Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIA Nr

DECIZIA   Nr. 134 din 20 octombrie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 57 din  9 februarie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/1997, invocata de Societatea Comerciala "Silicom" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 838/1998 al Judecatoriei Arad.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 13 octombrie 1998, in prezenta reprezentantului Ministerului Public, a autoarei exceptiei si in lipsa celorlalte parti legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 20 octombrie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Judecatoria Arad, prin Incheierea din 9 martie 1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997, ridicata de Societatea Comerciala "Silicom" - S.R.L. din Arad.
    Prin exceptia de neconstitutionalitate invocata se sustine ca dispozitiile Legii nr. 105/1997, in totalitatea lor, contravin prevederilor art. 16 si 21, precum si art. 41, 53 si 138 din Constitutie. Motivarea acesteia este formulata intr-o cerere separata, depusa la instanta de judecata, prin care se arata ca in lege se foloseste termenul "cale de atac administrativa" in loc de "cale administrativ-jurisdictionala", iar Curtea Constitutionala nu a examinat, chiar si in situatia procedurilor administrativ-jurisdictionale, posibilitatea ca acestea sa fie date spre rezolvare in sarcina aceluiasi organ care a stabilit obligatia. Procedandu-se astfel, organele de constatare au o situatie privilegiata fata de ceilalti justitiabili, incalcandu-se principiul constitutional al egalitatii in drepturi. Se sustine totodata ca si termenele stabilite de Legea nr. 105/1997 sunt neconstitutionale, deoarece impiedica cetatenii de a se adresa instantelor cu rapiditate si fara cheltuieli suplimentare.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca neintemeiata, deoarece dispozitiile Legii nr. 105/1997 nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie privind liberul acces la justitie. Astfel cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, procedurile administrativ-jurisdictionale sunt legitime. Cat priveste sustinerea ca in lege se vorbeste despre o alta notiune, si anume despre "cai de atac administrative", instanta o apreciaza ca netemeinica, deoarece este vorba despre o procedura administrativa prealabila, iar instituirea procedurii in fata instantelor judecatoresti competente este reglementata separat prin art. 9 din Legea nr. 105/1997.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat Legea nr. 105/1997 a prevazut o cale administrativa de solutionare a plangerilor, care nu are nici o legatura cu impiedicarea accesului la justitie. Prin art. 9 se prevede ca impotriva deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune la instanta judecatoreasca.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile autoarei exceptiei, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
    In esenta, autorul exceptiei se refera la caile de atac si termenele prevazute de Legea nr. 105/1997 in vederea rezolvarii obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.
    Prin aceasta lege este reglementata o procedura administrativa pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor privind sumele constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, prin care cei nemultumiti solicita diminuarea sau anularea impozitelor, taxelor, contributiilor la fondurile speciale, a majorarilor de intarziere sau a penalitatilor si amenzilor ori a altor sume. Competenta de solutionare apartine organului care a intocmit actul de impunere sau de control, precum si, dupa caz, organelor ierarhic superioare.
    Aceasta procedura nu incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, pe de o parte, numai aceste organe, sub imperiul respectarii prevederilor legale, pot face o corecta verificare pentru inlaturarea posibilelor erori, iar pe de alta parte, principiul constitutional are in vedere numai cetatenii, nu si persoanele juridice. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995.
    Potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Constitutie, nici o lege nu poate ingradi exercitarea accesului liber la justitie. Acest principiu nu este incalcat, deoarece art. 9 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 prevede ca "impotriva deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune, in termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la instanta judecatoreasca prevazuta in legea speciala de instituire a impozitelor si taxelor locale contestate".
    Modul in care este denumita procedura de constatare - cale de atac administrativa, iar nu cale administrativ-jurisdictionala - nu are nici o relevanta asupra continutului real al institutiei respective, iar faptul ca prin lege s-au instituit mai multe modalitati consecutive de realizare a procedurii administrative pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor impotriva actelor intocmite de organele Ministerului Finantelor, iar nu una singura, este o optiune a organului legislativ si nu o problema de constitutionalitate.
    Prin instituirea procedurilor si termenelor in modalitatea reglementata in Legea nr. 105/1997 nu este ingradit liberul acces la justitie al cetatenilor. Asupra acestor aspecte Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 36 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, ocazie cu care s-a stabilit ca instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara principiului accesului liber la justitie, atata timp cat decizia organului administrativ poate fi atacata la instanta judecatoreasca.
    Prevederile art. 53 si 138 din Constitutie nu sunt incalcate prin dispozitia legala atacata. Aceste texte constitutionale reglementeaza obligatia ca sistemul legal de impuneri sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale si, respectiv, faptul ca impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc prin lege. Or, legea nr. 105/1997, asa cum s-a mai aratat, nu are in vedere stabilirea taxelor, impozitelor sau a altor contributii catre stat, ci procedura de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor privind impozitele, taxele si alte venituri bugetare.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie invocata de Societatea Comerciala "Silicom" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 838/1998 al Judecatoriei Arad.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                      LUCIAN MIHAI

                             Magistrat asistent,
                             Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 134/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 134 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 134/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu