DECIZIE Nr.
1524 din 17 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 10 februarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. în dosarele
nr. 4.794/87/2008, nr. 4.510/87/2008, nr. 4.926/87/2008, nr. 129/87/2008, nr.
4.372/87/2008, nr. 1.026/87/2008, nr. 91/87/2009, nr. 460/87/2008, nr.
618/87/2008, nr. 4.915/87/2008, nr. 4.434/87/2008, nr. 4.386/87/2008, nr.
4.514/87/2008, nr. 611/87/2009, nr. 3.607/87/2008, nr. 4.925/87/2008, nr.
4.884/87/2008, nr. 4.367/87/2008, nr. 4.881/87/2008, nr. 4.449/87/2008, nr. 2.367.1/87/2007,
nr. 3.272.1/87/2007, nr. 995/87/2009, nr. 1.585/87/2009, nr. 1.586/87/2009, nr.
80/87/2009, nr. 4.282/87/2008, nr. 4.370/87/2008, nr. 164/87/2009, nr.
1.580/87/2009, nr. 1.481/87/2009, nr. 172/87/2009, nr. 4.991/87/2008, nr.
4.946/87/2008, nr. 715/87/2009, nr. 4.165/87/2008, nr. 837/87/2009, nr.
839/87/2009, nr. 4.520/87/2008, nr. 3.701/87/2008, nr. 838/87/2009, nr.
85/87/2009, nr. 4.917/87/2008, nr. 4.904/87/2008, nr. 4.061/87/2008, nr.
4.886/87/2008, nr. 4.955/87/2008, nr. 4.064/87/2008, nr. 3.956/87/2007, nr.
119/87/2008, nr. 4.429/87/2008, nr. 3.824/87/2008, nr. 843/87/2009, nr.
3.839/87/2008, nr. 818/87/2009, nr. 4.382/87/2008, nr. 3.904/87/2008, nr.
609/87/2009, nr. 2.278/87/2008, nr. 4.902/87/2008, nr. 1.534/87/2008, nr.
4.144/87/2008, nr. 4.937/87/2008, nr. 4.090/87/2008, nr. 221/87/2009, nr.
3.312/87/2009, nr. 4.290/87/2008, nr. 4.901/87/2008, nr. 4.996/87/2008, nr.
4.287/87/2008, nr. 3.675/87/2008, nr. 344/87/2009, nr. 3.486/87/2007, nr.
4.852/87/2008, nr. 4.872/87/2008, nr. 4.931/87/2008, nr. 4.998/87/2008, nr.
501/87/2008, nr. 125/87/2008, nr. 3.480/87/2008 şi, respectiv, nr.
169/87/2008 ale Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă,
asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă
de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
acestor dosare având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca
aceste dosare să fie conexate.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 4.159D - nr. 4.215D/2009,
nr. 4.243D/2009 şi nr. 4.245D/2009 - nr. 4.266D/2009 la Dosarul nr.
4.158D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă,
invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 24 şi 28 aprilie 2009, 8 mai
2009 şi, respectiv, 13 mai 2009, pronunţate în dosarele nr.
4.794/87/2008, nr. 4.510/87/2008, nr. 4.926/87/2008, nr. 129/87/2008, nr.
4.372/87/2008, nr. 1.026/87/2008, nr. 91/87/2009, nr. 460/87/2008, nr.
618/87/2008, nr. 4.915/87/2008, nr. 4.434/87/2008, nr. 4.386/87/2008, nr.
4.514/87/2008, nr. 611/87/2009, nr. 3.607/87/2008, nr. 4.925/87/2008, nr.
4.884/87/2008, nr. 4.367/87/2008, nr. 4.881/87/2008, nr. 4.449/87/2008, nr.
2.367.1/87/2007, nr. 3.272.1/87/2007, nr. 995/87/2009, nr. 1.585/87/2009, nr.
1.586/87/2009, nr. 80/87/2009, nr. 4.282/87/2008, nr. 4.370/87/2008, nr.
164/87/2009, nr. 1.580/87/2009, nr. 1.481/87/2009, nr. 172/87/2009, nr.
4.991/87/2008, nr. 4.946/87/2008, nr. 715/87/2009, nr. 4.165/87/2008, nr.
837/87/2009, nr. 839/87/2009, nr. 4.520/87/2008, nr. 3.701/87/2008, nr.
838/87/2009, nr. 85/87/2009, nr. 4.917/87/2008, nr. 4.904/87/2008, nr.
4.061/87/2008, nr. 4.886/87/2008, nr. 4.955/87/2008, nr. 4.064/87/2008, nr.
3.956/87/2007, nr. 119/87/2008, nr. 4.429/87/2008, nr. 3.824/87/2008, nr.
843/87/2009, nr. 3.839/87/2008, nr. 818/87/2009, nr. 4.382/87/2008, nr.
3.904/87/2008, nr. 609/87/2009, nr. 2.278/87/2008, nr. 4.902/87/2008, nr.
1.534/87/2008, nr. 4.144/87/2008, nr. 4.937/87/2008, nr. 4.090/87/2008, nr.
221/87/2009, nr. 3.312/87/2009, nr. 4.290/87/2008, nr. 4.901/87/2008, nr.
4.996/87/2008, nr. 4.287/87/2008, nr. 3.675/87/2008, nr. 344/87/2009, nr.
3.486/87/2007, nr. 4.852/87/2008, nr. 4.872/87/2008, nr. 4.931/87/2008, nr.
4.998/87/2008, nr. 501/87/2008, nr. 125/87/2008, nr. 3.480/87/2008 şi,
respectiv, nr. 169/87/2008, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de
muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
Excepţia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Petrom" - S.A. în cauze civile având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate, similară în
dosarele menţionate, autorul acesteia susţine că prevederile
art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1
alin. (4) şi alin. (5) referitoare la principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectării
Constituţiei şi a legilor, art. 73 alin. (3) lit. p) privind reglementarea
prin lege organică a regimului general privind raporturile de muncă,
sindicatele, patronatele şi protecţia socială şi în
art. 79 alin. (1) referitor la Consiliul legislativ. Se susţine
că textul de lege criticat a fost interpretat de către
instanţele de judecată ca realizând o abrogare implicită a
prevederilor art. 72 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea
conflictelor de muncă. Or, după intrarea în vigoare a Legii nr.
24/2000 privind normele de tehnică legislativă, pentru elaborarea
actelor normative nu mai există temei legal pentru a opera abrogarea implicită,
dispoziţiile art. 62 şi 63 din legea menţionată mai sus
reglementând în mod imperativ abrogarea expresă directă. Prin urmare,
prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii
trebuie interpretate prin prisma regulilor de tehnică legislativă
reglementate de art. 1 alin. (2) şi art. 15 din Legea nr. 24/2000.
In opinia autoarei excepţiilor, orice altă
interpretare este contrară jurisprudenţei Curţii Europene a
Drepturilor Omului, potrivit căreia legiuitorul are obligaţia
elaborării unor dispoziţii legale eficiente din punctul de vedere al
aplicabilităţii acestora, în sensul că ele trebuie să fie
coerente, să evite paralelismul legislativ şi să aibă
vocaţia de a respecta drepturile şi libertăţile
fundamentale. Susţine că prin pronunţarea unor hotărâri
judecătoreşti diferite asupra aceleiaşi probleme de drept este
încălcat art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale. Mai mult, în temeiul art. 1 alin.
(5) din Constituţie, Parlamentul este obligat să respecte
Constituţia şi celelalte legi, respectiv el trebuie să modifice
prevederile legale în vigoare prin abrogare expresă, iar nu
implicită, fiindcă procedând în acest mod ar contraveni principiului
coerenţei legislative.
Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de
muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile criticate au abrogat
implicit art. 72 din Legea nr. 168/1999, iar aspectele invocate privesc aplicarea
legii în timp, asupra cărora instanţa de judecată are
competenţa de a se pronunţa.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul având în
vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale,
consideră că excepţia este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale, invocând de
asemenea jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege
criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 72 din 5 decembrie 2003, potrivit cărora: „Pe data intrării
în vigoare a prezentului cod se abrogă:
- orice alte dispoziţii contrare."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind
separaţia puterilor în stat şi supremaţia Constituţiei
şi a legilor, ale art. 73 alin. (3) lit. p) privind reglementarea, prin
lege organică, a raporturilor de muncă, sindicatelor, patronatelor
şi protecţiei sociale şi ale art. 79 alin. (1) privind rolul
Consiliului Legislativ.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că prevederile de lege criticate au mai fost supuse
controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi prevederi
ale Legii fundamentale invocate în prezenta cauză şi faţă
de critici identice.
In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 1.005 din 7
iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575
din 18 august 2009, precum şi deciziile nr. 1.016 şi 1.017 din 7
iulie 2009, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din
14 august 2009, prin care Curtea a respins ca inadmisibilă excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii, reţinând, în esenţă, că
susţinerile autorului acesteia vizează aspecte de interpretare
şi aplicare a legii, respectiv de tehnică legislativă, care nu
intră în competenţa de soluţionare a Curţii
Constituţionale, ci a instanţelor judecătoreşti, a Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie sau a legiuitorului, după
caz.
Pentru aceleaşi considerente, şi în prezenta
cauză se impune menţinerea aceleiaşi soluţii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. în dosarele
nr. 4.794/87/2008, nr. 4.510/87/2008, nr. 4.926/87/2008,nr. 129/87/2008, nr.
4.372/87/2008, nr. 1.026/87/2008, nr. 91/87/2009, nr. 460/87/2008, nr.
618/87/2008, nr. 4.915/87/2008, nr. 4.434/87/2008, nr. 4.386/87/2008, nr.
4.514/87/2008, nr. 611/87/2009, nr. 3.607/87/2008, nr. 4.925/87/2008, nr.
4884/87/2008, nr. 4.367/87/2008, nr. 4.881/87/2008, nr. 4.449/87/2008, nr.
2367.1/87/2007, nr. 3272.1/87/2007, nr. 995/87/2009, nr. 1.585/87/2009, nr. 1.586/87/2009,
nr. 80/87/2009, nr. 4.282/87/2008, nr. 4.370/87/2008, nr. 164/87/2009, nr.
1.580/87/2009, nr. 1.481/87/2009, nr. 172/87/2009, nr. 4.991/87/2008, nr.
4.946/87/2008, nr. 715/87/2009, nr. 4.165/87/2008, nr. 837/87/2009, nr.
839/87/2009, nr. 4.520/87/2008, nr. 3.701/87/2008, nr. 838/87/2009, nr.
85/87/2009, nr. 4.917/87/2008, nr. 4.904/87/2008, nr. 4.061/87/2008, nr.
4.886/87/2008, nr. 4.955/87/2008, nr. 4.064/87/2008, nr. 3.956/87/2007, nr.
119/87/2008, nr. 4.429/87/2008, nr. 3.824/87/2008, nr. 843/87/2009, nr.
3.839/87/2008, nr. 818/87/2009, nr. 4.382/87/2008, nr. 3.904/87/2008, nr.
609/87/2009, nr. 2.278/87/2008, nr. 4.902/87/2008, nr. 1.534/87/2008, nr.
4.144/87/2008, nr. 4.937/87/2008, nr. 4.090/87/2008, nr. 221/87/2009, nr.
3.312/87/2009, nr. 4.290/87/2008, nr. 4.901/87/2008, nr. 4.996/87/2008, nr.
4.287/87/2008, nr. 3.675/87/2008, nr. 344/87/2009, nr. 3.486/87/2007, nr.
4.852/87/2008, nr. 4.872/87/2008, nr. 4.931/87/2008, nr. 4.998/87/2008, nr.
501/87/2008, nr. 125/87/2008, nr. 3.480/87/2008 şi, respectiv, nr.
169/87/2008 ale Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă,
asigurări sociale şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 17 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu