DECIZIE Nr. 134*) din 6 decembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 34 din 15 februarie 1995

*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Miklos Fazakas - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
Decretului nr. 134/1949 privind nationalizarea unitatilor sanitare, invocata de
reclamantii Szobovici Edgar si Szobovici Ervin in Dosarul nr. 9249/1993 al
Judecatoriei Timisoara.
Presedintele declara sedinta deschisa.
Magistratul-asistent face apelul partilor.
La apelul nominal se constata ca partile sunt lipsa. Procedura este
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, judecatorul-raportor prezinta, pe scurt,
raportul intocmit.
Avand cuvantul, procurorul pune concluzii de respingere a exceptiei ca
nefondata.
Presedintele completului de judecata declara dezbaterile incheiate.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Timisoara, pe rolul careia se afla Dosarul nr. 9249/1993 spre
solutionare, prin Incheierea nr. 8216 din 21 iunie 1994, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului
nr. 134/1949 privind nationalizarea unitatilor sanitare, invocata de
reclamantii Szobovici Edgar si Szobovici Ervin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, reclamantii sustin ca
imobilul situat in Timisoara, Piata Petru Maior nr. 2, proprietatea lui Csermac
Ludovic, este ocupat, fara nici un titlu, de parata Societatea Comerciala
"Arcatim" - S.A. In imobil isi desfasoara activitatea Farmacia nr. 6,
subunitate a paratei.
Din procesul-verbal nr. 1 din 9 aprilie 1949 reiese ca localul fostei
farmacii Csermac Ludovic si anexele aferente au fost proprietatea lui Csermac
Ludovic din Timisoara, Piata Petru Maior nr. 2, fiind nationalizat in baza
Decretului nr. 40/1949, trecand astfel in proprietatea statului si in
administrarea directa a Ministerului Sanatatii.
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, exprimandu-si
opinia, instanta apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, suspendand judecarea cauzei pana la solutionarea exceptiei.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Camera Deputatilor si Senatul nu si-au exprimat punctele lor de vedere.
In punctul de vedere exprimat de Guvern se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata trebuie respinsa, fiind vorba de un act normativ
adoptat anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza,
dispozitiile Decretului nr. 134/1949, dispozitiile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 24 alin. (3) si (4) din Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Materia care formeaza obiectul acestei exceptii a fost supusa deja atentiei
Curtii Constitutionale, fiind atacat, intre altele, Decretul nr. 92/1950 privind
nationalizarea unor imobile, iar prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 3 din
2 februarie 1993, ramasa definitiva ca urmare a Deciziei nr. 21 din 20 aprilie
1993, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate.
Motivele care fundamenteaza Decizia nr. 3 din 2 februarie 1993 subzista si
in dosarul cauzei, desi se invoca neconstitutionalitatea Decretului nr.
134/1949, deoarece nu exista nici un element nou care sa le infirme si deci sa
faca necesara reconsiderarea lor. Aceste motive urmeaza a fi retinute si fata
de Decretul nr. 134/1949.
Intr-adevar, nationalizarea este o masura neconstitutionala, singura
posibilitate de trecere silita in proprietate publica a unor bunuri proprietate
privata fiind exproprierea in conditiile art. 41 alin. (3) si (5) din
Constitutie, precum si confiscarea in conditiile alin. (8) al aceluiasi
articol.
Suprematia dispozitiilor constitutionale referitoare la regimul juridic al
proprietatii private, ca de altfel suprematia legii fundamentale, prevazuta de
art. 51 din Constitutie, se aplica insa exclusiv legilor si altor reglementari
adoptate sub imperiul Constitutiei actuale. Pe baza acestui criteriu, al
suprematiei legii fundamentale, nu se poate constata violarea de catre o lege
anterioara Constitutiei din 1991 a unor reguli instituite de aceasta, intrucat
ele nu existau la data cand acea lege a fost adoptata.
Potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, legea anterioara contrara
Constitutiei nu mai este in vigoare, ceea ce exclude "de plano"
posibilitatea ca ea sa incalce suprematia normei constitutionale.
Abrogarea implicita a unei legi, potrivit actiunii in timp a legilor, nu
anuleaza efectele produse de aceasta inainte de abrogare. Repararea daunelor
suferite anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991 se reglementeaza
printr-o lege care, pana in prezent, nu a aparut.
Fata de cele de mai sus, se constata ca exceptia de neconstitutionalitate
invocata este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 15 alin. (2), art. 144 lit. c) si
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 24 alin. (3) si (4) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a Decretului nr.
134/1949 privind nationalizarea unitatilor sanitare, invocata de Szobovici
Edgar si Szobovici Ervin in Dosarul nr. 9249/1993 al Judecatoriei Timisoara.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 6 decembrie 1994.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Doina Suliman