DECIZIE Nr. 129 din 1 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001 si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 493 din 13 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor, exceptie ridicata de Gheorghe Rusu, Isabela-Irina Ciobanu,
Gheorghe Pata, Ovidiu Todasca si Angelica-Mariana Bulughiana in Dosarul nr.
13/C/2005 al Tribunalului Suceava - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea dispune, de asemenea, sa se faca apelul si in dosarele nr. 55D/2005
si nr. 56D/2005 care au ca obiect aceleasi exceptii de neconstitutionalitate,
ridicate de Constantin Bogus, Adina-Elena Irimia, Dragalin Strajer, Gabriela
Pascovici, Daniela Baboi-Schmegner in Dosarul nr. 12/C/2005 al Tribunalului
Suceava - Sectia civila si de Doina Bolohan, Doru Florin Lupu, Ovidiu Nelu
Ficioru, Lenuta Rusu, Suzanica Asofiei si Petrisor Manolache in Dosarul nr.
18/C/2005 al aceleiasi instante.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac
obiectul dosarelor nr. 54D/2005, nr. 55D/2005 si nr. 56D/2005 au obiect
identic, pune in discutie din oficiu problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 55D/2005 si nr. 56D/2005 la Dosarul nr. 54D/2005, care
este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca prevederile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 au avut un caracter temporar si si-au incetat aplicarea inainte de data
sesizarii Curtii Constitutionale. Prin urmare, pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate a acestor prevederi legale ca fiind
inadmisibila. In ceea ce priveste criticile de neconstitutionalitate aduse
dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
177/2002, arata ca dreptul la prima de concediu nu reprezinta un drept fundamental
si pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 17 ianuarie 2005, pronuntate in dosarele nr.
13/C/2005, nr. 12/C/2005 si nr. 18/C/2005, Tribunalul Suceava - Sectia civila a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 50 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe Rusu, Isabela-Irina
Ciobanu, Gheorghe Pata, Ovidiu Todasca, Angelica-Mariana Bulughiana, Constantin
Bogus, Adina-Elena Irimia, Dragalin Strajer, Gabriela Pascovici, Daniela
Baboi-Schmegner, Doina Bolohan, Doru Florin Lupu, Ovidiu Nelu Ficioru, Lenuta
Rusu, Suzanica Asofiei si Petrisor Manolache cu prilejul solutionarii unor
actiuni civile al caror obiect il constituie pretentii privind drepturi
salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in
esenta, ca prevederile legale criticate contravin art. 41 alin. (2) si art. 53
din Constitutie. In acest sens, arata ca, potrivit art. 41^1 alin. (1) din
Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, magistratii si
celelalte categorii de personal salarizate potrivit acestei legi au dreptul pe
perioada concediului de odihna, pe langa indemnizatia de concediu, si la o
prima egala cu indemnizatia bruta sau cu salariul de baza brut din luna
anterioara plecarii in concediu. Acest drept legal nu a fost acordat, deoarece
aplicarea art. 41^1 alin. 1 din Legea nr. 50/1996 a fost suspendata prin art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, iar
prevederile art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
177/2002 au abrogat dispozitiile Legii nr. 50/1996 referitoare la salarizarea
si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate juridica
asimilat acestora. In consecinta, considera ca prin dispozitiile legale
criticate a fost restrans exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fara
a exista vreuna dintre situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie care
reglementeaza posibilitatea restrangerii prin lege a exercitiului unor drepturi
sau libertati. De asemenea, apreciaza ca sunt incalcate si prevederile art. 41
alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul la concediu de odihna platit,
care include in opinia lor si dreptul la prima de vacanta.
Tribunalul Suceava - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
nu este intemeiata, intrucat dreptul la prima de concediu nu se confunda cu
dreptul la concediu de odihna platit si nu este un drept fundamental, garantat
de Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale
invocate de autorii exceptiei, intrucat dreptul la prima de concediu nu este un
drept garantat de Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza, de asemenea, ca prevederile art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si ale art. 50 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 sunt constitutionale. In
acest sens, arata ca suspendarea dreptului la prima ce se acorda cu ocazia
plecarii in concediu de odihna, precum si abrogarea prevederilor referitoare la
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate
juridica asimilat acestora sunt conforme prevederilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora salariatii au dreptul la masuri de protectie
sociala "stabilite prin lege", dupa cum precizeaza textul
constitutional.
Presedintele Senatului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii
de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 386/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie
2001, dispozitii potrivit carora: "De asemenea, se suspenda pana la data
de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind
dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna si ale
art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele
lucrate peste durata normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea
si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie
2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei
cu ocazia plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000."
Autorii exceptiei invoca, de asemenea, neconstitutionalitatea prevederilor
art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002, prevederi al caror
continut este urmatorul: "Pe data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se abroga art. 1^1, precum si celelalte dispozitii
referitoare la salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului
de specialitate juridica asimilat, potrivit legii, acestora, din Legea nr.
50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorii
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 53 din
Constitutie, potrivit carora:
- Art. 41 alin. (2): "Salariatii au dreptul la masuri de protectie
sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de
munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara,
repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii
deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii
specifice, stabilite prin lege.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o,
sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei
dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca acordarea
primei pentru concediu de odihna, reglementata de art. 41^1 alin. (1) din Legea
nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritatii judecatoresti, a fost suspendata prin dispozitiile art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001.
Mai apoi, dispozitiile art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 784 din 11 decembrie 2001, au prevazut ca "(4) Termenele prevazute la
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr. 386/2001, se
prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002."
In sfarsit, dispozitiile art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 177/2002 au abrogat prevederile legale referitoare la acordarea
primei pentru concediu in ceea ce ii priveste pe magistrati, cat si personalul
de specialitate asimilat.
Autorii exceptiei sustin ca suspendarea acordarii primei pentru concediu,
precum si abrogarea dreptului la prima pentru concediu constituie o restrangere
neconstitutionala a acestui drept, precum si o incalcare a dispozitiilor
constitutionale care consacra dreptul la concediu de odihna platit.
Curtea constata ca prevederile legale criticate au fost supuse in mai multe
randuri controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi
dispozitii constitutionale invocate si in prezenta cauza.
Astfel, prin Decizia nr. 12 din 18 ianuarie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 216 din 15 martie 2005, si prin Decizia nr.
38 din 25 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 221 din 16 martie 2005, Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, a respins ca fiind inadmisibile exceptiile de
neconstitutionalitate ce priveau art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 33/2001 si art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, constatand
ca aceste prevederi legale au avut caracter temporar, iar efectele lor au
incetat la data prevazuta pentru aplicare. Astfel, a retinut ca dispozitiile
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si-au
incetat aplicarea la data de 1 ianuarie 2002, iar cele ale art. 12 alin. (4)
din Legea nr. 743/2001, la 31 decembrie 2002, ambele date fiind anterioare
sesizarii Curtii Constitutionale.
Prin Decizia nr. 37 din 25 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 230 din 18 martie 2005, Curtea a respins ca
neintemeiate criticile de neconstitutionalitate care priveau art. 50 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002, statuand ca
"beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de
concediu, nu constituie un drept constitutional fundamental, iar prevederile
art. 53 din Constitutie nu sunt incidente in privinta reglementarii lor. In
consecinta, legiuitorul este in drept sa le acorde, sa le modifice ori sa
inceteze acordarea lor, precum si sa stabileasca perioada in care le
acorda". De asemenea, a retinut ca "dreptul la concediul de odihna
platit, ca masura de protectie sociala garantata de prevederile constitutionale,
nu se confunda cu dreptul la prima de concediu, astfel ca nu poate fi retinuta
incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie".
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, considerentele si solutia
din deciziile anterioare isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Gheorghe
Rusu, Isabela-Irina Ciobanu, Gheorghe Pata, Ovidiu Todasca si Angelica-Mariana
Bulughiana in Dosarul nr. 13/C/2005 al Tribunalului Suceava - Sectia civila, de
Constantin Bogus, Adina-Elena Irimia, Dragalin Strajer, Gabriela Pascovici,
Daniela Baboi-Schmegner in Dosarul nr. 12/C/2005 al aceleiasi instante si de
Doina Bolohan, Doru Florin Lupu, Ovidiu Nelu Ficioru, Lenuta Rusu, Suzanica
Asofiei si Petrisor Manolache in Dosarul nr. 18/C/2005 al aceleiasi instante.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, exceptie
ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea