Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 158 din 30 martie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 420 din 11 mai 2004


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 1.425/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt contrare dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.425/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui intr-o cauza de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege criticat este neconstitutional, "intrucat nu prevede accesul liber la datele personale ale persoanei care solicita date despre [...] persoana sa si nu a altor persoane", astfel incat contravine dispozitiilor art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 2, 7, 8, 10, 29 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ considera ca art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, notiune ce nu poate fi asimilata cu cea cuprinsa in art. 31 alin. (2) din Constitutie, republicata, care "se refera la neingradirea informatiei de interes public". Mai mult, apreciaza ca legiuitorul are posibilitatea sa stabileasca informatiile care au caracter public, ca si exceptiile de la accesul liber al cetatenilor la unele informatii de interes public.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca prevederile de lege criticate nu incalca dispozitiile constitutionale ale art. 31 alin. (1) si (2), ci, dimpotriva, "constituie un adevarat reflex al lor", conturand "limitele juridice ale dreptului fundamental la informatie". Considera, de asemenea, ca ratiunea exceptarii informatiilor cu privire la date personale de la accesul liber al cetatenilor consta "in obligatia autoritatilor publice de a asigura, in cadrul operatiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, garantarea si protejarea celorlalte drepturi si libertati fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la viata intima, familiala si privata".
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca dreptul la informatie nu implica si accesul la informatiile cu privire la date personale, care nu fac parte din categoria informatiilor publice. Informatia de interes public este definita, prin Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, ca fiind acea informatie "care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice". De asemenea, arata ca textul de lege criticat este in consens si cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, care prevede: "(1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1, urmatoarele informatii: [...]
    d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;"
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 31 alin. (1) si (2), al caror continut este urmatorul: "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
    (2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal."
    De asemenea, autorul exceptiei considera ca textul de lege ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este in contradictie si cu unele prevederi din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, si anume cu: art. 2, potrivit caruia fiecare se poate prevala de toate drepturile si libertatile din declaratie, fara nici o deosebire de ordin politic sau statut civil; art. 7, referitor la egalitatea si protectia tuturor oamenilor in fata legii, fara discriminari; art. 8, privind dreptul oricarei persoane de a se adresa in mod efectiv instantelor de judecata impotriva actelor care le violeaza drepturile fundamentale; art. 10, care dispune in legatura cu dreptul oricarei persoane de a fi ascultata in mod echitabil si public de un tribunal independent si impartial; art. 29, care prevede ca, in exercitarea drepturilor si libertatilor sale, orice persoana este supusa numai ingradirilor stabilite prin lege, exclusiv in sensul asigurarii recunoasterii si respectului drepturilor si libertatilor celorlalti; art. 30, cu privire la imposibilitatea interpretarii prevederilor declaratiei sau savarsirii vreunei activitati sau act, care sa conduca la desfiintarea drepturilor si libertatilor enuntate in aceasta.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine:
    Art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, ceea ce, in opinia autorului exceptiei, contravine art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si art. 2, 7, 8, 10, 29 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
    Prevederile constitutionale mentionate consacra dreptul persoanei de a avea acces neingradit "la orice informatie de interes public" si obligatia corelativa a autoritatilor publice, potrivit competentelor ce le revin, de a asigura informarea corecta "a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal". Asadar, dreptul la informatie consacrat de art. 31 din Constitutie se refera numai la informatiile de interes public, in sensul caruia, art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 stabileste ca "prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei". Prin autoritate publica sau institutie publica, conform lit. a) a art. 2 din lege, "se intelege orice autoritate sau institutie publica, precum si orice regie autonoma care utilizeaza resurse financiare publice si care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, potrivit Constitutiei". In conditiile aceleiasi legi, oricarei persoane i se asigura accesul liber si neingradit cu privire la informatiile de interes public, pe care are dreptul sa le solicite si sa le obtina de la autoritatile si institutiile publice.
    Astfel cum rezulta chiar din titlul Legii nr. 544/2001, obiectul sau de reglementare priveste doar liberul acces la informatiile de interes public, asa incat informatiile privind datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din lege, "[...] se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila", sunt exceptate, conform art. 12 alin. (1) lit. d) din lege, de la accesul liber al cetatenilor. Fata de cele aratate, rezulta ca nici prevederile constitutionale ale art. 31 si nici dispozitiile din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, mentionate ca fiind incalcate, nu sunt incidente in cauza.
    Stabilirea, in concret, daca anumite informatii intra sau nu in sfera notiunii "de informatie cu privire la datele personale" nu este o problema de constitutionalitate, ci reprezinta un aspect ce tine de competenta instantei de judecata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 1.425/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 martie 2004.

                      PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 158/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 158 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 158/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu