DECIZIE Nr. 136 din 7 decembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 25 ianuarie 1995
Vasile Gionea - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de catre Ministerul Public si
Bozdog Ovidiu Nicolae impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 81 din 15
iulie 1994.
La apelul nominal au lipsit partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera ca recursul Ministerului Public a fost retras,
iar recursul formulat de Bozdog Ovidiu Nicolae este declarat in termen si
motivat.
Procurorul pune concluzii de respingere a recursului, solutia pronuntata
fiind in concordanta cu prevederile constitutionale, precum si cu
reglementarile internationale in materie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata cu recurs, motivele invocate, prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 81 din 15 iulie 1994, Curtea Constitutionala a admis, in
parte, exceptia de neconstitutionalitate privind art. 200 alin. 1 din Codul
penal, invocata de Bozdog Ovidiu Nicolae, Banu Ovidiu, Blaga Lucian, Stoica
Iordan Ciprian, Hopris Florin Petru si Nastase Gheorghe Cristian, si a constatat
ca prevederile acestui alineat sunt neconstitutionale in masura in care se
aplica relatiilor sexuale intre persoane majore de acelasi sex, liber
consimtite, care nu sunt savarsite in public ori nu produc scandal public.
Totodata, Curtea a respins exceptia privind art. 200 alin. 2 din Codul penal,
invocata de Bozdog Ovidiu Nicolae si Blaga Lucian.
Impotriva acestei decizii au declarat recurs Ministerul Public si Bozdog
Ovidiu Nicolae.
Cu privire la recursul Ministerului Public, intrucat, prin adresa nr.
45654/7420/P/1994 a Parchetului General de pe langa Curtea Suprema de Justitie,
procurorul general a comunicat ca, potrivit art. 330^4 din Codul de procedura
civila, isi retrage recursul, urmeaza a se lua act de aceasta cerere.
Prin recursul formulat de Bozdog Ovidiu Nicolae se solicita admiterea lui
si modificarea deciziei atacate, in sensul de a se constata ca intreg articolul
200 din Codul penal este neconstitutional. In motivarea recursului se invoca,
in principal, art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, precum si
Amendamentul nr. 8 al Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei. Se sustine,
in esenta, ca in recomandarea facuta prin amendamentul sus-mentionat de catre
Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei nu se face nici o distinctie intre
adulti si minori, fapta fiind unica, doar subiectii diferiti. Intrucat aceasta
distinctie nu se regaseste in Conventia Europeana a Drepturilor Omului si cum
art. 20 alin. (2) din Constitutia Romaniei consacra principiul prioritatii normei
de drept international, se apreciaza ca instanta de contencios constitutional
avea obligatia sa declare ca fiind neconstitutional intreg articolul 200 din
Codul penal.
Recursul nu este intemeiat.
Art. 200 alin. 1 din Codul penal prevede ca relatiile sexuale intre
persoane de acelasi sex se pedepsesc cu inchisoarea de la unu la 5 ani. Alin. 2
al aceluiasi articol prevede ca fapta prevazuta la alin. 1, savarsita asupra
unui minor, asupra unei persoane in imposibilitatea de a se apara ori de a-si exprima
vointa, sau prin constrangere, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
In analiza motivelor de recurs este necesar a se face distinctie intre
criticile aduse deciziei in legatura cu prevederile alin. 1 si criticile
referitoare la prevederile alin. 2 ale art. 200 din Codul penal. Aceasta
distinctie se impune deoarece dispozitiile art. 200 alin. 1 din Codul penal au
fost declarate neconstitutionale, in anumite conditii, iar alin. 2 al aceluiasi
articol nu a fost declarat neconstitutional, exceptia fiind respinsa.
Cu privire la art. 200 alin. 1 din Codul penal, prin decizia recurata s-a
statuat ca prevederile respective sunt neconstitutionale in masura in care se
aplica relatiilor sexuale intre persoane majore de acelasi sex, liber
consimtite, care nu sunt savarsite in public ori nu produc scandal public.
Recurentul sustine ca referirea la persoane majore nu ar fi conforma
Amendamentului nr. 8 al Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei la Raportul
asupra cererii de aderare a tarii noastre la acest consiliu, ceea ce evident
este inexact, deoarece din cuprinsul acestui raport rezulta ca recomandarea are
in vedere cerinta de a nu mai fi incriminate actele homosexuale, savarsite in
privat, intre adultii care au consimtit la acestea.
Chiar daca nu ar fi existat aceasta circumstantiere, solutia nu putea fi
alta tinand seama de prevederile art. 26 alin. (2) din Constitutie potrivit
carora "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu
incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele
moravuri". Este evident ca relatiile homosexuale cu un minor sau in
public, ori care au produs scandal public, sunt contrare bunelor moravuri. De
asemenea, astfel de relatii aduc atingere si ordinii publice ce ar putea fi grav
afectata datorita consecintelor unor asemenea relatii in planul moralei
publice. Din cuprinsul art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului
rezulta ca dreptul persoanei la respectul vietii sale private nu exclude
atributul legiuitorului de a stabili masurile necesare intr-o societate
democrata, pentru apararea ordinii publice, protejarea sanatatii, moralei, a
drepturilor si libertatilor altora. Deci, acest drept poate fi exercitat numai
atunci cand el corespunde cerintelor moralei si ordinii publice si nu aduce o
atingere drepturilor altora. Recurentul absolutizeaza dreptul pe care il are
orice persoana la respectul vietii sale private ca si cum aceste cerinte nici
nu ar exista. O asemenea conceptie este insa contrara principiilor statului de
drept si regimului nostru constitutional care presupun intotdeauna
interpretarea sistematica a drepturilor cetatenilor, ceea ce, in speta,
inseamna si dreptul minorilor la protectie, consacrat in art. 45 alin. (1) din
Constitutie, precum si a dreptului fiecarui cetatean de a pretinde statului sa
apere morala publica si bunele moravuri. Pentru aceste motive, criticile facute
de recurent referitoare la prevederile art. 200 alin. 1 din Codul penal sunt
nefondate.
In legatura cu alin. 2 al art. 200 din Codul penal, trebuie mentionat ca in
motivarea recursului nu se face o critica speciala acestor dispozitii. In afara
considerentelor expuse cu privire la alin. 1, trebuie subliniat faptul ca alin.
2 al art. 200 din Codul penal se refera, in principal, la savarsirea faptei fara
consimtamant. Acest lucru rezulta din enumerarea subiectilor pasivi aratati de
alin. 2 al art. 200: minori, persoane in imposibilitatea de a se apara ori de
a-si exprima vointa, sau prin constrangere. In simile ratio, aceasta este si
situatia minorului. Fata de prevederile art. 26 alin. (1) din Constitutie, care
instituie obligatia autoritatilor publice de a respecta viata intima, familiala
si privata, evident ca dispozitiile sale au in vedere protectia impotriva
violarii acestui drept de catre oricine, inclusiv de catre persoanele fizice.
Or, stabilirea de relatii homosexuale fara liber consimtamant, cat si, in
general, stabilirea de relatii sexuale intre persoane de sex opus fara liber
consimtamant constituie o incalcare evidenta a dreptului prevazut de art. 26
alin. (1) din Constitutie privind respectarea si ocrotirea vietii intime,
familiale si private a cetatenilor.
De altminteri, interpretarea data in decizia recurata nu contravine nici
art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, care prevede ca amestecul
unei autoritati publice in viata privata a cuiva nu este, prin ea insasi,
condamnabila cate vreme ea are loc potrivit legii si in interesul apararii unor
valori morale ori al protejarii drepturilor altora.
Fata de cele aratate, rezulta ca nici critica facuta de recurent deciziei
atacate cu privire la art. 200 alin. 2 din Codul penal nu este fondata.
Examinind si din oficiu decizia recurata, se constata ca nu sunt motive
care sa justifice modificarea ei, astfel ca recursul urmeaza a fi respins.
Vazand si prevederile art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si ale art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A c) si ale
art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Ia act de retragerea recursului declarat de Ministerul Public impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 81 din 15 iulie 1994.
2. Respinge recursul declarat de Bozdog Ovidiu Nicolae impotriva aceleiasi
decizii.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 7 decembrie 1994.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada