DECIZIE Nr. 157 din 22 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si
23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 12 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Cristian Ciochirca si Maria Antoaneta Ciochirca
in Dosarul nr. 15.809/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezenti: Maria Antoaneta Ciochirca si Iulian
Anastasiu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Maria Antoaneta Ciochirca solicita un nou termen de judecata pentru a-si
angaja un aparator.
Iulian Anastasiu se opune acordarii unui nou termen, aratand ca autoarea
exceptiei tergiverseaza in mod nejustificat solutionarea acestui litigiu.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea acestei cereri,
avand in vedere ca, potrivit art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila,
Curtea Constitutionala a mai acordat un termen pentru aceleasi motive.
Curtea, deliberand, respinge cererea formulata de autorul exceptiei, avand
in vedere prevederile art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila.
Cauza fiind in stare de judecata, Maria Antoaneta Ciochirca solicita
admiterea exceptiei, aratand ca textele legale criticate creeaza un regim
discriminatoriu prin aceea ca protejeaza in mod diferit pe cei care ocupa
spatiile locative de stat fata de cei care locuiesc in spatii redobandite de
proprietarii persoane fizice.
Iulian Anastasiu solicita respingerea exceptiei, aratand ca asupra
constitutionalitatii textelor criticate Curtea s-a pronuntat, statuand ca
aceste texte sunt constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, cu motivarea ca asupra constitutionalitatii
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin numeroase decizii, statuand ca dispozitiile acestei ordonante
sunt constitutionale si ca nu sunt imprejurari sau argumente de natura a
determina revenirea asupra jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
15.809/2000, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2
si 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata
de Cristian Ciochirca si Maria Antoaneta Ciochirca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia considera
ca textele criticate incalca art. 16 din Constitutie, introducand un regim
discriminatoriu prin aceea ca protejeaza in mod diferit pe cei care ocupa
spatiile locative de stat si pe cei care locuiesc in spatii redobandite de
proprietarii persoane fizice. In timp ce primilor le este asigurata prelungirea
de drept a contractelor de inchiriere, proprietarii particulari dispun de o
procedura de favoare care le permite sa obtina evacuarea chiriasilor in cazul
in care acestia nu raspund sau refuza sa incheie noul contract de inchiriere,
precum si posibilitatea obtinerii mutarii chiriasilor pe calea schimbului
obligatoriu (in cazul in care le asigura o locuinta corespunzatoare si exista
acordul chiriasului cu privire la schimb).
Instanta de judecata considera ca textele criticate sunt constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
invocand in acest sens jurisprudenta Curtii, care a statuat ca textele legale
criticate sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza de asemenea ca exceptia este neintemeiata,
aratand ca dispozitiile legale invocate nu contravin prevederilor
constitutionale. In acest sens este invocata jurisprudenta Curtii, de exemplu
Decizia nr. 139/2000 si Decizia nr. 102/2000.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 1, 2 si 23 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 1: "Contractele de inchiriere privind suprafetele locative cu
destinatia de locuinte, precum si cele folosite de asezamintele
social-culturale si de invatamant, de partide politice, de sindicate si de alte
organizatii neguvernamentale, legal inregistrate, prelungite sau reinnoite
conform Legii nr. 17/1994 si aflate in curs de executare la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se prelungesc de drept pentru o
perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a acesteia, in aceleasi
conditii, cu exceptia nivelului chiriei.";
- Art. 2: "Contractele de inchiriere prelungite sau reinnoite in
temeiul Legii nr. 17/1994, pentru suprafetele cu destinatia de locuinte,
proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, se prelungesc, la
cererea chiriasilor, pentru o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta.";
- Art. 23: "(1) Proprietarii au dreptul sa ceara si sa obtina mutarea
chiriasilor din spatiile cu destinatia de locuinta pe calea unui schimb
obligatoriu.
(2) Pentru aceasta proprietarul este obligat sa puna la dispozitie
chiriasului, cu contract de inchiriere, un alt spatiu cu destinatia de locuinta
in aceeasi localitate sau intr-o alta localitate cu acordul chiriasului, cu
asigurarea exigentelor minimale prevazute in anexa nr. 1 la Legea nr. 114/1996,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Daca locuinta oferita in schimb este proprietatea altei persoane,
contractul de inchiriere se incheie de catre aceasta pentru un termen care nu
poate fi mai mic decat cel prevazut in contractul initial."
In opinia autorilor exceptiei aceste texte contravin principiului
egalitatii in drepturi consacrat in art. 16 din Constitutie.
Analizand aceasta critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este
neintemeiata, pentru considerentele ce urmeaza.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca
instituirea de regimuri juridice diferite in situatii care impun rezolvari
diferite nu poate fi apreciata drept o incalcare a principiului egalitatii in
fata legii. Asa se explica de ce in cazul chiriasilor statului, unde protectia
sociala se realizeaza si prin reinnoirea contractului de inchiriere, nu isi
gaseste aplicare schimbul obligatoriu de locuinta, in timp ce in cazul
chiriasilor din locuintele retrocedate, domeniu in care prevaleaza principiul
garantarii dreptului de proprietate, s-a impus consacrarea unui atare schimb.
Curtea retine ca statul, chemat sa medieze conflictul locativ dintre proprietarul
persoana fizica si chirias, a procedat corect, asigurandu-i primului
posibilitatea valorificarii atributelor dreptului sau de proprietate,
ingrijindu-se totodata de protectia celui de-al doilea impotriva unor eventuale
abuzuri, prin instituirea unor exigente rezonabile fara a caror satisfacere
chiriasul nu poate fi obligat sa elibereze locuinta.
De altfel, asupra constitutionalitatii textelor legale criticate Curtea s-a
mai pronuntat prin Decizia nr. 113 din 24 aprilie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 317 din 14 iunie 2001, Decizia nr. 139 din 8
mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 20
iunie 2002, si Decizia nr. 347 din 10 decembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003. Prin aceste
decizii, respingand exceptiile de neconstitutionalitate, a statuat ca aceste
dispozitii sunt constitutionale.
Atat solutiile, cat si considerentele acestor decizii sunt valabile si in
cauza prezenta, neexistand motive pentru a determina o modificare a
jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 23
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata de Cristian
Ciochirca si Maria Antoaneta Ciochirca in Dosarul nr. 15.809/2000 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu