Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 15 din 28 ianuarie 1997*)

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3, 5, 6 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 251 din 24 septembrie 1997


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 149 din 3 iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 24 septembrie 1997.

    Mihai Constantinescu - presedinte
    Nicolae Popa         - judecator
    Lucian Stangu        - judecator
    Maria Bratu          - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 31 octombrie 1996 a Judecatoriei Oradea, pronuntata in Dosarul nr. 4.378/1996 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3, 5, 6 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995. Exceptia a fost invocata de Societatea Comerciala "Eurocable" - S.R.L. Oradea in cadrul contestatiei pe care a formulat-o impotriva amenzii contraventionale aplicate de Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Bihor, pentru incalcarea termenului legal de repatriere a unui avans in valuta, platit de societatea comerciala, pentru efectuarea unor importuri pe care insa nu le-a mai realizat.
    Prin exceptia ridicata se sustine ca dispozitiile art. IV pct. 3, 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 sunt neconstitutionale, intrucat incalca dispozitiile constitutionale ale art. 134 alin. (1), potrivit carora economia Romaniei este o economie de piata, si ale alin. (2) lit. a) al aceluiasi articol, in ceea ce priveste obligatia statului de a asigura libertatea contractelor, precum si prevederile art. 29 si art. 30 din Constitutie, privind libertatea constiintei si libertatea de exprimare, care, in domeniul contractual, fundamenteaza libertatea contractuala. De asemenea, prin exceptie se invoca si neconstitutionalitatea prevederilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, deoarece instituie "o raspundere fara culpa" si contravine art. 41 alin. (7) din Constitutie, aplicarea unei amenzi, "in cazul neexecutarii unei obligatii contractuale", echivaland "cu o confiscare nelegala".
    Instanta, exprimandu-si opinia in temeiul art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, considera exceptia de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat prevederile art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu instituie o raspundere obiectiva, orice contraventie presupunand existenta culpei, a carei constatare este insa un atribut exclusiv al instantelor judecatoresti, iar amenda aplicata pentru savarsirea contraventiei nu are caracterul unei confiscari, nefiind deci aplicabile prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, referitoare la prezumtia dobandirii licite a bunurilor. De asemenea, instanta considera ca prevederile art. IV pct. 3, 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 sunt constitutionale, in temeiul dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara si intrucat nu incalca cu nimic prevederile art. 29 si 30 din Constitutie.
    Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, iar in baza art. 5 din aceeasi lege, s-a solicitat si opinia Bancii Nationale a Romaniei asupra exceptiei invocate.
    In punctul de vedere al Guvernului se considera exceptia nefondata, deoarece dispozitiile art. IV pct. 3, 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, prin stabilirea unor limite maxime de repatriere a valutei, nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), pe de o parte, iar pe de alta parte, isi afla fundamentul constitutional in dispozitiile lit. b) a aceluiasi articol, referitor la obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea financiara si valutara. De asemenea, Guvernul considera ca dispozitiile art. 29 si 30 din Constitutie sunt inaplicabile, intrucat privesc drepturile fundamentale ale cetatenilor, pe cand Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 reglementeaza activitatea agentilor economici, persoane juridice. In ceea ce priveste criticile formulate in legatura cu prevederile art. IV pct. 7 din ordonanta, se arata ca este inexact ca aceste prevederi ar fi instituit o raspundere fara culpa, orice contraventie presupunand existenta unei culpe, iar masura confirmarii priveste obiectul cu care s-a savarsit contraventia, ceea ce este in concordanta cu dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie.
    Camerele Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
    In opinia Bancii Nationale a Romaniei, comunicata de Directia juridica a acesteia, se considera ca art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este constitutional, intrucat atat prevederile acestui punct, cat si cele ale pct. 3, 5 si 6 din acelasi articol urmaresc sa asigure repatrierea valutei, obligatie justificata de disciplina financiara instituita de stat si de autoritatea monetara, de natura operatiunilor si de necesitatea constituirii disponibilitatilor valutare pentru functionarea "economiei de piata in conditiile unei convertibilitati interne limitate a monedei nationale". In concluzie, se considera ca dispozitia legala ce face obiectul exceptiei "este de natura a intari disciplina financiara, a preveni blocajul financiar in serie, determinand in final o circulatie monetara sanatoasa si reala".

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, punctul de vedere al Guvernului si opinia Bancii Nationale a Romaniei, precum si dispozitiile art. IV pct. 3, 5, 6 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata prin Legea nr. 12/1995, raportate la dispozitiile Constitutiei, retine urmatoarele:
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa le solutioneze, fiind legal sesizata.
    Litigiul in cadrul caruia s-a invocat exceptia priveste contestarea unei amenzi aplicate pentru nerepatrierea unor sume in valuta platite cu titlu de avans si nerestituite in termenele maxime prevazute la art. IV pct. 3 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994. In consecinta, celelalte alineate ale pct. 3, in afara de alin. 3, precum si prevederile pct. 5 si 6 ale art. IV din ordonanta sus-mentionata sunt irelevante pentru solutionarea cauzei, astfel incat, in temeiul art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia pot face obiectul unei exceptii numai dispozitiile legale de care depinde solutionarea procesului, in speta a contestatiei, rezulta ca exceptia invocata este pertinenta numai in ceea ce priveste dispozitiile alin. 3 al pct. 3 si cele ale pct. 7 al art. IV din ordonanta sus-mentionata.
    Alin. 3 al pct. 3 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 prevede ca, in cazul platilor in avans pentru importuri, avansul platit trebuie restituit intr-un termen de 15 zile calendaristice, calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
    Prin exceptia invocata se sustine ca aceasta dispozitie legala ar fi neconstitutionala, intrucat incalca libertatea contractuala, impusa de principiul prevazut de alin. (1) al art. 134 din Constitutie, potrivit caruia economia in Romania este o economie de piata, si de dispozitiile alin. (2) lit. a) din acelasi articol, referitoare la obligatia statului de a asigura libertatea comertului, ca si de dispozitiile constitutionale ale art. 29 si 30, privind libertatea constiintei si libertatea de exprimare. Critica invocata nu poate fi retinuta. Conform art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, statul are obligatia de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea financiara si valutara. Intr-o interpretare sistematica a art. 134, aceasta prevedere urmeaza a fi aplicata in concordanta si cu dispozitiile alin. (1), privind economia de piata, si ale alin. (2) lit. a) privind libertatea comertului, din acelasi articol, ceea ce presupune ca dispozitiile legale instituite pentru consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare, cum sunt cele de la alin. 1 al pct. 3 din art. IV al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, sunt conforme cerintelor economiei de piata, in stadiul ei actual de dezvoltare, ca si regulilor necesare pentru asigurarea, in ansamblul economiei, a libertatii comertului. De asemenea, art. 29 si 30 privesc, in esenta, drepturi si libertati fundamentale ale cetatenilor, care nu pot fi opuse cerintelor apararii intereselor nationale in activitatea financiara si valutara.
    In ceea ce priveste dispozitiile pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, invocarea, prin exceptie, a prevederilor art. 41 alin. (7) din Constitutie nu este concludenta, deoarece, in speta, nu provenienta valutei formeaza obiectul litigiului, ci folosirea ei, sub forma de avans, pentru efectuarea unei operatiuni de import, cu incalcarea termenului de repatriere prevazut de dispozitiile alin. 3 al pct. 3 din art. IV al ordonantei, avand drept consecinta savarsirea faptei contraventionale prevazute la pct. 7 al art. IV din aceeasi ordonanta. Dupa cum se arata in opinia instantei, constatarea existentei sau inexistentei culpei este de competenta exclusiva a instantei judecatoresti. In ceea ce priveste motivul invocat in sustinerea exceptiei, in sensul ca "aplicarea unei amenzi, in cazul neexecutarii unei obligatii contractuale, echivaleaza cu o confiscare nelegala", aceasta se bazeaza pe o confuzie intre obligatia contractuala, convenita de parti, si obligatia legala de repatriere a avansului platit, instituita de lege, a carei incalcare constituie continutul contraventiei reglementate de prevederile pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3, 5, 6 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, invocata de Societatea Comerciala "Eurocable" - S.R.L. Oradea in Dosarul nr. 4.378/1996 al Judecatoriei Oradea.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la data de 28 ianuarie 1997.

            PRESEDINTE,
            dr. Mihai Constantinescu

                        Magistrat asistent,
                        Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 15/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 15 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu