DECIZIE Nr. 158 din 30 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin.
(1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 420 din 11 mai 2004

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui in
Dosarul nr. 1.425/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt
contrare dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.425/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12
alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile
de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui intr-o cauza de contencios
administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat este neconstitutional, "intrucat nu prevede accesul liber la
datele personale ale persoanei care solicita date despre [...] persoana sa si
nu a altor persoane", astfel incat contravine dispozitiilor art. 31 alin.
(1) si (2) din Constitutie, precum si dispozitiilor art. 2, 7, 8, 10, 29 si 30
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ considera ca
art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteaza de la accesul liber
al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, notiune ce nu poate
fi asimilata cu cea cuprinsa in art. 31 alin. (2) din Constitutie, republicata,
care "se refera la neingradirea informatiei de interes public". Mai
mult, apreciaza ca legiuitorul are posibilitatea sa stabileasca informatiile
care au caracter public, ca si exceptiile de la accesul liber al cetatenilor la
unele informatii de interes public.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca prevederile de lege criticate nu incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 31 alin. (1) si (2), ci, dimpotriva, "constituie
un adevarat reflex al lor", conturand "limitele juridice ale
dreptului fundamental la informatie". Considera, de asemenea, ca ratiunea
exceptarii informatiilor cu privire la date personale de la accesul liber al
cetatenilor consta "in obligatia autoritatilor publice de a asigura, in
cadrul operatiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, garantarea
si protejarea celorlalte drepturi si libertati fundamentale ale persoanelor
fizice, in special a dreptului la viata intima, familiala si privata".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca dreptul la informatie nu implica si
accesul la informatiile cu privire la date personale, care nu fac parte din
categoria informatiilor publice. Informatia de interes public este definita,
prin Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, ca fiind acea
informatie "care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei
autoritati publice sau institutii publice". De asemenea, arata ca textul de
lege criticat este in consens si cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 12 alin. (1)
lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes
public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23
octombrie 2001, care prevede: "(1) Se excepteaza de la accesul liber al
cetatenilor, prevazut la art. 1, urmatoarele informatii: [...]
d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 31 alin. (1) si
(2), al caror continut este urmatorul: "(1) Dreptul persoanei de a avea
acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal."
De asemenea, autorul exceptiei considera ca textul de lege ce face obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate este in contradictie si cu unele prevederi
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, si anume cu: art. 2, potrivit
caruia fiecare se poate prevala de toate drepturile si libertatile din
declaratie, fara nici o deosebire de ordin politic sau statut civil; art. 7,
referitor la egalitatea si protectia tuturor oamenilor in fata legii, fara
discriminari; art. 8, privind dreptul oricarei persoane de a se adresa in mod efectiv
instantelor de judecata impotriva actelor care le violeaza drepturile
fundamentale; art. 10, care dispune in legatura cu dreptul oricarei persoane de
a fi ascultata in mod echitabil si public de un tribunal independent si
impartial; art. 29, care prevede ca, in exercitarea drepturilor si libertatilor
sale, orice persoana este supusa numai ingradirilor stabilite prin lege,
exclusiv in sensul asigurarii recunoasterii si respectului drepturilor si
libertatilor celorlalti; art. 30, cu privire la imposibilitatea interpretarii
prevederilor declaratiei sau savarsirii vreunei activitati sau act, care sa
conduca la desfiintarea drepturilor si libertatilor enuntate in aceasta.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine:
Art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 excepteaza de la accesul
liber al cetatenilor informatiile cu privire la datele personale, ceea ce, in
opinia autorului exceptiei, contravine art. 31 alin. (1) si (2) din
Constitutie, precum si art. 2, 7, 8, 10, 29 si 30 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului.
Prevederile constitutionale mentionate consacra dreptul persoanei de a avea
acces neingradit "la orice informatie de interes public" si obligatia
corelativa a autoritatilor publice, potrivit competentelor ce le revin, de a
asigura informarea corecta "a cetatenilor asupra treburilor publice si
asupra problemelor de interes personal". Asadar, dreptul la informatie
consacrat de art. 31 din Constitutie se refera numai la informatiile de interes
public, in sensul caruia, art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001 stabileste ca
"prin informatie de interes public se intelege orice informatie care
priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau
institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de
exprimare a informatiei". Prin autoritate publica sau institutie publica,
conform lit. a) a art. 2 din lege, "se intelege orice autoritate sau
institutie publica, precum si orice regie autonoma care utilizeaza resurse
financiare publice si care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei,
potrivit Constitutiei". In conditiile aceleiasi legi, oricarei persoane i
se asigura accesul liber si neingradit cu privire la informatiile de interes
public, pe care are dreptul sa le solicite si sa le obtina de la autoritatile
si institutiile publice.
Astfel cum rezulta chiar din titlul Legii nr. 544/2001, obiectul sau de
reglementare priveste doar liberul acces la informatiile de interes public, asa
incat informatiile privind datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c)
din lege, "[...] se intelege orice informatie privind o persoana fizica
identificata sau identificabila", sunt exceptate, conform art. 12 alin.
(1) lit. d) din lege, de la accesul liber al cetatenilor. Fata de cele aratate,
rezulta ca nici prevederile constitutionale ale art. 31 si nici dispozitiile
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, mentionate ca fiind incalcate,
nu sunt incidente in cauza.
Stabilirea, in concret, daca anumite informatii intra sau nu in sfera
notiunii "de informatie cu privire la datele personale" nu este o
problema de constitutionalitate, ci reprezinta un aspect ce tine de competenta
instantei de judecata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1)
lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes
public, exceptie ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 1.425/2003 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 martie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu