Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 161 din 22 aprilie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 354 din 23 mai 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicata de Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ in Dosarul nr. 8.782/2002, aflat pe rolul acestei instante.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, sustinand ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale privind ocrotirea proprietatii private, intrucat instituie protectia unui interes general, si anume asigurarea unei discipline financiare in raporturile persoanelor fizice sau juridice cu institutiile publice. Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 8.782/2002, Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, exceptie ridicata de instanta de judecata, din oficiu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ sustine ca prin reglementarea modului de executare a obligatiilor de plata ale institutiilor publice stabilite printr-un titlu executoriu se neaga efectiv dreptul la executare silita si, implicit, la realizarea in concret a creantei, care constituie insasi finalitatea actului de justitie, prin lasarea exclusiv la latitudinea debitorului a executarii obligatiei. Astfel, se creeaza un pericol grav pentru infaptuirea justitiei si se aduce atingere principiului statului de drept, consacrat de art. 1 alin. (3) din Constitutie. Ordonanta nu stabileste un termen cert, justificat de imprejurari obiective, in cadrul caruia debitorii - institutiile publice - sa asigure alocari bugetare pentru plata creantelor, ci lasa la bunul plac al acestora executarea unor hotarari judecatoresti.
    De asemenea, se mai arata ca nu exista nici un motiv care sa indrituiasca executivul sa amane sine die realizarea creantelor impotriva institutiilor publice, ordonanta nereglementand nici o sanctiune pentru ipoteza in care ordonatorii principali de credite nu dispun toate masurile necesare in vederea asigurarii in bugetele proprii si in cele ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul arata ca prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 s-a urmarit instituirea unei discipline financiare pentru a preveni blocarea activitatii institutiilor publice prin poprirea conturilor bugetare ale acestora, fara a tine seama de destinatia sumelor stabilita prin buget. Intrucat textul ordonantei nu contine nici o referire la interdictia executarii asupra bunurilor din inventarul institutiilor publice apartinand domeniului privat, care raman supuse, in continuare, dispozitiilor de drept comun privind executarea silita, nu poate fi retinuta incalcarea dispozitiilor art. 41 din Constitutie. Singura derogare de la dreptul comun privind executarea silita pe care o instituie ordonanta se refera la poprire, impunand obligatia respectarii destinatiei creditelor bugetare prin satisfacerea creantelor numai de la titlul de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva. Prin urmare, exceptia de neconstitutionalitate cu privire la acest text de lege este considerata ca fiind neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, texte de lege care au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice in temeiul titlurilor executorii se realizeaza din sumele aprobate prin bugetele acestora la titlul de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.";
    - Art. 3: "In procesul executarii silite a sumelor datorate de catre institutiile publice in baza unor titluri executorii trezoreria statului poate efectua numai operatiuni privind plati dispuse de catre ordonatorii de credite, in limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit legii."
    Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au urmatorul continut:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca ordonanta a carei constitutionalitate este contestata are o evidenta finalitate de protectie a patrimoniului institutiilor publice, ca o premisa indispensabila a derularii in conditii optime a activitatii acestora si, prin aceasta, a indeplinirii atributiilor ce le revin ca parte integranta a mecanismului statului.
    Chiar daca asemenea institutii, in calitate de subiecte de drept, pot stabili raporturi juridice de natura obligationala, in cadrul carora sa isi asume obligatii, pe care sunt tinute sa le execute, aceste raporturi au doar caracter subsidiar si complementar in raport cu activitatea lor de baza.
    Curtea retine ca ar fi disproportionat si inechitabil a recunoaste creditorilor institutiilor publice dreptul de a-si valorifica creantele impotriva acestora in conditiile dreptului comun, cu consecinta perturbarii grave a activitatii care constituie insasi ratiunea de a fi a unor asemenea institutii.
    Astfel, Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 consacra, in materia executarii creantelor fata de institutiile publice, un regim derogatoriu de la dreptul comun, atat prin aceea ca instituie restrictii in urmarirea fondurilor banesti ale acestora, cat si pentru ca limiteaza o atare urmarire exclusiv la fondurile banesti. In acest mod conceputa, reglementarea in cauza nu numai ca nu contravine textelor constitutionale de referinta, asa cum considera autorul exceptiei, ci, dimpotriva, le da expresie. Statul de drept constituie un mecanism a carui functionare implica instituirea unui climat de ordine, in care recunoasterea si valorificarea drepturilor unui individ nu pot fi concepute in mod absolut si discretionar, ci numai in corelatie cu respectarea drepturilor celorlalti si ale colectivitatii in ansamblu.
    In considerarea acestei exigente, art. 41 alin. (1) teza intai din Constitutie, dupa ce statueaza ca "dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt garantate", consacra dreptul legiuitorului de a stabili continutul si limitele acestor drepturi. Or, este tocmai ceea ce se realizeaza pe calea Ordonantei Guvernului nr. 22/2002. Instituirea anumitor restrictii, impuse de ratiuni evidente, in valorificarea dreptului creditorului nu inseamna negarea posibilitatii acestuia de a si-l realiza, tot asa cum instituirea unor termene pentru introducerea unei actiuni sau pentru exercitarea cailor de atac nu semnifica restrangerea accesului liber la justitie.
    In sfarsit, Curtea constata ca atata vreme cat norma constitutionala garantand creantele asupra statului nu precizeaza ca aceasta presupune executarea lor de indata, conditiile instituite in aceasta materie prin ordonanta, chiar daca afecteaza celeritatea procedurii, nu contravin Legii fundamentale, ci, urmarind gasirea resurselor necesare pentru executarea obligatiilor, cu respectarea exigentelor impuse de constituirea si executarea bugetului, nu fac decat sa dea expresie obligatiei constitutionale a garantarii obligatiilor asupra statului.
    Daca s-ar considera ca reglementarea criticata este neconstitutionala, ar trebui sa fie acceptata posibilitatea ca, in absenta acesteia, o institutie publica sa ajunga in incetare de plati. Or, aceasta este de neconceput si constituie o incalcare a principiului potrivit caruia statul este intotdeauna solvabil si in virtutea caruia creantele asupra statului sunt garantate. Altfel spus, extinderea regimului executional de drept comun si asupra creantelor asupra statului, departe de a avea efectul scontat de autor, ar insemna, dimpotriva, punerea statului in imposibilitatea de a-si onora obligatia constitutionala.
    Dincolo de ratiunile infatisate, Curtea retine ca, in esenta, critica autorului exceptiei vizeaza faptul ca reglementarea dedusa controlului omite sa circumscrie unui termen obligatia debitorului institutie publica de a asigura necesarul banesc in vederea realizarii creantelor, constatate prin titluri executorii, si nu prevede o sanctiune pentru nerespectarea acestei obligatii. Insa examinarea criticii de neconstitutionalitate cu un atare obiect, respectiv omisiuni ale legiuitorului, excede competentei Curtii Constitutionale care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului.
    De altfel, cu privire la acest text de lege Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 202 din 4 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 805 din 6 noiembrie 2002, respingand exceptia ca fiind neintemeiata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, exceptie ridicata de Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ in Dosarul nr. 8.782/2002, aflat pe rolul acestei instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 161/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 161 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 161/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu