DECIZIE Nr. 143 din 10 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 476 din 3 iulie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia, exceptie ridicata de Vasilichia Nadu, Denisa Radu Copaceni si
Ilina-Minola-Magdalena Mirea in Dosarul nr. 988/2001 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde, pentru autorii exceptiei, avocat Sorin
Munteanu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Avocatul autorilor exceptiei considera ca dispozitiile art. 11 din Legea
nr. 213/1998 sunt constitutionale, aratand ca este de acord cu punctele de
vedere comunicate de Guvern si Avocatul Poporului. In consecinta, se solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, intrucat textul de lege criticat nu
restrange dreptul reclamantului de a se adresa instantei cu actiune in
revendicare, ci prevede regimul proprietatii statului asupra bunurilor ce fac
obiectul domeniului public. Or, potrivit dispozitiilor legale criticate, aceste
bunuri sunt supuse principiului inalienabilitatii, asa cum este statuat in art.
135 alin. (5) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 988/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 213/1998, exceptie
ridicata de Vasilichia Nadu, Denisa Radu Copaceni si Ilina-Minola-Magdalena
Mirea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
Legea nr. 213/1998 este neconstitutionala deoarece, potrivit art. 11, bunurile
cuprinse in cadrul listei-anexe la lege sunt scoase in afara circuitului civil,
iar, pe cale de consecinta, aceste bunuri nu pot face obiectul unei actiuni in
revendicare intentate de catre o persoana abuziv deposedata. Pe baza acestui
text, instantele au considerat, sustin autorii exceptiei, "ca este
nefondata o actiune in revendicare a unui teren aflat in domeniul public al
statului, date fiind dispozitiile mai sus mentionatei legi care au ca efect
faptul ca fac inoperabile prevederile art. 480 si urmatoarele din Codul
civil". Se apreciaza ca, in acest fel, se ajunge la "o restrangere a
drepturilor si libertatilor pe care Constitutia le garanteaza, restrangere
nejustificata de vreuna din situatiile prevazute la art. 49 din
Constitutie". Totodata, sunt incalcate astfel pactele si tratatele la care
Romania este parte. In cuprinsul memoriului prin care a fost formulata exceptia
sunt invocate si dispozitiile art. 135 alin. (1) si (6), precum si cele ale
art. 16 alin. (2), ale art. 20, 21, 41 si 49 din Constitutie.
In final, autorii exceptiei critica interpretarea instantelor
judecatoresti, conform careia legea "instituie imposibilitatea
revendicarii unui bun aflat in domeniul public al statului", sustinand ca
aceasta ar contraveni pactelor si tratatelor la care Romania este parte.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere se sustine ca autorii exceptiei fac o confuzie, intrucat prin
reglementarea criticata "nu este restrans dreptul reclamantului la
intentarea unei actiuni in revendicare, ci se statueaza asupra regimului
proprietatii statului asupra bunurilor ce fac obiectul domeniului public".
In masura in care bunurile respective sunt trecute sau se afla deja in domeniul
public al statului, acestea sunt supuse principiului inalienabilitatii, asa cum
este statuat in art. 135 alin. (5) din Constitutie. Astfel, Guvernul considera
neintemeiata referirea autorilor exceptiei la art. 41 si art. 135 alin. (6) din
Constitutie.
In ceea ce priveste dreptul la actiune in revendicare al unei persoane care
considera ca a fost prejudiciata, se sustine ca "acesta poate fi exercitat
si este recunoscut prin insasi legea ale carei dispozitii sunt contestate, in
cuprinsul art. 6 alin. (2), care prevede ca <<Bunurile preluate de stat
fara un titlu valabil, inclusiv cele obtinute prin vicierea consimtamantului,
pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu
fac obiectul unor legi speciale de reparatie>>". De aceea, apreciaza
Guvernul, dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213/1998 nu incalca prevederile
art. 135 alin. (1) si (6) si nici pe cele ale art. 16 alin. (2) din
Constitutie.
Referitor la sustinerea conform careia nu este respectat art. 20 din
Constitutie, se arata ca insasi Legea nr. 213/1998, prin art. 6, recunoaste
valabilitatea dispozitiilor tratatelor internationale privind drepturile omului
in dreptul intern.
In ceea ce priveste nerespectarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie
privind restrangerea exercitiului unor drepturi, in punctul de vedere al
Guvernului se sustine ca, intrucat "nu se poate constata o incalcare a
dreptului de proprietate in sensul art. 41 din Constitutie, violarea art. 49 nu
poate fi invocata", deoarece "acesta are drept obiect drepturile si libertatile
fundamentale asa cum sunt acestea precizate si reglementate in capitolul II
titlul al II-lea din Constitutie".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213/1998
sunt constitutionale. Acest punct de vedere se bazeaza pe sustinerea ca
"legea nu ingradeste posibilitatea persoanei abuziv deposedate de a
revendica bunuri pe calea unei actiuni in justitie, instanta de judecata avand
posibilitatea verificarii valabilitatii titlului statului asupra bunului
revendicat". Se face referire, de asemenea, la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, respectiv la Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998 si la
Decizia nr. 264 din 19 aprilie 2001. De altfel, Avocatul Poporului considera
ca, "prin formularea exceptiei, autorii au solicitat Curtii
Constitutionale sa se pronunte asupra modului de interpretare si aplicare a
legii", ceea ce, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, nu poate face obiect al controlului de constitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
autorilor exceptiei si ale procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile
art. 11 din Legea nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietatea publica si
regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificarile ulterioare.
Desi exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata cu privire la Legea
nr. 213/1998, in intregul ei, din motivarea exceptiei, precum si din
precizarile autorilor exceptiei formulate in memoriul depus la instanta, Curtea
constata ca este criticat, in realitate, doar art. 11 din lege, text care are
urmatorul cuprins: "(1) Bunurile din domeniul public sunt inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile, dupa cum urmeaza:
a) nu pot fi instrainate; ele pot fi date numai in administrare,
concesionate sau inchiriate, in conditiile legii;
b) nu pot fi supuse executarii silite si asupra lor nu se pot constitui
garantii reale;
c) nu pot fi dobandite de catre alte persoane prin uzucapiune sau prin
efectul posesiei de buna-credinta asupra bunurilor mobile.
(2) Actele juridice incheiate cu incalcarea prevederilor alin. (1) privind
regimul juridic al bunurilor din domeniul public sunt lovite de nulitate
absoluta."
Autorii exceptiei sustin ca aceste prevederi legale contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (6) privind ocrotirea proprietatii
si, respectiv, inviolabilitatea proprietatii private, ale art. 16 alin. (2)
privind egalitatea in drepturi, ale art. 20 care reglementeaza tratatele
internationale privind drepturile omului, ale art. 21 privind accesul liber la
justitie, ale art. 41 privind protectia proprietatii private si celor ale art.
49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Prevederile legale criticate stabilesc regimul proprietatii publice,
dezvoltand si precizand continutul dispozitiei art. 135 alin. (5) din
Constitutie, potrivit careia "Bunurile proprietate publica sunt
inalienabile". In temeiul acestui principiu constitutional, dezvoltat prin
dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213/1998, bunurile care fac obiect al
proprietatii publice sunt scoase din circuitul civil general. Or, este evident
ca inalienabilitatea bunurilor care constituie obiect al dreptului de
proprietate publica impune nu numai solutia interdictiei instrainarii lor, ci,
ca o consecinta, si imposibilitatea dobandirii acestora de catre terti prin
oricare alt mod de dobandire reglementat de lege.
In consecinta, din analiza comparativa a dispozitiilor legale criticate si
a prevederilor constitutionale invocate in sustinerea exceptiei nu rezulta ca
art. 11 din Legea nr. 213/1998 ar incalca dispozitiile constitutionale ale art.
41 si ale art. 135 alin. (1) si (6).
In legatura cu invocarea, in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate,
a art. 20 din Constitutie, Curtea constata ca autorii exceptiei nu au indicat
nici un tratat international privind drepturile omului care sa fi fost incalcat
de prevederile criticate. Exceptia este, sub acest aspect, nemotivata, nefiind
deci respectate dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
Din examinarea dispozitiilor legale criticate, Curtea retine ca nu este
restrans dreptul reclamantilor la intentarea unei actiuni in revendicare, ci,
astfel cum s-a mai aratat, se statueaza asupra regimului proprietatii statului
privind bunurile ce fac obiectul domeniului public, o data ce acestea au fost
astfel declarate si incadrate. In aceste conditii nu este incalcat nici accesul
la justitie al celor interesati, principiu prevazut de art. 21 din Constitutie,
si nici principiul constitutional al egalitatii in drepturi.
De altfel, Curtea observa ca, in cauza, ceea ce se judeca la instanta este
actiunea in revendicare a unui teren. Or, sub acest aspect, Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, a stabilit, la art. 5 alin. (1), ca
"Apartin domeniului public terenurile pe care sunt amplasate constructii
de interes public, piete, cai de comunicatii [...]", iar la alin. (2) al
aceluiasi articol s-a prevazut ca "Terenurile care fac parte din domeniul
public sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Ele nu pot fi
introduse in circuitul civil decat daca, potrivit legii, sunt dezafectate din
domeniul public".
Pe de alta parte, este de mentionat ca Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989 prevede, la art. 8 alin. (1), ca "Nu intra sub incidenta
prezentei legi terenurile al caror regim juridic este reglementat prin Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si prin Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997".
Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, in conditiile in care autorilor exceptiei nu li s-a restrans, prin
prevederile legale criticate, exercitiul vreunuia dintre drepturile sau
libertatile inscrise in Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,
exceptie ridicata de Vasilichia Nadu, Denisa Radu Copaceni si
Ilina-Minola-Magdalena Mirea in Dosarul nr. 988/2001 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta