DECIZIE Nr. 137*) din 12 noiembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 29 ianuarie 1997
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 martie 1995, pronuntata in Dosarul nr. 1.672/1994,
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 76/1992 si a
Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, invocata de Societatea Comerciala
"Armit" - S.R.L. In sustinerea exceptiei, cat priveste
neconstitutionalitatea Legii nr. 76/1992, se arata ca "o lege nu poate
interveni in libera contractare a partilor, cat timp nu se incalca ordinea
publica prin crearea de avantaje neprevazute in contract in favoarea uneia
dintre parti, si nici nu poate dezechilibra contractul acordand uneia dintre
parti dreptul de a fixa scadenta ulterior contractului", iar cu privire la
neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, ca aceasta "nu
are dreptul constitutional de a modifica o lege majorand penalizarea".
Exprimandu-si opinia, Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia comerciala
considera exceptia de neconstitutionalitate neintemeiata, deoarece Legea nr.
76/1992 si Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu contravin prevederilor
Constitutiei. Se apreciaza ca scopul urmarit de legiuitor prin adoptarea
dispozitiilor normative in discutie a fost acela de evitare a blocajului
financiar manifestat la nivelul economiei nationale, datorat intarzierii
efectuarii platilor din partea agentilor economici. Aceste prevederi sunt in
concordanta cu dispozitiile art. 36 din Codul comercial si ale art. 1.362 din
Codul civil.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor si dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a
Legii nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din
actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar si a Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici.
Exceptia de neconstitutionalitate invocata se refera la Legea nr. 76/1992
si la Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, dar, in speta, obiectul litigiului il
constituie plata contravalorii unor produse, a penalitatilor de intarziere in
decontare si a despagubirilor aferente. Potrivit prevederilor art. 23 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, "obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
poate constitui numai o prevedere dintr-o lege sau ordonanta de care depinde
judecarea cauzei" si, in consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte numai
cu privire la prevederile art. 7 din Legea nr. 76/1992, in redactarea
nemodificata prin Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, deoarece, prin Legea nr.
12/1995 de aprobare a ordonantei, modificarea textului art. 7 a fost eliminata.
Art. 7 din Legea nr. 76/1992, republicata, prevede: "In cazul
neindeplinirii, in termen de 30 de zile de la data scadentei, a obligatiilor
prevazute la art. 6 alin. 1, debitorii vor plati, in afara sumei datorate, o
penalitate de 0,15% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia situatiei in
care in conventii sau in alte acte au fost stipulate penalitati mai mari.
In conventiile comerciale dintre agentii economici, indiferent de forma in
care acestea se incheie, partile au obligatia de a prevedea penalitati pentru
intarziere in decontare de minimum 0,15% pentru fiecare zi de intarziere, in
afara altor penalitati contractuale ce pot fi stipulate.
Totalul penalitatilor pentru intarziere in decontare, prevazute la alin. 1
si 2, nu poate depasi cuantumul sumei asupra carora sunt calculate.
In cazul in care penalitatile prevazute in prezentul articol nu acopera
integral prejudiciul suportat prin intarzierea efectuarii platii, creditorul va
putea solicita acordarea de daune in completare, potrivit dispozitiilor din
dreptul comun".
Cu privire la constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 76/1992, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 89 din 4 octombrie 1995,
ramasa definitiva prin Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996, ambele publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996.
Prin Decizia nr. 89/1995 a fost respinsa exceptia de neconstitutionalitate
a art. 7 din Legea nr. 76/1992, republicata, retinandu-se, in esenta,
urmatoarele:
Posibilitatea limitarii prin lege a libertatii de vointa a partilor, in caz
de neexecutare a obligatiilor asumate, in speta prin instituirea unei clauze
penale minime, cu caracter obligatoriu, este acceptata si practicata in
economiile liberale, nefiind o creatie a Legii nr. 76/1992. Insesi prevederile
art. 1.088 din Codul civil stabilesc ca daunele-interese se cuvin fara
necesitatea dovedirii unei pagube, ele fiind datorate din ziua cererii de
chemare in judecata, in afara de cazurile in care, dupa lege, dobanda curge de
drept. De asemenea, art. 43 din Codul comercial prevede ca datoriile in bani
produc dobanda de drept. Asadar, instituirea penalitatii criticate,
contractuala sau pe cale legislativa, nu aduce atingere libertatii si principiului
consensualismului, caci partile sunt libere sa incheie orice contract permis de
lege, potrivit propriului lor acord de vointa, neexistand nimic
neconstitutional in faptul ca neexecutarea obligatiilor asumate da dreptul
creditorului, in conditiile reglementate de lege, sa poata pretinde un minimum
de penalitati pe care aceasta le instituie.
S-a retinut, de asemenea, ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/1992,
republicata, operand in mod egal fata de toti subiectii raporturilor
contractuale, nu constituie nici o incalcare a principiului egalitatii partilor
contractante, fiind de retinut ca principiul stipulat la art. 16 alin. (1) din
Constitutie este cel al egalitatii in drepturi a cetatenilor.
In considerarea obligatiei sale constitutionale prevazute la art. 134 alin.
(2) lit. a), statul este in masura sa introduca, prin mijloacele legale ce-i
stau la dispozitie, mecanisme financiare si juridice apte sa descurajeze
rau-platnicii, evitand blocajul financiar si constituind, pe aceasta cale, un minimum
de garantie pentru agentii economici corecti, fapt care raspunde interesului
public ca economia nationala sa functioneze corespunzator in conditiile proprii
economiei de piata din actuala perioada de tranzitie.
Argumentele care au fundamentat aceasta decizie subzista si in cauza de
fata, neexistand motive care sa determine schimbarea practicii Curtii. De
altfel, neconstitutionalitatea prevederilor art. 7 din Legea nr. 76/1992,
republicata, a mai fost invocata de catre Societatea Comerciala "Armit"
- S.R.L. in cauza solutionata prin deciziile sus-mentionate, astfel ca, sub
acest aspect, reiterarea exceptiei este inadmisibila, fiind contrara
autoritatii lucrului judecat, asa cum s-a statuat in practica jurisdictionala a
Curtii, conform Deciziei nr. 27 din 25 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 15 iulie 1993.
In dosarul de fata s-a invocat si faptul ca Legea nr. 76/1992 ar
"dezechilibra contractul, acordand uneia dintre parti dreptul de a fixa
scadenta ulterior contractului". Aceasta critica priveste dispozitia art.
6 alin. 2 din Legea nr. 76/1992, potrivit careia, "in cazul platilor
pentru care nu este prevazuta scadenta, aceasta se stabileste de creditor, prin
instiintarea debitorului cu cel putin 10 zile inaintea termenului de
plata".
In legatura cu aceasta sustinere se retine ca art. 6 alin. 2 din Legea nr.
76/1992 nu numai ca nu "dezechilibreaza" contractul, ci instituie o
masura de protectie pentru debitor, deoarece prevede ca scadenta obligatiei acestuia,
care se stabileste de catre creditor, trebuie precedata de instiintarea
adresata debitorului cu cel putin 10 zile inainte. Intr-adevar, este de
principiu ca, in cazul in care contractul nu stabileste nici un termen pentru
executarea obligatiei debitorului, creditorul poate cere plata oricand. Acest
principiu nu consacra o inegalitate a partilor, ci corespunde pe deplin vointei
prezumate a acestora, deoarece obligatiile sunt stabilite prin contract in
scopul de a fi executate si, daca creditorul n-ar fi indreptatit sa
stabileasca, in cazul dat, scadenta, debitorul n-ar putea fi obligat niciodata
la executare.
In consecinta, si aceasta sustinere urmeaza a fi respinsa.
Si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 18/1994 de modificare a Legii nr. 76/1992, in legatura cu care se sustine
ca "nu are dreptul constitutional de a modifica o lege majorand
penalizarea", urmeaza a fi respinsa.
Art. I din Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, emisa in temeiul
Legii nr. 4/1994, prevede modificarea art. 7 din Legea nr. 76/1992, dar
articolul unic din Legea nr. 12 din 3 februarie 1995 pentru aprobarea
ordonantei dispune eliminarea art. I din aceasta. Ca atare, rezulta ca, la data
publicarii Legii nr. 12/1995 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, adica
7 februarie 1995, textul art. 7 este cel din Legea nr. 76/1992, republicata,
respectiv cel care stabileste cuantumul penalizarii de intarziere in decontare
de 0,15% pentru fiecare zi de intarziere, in afara altor penalitati
contractuale ce pot fi stipulate.
Deoarece incheierea de sesizare prin care Curtea este investita cu exceptia
de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 este din 21 martie
1995, deci ulterioara Legii nr. 12/1995, rezulta ca exceptia cu privire la
aceasta este lipsita de obiect si urmeaza a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 76/1992, republicata, si a Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994, invocata de Societatea Comerciala "Armit" -
S.R.L., in Dosarul nr. 1.672/1994 al Tribunalului Municipiului Bucuresti -
Sectia comerciala.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 12 noiembrie 1996.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu