DECIZIE Nr. 155 din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
aprobata si modificata prin Legea nr. 82/2003, cu referire la art. 29 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost modificat prin aceeasi
ordonanta
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 441 din 23 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, aprobata
si modificata prin Legea nr. 82/2003, cu referire la art. 29 alin. (1) lit. b)
din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost modificat prin aceeasi ordonanta,
exceptie ridicata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Onesti in
Dosarul nr. 7.482/2002 al Tribunalului Bacau.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 17C/2003 - 27C/2003 si
30C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Administratia
Finantelor Publice a Municipiului Onesti in dosarele nr. 7.484, nr. 7.610, nr.
7.611, nr. 8.938 - 8.942, nr. 8.945, nr. 8.946 si nr. 8.948 ale Tribunalului
Bacau si in Dosarul nr. 3.938 al Curtii de Apel Bacau, toate din anul 2002.
La apelul nominal raspund reprezentantii Societatii Comerciale
"Midprest" - S.R.L. Onesti, lipsind celelalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
identitatea de obiect a acestora.
Partea prezenta si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr.
17C/2003 - 27C/2003 si 30C/2003 la Dosarul nr. 16C/2003, care este primul
inregistrat.
Reprezentantii Societatii Comerciale "Midprest" - S.R.L. Onesti
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Se arata ca prevederile legale criticate sunt
tranzitorii, de aplicare a legii procesuale in timp, neavand caracter
retroactiv. In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, se apreciaza ca
aceasta, fiind o problema de interpretare si aplicare a legii, competenta de
solutionare apartine instantelor judecatoresti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 19 septembrie 2002, pronuntate in dosarele nr. 7.482,
nr. 7.484, nr. 7.610 si nr. 7.611, incheierile din 24 septembrie, pronuntate in
dosarele nr. 8.938, nr. 8.940 - 8.942 si nr. 8.945, incheierile din 10
octombrie 2002, pronuntate in dosarele nr. 8.939, nr. 8.946 si nr. 8.948, toate
din anul 2002, pronuntate de Tribunalul Bacau, precum si prin Incheierea din 5
decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.938/2002 de Curtea de Apel Bacau,
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, cu referire la
dispozitiile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost
modificata prin art. I pct. 30 din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de
Administratia Finantelor Publice a Municipiului Onesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in toate
dosarele, autorul acesteia sustine ca reglementarea admisibilitatii cererii de
deschidere a procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995 in raport cu un anumit
cuantum al creantei fata de bugetul de stat, conditie introdusa prin Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002, contravine principiului neretroactivitatii legii
prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie. Totodata sunt invocate in
sustinerea exceptiei si dispozitiile art. 78 din Constitutie.
In conceptia autorului exceptiei, "admisibilitatea cererii de
deschidere a procedurii trebuie analizata in lumina actului normativ in vigoare
la data la care a fost formulata si inaintata la tribunal cererea", iar
"nu in temeiul unui text de lege care isi produce efectele juridice la o
data ulterioara (01.08.2002)".
Tribunalul Bacau si Curtea de Apel Bacau considera ca textele de lege
criticate nu incalca nici o dispozitie constitutionala. Se sustine ca ordonanta
Guvernului a fost publicata inca de la data de 2 februarie 2002, intrand in
vigoare dupa 180 de zile, conferind astfel creditorilor posibilitatea legala
sa-si formuleze actiuni in vederea deschiderii procedurii pentru recuperarea
creantelor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, potrivit prevederilor art.
IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, procedurile deschise (prin
pronuntarea unei hotarari de catre judecatorul-sindic in conformitate cu
prevederile art. 31 din Legea nr. 64/1995) pana la data intrarii in vigoare a ordonantei
vor continua sa fie administrate si lichidate conform prevederilor legale
existente, anterioare modificarilor si completarilor aduse Legii nr. 64/1995
prin respectiva ordonanta. Totodata, se considera ca acest text contine
"dispozitii tranzitorii de aplicare a legii procesuale in timp si vizeaza
proceduri deja deschise sub imperiul reglementarilor legale anterioare".
De altfel, sustine Guvernul, "speta de fata nu se incadreaza in sfera de
aplicare a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, intrucat, din punct de vedere tehnic formal, procedura vizand
insolventa [...] fusese pornita prin formularea cererii introductive a
Administratiei Finantelor Publice a Municipiului Onesti, dar nu fusese
deschisa. Deoarece art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu
acopera si cazul procedurilor pornite anterior intrarii in vigoare a
acestuia", se apreciaza, in continuare, ca "solutionarea acestui
conflict de aplicare a legilor in timp urmeaza a se realiza in conformitate cu
principiile de drept comun consacrate de procedura civila care, potrivit art.
128 din Legea nr. 64/1995, completeaza dispozitiile acestui ultim act
normativ". Prin urmare, Guvernul considera ca, "intrucat cerinta unui
cuantum minim al creantei reprezinta o conditie a exercitarii actiunii
reglementate de Legea nr. 64/1995, respectiv o conditie ce trebuie sa fie
indeplinita de dreptul subiectiv civil afirmat pentru ca acesta sa poata fi
exercitat, aceasta nu se poate aprecia decat prin raportarea la momentul
sesizarii instantei, deci al pornirii procedurii insolventei. Deoarece la
momentul sesizarii instantei legea nu prevedea cerinta unui cuantum minim al
creantei drept conditie necesara pentru exercitarea actiunii, rezulta ca
impunerea acesteia in cazul de fata ar constitui, intr-adevar, o aplicare
retroactiva a dispozitiilor pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002".
Se apreciaza de catre Guvern ca in cauza este vorba de "o chestiune de
aplicare de catre instanta de judecata de fond, a principiului aplicarii legii
in timp, iar nu de constitutionalitate a dispozitiilor legale invederate".
In concluzie, in punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca "art.
IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu vizeaza procedurile
pornite anterior intrarii sale in vigoare, astfel incat invocarea sa in cazul
de fata nu este pertinenta".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si
ale procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata,
il constituie dispozitiile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30
ianuarie 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobata si modificata prin
Legea nr. 82 din 13 martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003, cu referire la dispozitiile art. 29 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, modificate si completate prin art. I pct. 30
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002: "(1) Procedurile
deschise pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor continua sa
fie administrate si lichidate conform prevederilor legale in vigoare anterioare
modificarilor si completarilor aduse Legii nr. 64/1995 prin prezenta ordonanta.
(2) Fac exceptie de la aplicarea prevederilor alin. (1) procedurile pentru
care opereaza suspendarea solicitata de institutia publica implicata, in
conformitate cu prevederile art. III.";
- Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost
modificat si completat prin art. I pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 82 din 13 martie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003:
"(1) Orice creditor care are o creanta certa, lichida si exigibila poate
introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care, timp de cel putin
30 de zile, a incetat platile, in urmatoarele conditii: [...] b) in celelalte
cazuri creanta trebuie sa aiba un cuantum superior echivalentului in lei al
sumei de 5.000 euro, calculat la data formularii cererii introductive;"
In raport cu continutul motivarii exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca nu se vizeaza intregul continut al dispozitiilor art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, ci numai dispozitiile alin. (1) ale art. IV
din ordonanta, dispozitii asupra carora Curtea se va pronunta.
In esenta, din modul in care a fost formulata exceptia rezulta ca motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate are la baza o posibila interpretare
"per a contrario" a celor doua texte, care ar avea ca urmare
examinarea admisibilitatii cererii de deschidere a procedurii prevazute de
Legea nr. 64/1995 in raport cu dispozitiile actuale ale art. 29 alin. (1) lit. b)
din Legea nr. 64/1995, care prevad conditia unui plafon minim valoric al
creantei, asa cum a fost pusa in discutie de catre instanta, iar nu in raport
cu dispozitiile in vigoare la data introducerii cererii, anterior datei de 2
august 2002, cand dispozitiile in cauza ale Ordonantei Guvernului nr. 38/2002
au intrat in vigoare.
Dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, invocate in sustinerea
exceptiei, prevad ca "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile". A fost invocata totodata si incalcarea art. 78 din
Constitutie, care are urmatorul cuprins: "Legea se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data
prevazuta in textul ei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. IV
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 contine dispozitii tranzitorii
de aplicare a procedurilor pornite in temeiul Legii nr. 64/1995 si vizeaza,
potrivit optiunii legiuitorului, pe cele deschise sub imperiul reglementarilor
anterioare. Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost
modificat si completat prin art. I pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, a introdus conditia unui plafon minim valoric al creantei, pentru
creditorii mentionati la alin. (1).
Admisibilitatea cererilor introductive de deschidere a procedurii prevazute
de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
formulate anterior intrarii in vigoare a dispozitiilor criticate ale Ordonantei
Guvernului nr. 38/2002, in cazul in care judecatorul-sindic nu a pronuntat inca
incheierea de deschidere a procedurii (devenita sentinta prin art. I pct. 32
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 care a modificat art. 31 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995), in functie de conditia plafonului valoric cu privire la
cuantumul creantei, introdusa prin art. I pct. 30 din ordonanta care a
modificat dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, pusa in
discutie de catre instante, este, in mod evident, asa cum subliniaza si
Guvernul in punctul sau de vedere, o problema de interpretare si aplicare in
timp a legii, asupra careia, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza
ultima din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate
pronunta, fiind de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat in mod
constant ca nu intra in competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor
unei legi sub raportul actiunii lor in timp. In acest sens sunt, de exemplu,
Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si Decizia nr. 171 din 2 noiembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie
1999.
Pe de alta parte, Curtea observa ca si in situatia in care s-ar pune
problema unei eventuale omisiuni a legiuitorului de a statua asupra situatiei
procedurilor pornite, care nu fusesera inca deschise la data intrarii in
vigoare a ordonantei criticate, exceptia este inadmisibila, intrucat conform
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu poate completa
sau modifica prevederea legala supusa controlului de constitutionalitate.
In ceea ce priveste invocarea art. 78 din Constitutie, in sustinerea
neconstitutionalitatii prevederilor criticate, Curtea constata ca aceasta este
nerelevanta in solutionarea cauzei, intrucat dispozitiile constitutionale care
se refera la intrarea in vigoare a legii nu au legatura cu textele de lege criticate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, aprobata si modificata prin Legea nr. 82/2003, cu
referire la art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost
modificat prin aceeasi ordonanta, exceptie ridicata de Administratia Finantelor
Publice a Municipiului Onesti in dosarele nr. 7.482, nr. 7.484, nr. 7.610, nr.
7.611, nr. 8.938 - 8.942, nr. 8.945, nr. 8.946 si nr. 8.948 ale Tribunalului
Bacau si in Dosarul nr. 3.938 al Curtii de Apel Bacau, toate din anul 2002.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta