DECIZIE Nr. 12
din 5 februarie 2007
cu privire la
aplicabilitatea dispozitiilor art. 37 alin. (2) teza I din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 353/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
referitoare la acordarea primei de concediu de odihna.
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 733 din 30 octombrie 2007
Dosar nr. 30/2006
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în
Secţii Unite în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la
aplicabilitatea dispozitiilor art. 37 alin. (2) teza I
din Ordonanta Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale
politistilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 353/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare, referitoare la acordarea primei de concediu de
odihna.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 87 de
judecători din totalul de 116 în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, cerând să fie admis în sensul de a se stabili că dispoziţiile art. 37
alin. (2) teza I din Ordonanţa
Guvernului nr. 38/2003 aprobată cu modificări prin Legea nr. 353/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, fiind suspendate, nu pot justifica
acordarea sumelor solicitate cu titlu de primă de concediu, reglementată prin
aceste dispoziţii.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
In practica instanţelor judecătoreşti, s-a constatat că
nu există un punct de vedere unitar în aplicarea dispoziţiilor art. 37 alin.
(2) teza I din Ordonanţa
Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 353/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Astfel, unele instanţe au respins cererile privind
plata primelor de concediu considerând că, deşi prin art. 37 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 s-a stabilit că poliţiştii beneficiază, pe
perioada concediului de odihnă, pe lângă indemnizaţia cuvenită pe timpul
concediului, de o primă egală cu salariul de bază din luna anterioară plecării în
concediu, acest drept nu poate fi valorificat deoarece a fost suspendat,
succesiv, începând cu anul 2004, când a intrat în vigoare ordonanţa, prin
legile bugetului de stat pe anii 2004-2006, respectiv prin art. 9 alin. (7) din
Legea nr. 507/2003, art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 şi art. 5 alin. (5)
din Legea nr. 379/2005.
In motivarea acestui punct de vedere s-a arătat că, din
moment ce dreptul la prima de concediu a fost suspendat prin acte normative
succesive, poliţiştii nu mai pot beneficia de acest drept.
S-a subliniat că în lipsa unei dispoziţii legale, care
să fi fost aplicabilă poliţiştilor, acestora nu li se pot acorda sume de bani
cu titlu de primă de concediu, atât timp cât o dispoziţie legală este
suspendată, întrucât ar constitui o nesocotire a voinţei legiuitorului.
Alte instanţe, dimpotrivă, au admis cererile, prin care
s-a stabilit plata primelor de concediu reţinând că, deşi acordarea dreptului a
fost succesiv suspendat, aceasta nu echivalează cu stingerea dreptului, ci are
ca efect numai imposibilitatea realizării acestuia.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat
corect dispoziţiile legii.
Intr-adevăr, în art. 37 alin.
(2) teza I din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003
privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 353/2003, s-a prevăzut că „La plecarea în concediul de odihnă
poliţistul primeşte o primă
de concediu egală cu salariul de bază din luna anterioară plecării în
concediu".
Ulterior, prin art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2004 nr. 507/2003 s-a prevăzut că „Aplicarea prevederilor din
actele normative [...] referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării
în concediul de odihnă, [...] se suspendă până la data de 31 decembrie
2004".
De asemenea, prin art. 8 alin. (7) din Legea bugetului
de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 s-a dispus menţinerea în continuare a
suspendării dreptului de primă de concediu de odihnă până la data de 31
decembrie 2005, iar prin art. 5 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006
nr. 379/2005 s-a dispus prelungirea perioadei de suspendare până la 31
decembrie 2006.
Succesiunea în timp a actelor normative la care s-a făcut referire impune a se reţine că dreptul
poliţiştilor la primă pentru concediul de odihnă, instituit prin art. 37 alin.
(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2003, şi-a produs efectele
începând cu data menţionată, suspendarea exerciţiului acestui drept
neechivalând cu însăşi înlăturarea lui.
Prin art. 38 din Codul muncii se prevede, în mod
imperativ, că drepturile persoanelor încadrate în muncă nu pot face obiectul
vreunei tranzacţii, renunţări sau limitări, ele fiind apărate de stat împotriva
oricăror încălcări a manifestărilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu.
De aceea, fiind un drept câştigat, derivat dintr-un
raport de muncă, prima de concediu nu putea fi anulată prin actele normative
menţionate.
De altfel, aceste dispoziţii legale nu conţin vreo
referire la eventualitatea desfiinţării dreptului la prima de concediu, ci doar
la suspendarea exerciţiului acestui drept ori la prelungirea termenului de
punere în aplicare, iar prin Decizia nr. 38 din 25 ianuarie 2005 Curtea
Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor din
legile bugetului de stat pe anul 2004-2005, care doar au suspendat acordarea
drepturilor respective.
In atare situaţie, suspendarea exerciţiului dreptului
la prima de concediu nu echivalează cu însăşi înlăturarea lui, cât timp prin
nicio dispoziţie legală nu i-a fost înlăturată existenţa şi nici nu s-a constatat neconstituţionalitatea
textului de lege ce prevede acest drept.
Ca urmare, pentru ca un drept prevăzut să nu devină
doar o obligaţie lipsită de conţinut, redusă la nudum
jus, ceea ce ar constitui o îngrădire nelegitimă a
exercitării lui, un atare drept nu poate fi considerat că nu a existat în
perioada pentru care exerciţiul lui a fost suspendat, iar nu înlăturat.
Astfel, s-ar ajunge la situaţia ca un drept
patrimonial, a cărei existenţă este recunoscută, să fie vidat de substanţa sa
şi, practic, să devină lipsit de orice valoare.
De aceea respectarea
principiului încrederii în statul de drept, care implică asigurarea aplicării
legilor adoptate în spiritul şi litera lor, concomitent cu eliminarea oricărei
tendinţe de reglementare a unor situaţii juridice fictive, face necesar ca titularii drepturilor recunoscute să se
bucure efectiv de acestea pentru perioada în care sunt prevăzute de lege.
In atare situaţie, concluzia ce se impune este aceea de
a se considera că obligaţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2003
privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, astfel cum a fost
aprobată cu modificări prin Legea nr. 353/2003, precum şi cele ale Legii nr.
511/2004 şi nr. 379/2005 au fost numai suspendate, amânate prin acte normative
temporare, emise datorită unor condiţii financiare
deosebite.
Aşa fiind, în mod corect au procedat instanţele care au
admis cererile, considerând că dreptul la acţiune pentru calculul şi plata
primei de concediu s-a născut la data de 30 ianuarie 2003, iar suspendarea
exerciţiului dreptului nu echivalează cu însăşi înlăturarea lui, cât timp prin
nicio altă dispoziţie legală nu i-a fost înlăturată existenta.
In consecinţa, in temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a)
din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, şi ale art.
329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în
interesul legii şi a se stabili că prima de concediu, respectiv o sumă egală cu
salariul de bază din luna anterioară plecării în concediu, pe lângă
indemnizaţia de concediu, se cuvine poliţiştilor pentru perioada anilor
2004-2006 astfel cum a fost reglementată prin dispoziţiile art. 37 alin. (2)
teza I din Ordonanţa
Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 353/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
In aplicarea dispoziţiilor art. 37 alin. (2) teza I din Ordonanţa Guvernului
nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 353/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
stabilesc:
Prima de concediu, respectiv o sumă egală cu salariul
de bază din luna anterioară plecării în concediu, pe lângă indemnizaţia de
concediu, se cuvine pentru perioada anilor 2004-2006, astfel cum a fost
reglementată prin dispoziţia legală menţionată.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 5 februarie
2007.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei