DECIZIE Nr.
1268 din 25 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 8 lit. k) si art. 14 din
Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum
si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii
actelor de terorism
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 850 din 17 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 3, art. 8 lit. k) şi art.'14 din Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor
măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată
de Societatea Comercială „Marcel Prod" - S.R.L. în' Dosarul nr.
124/838/2008 al Judecătoriei Lieşti.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 124/838/2008, Judecătoria Lieşti a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3, art. 8 lit. k) şi art.
14 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor,
precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării
actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Marcel
Prod" - S.R.L. în dosarul de mai sus.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 45
referitoare la Libertatea economică, ale art. 135 alin. (1) referitoare
la economia României ca economie de piaţă, deoarece prin libera iniţiativă ca o
caracteristică a economiei de piaţă se înţelege şi dreptul administratorului de
a-şi stabili numărul persoanelor pe care doreşte să le angajeze, cât şi
atribuţiile fiecărui salariat. Or, dispoziţiile legale criticate impun, în
contra prevederilor constituţionale invocate, administratorului unei societăţi
comerciale să numească o persoană căreia să-i achite drepturi salariale,
persoană care urmează să facă servicii unei autorităţi publice, cum ar fi
Oficiul Naţional pentru Combaterea Spălării Banilor. Totodată, prin obligaţia
salariaţilor de a informa persoana desemnată conform art. 14 din lege se
promovează delaţiunea ca obligaţie de serviciu, instituind un sistem similar cu
cel din perioada comunistă.
Judecătoria Lieşti nu
şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece scopul actului
normativ este acela de a institui măsuri de prevenire şi combatere a spălării
banilor, precum şi unele măsuri privind prevenirea şi combaterea finanţării
actelor de terorism, şi nu este de natură să îngrădească accesul persoanelor
fizice sau juridice la exercitarea unei activităţi economice şi a liberei
iniţiative. Prin stabilirea obligaţiei prevăzute de art. 3 din lege se
urmăreşte asigurarea transparenţei operaţiunilor cu sume în numerar şi
facilitarea controlului statului în scopul optimizării prevenirii şi
sancţionării spălării banilor. Aceasta nu este însă de natură să afecteze
libertatea comerţului, pentru că legea nu impune persoanelor fizice sau
juridice un număr limitat de tranzacţii şi nu îngrădeşte efectuarea lor.
In plus, potrivit art. 14 alin. (3) din Legea nr.
656/2002, prevederile referitoare la obligativitatea desemnării unei persoane
cu responsabilităţi în aplicarea acestei legi nu sunt aplicabile persoanelor
fizice şi juridice prevăzute de art. 8 lit. k) din acelaşi act normativ.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art.'2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3, art. 8 lit. k) şi art. 14 din Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, modificată şi completată prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53 din 21 aprilie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 30 aprilie 2008, care au următorul conţinut:
Art. 3: „(1) De îndată ce
salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevăzute la
art. 8 are suspiciuni că o operaţiune ce urmează să fie efectuată are ca scop
spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, va informa persoana
desemnată conform art. 14 alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiul.
Persoana desemnată va analiza informaţiile primite şi va sesiza Oficiul cu
privire la suspiciunile motivate rezonabil. Acesta va confirma primirea
sesizării.
(11) Banca
Naţională a României, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor sau Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private va informa de îndată Oficiul cu privire la autorizarea ori refuzul
autorizării operaţiunilor prevăzute la art. 28 din Legea nr. 535/2004 privind
prevenirea şi combaterea terorismului, comunicând şi motivul pentru care s-a
dispus soluţia respectivă.
(2) Dacă Oficiul consideră necesar, poate dispune,
motivat, suspendarea efectuării operaţiunii pe o perioadă de 48 de ore. In
cazul în care cele 48 de ore se împlinesc într-o zi nelucrătoare, termenul se
prorogă până la prima zi lucrătoare. Suma pentru care s-a dispus suspendarea
operaţiunii rămâne blocată în contul titularului până la expirarea perioadei
pentru care s-a dispus suspendarea sau, după caz, până la dispunerea altei
măsuri de către Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în
condiţiile legii.
(3) Dacă Oficiul consideră că perioada prevăzută de
alin. (2) nu este suficientă, poate solicita, motivat, înainte de expirarea
acestui termen, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
prelungirea suspendării efectuării operaţiunii cu cel mult 72 de ore. In cazul
în care cele 72 de ore se împlinesc într-o zi nelucrătoare, termenul se prorogă
până la prima zi lucrătoare. Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie poate autoriza o singură dată prelungirea solicitată sau, după caz,
poate dispune încetarea suspendării operaţiunii. Decizia Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie se comunică de îndată Oficiului.
(4) Oficiul trebuie să comunice persoanelor
prevăzute la art. 8, în termen de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuării operaţiunii ori, după caz, măsura
prelungirii acesteia, dispusă de Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie.
(5) Dacă Oficiul nu a făcut comunicarea în termenul
prevăzut la alin. (4), persoanele la care se referă art. 8 vor putea efectua
operaţiunea.
(6) Persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele
desemnate potrivit dispoziţiilor art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în
cel mult 10 zile lucrătoare, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în
lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a
15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe
operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplică şi transferurilor
externe în şi din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă
echivalentul în lei a 15.000 euro.
(8) Persoanele prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) nu
au obligaţia de a raporta către Oficiu informaţiile pe care le primesc sau pe
care le obţin de la unul dintre clienţii lor în cursul determinării situaţiei
juridice a acestuia ori al apărării sau reprezentării acestuia în cadrul unor
proceduri judiciare ori în legătură cu acestea, inclusiv al acordării de
consultanţă cu privire la declanşarea unor proceduri judiciare, potrivit legii,
indiferent dacă aceste informaţii au fost primite sau obţinute înainte, în
timpul ori după încheierea procedurilor.
(9) Forma şi conţinutul raportului pentru
operaţiunile prevăzute la alin. (1), (6) şi (7) vor fi stabilite prin decizie a
plenului Oficiului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi. Raportările prevăzute la alin. (6) şi (7) se transmit Oficiului
o dată la 10 zile lucrătoare, în baza unei metodologii de lucru elaborate de Oficiu.
(10) In cazul persoanelor
prevăzute la art. 8 lit. e) şi f), raportările se fac către persoanele
desemnate de către structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au
obligaţia de a le transmite Oficiului în cel mult 3 zile de la primire. Informaţiile
se transmit Oficiului nealterate.
(11) Autoritatea Naţională a Vămilor comunică lunar
Oficiului toate informaţiile pe care le deţine, potrivit legii, în legătură cu
declaraţiile persoanelor fizice privind numerarul în valută şi/sau în monedă naţională,
care este egal sau depăşeşte limita stabilită prin Regulamentul (CE) nr.
1.889/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului privind controlul
numerarului la intrarea sau la ieşirea din Comunitate, deţinute de acestea la
intrarea sau ieşirea din Comunitate. Autoritatea Naţională a Vămilor va
comunica Oficiului de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore, toate
informaţiile legate de suspiciunile de spălare de bani sau finanţare a
terorismului ce sunt identificate în cursul activităţii specifice.
(12) Sunt exceptate de la obligaţiile de raportare prevăzute la alin. (6) următoarele
operaţiuni derulate în nume şi pe cont propriu: între instituţii de credit,
între instituţii de credit şi Banca Naţională a României, între instituţii de
credit şi trezoreria statului, între Banca Naţională a României şi trezoreria
statului. Prin hotărâre a Guvernului se pot stabili, la propunerea plenului
Oficiului, şi alte exceptări de la cerinţele de raportare prevăzute la alin.
(6), pe durată determinată."
Art. 8 lit. k): „Intră sub
incidenţa prezentei legi următoarele persoane fizice sau juridice: [...]
k) alte persoane fizice sau juridice care
comercializează bunuri şi/sau servicii, numai în măsura în care acestea au la
bază operaţiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă
reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se
execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni ce par a avea
o legătură între ele."
Art. 14: „(1) Persoanele
juridice prevăzute la art. 8 vor desemna una sau mai multe persoane care au
responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, ale căror nume vor fi comunicate Oficiului, împreună cu natura şi
cu limitele responsabilităţilor menţionate.
(11)
Persoanele prevăzute la art. 8 lit. a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale profesiilor
liberale prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) vor desemna una sau mai multe
persoane care au responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, ale căror nume
vor fi comunicate Oficiului, cu precizarea naturii şi limitelor
responsabilităţilor încredinţate, şi vor stabili politici şi proceduri adecvate
în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de păstrare a evidenţelor
secundare sau operative, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor,
managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi a împiedica
operaţiunile suspecte de spălarea banilor sau finanţarea terorismului,
asigurând instruirea corespunzătoare a angajaţilor. Instituţiile de credit şi
instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate
subordonat conducerii executive, care coordonează implementarea politicilor şi
procedurilor interne pentru aplicarea prezentei legi.
(2) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (11) răspund pentru îndeplinirea
sarcinilor stabilite în aplicarea prezentei
legi.
(3) Dispoziţiile alin. (1), (11) şi (2) nu sunt aplicabile
persoanelor fizice şi juridice prevăzute la art. 8 lit. k).
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile
financiare trebuie să informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în
state terţe asupra politicilor şi procedurilor stabilite potrivit alin. (11)."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului
instanţei de contencios constituţional prin raportare la critici similare.
Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei nr. 71 din 5 februarie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 28 februarie 2008, şi a Deciziei nr. 464 din 17 mai 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 8 iunie 2007, Curtea Constituţională a respins ca
neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin.
(6), art. 8, art. 16 alin.
(1) şi art. 22 alin. (2) şi art. 8 lit. k) şi ale art. 14 alin. (1) din Legea nr. 656/2002.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziilor mai sus menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3, art. 8 lit. k) şi art. 14 din Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor
măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Marcel Prod" - S.R.L. în Dosarul nr.
124/838/2008 al Judecătoriei Lieşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru