DECIZIE Nr. 17 din 27 ianuarie 2000
privind constitutionalitatea Hotararii Camerei Deputatilor nr. 25 din 1
septembrie 1999 pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor
Camerei Deputatilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 31 ianuarie 2000

Grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor a
sesizat Curtea Constitutionala, la data de 20 decembrie 1999, cu privire la
neconstitutionalitatea Hotararii Camerei Deputatilor nr. 25 din 1 septembrie
1999 pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor Camerei
Deputatilor.
Sesizarea face obiectul Dosarului nr. 251B/1999 al Curtii Constitutionale.
In sesizare se arata ca prin hotararea criticata s-a decis "componenta
nominala a Biroului permanent al Camerei Deputatilor, fara a se lua in
considerare configuratia Camerei Deputatilor, astfel cum rezulta din
constituirea grupurilor parlamentare". In consecinta, se arata in
continuare, grupul parlamentar al minoritatilor nationale a fost exclus din
aceasta configuratie, cu toate ca atat Constitutia Romaniei, cat si
Regulamentul Camerei Deputatilor instituie principiul egalitatii intre Grupul
parlamentar al minoritatilor nationale si celelalte grupuri parlamentare, deci
un acces egal atat la conducerea Camerei Deputatilor, in speta la conducerea
Biroului permanent, cat si la conducerea comisiilor permanente. In legatura cu
alcatuirea comisiilor parlamentare, dar nu si la alcatuirea Biroului permanent,
arata autorul sesizarii, s-a respectat principiul constitutional.
Se mai arata ca aceasta situatie a aparut in anul 1999, intrucat anterior,
respectiv in legislatura 1992 - 1996, Grupul parlamentar al minoritatilor nationale
a avut un reprezentant in Biroul permanent al Camerei Deputatilor, care ocupa
functia de chestor. Se considera ca situatia creata constituie o grava
incalcare a dreptului de reprezentare al minoritatilor nationale si ca astfel
se nesocotesc prevederile art. 4 alin. (2), ale art. 59 alin. (2) si ale art.
61 alin. (5) din Constitutie, precum si dispozitiile art. 13, 20 si 23 din
Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat.
In conformitate cu dispozitiile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sesizarea a
fost comunicata presedintelui Camerei deputatilor, cu precizarea datei cand vor
avea loc dezbaterile. In baza art. 21 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, presedintele Camerei Deputatilor a transmis la data de 23
decembrie 1999 punctul de vedere al Biroului permanent al acestei Camere. In
acest punct de vedere se considera ca sesizarea este inadmisibila, intrucat,
"In conformitate cu dispozitiile art. 144 lit. b) din Constitutia
Romaniei, Curtea Constitutionala este chemata sa se pronunte asupra
constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului si nicidecum asupra unei
hotarari de aplicare a prevederilor acestor regulamente". Din examinarea
acestui text constitutional si a dispozitiilor Legii nr. 47/1992, se arata in
continuare, rezulta ca solutionarea unei asemenea sesizari nu intra in
competenta Curtii Constitutionale.
In temeiul prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1992, republicata,
judecatorul-raportor a solicitat secretarului general al Camerei Deputatilor sa
trimita hotararea sau, daca este cazul, hotararile Camerei Deputatilor ori
deciziile Biroului sau permanent, prin care s-a stabilit repartizarea pe
grupuri parlamentare a functiilor din cadrul acestui Birou, impreuna cu
stenogramele sedintelor in care au fost adoptate acele hotarari sau decizii.
Raspunzand acestei solicitari, secretarul general al Camerei Deputatilor a
trimis Curtii Constitutionale, in copie, Hotararea nr. 25 din 1 septembrie
1999, precum si stenogramele sedintei Biroului permanent al Camerei Deputatilor
si ale sedintei plenului Camerei Deputatilor din ziua de 1 septembrie 1999.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand sesizarea Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera
Deputatilor, punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei Deputatilor,
comunicat de presedintele acesteia, stenogramele sedintei Biroului permanent al
Camerei Deputatilor si ale sedintei plenului Camerei Deputatilor din 1
septembrie 1999, raportul judecatorului-raportor, Hotararea Camerei Deputatilor
nr. 25 din 1 septembrie 1999, raportata la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul controlului de constitutionalitate il constituie Hotararea Camerei
Deputatilor nr. 25 din 1 septembrie 1999 pentru alegerea vicepresedintilor,
secretarilor si chestorilor Camerei Deputatilor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 433 din 2 septembrie 1999.
Prin sesizare Grupul parlamentar al minoritatilor nationale considera ca
fiind contrar normelor constitutionale modul in care a fost alcatuit prin
aceasta hotarare Biroul permanent al Camerei Deputatilor, intrucat componenta
nominala a acestuia a fost decisa fara a se tine seama de configuratia politica
a Camerei Deputatilor, astfel cum aceasta rezulta din constituirea grupurilor
parlamentare. In opinia autorului sesizarii, Grupul parlamentar al
minoritatilor nationale a fost exclus din configuratia politica a acestei
Camere, desi atat dispozitiile Constitutiei, cat si cele ale Regulamentului
Camerei Deputatilor consfintesc principiul egalitatii dintre acest grup
parlamentar si celelalte grupuri parlamentare, principiu care le confera un
acces egal la participarea in cadrul Biroului permanent al Camerei Deputatilor.
Autorul sesizarii de neconstitutionalitate considera, de asemenea, ca prin
acest mod de alcatuire a Biroului permanent au fost incalcate dispozitiile art.
4 alin. (2), cele ale art. 59 alin. (2) si cele ale art. 61 alin. (5) din
Constitutie, precum si prevederile art. 13, 20 si 23 din Regulamentul Camerei
Deputatilor, republicat.
Textele constitutionale invocate au urmatorul cuprins:
- Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a
tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala."
- Art. 59 alin. (2): "Organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, care nu intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru
a fi reprezentate in Parlament au dreptul la cate un loc de deputat, in
conditiile legii electorale. Cetatenii unei minoritati nationale pot fi
reprezentati numai de o singura organizatie."
- Art. 61 alin. (5): "Birourile permanente si comisiile parlamentare
se alcatuiesc potrivit configuratiei politice a fiecarei Camere."
Dispozitiile din Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotararea
Camerei Deputatilor nr. 8 din 24 februarie 1994 si republicat, in temeiul art.
II din Hotararea Camerei Deputatilor nr. 4 din 11 martie 1996, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 14 martie 1996, dispozitii
regulamentare despre care, de asemenea, se afirma in sesizare ca au fost
incalcate prin hotararea criticata, au urmatorul cuprins:
- Art. 13: "Grupurile parlamentare sunt structuri ale Camerei
Deputatilor. Ele se pot constitui din cel putin 10 deputati care au candidat in
alegeri pe listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni politice.
Deputatii unui partid sau ai unei formatiuni politice nu pot constitui
decat un singur grup parlamentar.
Deputatii care au candidat pe listele unei coalitii electorale si fac parte
din partide sau formatiuni politice diferite pot constitui grupuri parlamentare
proprii ale partidelor sau formatiunilor din care fac parte.
Deputatii unor partide sau formatiuni politice care nu intrunesc numarul
necesar pentru a forma un grup parlamentar, precum si deputatii independenti se
pot reuni in grupuri parlamentare mixte sau se pot afilia altor grupuri
parlamentare constituite potrivit alin. 1.
Deputatii care reprezinta organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, altele decat minoritatea maghiara, pot constitui un
singur grup parlamentar."
- Art. 20: "Dupa constituirea legala a Camerei Deputatilor se alege
presedintele Camerei Deputatilor si apoi ceilalti membri ai Biroului permanent
al acesteia.
Presedintele Camerei Deputatilor este si presedintele Biroului permanent,
din care mai fac parte 4 vicepresedinti, 4 secretari si 4 chestori.
Biroul permanent se alcatuieste prin negocieri intre liderii grupurilor
parlamentare, respectandu-se configuratia politica a Camerei, asa cum rezulta
din constituirea grupurilor parlamentare."
- Art. 23: "Alegerea vicepresedintilor, a secretarilor si a
chestorilor care compun Biroul permanent se face la propunerea grupurilor
parlamentare.
In vederea depunerii propunerilor, Camera Deputatilor stabileste numarul de
locuri din Biroul permanent, care revine, pe functii, grupurilor parlamentare,
potrivit configuratiei politice a Camerei.
Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. 1 se fac de catre
liderii grupurilor parlamentare, in limita numarului de locuri stabilit
potrivit alin. 2. Lista candidatilor propusi pentru Biroul permanent se supune
in intregime votului Camerei Deputatilor si se aproba cu majoritatea voturilor
deputatilor. Daca nu se realizeaza aceasta majoritate, se organizeaza un nou
tur de scrutin, in care lista este aprobata cu majoritatea voturilor
deputatilor prezenti. Votul este secret si se exprima prin bile."
Examinand referirile la textele constitutionale invocate prin sesizarea
formulata de Grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor,
Curtea Constitutionala observa, mai intai, ca principiul egalitatii
cetatenilor, consacrat in art. 4 alin. (2) din Constitutie, constituie o
garantie constitutionala care se refera exclusiv la cetateni, iar nu si la
structuri organizatorice, astfel cum, in speta, este Biroul permanent al
Camerei Deputatilor, organ de lucru in cadrul structurii interne a Camerei. Asa
fiind, Curtea constata ca referirea la art. 4 alin. (2) din Constitutie nu este
relevanta.
In al doilea rand, in ceea ce priveste dispozitiile art. 59 alin. (2) din
Constitutie, care reglementeaza dreptul organizatiilor minoritatilor nationale
la cate un loc de deputat, obtinut in conditiile legii electorale, chiar daca
nu intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in
Parlament, Curtea constata ca aceasta dispozitie constitutionala priveste
constituirea Camerei Deputatilor, iar nu alcatuirea Biroului permanent al
acesteia. Prin urmare, nici referirea la art. 59 alin. (2) din legea
fundamentala nu este relevanta.
In al treilea rand, in legatura cu invocarea prevederilor art. 61 alin. (5)
din Constitutie, Curtea retine ca prin criticile formulate in sesizare este
pusa in discutie respectarea configuratiei politice a Camerei Deputatilor cu
ocazia alcatuirii Biroului permanent al acesteia la inceputul sesiunii de
toamna din anul 1999.
Sub acest aspect, Curtea Constitutionala, examinand jurisprudenta sa
anterioara, constata ca, prin Decizia nr. 45 din 17 mai 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 27 mai 1994, s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitatii Regulamentului Camerei Deputatilor, in
urma sesizarii presedintelui acestei Camere. Prin aceasta decizie Curtea a
procedat, intre altele, la controlul constitutionalitatii dispozitiilor art. 20
alin. 2 din regulament, text care, la acea data, avea urmatorul cuprins:
"In vederea depunerii propunerilor, Camera Deputatilor stabileste numarul
de locuri din Biroul permanent, care revine, pe functii, unor grupuri
parlamentare, potrivit configuratiei politice a Camerei." Acest text a
fost declarat neconstitutional, in parte, considerandu-se ca prin
"folosirea cuvantului unor se creeaza impresia si posibilitatea excluderii
altor grupuri parlamentare, venind astfel in conflict cu dispozitiile art. 61
alin. (5) din Constitutie, care impun respectarea configuratiei politice a
Camerei, fara rezerve". Prin aceeasi decizie a mai fost examinata si
constitutionalitatea dispozitiilor art. 23 alin. 3 din regulament, text care,
la acea data, avea urmatorul cuprins: "Biroul permanent se alcatuieste
prin negocieri intre liderii grupurilor parlamentare, respectandu-se, pe cat
posibil, configuratia politica a Camerei, asa cum rezulta din constituirea
grupurilor parlamentare." Si acest text a fost declarat neconstitutional,
in parte, intrucat sintagma "pe cat posibil" constituia o adaugare la
textul imperativ al art. 61 alin. (5) din Constitutie. Ca urmare a acestor
solutii ale autoritatii de jurisdictie constitutionala, Camera Deputatilor, in
conformitate cu exigentele impuse prin art. 145 alin. (1) din Constitutie si
prin art. 22 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, a reexaminat
regulamentul, operand modificarile corespunzatoare prin Hotararea nr. 4 din 11
martie 1996. In consecinta, in cuprinsul Regulamentului Camerei Deputatilor,
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 14 martie
1996, textele art. 20 alin. 2 si ale art. 23 alin. 3 au fost puse in acord cu
art. 61 alin. (5) din legea fundamentala, fiind excluse cuvantul "unor"
si, respectiv, sintagma "pe cat posibil".
Rezulta ca, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, locurile pe
functii in cadrul Biroului permanent al Camerei Deputatilor revin tuturor
grupurilor parlamentare, potrivit configuratiei politice a Camerei. Din aceasta
configuratie politica fac parte si deputatii organizati in Grupul parlamentar
al minoritatilor nationale, intrucat acestia dobandesc mandatul in urma
desfasurarii operatiunilor electorale, fiind alesi, ca si ceilalti deputati, in
conditiile generale ale art. 3 din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului.
Sub acest aspect, este relevant ca, potrivit dispozitiilor art. 48 din
Legea partidelor politice nr. 27/1996, "Organizatiile cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale, care participa la alegeri, sunt obligate sa
respecte, in mod corespunzator si, daca este cazul, prevederile art. 2 - 4, 7,
16, 34 - 43 si 47". Intrucat textele legale la care se face astfel
trimitere cuprind reglementari referitoare la partidele politice, aceasta
demonstreaza existenta unei accentuate asimilari, cu partidele politice, a
"organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care
participa la alegeri". Aceeasi asimilare se reflecta si in cuprinsul dispozitiilor
art. 4 alin. (2) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, potrivit carora "Organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale care participa la alegeri sunt echivalate juridic, in
ce priveste operatiunile electorale, cu partidele politice". In plus,
este, de asemenea, relevant ca reprezentarea minoritatilor nationale in Camera
Deputatilor nu se realizeaza automat si neconditionat, intrucat, potrivit
prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 68/1992, "Organizatiile cetatenilor
apartinand unei minoritati nationale, legal constituite, care nu au obtinut in
alegeri cel putin un mandat de deputat sau de senator, au dreptul, impreuna,
potrivit art. 59 alin. (2) din Constitutie, la un mandat de deputat, daca au
obtinut, pe intreaga tara, un numar de voturi egal cu cel putin 5% din numarul
mediu de voturi valabil exprimate pe tara pentru alegerea unui deputat".
Asadar, dispozitiile art. 59 alin. (2) din Constitutie nu au semnificatia
crearii unor locuri pentru "deputati de drept", ci instituie garantia
reprezentarii in Parlament, in conditiile legii electorale, a organizatiilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, pentru ca acestea sa poata
promova interesele membrilor lor, in baza programului politic propriu, la nivelul
"organului reprezentativ suprem al poporului roman" [art. 58 alin.
(1) din Constitutie].
Intrucat Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 45 din 17 mai
1994 privind constitutionalitatea Regulamentului Camerei Deputatilor, in sensul
ca toate grupurile parlamentare regulamentar constituite sunt egale in
drepturi, rezulta ca totalitatea acestor grupuri parlamentare constituie, in
sensul prevederilor art. 61 alin. (5) din Constitutie, "configuratia
politica" a fiecarei Camere a Parlamentului si ca, prin urmare, toate
grupurile au dreptul la reprezentare, in functie de ponderea lor, in cadrul
Biroului permanent si in cel al comisiilor parlamentare, ca structuri
organizatorice de lucru ale Parlamentului.
Regulamentul in vigoare al Camerei Deputatilor, modificat in concordanta cu
Decizia Curtii Constitutionale nr. 45 din 17 mai 1994, prin prevederile
cuprinse in art. 20 si 23, referitoare la alcatuirea Biroului permanent, precum
si, de altminteri, prin prevederile art. 37, referitoare la alcatuirea
comisiilor parlamentare, satisface pe deplin exigentele art. 61 alin. (5) din
Constitutie, dispozitii constitutionale care sunt relevante pentru, intre
altele, adoptarea hotararilor Camerei Deputatilor referitoare la alcatuirea
Biroului permanent al acesteia.
De altfel, Curtea Constitutionala observa ca in prezenta cauza nici nu a
fost criticata, ca fiind neconstitutionala, vreo dispozitie a Regulamentului
Camerei Deputatilor.
In aceste conditii, Curtea, retinand ca sesizarea inaintata de Grupul
parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor s-a facut in baza
art. 144 lit. b) din Constitutie, constata ca, potrivit acestor prevederi ale
legii fundamentale, Curtea Constitutionala "se pronunta asupra
constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre
presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel
putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori".
Din categoria "regulamentelor Parlamentului", la care se refera
art. 144 lit. b) din Constitutie, face parte si Regulamentul Camerei
Deputatilor. Prin continutul sau si prin procedura de adoptare, acest
regulament se incadreaza, ca act juridic, in categoria "hotararilor"
Camerelor Parlamentului, in sensul art. 64 din Constitutie, potrivit caruia
"Camera Deputatilor si Senatul adopta legi, hotarari si motiuni
[...]". El este un act juridic normativ, continand reguli juridice cu
caracter de generalitate referitoare la organizarea interna si la functionarea
Camerei Deputatilor.
Pe de alta parte, sesizarea examinata in prezenta cauza are ca obiect
Hotararea Camerei Deputatilor nr. 25 din 1 septembrie 1999, care se refera
exclusiv la alegerea nominala, pentru o anumita sesiune, a vicepresedintilor,
secretarilor si chestorilor Camerei Deputatilor. De aceea, aceasta hotarare nu
este un act juridic normativ, ci constituie un act juridic individual de
aplicare a Regulamentului Camerei Deputatilor si, in consecinta, nu intra in
continutul ipotezei avute in vedere prin prevederile art. 144 lit. b) din legea
fundamentala.
In plus, potrivit art. 2 alin. (3) si art. 21 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, dispozitii legale care se intemeiaza pe prevederile art.
144 lit. b) din Constitutie, Curtea Constitutionala nu are competenta sa
exercite controlul de constitutionalitate asupra modului de interpretare sau
asupra modului de aplicare a regulamentelor Parlamentului. Camera Deputatilor
este unica autoritate publica ce detine competenta ca, in virtutea principiului
autonomiei regulamentare, prevazut in art. 61 alin. (1) din Constitutie, text
conform caruia "Organizarea si functionarea fiecarei Camere se stabilesc
prin regulament propriu. [...]", sa interpreteze, ea insasi, continutul
normativ al regulamentului propriu si sa decida asupra modului de aplicare a
acestuia, respectandu-se de fiecare data, desigur, normele constitutionale
aplicabile. In acest sens, de altfel, este si jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale, exprimata prin: Decizia nr. 44 din 8 iulie 1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 10 august 1993; Decizia
nr. 68 din 23 noiembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994; Decizia Plenului nr. 22 din 27 februarie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 7
aprilie 1995; Decizia nr. 98 din 25 octombrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995. Considerentele
acestor decizii sunt valabile si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi
care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
In consecinta, urmeaza sa se constate ca solutionarea sesizarii Grupului
parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor, sesizare ce face
obiectul prezentei decizii, nu este de competenta Curtii Constitutionale.
Fata de cele aratate, potrivit prevederilor art. 144 lit. b) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. b), ale art. 21 si 22 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca solutionarea sesizarii Grupului parlamentar al minoritatilor
nationale din Camera Deputatilor privind neconstitutionalitatea Hotararii nr.
25 din 1 septembrie 1999 pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor si
chestorilor Camerei Deputatilor nu este de competenta Curtii Constitutionale.
Prezenta decizie se comunica Grupului parlamentar al minoritatilor
nationale din Camera Deputatilor, precum si Camerei Deputatilor si se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata astazi, 27 ianuarie 2000.
Deliberarea a avut loc la data de 27 ianuarie 2000 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu