DECIZIA Nr. 134 din 20 octombrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 din 9 februarie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Legii nr. 105/1997, invocata de Societatea Comerciala "Silicom" -
S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 838/1998 al Judecatoriei Arad.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 13 octombrie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public, a autoarei exceptiei si in
lipsa celorlalte parti legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la
acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru data de 20 octombrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Arad, prin Incheierea din 9 martie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997,
ridicata de Societatea Comerciala "Silicom" - S.R.L. din Arad.
Prin exceptia de neconstitutionalitate invocata se sustine ca dispozitiile
Legii nr. 105/1997, in totalitatea lor, contravin prevederilor art. 16 si 21,
precum si art. 41, 53 si 138 din Constitutie. Motivarea acesteia este formulata
intr-o cerere separata, depusa la instanta de judecata, prin care se arata ca
in lege se foloseste termenul "cale de atac administrativa" in loc de
"cale administrativ-jurisdictionala", iar Curtea Constitutionala nu a
examinat, chiar si in situatia procedurilor administrativ-jurisdictionale,
posibilitatea ca acestea sa fie date spre rezolvare in sarcina aceluiasi organ
care a stabilit obligatia. Procedandu-se astfel, organele de constatare au o
situatie privilegiata fata de ceilalti justitiabili, incalcandu-se principiul
constitutional al egalitatii in drepturi. Se sustine totodata ca si termenele
stabilite de Legea nr. 105/1997 sunt neconstitutionale, deoarece impiedica
cetatenii de a se adresa instantelor cu rapiditate si fara cheltuieli
suplimentare.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca neintemeiata,
deoarece dispozitiile Legii nr. 105/1997 nu contravin prevederilor art. 21 din
Constitutie privind liberul acces la justitie. Astfel cum a statuat Curtea
Constitutionala prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, procedurile
administrativ-jurisdictionale sunt legitime. Cat priveste sustinerea ca in lege
se vorbeste despre o alta notiune, si anume despre "cai de atac
administrative", instanta o apreciaza ca netemeinica, deoarece este vorba
despre o procedura administrativa prealabila, iar instituirea procedurii in
fata instantelor judecatoresti competente este reglementata separat prin art. 9
din Legea nr. 105/1997.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat Legea nr. 105/1997 a prevazut
o cale administrativa de solutionare a plangerilor, care nu are nici o legatura
cu impiedicarea accesului la justitie. Prin art. 9 se prevede ca impotriva
deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune la instanta
judecatoreasca.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
autoarei exceptiei, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
In esenta, autorul exceptiei se refera la caile de atac si termenele
prevazute de Legea nr. 105/1997 in vederea rezolvarii obiectiunilor,
contestatiilor si plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele
de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.
Prin aceasta lege este reglementata o procedura administrativa pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor privind sumele
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, prin care cei nemultumiti solicita diminuarea sau
anularea impozitelor, taxelor, contributiilor la fondurile speciale, a
majorarilor de intarziere sau a penalitatilor si amenzilor ori a altor sume.
Competenta de solutionare apartine organului care a intocmit actul de impunere
sau de control, precum si, dupa caz, organelor ierarhic superioare.
Aceasta procedura nu incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut la
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, pe de o parte, numai aceste
organe, sub imperiul respectarii prevederilor legale, pot face o corecta
verificare pentru inlaturarea posibilelor erori, iar pe de alta parte,
principiul constitutional are in vedere numai cetatenii, nu si persoanele
juridice. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr.
102 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 287 din 11 decembrie 1995.
Potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Constitutie, nici o lege nu
poate ingradi exercitarea accesului liber la justitie. Acest principiu nu este
incalcat, deoarece art. 9 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 prevede ca
"impotriva deciziei Ministerului Finantelor se poate face actiune, in
termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la instanta judecatoreasca
prevazuta in legea speciala de instituire a impozitelor si taxelor locale
contestate".
Modul in care este denumita procedura de constatare - cale de atac
administrativa, iar nu cale administrativ-jurisdictionala - nu are nici o
relevanta asupra continutului real al institutiei respective, iar faptul ca
prin lege s-au instituit mai multe modalitati consecutive de realizare a
procedurii administrative pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si
plangerilor impotriva actelor intocmite de organele Ministerului Finantelor,
iar nu una singura, este o optiune a organului legislativ si nu o problema de
constitutionalitate.
Prin instituirea procedurilor si termenelor in modalitatea reglementata in
Legea nr. 105/1997 nu este ingradit liberul acces la justitie al cetatenilor.
Asupra acestor aspecte Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia
nr. 36 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, ocazie cu care s-a stabilit ca
instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara
principiului accesului liber la justitie, atata timp cat decizia organului
administrativ poate fi atacata la instanta judecatoreasca.
Prevederile art. 53 si 138 din Constitutie nu sunt incalcate prin dispozitia
legala atacata. Aceste texte constitutionale reglementeaza obligatia ca
sistemul legal de impuneri sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale si,
respectiv, faptul ca impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de
stat se stabilesc prin lege. Or, legea nr. 105/1997, asa cum s-a mai aratat, nu
are in vedere stabilirea taxelor, impozitelor sau a altor contributii catre
stat, ci procedura de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si
plangerilor privind impozitele, taxele si alte venituri bugetare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, exceptie invocata de Societatea
Comerciala "Silicom" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 838/1998 al
Judecatoriei Arad.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 octombrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta