Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1197 din 30 septembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 732 din 3 noiembrie 2010



Augustin Zegrean                     - presedinte

Aspazia Cojocaru                     -judecator

Acsinte Gaspar                         -judecator

Petre Lazaroiu                          -judecator

Mircea Stefan Minea                -judecator

Iulia Antoanella Motoc              -judecator

Ion Predescu                            -judecator

Puskas Valentin Zoltan             -judecator

Tudorel Toader                         -judecator

Oana Cristina Puica                 - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal, exceptie ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca în Dosarul nr. 1.912/33/2008 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.

La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

Cauza este în stare de judecata.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.

Dupa încheierea dezbaterilor, se prezinta, pentru autoarea exceptiei Alina-Florentina Ciul, aparatorul ales Traian Alb, cu împuternicire avocatiala la dosar.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

Prin Incheierea din 3 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 1.912/33/2008, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal.

Exceptia a fost ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca cu ocazia solutionarii unei cauze penale privind savârsirea, printre altele, a infractiunii prevazute de art. 255 din Codul penal.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca prevederile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal încalca dreptul de proprietate privata, libertatea economica, prioritatea reglementarilor comunitare cu caracter obligatoriu fata de dispozitiile contrare din legile interne, precum si prevederile din Tratatul de la Lisabona privind promovarea obiectivelor europene ale sportului, întrucât extinderea calitatii de functionar, cerinta esentiala pentru incriminarea infractiunilor de luare sau dare de mita, la orice salariat care exercita o însarcinare în serviciul unei persoane juridice de drept privat, în speta sportivii semiprofesionisti sau profesionisti, largeste, fara nicio justificare legitima si constitutionala si în absenta unui interes general, regimul de „public", în întelesul prevazut de art. 145 din Codul penal. Considera ca grevarea proprietatii private printr-un asemenea regim special de incriminare si sanctionare aduce atingere libertatii economice, ca fundament al economiei de piata, în conditiile în care nu este implicata protejarea unui interes public.

Mai arata ca în dreptul comparat poate fi subiect al coruptiei pasive exclusiv persoana care exercita o functie publica, depozitara a autoritatii publice, însarcinata cu o misiune din serviciul public sau învestita cu un mandat electiv public. Apreciaza ca, în actualul context de dezvoltare euroatlantica a României, noul Cod penal (Legea nr. 286/2009) asimileaza aceasta conceptie occidentala restrictiva si, drept urmare, defineste numai termenul si statutul de „functionar public", fiind asimilata acestuia, în sensul legii penale, persoana care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost învestita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public. Precizeaza ca poate fi subiect activ, respectiv pasiv al infractiunilor de luare si dare de mita numai „functionarul public", astfel cum este definit de art. 175 din noul Cod penal.

Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala nu si-a exprimat opinia cu privire la caracterul întemeiat sau neîntemeiat al exceptiei de neconstitutionalitate.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, întrucât nu încalca prevederile din Legea fundamentala invocate. Face trimitere, în acest sens, la deciziile Curtii Constitutionale nr. 257/2001 si nr. 111/2006.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Potrivit încheierii de sesizare, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 raportat la art. 254 alin. 1 din Codul penal. Din notele autorului exceptiei Teia Sponte si din considerentele încheierii de sesizare reiese însa ca acesta critica, în realitate, doar dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal. Prin urmare, Curtea se va pronunta numai asupra acestor dispozitii de lege având urmatorul cuprins:

- Art. 147 alin. 2: „Prin «functionar» se întelege persoana mentionata în alin. 1, precum si orice salariat care exercita o însarcinare în serviciul unei alte persoane juridice decât cele prevazute în acel alineat.";

- Art. 255 alin. 1: „Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, în modurile si scopurile aratate în art. 254, se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor prevederi de lege, autorii exceptiei invoca încalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (2) privind garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate privata, ale art. 45 referitoare la libertatea economica, ale art. 135 alin. (1) privind economia de piata si ale art. 148 alin. (2) referitoare la prioritatea reglementarilor comunitare cu caracter obligatoriu fata de dispozitiile contrare din legile interne, precum si a prevederilor art. 165 paragraful 1 teza a doua din Tratatul de la Lisabona privind promovarea obiectivelor europene ale sportului.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 147 alin. 2 din Codul penal au mai fost supuse controlului instantei de contencios constitutional prin raportare la critici similare. Astfel, prin Decizia nr. 257 din 20 septembrie 2001, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 28 decembrie 2001, prin care a respins ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a art. 147 alin. 2 din Codul penal, Curtea Constitutionala a retinut ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere niciunei dispozitii si niciunui principiu din Constitutie, ci se întemeiaza pe acestea. Daca, potrivit prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie [actualul art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutia revizuita], reglementarea statutului functionarilor publici se face prin lege organica, deci de catre legiuitor, cu atât mai mult reglementarea statutului juridic al celorlalti functionari este de atributul legiuitorului. Intrucât

Constitutia nu defineste notiunile de functionar public si de functionar, ramâne în sarcina exclusiva a legiuitorului sa le defineasca. Este ceea ce Codul penal, care este o lege organica, face prin dispozitiile art. 147, în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie [actualul art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutia revizuita], în sensul carora infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora se reglementeaza prin lege organica.

In acelasi sens sunt si Decizia nr. 276 din 24 octombrie 2002, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 19 noiembrie 2002, Decizia nr. 111 din 16 februarie 2006, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 7 martie 2006, si Decizia nr. 828 din 2 octombrie 2007, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 1 noiembrie 2007.

Intrucât nu au aparut elemente noi, de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atât solutia, cât si considerentele deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în prezenta cauza.

Totodata, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, legiuitorul are deplina libertate de a stabili infractiunile, ceea ce presupune nu numai incriminarea modalitatii de comitere a acestora, ci si, în anumite situatii, circumstantierea subiectului activ sau a celui pasiv. Prin urmare, notiunea de „functionar", la care se raporteaza incriminarea prevazuta de dispozitiile art. 255 alin. 1 din Codul penal, nu este de rang constitutional, definirea si reglementarea statutului acestei categorii de salariati fiind de domeniul legii.

Pentru aceste considerente nu pot fi primite sustinerile de neconstitutionalitate a prevederilor de lege criticate referitoare la încalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2), art. 45 si art. 135 alin. (1) din Constitutie.

In fine, constata ca nu este de competenta Curtii Constitutionale sa analizeze conformitatea unei dispozitii de drept national cu textul Tratatului de la Lisabona prin prisma art. 148 din Legea fundamentala. O atare competenta, si anume aceea de a stabili daca exista o contrarietate între legea nationala si Tratatul de la Lisabona, care a intrat în vigoare la data de 1 decembrie 2009, apartine instantei de judecata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 2 si ale art. 255 alin. 1 din Codul penal, exceptie ridicata de Teia Sponte si însusita de George Becali, Gheorghe-Radu Marino, Raul Volcinschi, Alina-Florentina Ciul si Victor Piturca în Dosarul nr. 1.912/33/2008 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 30 septembrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Oana Cristina Puica


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1197/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1197 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1197/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu