DECIZIE Nr. 47 din 7 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, dispozitii introduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 26 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, dispozitii introduse prin Legea
nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Roltrans" - S.A. din
Targu Jiu in Dosarul nr. 2.897/2000 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia
civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 30 ianuarie 2001, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 6 februarie 2001 si apoi la
data de 7 februarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
2.897/2000, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4
din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Roltrans" -
S.A. din Targu Jiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 32^4 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice contravin prevederilor art. 135 din Constitutie, precum si
"principiului apararii cumparatorului de buna-credinta".
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca
"ocrotirea dreptului de proprietate, prevazuta de dispozitiile art. 135
alin. (1) din Constitutie, nu se refera numai la dreptul de proprietate
existent la data adoptarii ei sau dobandit ulterior, ci si la dreptul de
proprietate privata incalcat prin efectul unor acte normative adoptate in
perioada 1945 - 1989, acte normative aflate in contradictie cu prevederile
constitutiilor adoptate in aceasta perioada, cu legile in vigoare si cu
tratatele internationale la care Romania a aderat, drept de proprietate ce se
impune a fi restabilit".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate formulata este neintemeiata, aratand ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile ulterioare, garanteaza contra
evictiunii pe viitorii cumparatori ai actiunilor sau activelor societatilor
comerciale supuse privatizarii. Aceasta garantie se realizeaza, de regula,
potrivit dreptului comun. Se arata in continuare ca, "in ipoteza in care,
insa, imobilul revendicat de fostii proprietari este de o utilitate capitala
pentru activitatea societatii comerciale (utilitate care trebuie fundamentata
si dovedita), astfel incat, in lipsa sa, aceasta nu ar mai putea functiona,
urmand a fi dizolvata si lichidata, legiuitorul a acordat prioritate
continuarii activitatii economice in dauna regulii restituirii in natura a
bunurilor confiscate, urmarind stimularea activitatii economice si de
privatizare. In acest caz, se poate spune ca avem de-a face cu o veritabila
norma de ordine publica; cu toate acestea, reclamantului in cazul procesului in
revendicare nu ii va fi incalcat dreptul de proprietate, dupa cum sustine
autoarea exceptiei de neconstitutionalitate, caci acesta va primi echivalentul
banesc al imobilului respectiv, realizandu-se o deplina protectie a dreptului
de proprietate". In concluzie, se arata ca "dispozitiile art. 32^4
alin. (1) - (3) reglementeaza obligatia institutiilor implicate de a repara
prejudiciile cauzate societatilor comerciale prin restituirea unor imobile
catre fostii proprietari, iar aceasta obligatie este garantata de stat, potrivit
art. 32^4 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Din cuprinsul incheierii de sesizare, precum si din cel al notelor scrise
ale autorului exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca exceptia a fost
ridicata cu privire la dispozitiile art. 32^4 din Legea nr. 99/1999 privind
unele masuri pentru accelerarea reformei economice. In realitate, Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale a
fost completata prin art. I pct. 43 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), fiind introduse dispozitiile art.
32^4. De aceea, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra dispozitiilor art. 32^4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 care au urmatorul cuprins:
"(1) Institutiile publice implicate asigura repararea prejudiciilor
cauzate societatilor comerciale privatizate sau in curs de privatizare prin
restituirea catre fostii proprietari a bunurilor imobile preluate de stat.
(2) Institutiile publice implicate vor plati societatilor comerciale
prevazute la alin. (1) o despagubire care sa reprezinte echivalentul banesc al
prejudiciului cauzat prin restituirea in natura a imobilelor detinute de
societatea comerciala catre fostii proprietari prin efectul unei hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile.
(3) Despagubirea prevazuta la alin. (2) se stabileste de comun acord cu
societatile comerciale, iar in caz de divergenta, prin justitie.
(4) Imobilele preluate de stat in baza unor legi, acte administrative sau
hotarari judecatoresti de confiscare, constand in terenuri si cladiri
evidentiate in patrimoniul societatilor comerciale privatizate sau in curs de
privatizare, in absenta carora realizarea obiectului de activitate al acestor
societati comerciale este impiedicata in asemenea masura incat, ca urmare a
acestei restituiri, societatea comerciala nu ar mai putea sa-si continue
activitatea si ar urma sa fie supusa dizolvarii si lichidarii, nu vor fi
restituite in natura.
(5) In cazul in care prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila
societatile comerciale sunt obligate la plata echivalentului banesc al
imobilelor, institutiile publice implicate vor plati direct fostului proprietar
suma prevazuta in hotarare.
(6) Statul garanteaza indeplinirea de catre institutiile publice implicate
a obligatiilor prevazute in prezentul articol."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 32^4 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 sunt neconstitutionale, intrucat incalca
prevederile art. 135 din Constitutie si "principiul apararii
cumparatorului de buna-credinta".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
I. O prima critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei
consta in aceea ca dispozitiile art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 incalca dispozitiile art. 135 din Constitutie, care prevad:
"(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul
aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite
in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei
economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
(5) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii,
ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori inchiriate.
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila".
Analizand aceasta critica de neconstitutionalitate, se constata ca art.
32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 prevede in alin. (1) -
(3), ca masura reparatorie, posibilitatea restituirii catre fostii proprietari
a imobilelor preluate de stat si intrate apoi in patrimoniul unor societati
comerciale privatizate sau in curs de privatizare, cu despagubirea
corespunzatoare a acestora. Prin alin. (4) si (5) din acelasi articol sunt
reglementate cazurile de exceptie, in care imobilele nu se restituie in natura,
ci se acorda despagubiri fostilor proprietari. Aceste dispozitii se inscriu
printre masurile de realizare a obligatiilor statului prevazute la art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, text potrivit caruia "Statul trebuie sa
asigure: a) [...] crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie". De altfel, in sensul acestei solutii Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 85 din 4 mai
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 367 din 8
august 2000.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate se refera la incalcarea
"principiului apararii cumparatorului de buna-credinta".
Curtea constata ca nici aceasta critica nu poate fi primita. Intr-adevar,
potrivit art. 144 din Constitutie, Curtea Constitutionala verifica, in cadrul
controlului de constitutionalitate, legitimitatea constitutionala prin
raportare la dispozitii si la principii constitutionale, iar nu prin raportare
la dispozitii si la principii legale, asa cum este principiul invocat de
autorul exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, dispozitii introduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Roltrans" - S.A. din Targu Jiu in Dosarul nr. 2.897/2000
al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu