DECIZIE Nr.
1460 din 9 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 13 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, exceptie ridicata de
Calin Mocanu în Dosarul nr. 9.020/1/2009 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca neîntemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului,
constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 martie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 9.020/1/2009, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Exceptia a fost
ridicata de Calin Mocanu în cadrul solutionarii contestatiei în anulare
formulate împotriva Deciziei nr. 3.272 din 11 iunie 2009 a Inaltei Curti de
Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, prin care
s-a respins ca nefondat recursul declarat de acesta împotriva sentintei civile
nr. 3.373 din 3 decembrie 2008 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal, prin care s-a admis exceptia
inadmisibilitatii actiunii pentru lipsa procedurii prealabile si, în
consecinta, s-a respins actiunea în contradictoriu cu pârâtul Consiliul
Superior al Magistraturii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca i s-a restrâns în mod injust si
nerezonabil - pe motiv ca nu a respectat procedura prealabila - dreptul de
acces la instanta si posibilitatea analizarii efective, în fond, a cererii de
catre o instanta nationala, desi a exercitat în termen legal calea de atac a
recursului întemeiat pe dispozitiile art. 29 alin. (7) din Legea nr. 317/2004.
Invoca, de asemenea, jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului
referitoare la dreptul la un proces echitabil si la dreptul la acces efectiv la
o instanta de judecata.
Totodata, arata ca textele de lege criticate au o
formulare lacunara, nefacând referire într-un sens sau altul la personalul
asimilat judecatorilor si procurorilor ce participa la examenul de capacitate
organizat de Consiliul Superior al Magistraturii. Astfel, recursul declarat de
personalul asimilat judecatorilor si procurorilor împotriva hotarârii
Consiliului Superior al Magistraturii de validare a rezultatelor examenului de
capacitate va fi calificat ca actiune întemeiata pe Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, pe când un recurs identic ca temei si natura
juridica exercitat de catre un judecator sau procuror - împotriva aceleiasi
hotarâri de plen a Consiliului Superior al Magistraturii - va fi calificat ca
actiune întemeiata pe dispozitiile criticate din Legea nr. 317/2004 si va fi
solutionat de Inalta Curte de Casatie si Justitie pe fondul sau.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, deoarece dispozitiile de
lege criticate nu creeaza per se o situatie discriminatorie, legiuitorul
putând institui reglementari corespunzatoare unor proceduri speciale, adresate
unei categorii expres si limitativ prevazute de subiecti de drept. Totodata,
arata ca faptul ca, prin intermediul dispozitiilor de lege criticate, a fost
instituita o competenta speciala si exclusiva a instantei supreme în ceea ce
priveste contestarea legalitatii actelor emise de Consiliul Superior al
Magistraturii privind cariera si drepturile judecatorilor si procurorilor nu
este de natura sa îngradeasca în niciun fel liberul acces al contestatorului la
justitie, care - desi nu poate învesti Inalta Curte de Casatie si Justitie cu
cererea sa (contestatorul nefacând parte din categoria strict si limitativ
prevazuta de lege a subiectilor de drept carora norma în discutie ie este
destinata), se poate adresa instantei de drept comun în materia contenciosului
administrativ, determinata potrivit dispozitiilor art. 10 din Legea nr.
554/2004 si ale art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila, având însa
obligatia de a respecta cerintele legii-cadru, printre care si procedura
prealabila instituita de art. 7 din aceasta.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, republicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile
ulterioare, având urmatorul continut:
„(5) Hotarârile plenului privind cariera si
drepturile judecatorilor si procurorilor se redacteaza în cel mult 20 de zile
si se comunica de îndata. [...]
(7) Hotarârile prevazute la alin. (5) pot fi atacate
cu recurs, de orice persoana interesata, în termen de 15 zile de la comunicare
sau de la publicare, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca
prevederile de lege criticate încalca dispozitiile constitutionale ale art. 11
privind dreptul international si dreptul intern, ale art. 20 referitoare la
tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 privind accesul
liber la justitie, ale art. 61 privind rolul si structura Parlamentului, ale
art. 129 privind folosirea cailor de atac si ale art. 148 privind integrarea în
Uniunea Europeana, precum si dispozitiile art. 6 paragraful 1 privind dreptul
la un proces echitabil, art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv si art. 14
privind interzicerea discriminarii, din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca, asupra dispozitiilor art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr.
317/2004, raportate la art. 21 din Constitutie, s-a pronuntat prin mai multe
decizii, de exemplu, prin Decizia nr. 634 din 26 iunie 2007, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 22 august 2007, si prin
Decizia nr. 485 din 20 aprilie 2010, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 383 din 10 iunie 2010. Cu acele prilejuri, Curtea a
retinut ca textele de lege criticate prevad ca persoana interesata are
posibilitatea de a formula recurs la Sectia de contencios administrativ si
fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la hotarârea
pronuntata de plenul Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la
cariera si drepturile judecatorilor si procurorilor si de a beneficia pe tot
parcursul acestei proceduri de toate garantiile necesare asigurarii unui proces
echitabil.
Intrucât nu au aparut împrejurari noi, care sa
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în aceasta materie,
solutiile adoptate în precedent, precum si considerentele pe care acestea se
întemeiaza îsi mentin valabilitatea si în cauza de fata.
In plus, Curtea retine ca, având în vedere ca
dispozitiile de lege criticate prevad o cale de atac împotriva hotarârilor
Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la cariera si drepturile
judecatorilor si procurorilor, nu se poate sustine ca acestea îngradesc accesul
liber la justitie, garantat de art. 21 din Legea fundamentala.
Cât priveste celelalte critici ale autorului exceptiei
de neconstitutionalitate, Curtea constata ca acestea nu pot fi primite,
deoarece Curtea se pronunta numai asupra constitutionalitatii dispozitiilor de
lege criticate, iar nu asupra interpretarii date de catre instanta de judecata
unei norme de lege în vederea determinarii dispozitiilor legale aplicabile
litigiului. Or, Curtea observa ca, în realitate, autorul exceptiei critica
solutia pronuntata de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia
contencios administrativ si fiscal, si anume faptul ca aceasta a calificat
cererea sa ca fiind o actiune în contencios administrativ, careia i se aplica
regulile (inclusiv obligativitatea procedurii prealabile) prevazute de Legea
nr. 554/2004, iar nu ca fiind un recurs întemeiat pe dispozitiile art. 29 din
Legea nr. 317/2004, recurs care - asa cum a stabilit instanta de judecata - se
poate formula numai împotriva hotarârilor Consiliului Superior al Magistraturii
privind cariera si drepturile judecatorilor si procurorilor, iar nu împotriva
hotarârii Consiliului Superior al Magistraturii de validare a examenului de
capacitate sustinut de personalul de specialitate juridica asimilat
judecatorilor si procurorilor.
In final, Curtea retine ca dispozitiile constitutionale
ale art. 61 privind rolul si structura Parlamentului si ale art. 148 privind
integrarea în Uniunea Europeana nu au relevanta în cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (5) si (7) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, exceptie ridicata de
Calin Mocanu în Dosarul nr. 9.020/1/2009 al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 9 noiembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean