Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1197 din 30 septembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 732 din 3 noiembrie 2010



Augustin Zegrean                     - presedinte

Aspazia Cojocaru                     -judecator

Acsinte Gaspar                         -judecator

Petre Lazaroiu                          -judecator

Mircea Stefan Minea                -judecator

Iulia Antoanella Motoc              -judecator

Ion Predescu                            -judecator

Puskas Valentin Zoltan             -judecator

Tudorel Toader                         -judecator

Oana Cristina Puica                 - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal, exceptie ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca în Dosarul nr. 1.912/33/2008 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.

La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Cauza este în stare de judecata.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.

Dupa încheierea dezbaterilor, se prezinta, pentru autoarea exceptiei Alina-Florentina Ciul, aparatorul ales Traian Alb, cu împuternicire avocatiala la dosar.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

Prin Incheierea din 3 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 1.912/33/2008, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal.

Exceptia a fost ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca cu ocazia solutionarii unei cauze penale privind savârsirea, printre altele, a infractiunii prevazute de art. 255 din Codul penal.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca prevederile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal încalca dreptul de proprietate privata, libertatea economica, prioritatea reglementarilor comunitare cu caracter obligatoriu fata de dispozitiile contrare din legile interne, precum si prevederile din Tratatul de la Lisabona privind promovarea obiectivelor europene ale sportului, întrucât extinderea calitatii de functionar, cerinta esentiala pentru incriminarea infractiunilor de luare sau dare de mita, la orice salariat care exercita o însarcinare în serviciul unei persoane juridice de drept privat, în speta sportivii semiprofesionisti sau profesionisti, largeste, fara nicio justificare legitima si constitutionala si în absenta unui interes general, regimul de „public", în întelesul prevazut de art. 145 din Codul penal. Considera ca grevarea proprietatii private printr-un asemenea regim special de incriminare si sanctionare aduce atingere libertatii economice, ca fundament al economiei de piata, în conditiile în care nu este implicata protejarea unui interes public.

Mai arata ca în dreptul comparat poate fi subiect al coruptiei pasive exclusiv persoana care exercita o functie publica, depozitara a autoritatii publice, însarcinata cu o misiune din serviciul public sau învestita cu un mandat electiv public. Apreciaza ca, în actualul context de dezvoltare euroatlantica a României, noul Cod penal (Legea nr. 286/2009) asimileaza aceasta conceptie occidentala restrictiva si, drept urmare, defineste numai termenul si statutul de „functionar public", fiind asimilata acestuia, în sensul legii penale, persoana care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost învestita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public. Precizeaza ca poate fi subiect activ, respectiv pasiv al infractiunilor de luare si dare de mita numai „functionarul public", astfel cum este definit de art. 175 din noul Cod penal.

Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala nu si-a exprimat opinia cu privire la caracterul întemeiat sau neîntemeiat al exceptiei de neconstitutionalitate.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, întrucât nu încalca prevederile din Legea fundamentala invocate. Face trimitere, în acest sens, la deciziile Curtii Constitutionale nr. 257/2001 si nr. 111/2006.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Potrivit încheierii de sesizare, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal. Din notele autorului exceptiei Teia Sponte si din considerentele încheierii de sesizare reiese însa ca acesta critica, în realitate, doar dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal. Prin urmare, Curtea se va pronunta numai asupra acestor dispozitii de lege având urmatorul cuprins:

- Art. 147 alin. 2: „Prin «functionar» se întelege persoana mentionata în alin. 1, precum si orice salariat care exercita o însarcinare în serviciul unei alte persoane juridice decât cele prevazute în acel alineat.";

- Art. 255 alin. 1: „Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, în modurile si scopurile aratate în art. 254, se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor prevederi de lege, autorii exceptiei invoca încalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (2) privind garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate privata, ale art. 45 referitoare la libertatea economica, ale art. 135 alin. (1) privind economia de piata si ale art. 148 alin. (2) referitoare la prioritatea reglementarilor comunitare cu caracter obligatoriu fata de dispozitiile contrare din legile interne, precum si a prevederilor art. 165 paragraful 1 teza a doua din Tratatul de la Lisabona privind promovarea obiectivelor europene ale sportului.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 147 alin. 2 din Codul penal au mai fost supuse controlului instantei de contencios constitutional prin raportare la critici similare. Astfel, prin Decizia nr. 257 din 20 septembrie 2001, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 28 decembrie 2001, prin care a respins ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a art. 147 alin. 2 din Codul penal, Curtea Constitutionala a retinut ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere niciunei dispozitii si niciunui principiu din Constitutie, ci se întemeiaza pe acestea. Daca, potrivit prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie [actualul art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutia revizuita], reglementarea statutului functionarilor publici se face prin lege organica, deci de catre legiuitor, cu atât mai mult reglementarea statutului juridic al celorlalti functionari este de atributul legiuitorului. Intrucât

Constitutia nu defineste notiunile de functionar public si de functionar, ramâne în sarcina exclusiva a legiuitorului sa le defineasca. Este ceea ce Codul penal, care este o lege organica, face prin dispozitiile art. 147, în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie [actualul art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutia revizuita], în sensul carora infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora se reglementeaza prin lege organica.

In acelasi sens sunt si Decizia nr. 276 din 24 octombrie 2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 19 noiembrie 2002, Decizia nr. 111 din 16 februarie 2006, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 7 martie 2006, si Decizia nr. 828 din 2 octombrie 2007, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 1 noiembrie 2007.

Intrucât nu au aparut elemente noi, de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.

Totodata, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, legiuitorul are deplina libertate de a stabili infractiunile, ceea ce presupune nu numai incriminarea modalitatii de comitere a acestora, ci si, în anumite situatii, circumstantierea subiectului activ sau a celui pasiv. Prin urmare, notiunea de „functionar", la care se raporteaza incriminarea prevazuta de dispozitiile art. 255 alin. 1 din Codul penal, nu este de rang constitutional, definirea si reglementarea statutului acestei categorii de salariati fiind de domeniul legii.

Pentru aceste considerente nu pot fi primite sustinerile de neconstitutionalitate a prevederilor de lege criticate referitoare la încalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2), art. 45 si art. 135 alin. (1) din Constitutie.

In fine, constata ca nu este de competenta Curtii Constitutionale sa analizeze conformitatea unei dispozitii de drept national cu textul Tratatului de la Lisabona prin prisma art. 148 din Legea fundamentala. O atare competenta, si anume aceea de a stabili daca exista o contrarietate între legea nationala si Tratatul de la Lisabona, care a intrat în vigoare la data de 1 decembrie 2009, apartine instantei de judecata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal, exceptie ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca în Dosarul nr. 1.912/33/2008 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 30 septembrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Oana Cristina Puica


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1197/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1197 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1197/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu