Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 12 din 23 ianuarie 1997*)

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 252 din 25 septembrie 1997


SmartCity3


    *) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 148 din 3 iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 252 din 25 septembrie 1997.

    Lucian Stangu      - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Doina Suliman      - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din data de 6 octombrie 1995, pronuntata in Dosarul nr. 2.046/1995, Curtea de Apel Bacau - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si a Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, invocata de apelantul reclamant Ilie Petre.
    Exceptia a fost ridicata in cadrul apelului declarat impotriva Sentintei civile nr. 4.005 din 8 septembrie 1994, prin care Judecatoria Roman a respins ca neintemeiata contestatia formulata de reclamantul Ilie Petre impotriva Ordinului nr. 31 din 2 martie 1994, emis de prefectul judetului Neamt. Prin acest ordin, Ilie Petre a fost eliberat din functia de secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman, incepand cu data de 4 martie 1994, deoarece si-a incalcat obligatiile de munca stabilite prin art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 1/1992.
    In motivarea exceptiei se sustine ca actele normative atacate contravin prevederilor art. 15 alin. (2), art. 58 alin. (1), art. 107 alin. (2), art. 114 si ale art. 150 alin. (1) din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
    Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum si cel al Guvernului asupra exceptiei invocate.
    In punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol ca intemeiata, intrucat "a fost adoptata cu incalcarea dispozitiilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1)-(3) din Constitutie", fara sa existe o lege de abilitare pentru emiterea acestei ordonante.
    Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, Guvernul considera ca este "vadit netemeinica".
    Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 si ale Legii nr. 68/1991, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1, 3 si 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia invocata.
    Legea nr. 68/1991 prevede, in art. 1, ca, "in scopul asigurarii evidentei statistice primare din agricultura, prin hotarare a Guvernului se introduce, incepand cu data de 1 iulie 1991, un nou registru agricol", iar in art. 2, ca Decretul nr. 692/1973 privind registrul agricol, devenit Legea nr. 23/1974, se abroga.
    In conformitate cu dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie, legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care nu contravin Constitutiei actuale.
    Prin continutul si forma sa, Legea nr. 68/1991 nu contravine noii Constitutii, astfel incat instanta de judecata competenta a apreciat justificat ca aceasta lege este in vigoare.
    Guvernul a fost abilitat sa emita, in domeniul registrului agricol, o hotarare, intrucat, la data adoptarii Legii nr. 68/1991, potrivit art. 6 si 7 din Legea nr. 37/1990 pentru organizarea si functionarea Guvernului, avea competenta sa emita hotarari in exercitarea atributiilor proprii si regulamente in aplicarea legilor, atunci cand prin lege s-a prevazut aceasta. Numai prin noua Constitutie, adoptata la 8 decembrie 1991, a fost reglementata institutia ordonantei Guvernului, prevazandu-se in art. 107 ca Guvernul adopta hotarari pentru organizarea executarii legilor si ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
    In sensul prevederilor art. 107 si ale art. 114 din Constitutie, ordonanta nu este insa altceva decat tot o hotarare a Guvernului, prin care se poate modifica sau abroga o lege ordinara, dar nu si una organica.
    Cu privire la supunerea ordonantelor Guvernului spre aprobare Parlamentului, regula de drept comun este ca ordonantele nu trebuie supuse spre aprobare, deoarece conform alin. (3) al art. 114 din Constitutie, aprobarea este necesara numai daca legea de abilitare o cere. In speta insa, Legea nr. 68/1991, care a dispus emiterea actului normativ atacat, nu a instituit o asemenea obligatie.
    Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 nu contravine dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Constitutie, deoarece Guvernul poate adopta asemenea acte normative si in perioada de functionare a Parlamentului, fara ca prin aceasta sa se incalce atributia Parlamentului de "unica autoritate legiuitoare a tarii". Dimpotriva, atunci cand Guvernul emite ordonante cu caracter de urgenta, el convoaca in mod obligatoriu Parlamentul. Aceasta inseamna ca Guvernul poate adopta ordonante si in timpul cat Parlamentul functioneaza in sesiune, nu numai in vacante parlamentare.
    Legea nr. 68/1991 nu contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat data de 1 iulie 1991, la care s-a dispus introducerea registrului agricol, a fost inlocuita, prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1992, cu data intrarii in vigoare prevazuta in art. 17 al acestei ordonante.
    Intr-adevar, este de principiu ca legea intra in vigoare la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei, exceptie facand numai acele cazuri in care norma juridica prevede o alta data, ulterioara. In cazul de fata, Ordonanta nr. 1/1992 care reglementeaza registrul agricol nu prevede o alta data pentru intrarea sa in vigoare, ci dispune numai ca registrul agricol existent se va inlocui pe o perioada de 5 ani, datele completandu-se anual, potrivit formularului. Rezulta deci ca ordonanta Guvernului intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, fiind in concordanta cu dispozitiile art. 78 din Constitutie privind intrarea in vigoare a legii.
    In fine, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde judecarea cauzei.
    Din actele dosarului rezulta ca reclamantul a fost eliberat din functia de secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman pentru neindeplinirea in mod repetat, cu vinovatie, a obligatiilor de serviciu ce-i reveneau din dispozitiile art. 49 lit. b) si c) din Legea nr. 69/1991 privind administratia publica locala, precum si din alte acte normative, iar nu numai pentru ca nu a adus la indeplinire dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 si ale Legii nr. 68/1991, a caror constitutionalitate o contesta.
    Or, sub acest aspect, exceptia invocata in cauza este irelevanta.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, invocata de Ilie Petre in Dosarul nr. 2.046/1995 al Curtii de Apel Bacau - Sectia de contencios administrativ.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la data de 23 ianuarie 1997.

               PRESEDINTE,
               dr. Lucian Stangu

                          Magistrat-asistent,
                          Doina Suliman

                                           



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 12/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 12 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1492 2020
    O zi buna Ai nevoie de un împrumut în toate scopurile? Aveți o problemă financiară? Bridge Finance este garantat prin furnizarea de servicii financiare clienților la o rată a dobânzii favorabilă. Împrumuturile noastre sunt simple și rapide. Contactați-ne astăzi pentru a obține împrumutul de care aveți nevoie. Putem egala orice buget cu o rată a dobânzii de 2% față de bugetul dvs. Dacă sunteți interesat, vă rugăm să contactați acum (adrianbay0008@gmail.com)
ANONIM a comentat Ordin 1492 2020
    Vreau să apreciez împrumuturile Karin Sabine pentru mine un împrumut de 40.000 EUR. dacă aveți nevoie de un împrumut urgent, evitați să fiți înșelați de creditori falși și aplicați prin firma de împrumut real prin e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +79267494861 ..
ANONIM a comentat Ordin 1492 2020
    Căutați o afacere, o companie sau un împrumut personal? Oferim toate tipurile de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Decizia 1 2020
    Căutați un împrumut de afaceri, companie sau personal? Oferim tot felul de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail cu detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Hotărârea 965 2002
    BUNA ZIUA, VA ROG SA IMI TRIMITETI SI MIE ANEXELE LA HG NR. 965/2002 LA ADRESA DE E-MAIL avocat.elenagrecu@yahoo.com Multumesc anticpat!
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu