ORDIN
Nr. 612 din 22 aprilie 2005
privind atributiile si functionarea Comisiei interimare pentru managerii
publici, infiintata in temeiul art. 21 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului
public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 452/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 11 mai 2005

Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (2) si ale art. 21 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului
special al functionarului public denumit manager public, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 452/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si prevederile art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 6/2005,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Comisia interimara pentru managerii publici, denumita in continuare Comisia
interimara, infiintata in temeiul art. 21 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului
public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 452/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in
continuare Ordonanta, urmareste respectarea interesului public si asigura
transparenta, impartialitatea, reprezentativitatea si obiectivitatea in
exercitarea, ca organism independent, a atributiilor ce decurg din prevederile
Ordonantei, ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004
privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager
public, precum si din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Componenta si structura Comisiei interimare sunt stabilite prin ordin
al ministrului administratiei si internelor, avandu-se in vedere reprezentarea
urmatoarelor categorii: autoritati si institutii publice, organizatii
neguvernamentale si institutii de invatamant superior, organizatii mass-media.
(2) Pe durata proiectelor PHARE din domeniul reformei functiei publice din
administratia publica se asigura reprezentarea in Comisia interimara si a
categoriei expertilor din state membre ale Uniunii Europene.
Art. 3
(1) Calitatea de membru al Comisiei interimare se poate pierde in
urmatoarele conditii:
a) la solicitarea scrisa a persoanei;
b) de drept, in caz de deces sau de pierdere a capacitatii civile a
persoanei;
c) condamnarea definitiva pentru fapte penale care il fac incompatibil cu
aceasta calitate;
d) existenta unui conflict de interese;
e) pierderea functiei in virtutea careia a fost nominalizat;
f) neexercitarea sau exercitarea in mod necorespunzator a atributiilor si
responsabilitatilor ce ii revin;
g) producerea, cu rea-credinta, de prejudicii morale sau materiale Comisiei
interimare prin activitatea proprie, indiferent daca activitatea in cauza are
sau nu are legatura cu calitatea de membru al acesteia;
h) nerespectarea hotararilor Comisiei interimare;
i) incapacitate pe motiv medical, ce il impiedica sa participe la sedintele
Comisiei interimare;
j) alte incompatibilitati prevazute de lege;
k) la propunerea echipelor de asistenta tehnica ale proiectelor din
domeniul reformei functiei publice din administratia publica, finantate prin
Programul PHARE, pe durata acestor proiecte.
(2) Incadrarea in unul dintre cazurile prevazute la alin. (1) lit. c) - i)
se analizeaza si se hotaraste in sedinta de catre Comisia interimara.
(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. c) Comisia interimara poate propune
suspendarea din functia de membru a persoanei in cauza, incepand cu data
inceperii urmaririi penale pana la ramanerea definitiva si irevocabila a
hotararii judecatoresti.
(4) Comisia interimara hotaraste, in situatiile prevazute la alin. (2) si
(3), fara votul membrului in cauza, care in acest caz nu are drept de vot.
Art. 4
Presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintele Comisiei interimare
sunt alesi de catre membrii acesteia, din randul lor, pe categoriile prevazute
la art. 2 alin. (1).
Art. 5
In situatia pierderii calitatii de membru potrivit art. 3, sunt aplicabile
prevederile art. 2 si, dupa caz, ale art. 4.
Art. 6
(1) La sedintele Comisiei interimare poate participa, fara drept de vot, un
numar de maximum 15 observatori, care au dreptul de a interveni in cazul
constatarii unor neregularitati sau vicii in aplicarea procedurilor aprobate.
(2) Observatorii prevazuti la alin. (1) sunt propusi si invitati, inainte
sau la data sedintei, de catre echipele de asistenta tehnica ale proiectelor
din domeniul reformei functiei publice din administratia publica, finantate
prin Programul PHARE, cu acordul Comisiei interimare.
Art. 7
(1) Comisia interimara are urmatoarele atributii principale privind
mecanismul de gestionare a functiei publice de manager public:
a) de monitorizare: informare periodica privind respectarea procedurilor de
gestionare a functiei publice de manager public, prevazute la art. 22 alin. (2)
lit. a) din Ordonanta, denumite in continuare procese, in raport cu obiectivele
initiale stabilite pentru procesele respective;
b) de supraveghere: inspectie si urmarire a tuturor proceselor prevazute la
lit. a), in ansamblul lor, pentru a observa daca autoritatile si institutiile
publice responsabile, precum si, dupa caz, echipele de asistenta tehnica ale
proiectelor din domeniul administratiei publice finantate prin Programul PHARE
aplica procedurile stabilite pentru implementarea corespunzatoare a acestor
procese, denumite in continuare proceduri;
c) de evaluare: analizare si aprobare a rezultatelor aplicarii procedurilor
de evaluare si, dupa caz, elaborare de propuneri de imbunatatire a procedurilor
de catre autoritatile si institutiile publice responsabile;
d) de asigurare, raportare si publicare a masurilor luate pentru garantarea
transparentei, impartialitatii si obiectivitatii procedurilor folosite in
exercitarea atributiilor sale;
e) de a decide in domeniile sale de competenta: confirmare finala a
rezultatelor aplicarii intocmai a procedurilor stabilite pentru situatiile
respective, stabilirea treptei profesionale de incadrare ca manager public,
stabilirea clasamentului final al absolventilor;
f) de urmarire a aplicarii procedurilor Programului PHARE privind
selectarea, constituirea si functionarea grupurilor de experti si de alti
specialisti in domeniul evaluarii;
g) de a confirma, pentru absolventii proiectului prevazut la art. 21 alin.
(1) din Ordonanta, componenta "Stagiari 2003 - 2004", la propunerea
secretariatului Comisiei interimare, atributiile si responsabilitatile generale
si cele specifice minimale ce vor fi avute in vedere pana la aprobarea lor prin
normele metodologice prevazute la art. 22 alin. (2) din Ordonanta, la
intocmirea fisei posturilor respective de manager public.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), Comisia interimara:
a) aproba regulamentul propriu de organizare si functionare, la propunerea
echipelor de asistenta tehnica;
b) urmareste aplicarea si, dupa caz, aproba procedurile privind constituirea
si functionarea grupurilor de experti si de alti specialisti in domeniile sale
de competenta;
c) pentru fundamentarea deciziilor sale, poate solicita, prin intermediul
secretariatului Comisiei interimare, prestarea, pe baza de contract, a serviciilor
de asistenta tehnica, consultanta, expertiza de specialitate, a altor servicii
necesare, de catre personalitati recunoscute in domeniu si de la alti
prestatori de asemenea servicii, de inalta calificare;
d) propune autoritatilor si institutiilor publice, precum si altor
structuri implicate in procesul respectiv, reanalizarea masurilor care nu
respecta prevederile Ordonantei sau ale procedurilor stabilite;
e) recomanda efectuarea de modificari ale procedurilor sau poate cere
autoritatilor ori institutiilor publice sau altor structuri interesate
propuneri de imbunatatire a procedurilor;
f) face propuneri in legatura cu incadrarea in unul dintre cazurile
prevazute la art. 3 alin. (1) lit. c) - i), respectiv cu suspendarea din
calitatea de membru a unei persoane, in cazul prevazut la art. 3 alin. (1) lit.
c);
g) solutioneaza contestatiile in situatiile prevazute in Ordonanta si in
prezentul ordin;
h) isi da acordul cu privire la participarea la lucrarile Comisiei
interimare a observatorilor prevazuti la art. 6;
i) asigura accesul la toate informatiile de interes public;
j) poate colabora cu alte organizatii pentru exercitarea atributiilor
proprii;
k) elaboreaza raportul sau de activitate, pe care il prezinta conducerii Ministerului
Administratiei si Internelor si publicului.
(3) Comisia interimara indeplineste orice alte atributii ce decurg din
aplicarea prevederilor Ordonantei si ale prezentului ordin.
(4) Comisia interimara, in exercitarea atributiilor din domeniul sau de
competenta, adopta hotarari, emite decizii si acorda avize consultative sau
recomandari.
(5) Comisia interimara are dreptul de a solicita de la Institutul National
de Administratie, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Ministerul Administratiei
si Internelor, precum si de la celelalte autoritati si institutii publice,
centrale si locale, ori structuri interesate datele si informatiile necesare
realizarii atributiilor sale.
(6) In cazul in care se constata neregularitati, in functie de gravitate,
Comisia interimara le semnaleaza succesiv secretariatului Comisiei interimare,
autoritatii ori institutiei publice interesate, respectiv le aduce la
cunostinta opiniei publice.
Art. 8
(1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, Comisia interimara isi
desfasoara activitatea in sedinta statutar constituita, precum si in cadrul
prevazut de alin. (5).
(2) Comisia interimara se intruneste in sedinta ori de cate ori este
necesar, la propunerea presedintelui, a secretariatului Comisiei interimare sau
a cel putin jumatate din numarul membrilor sai.
(3) Cvorumul de sedinta al Comisiei interimare este:
a) cel putin 5 membri, fiind necesara prezenta cel putin a unui membru din
cadrul fiecareia dintre categoriile prevazute la art. 2 alin. (1), in vederea
indeplinirii atributiilor prevazute la art. 7 alin. (1) lit. a), b), d), f) si
g), alin. (2) lit. b), c), d), e), h) si i) si alin. (3);
b) cel putin 9 membri, fiind necesara prezenta cel putin a unui membru din
cadrul fiecareia dintre categoriile prevazute la art. 2 alin. (1), in vederea
indeplinirii atributiilor prevazute la art. 3 alin. (2), art. 7 alin. (1) lit.
c) si e) si alin. (2) lit. a), g), f) si k).
(4) La sedintele Comisiei interimare este obligatorie participarea presedintelui
sau, in lipsa acestuia, a prim-vicepresedintelui, respectiv a
vicepresedintelui, precum si a unui reprezentant al secretariatului Comisiei
interimare. Pe durata proiectelor PHARE din domeniul reformei functiei publice
din administratia publica, este obligatorie si prezenta cel putin a unui membru
din categoria prevazuta la art. 2 alin. (2).
(5) Comisia interimara isi poate desfasura activitatea si poate lua
hotarari, in vederea indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (3) lit. a),
precum si la art. 7 alin. (2) lit. g) si k) si fara a fi intrunita in sedinta,
cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) secretariatul sa solicite, in scris sau prin alt mijloc care asigura
dovada transmiterii (fax, e-mail, scrisoare recomandata cu confirmare de
primire etc.), tuturor persoanelor care au calitatea de membru al Comisiei
interimare exprimarea votului;
b) secretariatul sa precizeze, in solicitarea prevazuta la lit. a), data
pana la care acest vot trebuie sa ii fie comunicat in scris sau prin alt mijloc
care asigura dovada transmiterii;
c) numarul voturilor exprimate sa fie de minimum 5, cu exceptia situatiei
prevazute la art. 7 alin. (2) lit. g), cand acest numar trebuie sa fie de
minimum 7.
(6) Comisia interimara hotaraste cu votul a jumatate plus unu din numarul
membrilor prezenti, in cazul intrunirii in sedinta, respectiv din numarul
voturilor valabil exprimate in termenul stabilit, in cazul prevazut la alin.
(5); abtinerile nu se iau in calculul numarului de voturi exprimate.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), o hotarare nu poate fi
adoptata daca toti reprezentantii din cadrul uneia dintre categoriile prevazute
la art. 2 alin. (1) isi exprima, in scris si motivat, dreptul de veto.
(8) Pentru adoptarea anumitor hotarari, unul sau mai multi membri ai
Comisiei interimare pot solicita procedura de vot secret. Hotararea privind
utilizarea procedurii de vot secret se adopta cu majoritatea simpla a celor
prezenti.
Art. 9
Evaluarea finala a absolventilor realizata de Comisia interimara consta in
analizarea si aprobarea rezultatelor obtinute in urma calcularii mediei
proportionale, potrivit ponderii stabilite de catre aceasta, dintre:
a) rezultatele evaluarii de la absolvirea programelor de formare prevazute
la art. 21 alin. (2) din Ordonanta; si
b) rezultatele evaluarii ce se efectueaza de catre experti si de catre alti
specialisti, desemnati in conditiile art. 7 alin. (1) lit. f) sau, dupa caz,
alin. (2) lit. b).
Art. 10
(1) Rezultatele evaluarii prevazute la art. 9 lit. b), rezultatele
evaluarii finale, inclusiv incadrarea in trepte profesionale a absolventilor
prevazuti la art. 21 alin. (1) din Ordonanta si clasamentul final, decise de
Comisia interimara, pot fi contestate de cei nemultumiti, in termen de 3 zile
de la data aducerii la cunostinta publica a rezultatelor.
(2) Rezultatele contestatiilor se stabilesc si se comunica celor in cauza,
in termen de maximum 5 zile de la depunerea lor, si se aduc la cunostinta
publica.
Art. 11
In cazurile prevazute la art. 7 alin. (1) lit. d) si la art. 10, aducerea
la cunostinta publica consta in afisarea la sediul secretariatului Comisiei
interimare si in publicarea pe pagina de Internet a Proiectului tinerilor
profesionisti - YPS.
Art. 12
Comisia interimara inainteaza Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
in termen de 3 zile de la ramanerea lui definitiva, clasamentul final al
absolventilor, precum si incadrarea acestora in trepte profesionale, in vederea
intocmirii, cu contrasemnatura Comisiei interimare, in conditiile art. 12 alin.
(2) din Ordonanta, coroborat cu art. II alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 6/2005, a schemei de repartizare a absolventilor pe functiile
publice de manager public.
Art. 13
Membrii Comisiei interimare din categoriile prevazute la art. 2 alin. (1),
pentru activitatea desfasurata corespunzator prevederilor prezentului ordin,
pot primi, potrivit reglementarilor in vigoare, indemnizatii de sedinta.
Art. 14
(1) Secretariatul Comisiei interimare are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza propuneri de completare sau de modificare a regulamentului de
functionare si organizare al Comisiei interimare;
b) elaboreaza proiectele de hotarari, decizii, avize consultative, precum
si, dupa caz, de recomandari ale Comisiei interimare si ia masuri in vederea
asigurarii implementarii acestora;
c) desfasoara activitati ce decurg din exercitarea atributiilor de
monitorizare si supraveghere ale Comisiei interimare;
d) primeste si inregistreaza contestatiile prevazute la art. 10 alin. (1),
pe care le analizeaza si, dupa ce incearca rezolvarea lor pe cale amiabila,
face propuneri corespunzatoare Comisiei interimare pentru solutionare;
e) actualizeaza pagina de Internet a Proiectului tinerilor profesionisti -
YPS, precum si pe cea a Ministerului Administratiei si Internelor, referitoare
la managerii publici;
f) efectueaza actele procedurale si respecta procedura stabilita de
organizare si desfasurare a sedintelor si de adoptare a hotararilor Comisiei
interimare;
g) pregateste sedintele Comisiei interimare: intocmeste ordinea de zi a
sedintei, pregateste documentele, convoaca membrii Comisiei interimare si, dupa
caz, observatorii independenti, comunica ordinea de zi si materialele de
sedinta, stabileste si pregateste locatia de desfasurare a sedintei;
h) asigura intocmirea procesului-verbal al fiecarei sedinte in registrul
Comisiei interimare, care se pastreaza si se arhiveaza in conformitate cu
prevederile in vigoare;
i) asigura redactarea hotararilor Comisiei interimare;
j) arhiveaza hotararile Comisiei interimare, precum si celelalte documente
care au stat la baza fundamentarii acestor hotarari;
k) asigura aducerea la cunostinta publica, precum si, dupa caz, a
autoritatilor si institutiilor publice interesate a documentelor si hotararilor
Comisiei interimare de interes public, precum si a altor informatii similare;
l) estimeaza necesitatile financiare ale Comisiei interimare si cele proprii
si intocmeste rapoartele financiare privind efectuarea cheltuielilor.
(2) Secretariatul Comisiei interimare mai indeplineste, pe langa
atributiile prevazute la alin. (1), respectiv la art. 7 alin. (1) lit. g), si
alte atributii si responsabilitati stabilite de Comisia interimara, la
propunerea echipelor de asistenta tehnica ale proiectelor PHARE, prevazute la
art. 20 alin. (2) din Ordonanta.
Art. 15
Secretariatul sedintelor Comisiei interimare se asigura de catre un
secretar de sedinta, respectiv de catre secretarul adjunct al acestuia,
desemnat de Comisia interimara, la propunerea secretariatului acesteia.
Art. 16
Institutul National de Administratie si Unitatea Centrala pentru Reforma
Administratiei Publice vor propune masuri corespunzatoare pentru a asigura
continuitatea implementarii procedurilor de evaluare finala a absolventilor la
programele de formare derulate cu asistenta tehnica din partea proiectelor
PHARE, mentionate la art. 20 alin. (1) din Ordonanta, dupa terminarea acestora.
Art. 17
Secretarul de stat pentru reforma administratiei publice, secretarul de
stat pentru integrare europeana si relatii internationale si secretarul de stat
pentru relatia cu Parlamentul, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, directorul general al Institutului National de Administratie si
directorul general al Unitatii Centrale pentru Reforma Administratiei Publice,
precum si membrii Comisiei interimare vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 18
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga