesizarii, referitoare la
limitele dreptului statului de a stabili regimul juridic al dreptului de
proprietate reconstituit in favoarea fostilor proprietari, ele urmeaza, de
asemenea, sa fie respinse. Intr-adevar, in legatura cu acest aspect Curtea s-a
mai pronuntat, statuand urmatoarele: "Chiar daca nationalizarea sau alte
moduri prin care, sub imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de
proprietate al statului nu sunt corespunzatoare prevederilor Constitutiei,
dreptul subiectiv de proprietate al statului, constituit potrivit reglementarilor
legale anterioare actualei legi fundamentale, nu este stins ca efect al
intrarii in vigoare a acesteia, independent de modificarile aduse regimului
juridic al proprietatii. Asa fiind, [...] dreptul fostului proprietar de a i se
restitui imobilul se naste in viitor, prin aplicarea prevederilor legale care
ii reconstituie acest drept. Prevederile privind garantarea si ocrotirea
proprietatii, potrivit art. 41 din Constitutie, se aplica numai dupa
reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate" (Decizia Curtii
Constitutionale nr. 136 din 21 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998).
Este, de asemenea, neintemeiata critica potrivit careia revenirea
terenurilor in proprietatea statului, in cazul dizolvarii, ar echivala cu o
expropriere facuta prin incalcarea prevederilor Constitutiei. In realitate,
dreptul asupra terenurilor la care se refera reglementarea fiind conditionat de
existenta formelor asociative, incetarea acestora nu poate avea alt efect decat
acela prevazut de lege.
Curtea constata ca este nefondata si critica privind violarea art. 42 din
Constitutie referitor la garantarea dreptului la mostenire, deoarece legea este
aceea care stabileste formele de mostenire, iar in speta reglementarea
dreptului la mostenire este facuta in considerarea regimului juridic special al
acestei forme asociative.
3. Referitor la constitutionalitatea pct. 1 al art. I din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001:
Autorii sesizarii considera ca aceste dispozitii, potrivit carora "In
aplicarea prevederilor prezentei legi reconstituirea dreptului de proprietate
se face de regula pe vechile amplasamente, daca acestea sunt libere", sunt
neconstitutionale, deoarece contravin art. 41 alin. (1) din Constitutie si art.
1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Curtea retine insa ca dispozitiile criticate prevad, ca principiu general,
criteriul de reconstituire a dreptului de proprietate pe vechiul amplasament,
in toate cazurile in care aplicarea acestuia este posibila. Prin urmare, este
nefondata sustinerea ca actul normativ criticat "a abdicat de la
dispozitia imperativa a <<vechiului amplasament>>".
4. Referitor la critica privind caracterul retroactiv al ordonantei de
urgenta supuse controlului de constitutionalitate, Curtea constata ca autorii
sesizarii nu au indicat care anume dintre dispozitiile criticate
retroactiveaza, ci se refera doar la faptul ca dreptul de proprietate s-a
nascut prin aprobarea cererii de catre comisia judeteana de punere in posesie,
iar revenirea asupra acestor aprobari ar fi sa perturbe grav relatiile de
proprietate. Or, aceasta simpla afirmatie nu ingaduie verificarea criticii de
neconstitutionalitate. Chiar examinand textul ordonantei, Curtea constata ca nu
rezulta ca aceasta are caracter retroactiv. Dimpotriva, aplicarea retroactiva
este exclusa, potrivit art. 6^1 din ordonanta de urgenta criticata, asa cum a
fost modificat prin legea de aprobare, articol care are urmatoarea redactare:
"(1) In situatia in care anumite suprafete sunt revendicate de 2
solicitanti, dintre care unul este proprietarul deposedat prin masurile abuzive
aplicate in perioada anilor 1945 - 1959, iar cel de-al doilea este persoana
care a fost improprietarita cu teren preluat de la fostul proprietar, teren ce
a fost preluat in orice mod de cooperativa sau de stat, se va restitui in
natura ambilor solicitanti, in limita resurselor de teren existente.
(2) In cazul in care resursele sunt insuficiente se va atribui in natura
teren primului proprietar, iar cel de-al doilea va fi despagubit in conditiile
legii.
(3) In cazul lipsei resurselor se acorda despagubiri, potrivit legii,
ambilor proprietari.
(4) Aplicarea prevederilor alin. (1) - (3) nu poate afecta drepturile
dobandite in conditiile art. 2 alin. (2)."
In alte cazuri, in care ar fi vorba despre o revenire asupra unor situatii
juridice deja consolidate, textele au in vedere reglementari existente in Legea
fondului funciar la data cand acele situatii s-au produs; este, de pilda, cazul
prevederilor art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001,
caruia ii corespund prevederile art. 34 alin. 2 si 3 din Legea nr. 18/1991, in
forma primara a legii, si ale art. 35 alin. 2 si 3 din lege, dupa modificarea
adusa prin Legea nr. 169/1997. Pentru celelalte prevederi ale ordonantei de
urgenta nimic nu indreptateste, in lipsa unor prevederi exprese si explicite,
ideea ca aplicarea lor ar urma sa se faca retroactiv. Aceasta inseamna ca
modificarile si completarile aduse Legii nr. 1/2000 prin ordonanta de urgenta
mentionata urmau - ori urmeaza inca - sa se aplice numai din momentul intrarii
in vigoare a ordonantei, pentru actele ori operatiile anterioare functionand
principiul tempus regit actum.
5. Referitor la reglementarea acordarii despagubirilor, care incalca
dispozitiile art. 137 alin. (5) din Constitutie, intrucat "nu se indica
sursa de finantare", iar starea economiei face imposibila plata
despagubirilor", Curtea retine ca neindicarea surselor de acoperire a
cheltuielilor bugetare stabilite printr-o lege, in chiar textele acelei legi,
nu reprezinta nemijlocit un motiv de neconstitutionalitate, deoarece in textul
Constitutiei se vorbeste numai despre stabilirea sursei de finantare inainte de
aprobarea cheltuielii, iar nu despre obligativitatea indicarii in lege a sursei
respective; pe de alta parte, o asemenea precizare exista totusi la art. I pct.
49 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, prin care in textul art.
40 din Legea nr. 1/2000 s-a prevazut obligatia Guvernului de a stabili, prin
hotarare, sursele financiare si modalitatile de plata a despagubirilor catre
fostii proprietari. Prin urmare si aceasta critica urmeaza sa fie respinsa, fiind
nefondata.
6. Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor cuprinse
la art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, in raport
cu art. 21 din Constitutie, Curtea observa ca reglementarea indicata nu contine
nici o dispozitie care sa puna in discutie accesul la justitie.
La acest punct al sesizarii se mai arata ca "terenurile forestiere au
fost ocupate fara nici o lege, deci fara titlu", si ca o consecinta a
faptului ca "nefiind o lege de trecere in proprietatea statului nu pot fi
nici inscrisuri emise dupa 1945 care sa urmeze preluarea terenurilor
forestiere. Inscrisurile datand anterior razboiului nu sunt recunoscute de
comisiile locale".
Neputand fi vorba despre pct. 2 din ordonanta, s-ar putea presupune ca
sesizarea poarta asupra art. I pct. 3 din Legea pentru aprobarea ordonantei de
urgenta, text care a fost deja examinat si potrivit caruia la reconstituirea
dreptului de proprietate pentru terenuri forestiere este admisa numai proba cu
inscrisuri.
Legea enumera exemplificativ inscrisurile ce pot servi spre a proba dreptul
de proprietate, nefiind vorba printre inscrisurile enumerate de dovezi privind
preluarea suprafetelor de catre stat; aceasta inseamna ca exista o larga
varietate de inscrisuri pe care se poate sprijini cererea de restituire a
terenurilor forestiere.
Deoarece autorii sesizarii nu au precizat dispozitiile criticate si nici nu
au aratat care sunt motivele de neconstitutionalitate, avand in vedere
dispozitiile imperative ale art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 pentru
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit
carora "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate",
critica de neconstitutionalitate, sub acest aspect, este inadmisibila.
7. Referitor la critica privind dispozitiile art. I pct. 6 din Legea pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001:
Critica este astfel formulata: "Punctul 6 - neconstitutional. Incalca
art. 41 alin. (2) - proprietatea privata este ocrotita in mod egal, indiferent
de titular. Statul a folosit timp de 60 de ani terenul preluat abuziv. Nu
exista nici un text de lege care sa oblige statul la plata despagubirilor
pentru viile, livezile, acumularile de ape, prin investitiile proprietarului."
Critica de neconstitutionalitate are in vedere pct. 6 al art. I din lege,
desi nu exista nici o precizare in acest sens de natura sa lamureasca
lucrurile. Textul criticat, si anume art. 19, prevede ca "In cazul in care
pe suprafetele de teren care fac obiectul reconstituirii dreptului de
proprietate in conditiile prezentei legi se afla investitii functionale,
contravaloarea acestor investitii ramasa neamortizata se recupereaza de la noii
proprietari intr-o perioada de maximum 10 ani".
Este evident ca in formularea reprodusa textul nu este susceptibil de nici
o critica de neconstitutionalitate, caci nu face decat sa il oblige pe
beneficiarul reconstituirii dreptului de proprietate de a plati sporul de
valoare datorat investitiilor facute de stat. Iar aceasta numai in masura in
care imbunatatirile funciare sunt utile - de ele urmand sa profite si
beneficiarii restituirilor - si, tot astfel, numai in limitele cheltuielilor de
investitii inca neamortizate.
De fapt, autorii sesizarii nici nu par sa critice pentru
neconstitutionalitate acest text, desi este invocat - ca fiind violat -
principiul consacrat de art. 41 alin. (2) din Legea fundamentala, care
instituie ocrotirea egala, indiferent de titular, a proprietatii private. O
analiza, oricat de sumara, a prevederii mentionate nu poate sa nu infirme ideea
ca prin aceasta s-ar incalca principiul protectiei egale a proprietatii
private.
In realitate, autorii sesizarii au in vedere ceea ce, de fapt, ar putea fi
o omisiune a legii, si anume faptul ca nici un text nu obliga statul sa
inapoieze fostului proprietar al terenului ce se restituie, o data cu suprafata
respectiva, si valoarea investitiilor facute de proprietar pe terenul preluat
abuziv, de care statul s-a folosit de la preluare. Un asemenea repros nu are
insa nici o legatura cu constitutionalitatea textului criticat si nici nu
priveste ocrotirea proprietatii private. Caci, in conceptia constant promovata
in deciziile Curtii Constitutionale, problema ocrotirii proprietatii private nu
se poate pune decat dupa reconstituirea dreptului de proprietate al celor
indreptatiti, de vreme ce pana atunci proprietatea a apartinut statului.
8. O alta critica de neconstitutionalitate priveste art. I pct. 11 din
Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, in
sensul ca "Pct. 11 incalca dreptul de proprietate prin nerecunoasterea
dreptului de proprietate in formele existente la data preluarii bunului.
Reglementarea unor conditii diferite pentru reconstituirea dreptului de proprietate,
altele decat cele care existau in 1945, blocheaza practic posibilitatea
retrocedarii".
Textul ce face obiectul criticii art. I pct. 11 din legea pentru aprobarea
ordonantei, prin care se modifica alin. (1) al art. 26 din Legea nr. 1/2000,
este urmatorul: "Fostilor membri ai formelor asociative de proprietate
asupra terenurilor cu vegetatie forestiera, composesorate, obsti de mosneni in
devalmasie, obsti razesesti nedivizate, paduri graniceresti, paduri comunale
provenite din paduri graniceresti si alte forme asociative asimilate acestora,
precum si mostenitorilor lor, care au formulat cereri de reconstituire a
dreptului de proprietate in baza art. 46 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, li se va elibera un singur titlu de proprietate, cu mentiunea
<<la titular>>: <<composesorat>>, <<obste de
mosneni>>, <<obste de razesi>>, <<paduri
graniceresti>>, alte asociatii si cu denumirea localitatii
respective."
Curtea retine ca nici aceasta critica a sesizarii nu este motivata astfel
incat sa se poata cunoaste ce anume au in vedere autorii sai. Din analiza
textului mentionat Curtea constata ca acesta raspunde pe deplin preocuparilor
autorilor sesizarii. Au fost instituite, intr-adevar, prin lege forme de
proprietate intrate de multa vreme in domeniul istoriei, ceea ce inseamna,
bineinteles, recunoasterea, chiar in exces, a formelor dreptului de proprietate
de la data preluarii bunurilor.
Nu se poate pretinde insa legiuitorului din anul 2001 sa ocroteasca pana la
ultimele detalii ale unor reglementari revolute - in temeiul noii Constitutii a
Romaniei din 1991 - forme de organizare si de proprietate care au existat in
urma cu 60 de ani, sub imperiul a cu totul alte reglementari constitutionale.
Nici Constitutia nu poate, bineinteles, sa cuprinda prevederi retroactive.
9. O alta critica priveste pct. 13 din Legea pentru aprobarea ordonantei,
si anume alin. (2^4), nou-introdus la art. 26 din Legea nr. 1/2000, pe motiv ca
acesta este confuz. Acest text are urmatoarea redactare: "Retrocedarea
padurilor comunale ce provin din paduri graniceresti se va realiza in cote
egale catre formele asociative ale fostilor graniceri si comunelor, pe raza
unitatilor administrativ-teritoriale pe care sunt situate padurile
respective."
Curtea constata insa ca prevederea legala este clara. Textul are in vedere
restituirea pe vechile amplasamente.
In ceea ce priveste posibilele dificultati in aplicarea dispozitiilor
legale mentionate, evocate de autorii sesizarii, Curtea constata ca
solutionarea unor asemenea probleme nu cade in competenta acesteia, ele fiind
chestiuni de aplicare si de interpretare a legii.
10. Se afirma, tot astfel, ca trecerea in proprietatea publica a unor
terenuri, prin legea de retrocedare, incalca art. 41 din Constitutia Romaniei;
aceasta trecere ar fi posibila, in opinia autorilor, numai prin expropriere. Si
de aceasta data autorii au omis sa indice textul care formeaza obiectul
criticii de neconstitutionalitate.
S-ar putea ca reprosul de neconstitutionalitate sa aiba in vedere art. 22^1
din Legea nr. 1/2000, in redactarea data de art. I pct. 7 din Legea pentru
aprobarea ordonantei, text potrivit caruia "Suprafetele proprietate de
stat formate din terenurile realizate pe seama indiguirilor, desecarilor si
altor lucrari de imbunatatiri funciare, din terenurile fermelor de stat
existente la data intrarii in vigoare a Legii nr. 187/1945 pentru infaptuirea
reformei agrare, din cele preluate de la Domeniile Coroanei sau de la
Ministerul Apararii Nationale raman in domeniul public al statului si nu pot
face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate".
Textul legii nu prevede insa, contrar sustinerii autorilor sesizarii,
trecerea unor suprafete de teren in proprietatea publica. Curtea retine ca
dispozitia in discutie are in vedere terenuri ce apartin in proprietate
statului si care, ca atare, nu au cum sa faca obiectul exproprierii. Este
dreptul statului de a stabili regimul juridic al terenurilor ce ii apartin in
proprietate si, desigur, apartenenta acestora la domeniul public sau la cel
privat.
11. Referitor la celelalte critici de neconstitutionalitate Curtea constata
ca nu poate retine nici o legatura cu obiectul sesizarii. Ar fi greu, spre
pilda, daca nu chiar imposibil, sa se stabileasca vreo legatura a obiectului
sesizarii cu dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 139 alin. (4)
privind statutul membrilor Curtii de Conturi.
Fata de considerentele expuse Curtea urmeaza sa constate ca dispozitiile
criticate sunt constitutionale.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 16, 21, ale art. 114 alin. (1), (4) si (5), art. 141 alin. (1), art. 137
alin. (5) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 2
alin. (3), art. 12, ale art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, 18, ale art.
19 alin. (1) si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991,
republicata, a fost adoptata cu respectarea procedurilor constitutionale.
2. Constata ca dispozitiile din Legea pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001, care au facut obiectul sesizarii, sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Dezbaterea a avut loc la data de 12 iunie 2002 si la ea au participat:
Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu