DECIZIE Nr.
1471 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005 si ale art. 48 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 887 din 18 decembrie 2009
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale art. 48 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicată
de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în Dosarul nr. 206/57/2009 al Curţii de
Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că excepţia
ridicată este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 206/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale art. 48 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie
ridicată de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în cauze având ca obiect
pretenţii băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că, prin adoptarea celor două ordonanţe, Guvernul a
realizat o imixtiune nepermisă în activitatea de legiferare realizată de
Parlament, întrucât a suspendat aplicarea unor prevederi cuprinse în Legea nr.
188/1999. Se mai arată că suspendarea menţionată se putea face doar printr-un
act cu forţa juridică egală cu cea a Legii nr. 188/1999, lege organică, astfel
că ordonanţele criticate nu puteau reglementa în acest domeniu. Se mai susţine
că restrângerea drepturilor funcţionarilor publici nu este justificată de
niciunul dintre motivele cuprinse în art. 53 din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, textele legale
criticate nemaifiind în vigoare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 44 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.1.091 din 23 noiembrie 2004, şi ale art. 48 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, texte
care au următorul cuprins:
- Art. 44 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2004: „La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
suspendă aplicarea dispoziţiilor art. 29, art. 32 alin. (2) şi ale art. 34
alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările ulterioare, ale
art. XVI alin. (5) şi (6) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 46 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei
funcţionarilor publici.";
- Art. 48 din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2006: „La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se
suspendă aplicarea dispoziţiilor lit. c) şi d) ale art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările ulterioare, până la 31 decembrie 2006."
In susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate se
invocă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi acela al respectării
legilor, ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 73
alin. (1) şi (3) lit. j) privind categoriile de legi, ale art. 76 alin. (1)
privind adoptarea legilor şi hotărârilor, ale art. 108 alin. (3) privind actele
Guvernului şi ale art. 115 alin. (1), (2) şi (4) privind delegarea legislativă.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că, astfel cum rezultă încă din titlul celor două ordonanţe,
suspendarea operată prin cele două texte criticate a avut aplicabilitate doar
pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2005 şi 24 ianuarie - 31 decembrie
2006. Prin urmare, se reţine că ambele ordonanţe reprezintă acte normative cu
aplicabilitate limitată în timp. In aceste condiţii, potrivit jurisprudenţei
Curţii Constituţionale, întrucât textele legale criticate nu mai sunt în vigoare
la data pronunţării deciziei, excepţia de neconstituţionalitate ridicată, în
temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale art. 48 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicată
de Gina Boldura şi Luca Cristian Florin în Dosarul nr. 206/57/2009 al Curţii de
Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly