DECIZIE Nr.
1476 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b), art. 4 alin. (3), art. 7,
art. 8, art. 9, art. 10 si art. 13 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 20 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b), art. 4 alin. (3), art. 7,
art. 8, art. 9, art. 10 şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Cristinel Romanescu în Dosarul nr.
27.207/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 27.207/3/2008,Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. b), art. 4 alin. (3), art. 7,
art. 8, art. 9, art. 10 şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Cristinel Romanescu
într-o cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 15,
art. 16, art. 21 alin. (2) şi (3), art. 23 alin. (11), art. 24, art. 37, art.
53, art. 124 şi art. 126, deoarece nu respectă exigenţele Deciziei Curţii
Constituţionale nr. 51 din 31 ianuarie 2008 referitoare la
neconstituţionalitatea Legii nr. 187/1999.
Instanţa de judecată apreciază
că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate în susţinerea excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum
reiese din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 2 lit. b),
art. 4 alin. (3), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10 şi art. 13 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
800 din 28 noiembrie 2008.
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (4) - principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 15 - Universalitatea,
art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (2) şi (3) - Accesul
liber la justiţie, art. 23 alin. (11) - prezumţia de nevinovăţie, art. 24 -
Dreptul la apărare, art. 37 - Dreptul de a fi ales, art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 124 - Infăptuirea
justiţiei şi art. 126 - Instanţele judecătoreşti.
Analizând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 operează, pe de o
parte, o modificare substanţială a regimului juridic aplicabil persoanelor
constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii" fată de Legea nr.
187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca
poliţie politică, declarată neconstituţională prin Decizia nr. 51 din 31
ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din
6 februarie 2008, iar pe de altă parte, o reconfigurare a Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă,
lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar
şi deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată.
Astfel, reglementarea anterioară nu a urmărit doar
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, ci a promovat răspunderea juridică şi politică a acestora, cu scopul
îndepărtării lor din anumite funcţii şi împiedicării lor de a candida pentru
alegerea sau numirea în acele funcţii. Mai mult, aşa cum a reţinut Curtea
Constituţională prin decizia menţionată, legea crea premisele unei forme de
răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, fără vinovăţie şi fără existenţa unei
fapte de încălcare a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
In condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii
de lucrător al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată a cărei
hotărâre poate fi atacată cu recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi dreptul la apărare, precum şi celelalte drepturi şi libertăţi
fundamentale invocate, părţile având, deopotrivă, posibilitatea de a uza de
garanţiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia
asupra problemelor de fapt şi de drept.
Mai mult, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 1169
din Codul civil, „Cel ce face o propunere înaintea judecăţii trebuie să o
dovedească", este asigurat echilibrul procesual al părţilor în
litigiu, dându-se totodată expresie principiului aflării adevărului, statuat de
art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia: „Judecătorii
au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice
greşeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor şi
prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunţării unei hotărâri temeinice
şi legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le consideră
necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc."
De altfel, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat
asupra unor critici similare prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 267 din
24 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
225 din 7 aprilie 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. b), art. 4 alin. (3), art. 7, art. 8, art. 9, art. 10
şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Cristinel Romanescuîn Dosarul nr. 27.207/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman