DECIZIE Nr.
1503 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 20 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Marian Brădeanu în
Dosarul nr. 43.857/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 43.857/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Marian Brădeanu
într-o cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 147 alin. (1) şi art. 115 alin.
(5) şi (6). In acest sens, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 a fost emisă ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 51 din 31
ianuarie 2008 şi, prin urmare, fiind vorba de neconstituţionalitatea în
întregime a unei legi, trebuia ca obligaţia de a pune de acord prevederile
neconstituţionale din Legea nr. 187/1999 cu dispoziţiile Constituţiei să revină
Parlamentului, şi nu Guvernului. In continuare arată că Parlamentul nu a
respectat procedura şi termenele prevăzute de Constituţie pentru aprobarea
acestei ordonanţe de urgenţă. In fine, autorul excepţiei consideră că ordonanţa
de urgenţă supusă controlului reglementează în domeniul drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului.
Instanţa de judecată apreciază
că dispoziţiile legii criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800
din 28 noiembrie 2008.
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 147 alin. (1) - Deciziile Curţii Constituţionale şi art. 115 alin.
(5) şi (6) - Delegarea legislativă.
Analizând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată de Parlament
prin Legea nr. 293/2008, este un act normativ nou, de sine stătător, care
operează, pe de o parte, o modificare substanţială a regimului juridic
aplicabil persoanelor constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii"
iată de Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea poliţiei politice comuniste, declarată neconstituţională prin
Decizia Curţii Constituţionale nr. 51 din 31 ianuarie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, iar pe de
altă parte, o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă, lipsită de atribuţii
jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea
Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată.
In ceea ce priveşte critica referitoare la
nerespectarea de către Parlament a procedurii şi termenelor prevăzute de
Constituţie pentru aprobarea ordonanţei de urgenţă, se constată că este
neîntemeiată. Astfel, potrivit art. 115 alin. (5) teza a treia din Constituţie,
„Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se
pronunţă asupra ordonanţei, aceasta se consideră adoptată şi se trimite
celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă".
In fine, acest act normativ nu reglementează în
domeniul drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, astfel că
niciunul dintre motivele de neconstituţionalitate invocate de autorul excepţiei
nu poate fi primit.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Marian Brădeanu în Dosarul nr. 43.857/3/2008
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman