DECIZIE Nr.
1236 din 6 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene si ale
art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza
si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum
si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale
personalului contractual salarizat prin legi speciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 832 din 3 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3' alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii' pentru afaceri europene
şi ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor
de bază şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, precum
şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
personalului contractual salarizat prin legi speciale, excepţie ridicată de
Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mădăliha Buţincu, Ana-Maria Ciuciu,
Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepădatu, Diana Maria Nica,
Mihaela Mereuţă, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu, Andreea Staicu şi
Edgar Şchiopu în Dosarul nr. 1.314/2/2008 al Curţii de Apel' Bucureşti - Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspund Mădălina Buţincu, Ana-Maria
Coţovanu, Ana-Maria Ciuciu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepădatu, Diana Maria
Nica, Andreea Petcu, Andreea Staicu şi Boncu Cosmin prin avocat. Lipsesc
ceilalţi autori ai excepţiei şi partea Ministerul Justiţiei, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul autorilor excepţiei
solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens arată că
art. 1 din Legea nr. 373/2007 abilita Guvernul să emită o ordonanţă pentru
reglementarea majorărilor salariale ale personalului din sectorul bugetar în
anul 2008; or, prin art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 se procedează
de fapt la o diminuare a salariilor aferente corpului de consilieri pentru
afaceri europene. Astfel Guvernul a depăşit limitele şi condiţiile speciale de
abilitare. De asemenea, arată că art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008
prevede aplicarea retroactivă a acestui act normativ, ceea ce contravine
dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. In sfârşit, arată că şi Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia nr. 3.813 din 30 octombrie 2008, a
reţinut caracterul neconstituţional al prevederilor de lege criticate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că
textele de lege criticate au fost modificate, fără a mai păstra ipoteza legală
criticată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 20 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.314/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi
ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de
bază şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii' de demnitate publică,
precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale. Excepţia
a fost ridicată de Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mădălina Buţincu,
Ana-Maria Ciuciu, Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepădatu,
Diana Maria Nica, Mihaela Mereuţă, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu,
Andreea Staicu şi Edgar Şchiopu, consilieri pentru afaceri europene, într-o
cauză în contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată că, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003, aşa cum au fost modificate
prin' Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 106/2006, salariile de bază şi
celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost
stabilite la un cuantum echivalent celor pentru funcţia de consilier
diplomatic, iar, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, cuantumul drepturilor
salariale nu putea depăşi nivelul salariului de bază pentru funcţia de secretar
general din minister. Insă, prin dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 10/2008, care modifică prevederile art. 3 alin. (2) teza întâi
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003, salariile de bază şi
celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost
stabilite prin raportare la funcţia de secretar III, prin reîncadrarea
corespunzător acestei funcţii. Or, autorii excepţiei arată că această
reîncadrare, care are ca efect o reducere drastică a salariilor, nu este
justificată de o modificare a atribuţiilor de serviciu, ci exclusiv de
împrejurarea că nivelul salariului de bază prevăzut pentru funcţia de secretar
general a fost depăşit de cuantumul drepturilor salariale ale consilierilor
pentru afaceri europene, ceea ce s-a considerat că este o încălcare a
prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
19/2003. Aşa fiind, „reîncadrarea" despre care vorbeşte legea apare, în
fapt, ca o retrogradare nejustificată, având'ca efect încălcarea unor drepturi
câştigate. In plus, arată că raportarea la „cuantumul drepturilor
salariale" ale consilierilor pentru afaceri europene şi limitarea la
nivelul salariului de bază al secretarului general din minister sunt
nejustificate, având în vedere că salariul de bază constituie, conform
dispoziţiilor art. 155 din Legea nr. 53/2003, doar o parte din drepturile
salariale. Prin urmare, folosirea sintagmei „cuantumul drepturilor
salariale" este inexactă şi abuzivă, cu atât mai mult cu cât şi în alte
legi nu se face vorbire decât despre salariul de baza. In sfârşit, arată că,
prin compararea salariului de bază al consilierilor pentru afaceri europene,
asimilat salariului de bază al consilierilor diplomatici, cu salariul de bază
al secretarului general din ministere rezultă o diferenţă în favoarea primilor,
fapt care nu justifică însă reîncadrarea acestora în funcţia de secretar III,
cu un coeficient de multiplicare a valorii de referinţă mai mic.
Un alt aspect de neconstituţionalitate invocat de
autorii excepţiei are în vedere faptul că dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008 încalcă limitele de reglementare stabilite de Legea de
abilitare nr. 373/2007. Astfel, arată că prin art. 1 pct. V din această lege,
Guvernul este abilitat să emită ordonanţe în domenii care nu fac obiectul
legilor organice pentru a reglementa, între altele, „majorările salariale
ale personalului din sectorul bugetar în anul 2008". Or, art. 30 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 duce, în realitate, la o diminuare a
salariilor. Aşa fiind, sunt încălcate dispoziţiile art. 108 alin. (3) şi ale
art. 115 din Constituţie.
In sfârşit, autorii excepţiei arată că art. 30 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 încalcă şi principiul neretroactivităţii legii
civile, întrucât, deşi a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, potrivit dispoziţiilor art. 34 din
ordonanţă, prevederile acestui act normativ se aplică cu drepturile salariale
aferente lunii ianuarie 2008. Această prevedere a permis realizarea de reţineri
salariale în mod retroactiv şi cu începere din luna ianuarie a anului 2008.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal arata că nu
sunt întemeiate criticile de neconstituţionaiitate raportate la prevederile
art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât art. 30 din Ordonanţa Guvernului
nr. 10/2008 nu face nicio menţiune asupra vreunui termen de aplicare a
ordonanţei. Aceste menţiuni sunt cuprinse în art. 34 din ordonanţă, însă acest
text de lege nu este criticat ca fiind neconstituţional de către autorul
excepţiei. Cu privire la delegarea legislativă, arată că Guvernul poate fi
abilitat să aducă modificări prin ordonanţe, cu atât mai mult cu cât s-au
respectat cerinţele art. 108 alin. (3) din Constituţie. Astfel, arată că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 a fost aprobată prin Legea nr.
272/2003, limitele şi condiţiile de emitere a ordonanţei fiind respectate, întrucât'obiectul
de reglementare priveşte salarizarea diferitelor categorii de personal.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât, în realitate/are
în vedere compararea mai multor legi între ele, ceea ce nu este de competenţa
instanţei de contencios constituţional.
Avocatul Poporului, arătând
că prevederile legale criticate au fost modificate substanţial prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 81/2008, s'chimbându-se soluţia legislativă
criticată, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului părţilor prezente,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2003, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 272/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 452 din 25 iunie 2003.
Curtea constată că autorii excepţiei critică redactarea
pe care acest text de lege a avut-o în urma modificărilor aduse prin art. I
pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 106/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006,
redactare potrivit căreia: „(3) Cuantumul drepturilor salariale individuale
ale consilierilor pentru afaceri europene se stabileşte, cu respectarea
dispoziţiilor alin. (1) şi (2), prin ordin al conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice în care aceştia îşi desfăşoară activitatea, fără a depăşi
nivelul salariului de bază prevăzut de lege pentru funcţia de secretar general
din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale."
De asemenea, obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi
ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de reglementare
a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual
salarizat prin legi speciale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 177/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 17 octombrie
2008.
Curtea constată că autorii excepţiei critică redactarea
iniţială a acestui text de lege, fără modificările ulterioare, redactare
potrivit căreia: „La articolul 3 alineatul (2), teza 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie
2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 272/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«(2) Salariile de bază şi celelalte drepturi
salariale ale consilierilor pentru afaceri europene sunt cele stabilite
potrivit Legii nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale
personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de
la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti
din străinătate, cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţia
prevăzută la poziţia 7 din anexa nr. 1 la aceasta şi se reîncadrează în mod
corespunzător pe funcţia de secretar III.»"
Autorii excepţiei consideră că textele de lege
criticate încalcă următoarele prevederi constituţionale: art. 15 alin. (2)
referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 108 alin. (3) prin care se arată că „ordonanţele
se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în
condiţiile prevăzute de aceasta" şi art. 115 privind delegarea
legislativă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au suferit mai multe modificări atât
anterior sesizării Curţii Constituţionale, cât şi ulterior acestei date.
Astfel, art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 19/2003 a fost modificat prin art. II pct. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 81/2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 471 din 26 iunie 2008 şi aprobată prin Legea nr. 199/2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 9 iunie 2009,
astfel că în prezent conţinutul său este următorul: „Stabilirea salariilor
de bază individuale ale consilierilor pentru afaceri europene între limitele
prevăzute la art. 30 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 se face
prin ordin al conducătorului autorităţii sau al instituţiei publice în care
aceştia îşi desfăşoară activitatea, pe baza criteriilor şi a cotelor
procentuale de majorare a salariului de bază prevăzut la limita minimă, după
cum urmează:
a) Criteriile şi cotele procentuale de majorare
pentru consilierii pentru afaceri europene
Denumirea criteriilor
|
Cota de majorare (%)
|
1. Adecvarea la cerinţele postului
|
1-30
|
2. Experienţă în specialitate minimum 2 ani
|
10
|
3. Specializări postuniversitare în domeniul afacerilor europene
sau în domeniul specific de activitate al instituţiei de încadrare
|
10
|
b) Corespondenţa între punctajele realizate la
evaluarea performanţelor profesionale individuale anuale şi cota procentuală
corespunzătoare aferentă criteriului 1 «Adecvarea la cerinţele postului» de la
lit. a)
Punctaj realizat
|
Cotă procentuală aplicată
|
între 1 şi 2
|
0%
|
între 2,01 şi 3
|
15%
|
între 3,01 şi 3,50
|
25%
|
între 3,51 şi 5
|
30%"
|
De asemenea, Curtea constată că art. 30 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008 a fost modificat atât prin art. I pct. 1 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 81/2008, cât şi ulterior sesizării Curţii
Constituţionale, prin dispoziţiile art. IX pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 35/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 249 din 14 aprilie 2009, astfel că în prezent are următoarea redactare:
„(1) Limita minimă şi limita maximă a salariilor de
bază ale consilierilor pentru afaceri europene sunt prevăzute în anexa nr. lb,
cap. III «Funcţii specifice unor ministere», pct. 6.
(2) Stabilirea salariilor de bază individuale ale
consilierilor pentru afaceri europene între limitele prevăzute la alin. (1) se
face potrivit art. 3 alin. (3) şi art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 272/2003, cu modificările ulterioare.
(3) Consilierii pentru afaceri europene, pe lângă
salariul de bază, stabilit în condiţiile legii, beneficiază şi de spor de
vechime şi majorările prevăzute de dispoziţiile legale aplicabile personalului
contractual din autorităţi şi instituţii publice şi, după caz, prevăzute în mod
expres de dispoziţiile legale speciale aplicabile în autoritatea sau instituţia
publică în care îşi desfăşoară activitatea."
Aşa fiind, Curtea reţine că textele de lege criticate
nu mai păstrează în noua redactare soluţia legislativă criticată. Astfel, în
forma actuală a legii, salariile consilierilor pentru afaceri europene se
stabilesc potrivit anumitor criterii de competenţă şi vechime între anumite
limite minime şi maxime prevăzute special pentru această categorie de personal,
fără a se face trimitere la alte funcţii şi asimilări. De asemenea, nu mai este
folosită nici sintagma „cuantumul drepturilor salariale", ci doar cea de
„salariu de bază".
Cât priveşte critica referitoare la încălcarea
principiului neretroactivităţii legii civile, Curtea constată că nici în
redactarea criticată de autorii excepţiei şi nici în forma actuală art. 30 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 10/2008 nu conţine referiri la aplicarea
în timp a acestui text de lege.
Pentru motivele arătate, Curtea apreciază că excepţia
de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi ale
art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază
şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a
indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, precum
şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
personalului contractual salarizat prin legi speciale, excepţie ridicată de
Gabriel Cristian Blaj, Cosmin Boncu, Mădălina Buţincu, Ana-Maria Ciuciu,
Ana-Maria Coţovanu, Beatrice Dragomir, Magdalena Lepădatu, Diana Maria Nica,
Mihaela Mereuţă, Daniela Mihai, Andreea Petcu, Oana Petrescu, Andreea Staicu şi
Edgar Şchiopu în Dosarul nr. 1.314/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea